Prometej je mitološki upornik brez razloga. Upre se Zevsu, vrhovnemu bogu, ukrade ogenj iz nebes in ga izroči smrtnikom na zemlji. Za Fabra je Prometej utelešenje ponosne samostojnosti, Prometejev ogenj pa temelj vsega. Vendar, kaj je človeštvo storilo s čarobno močjo ognja? Kakšno alkimijo je ustvarilo? In kje so svetilniki našega časa? Foto: Cankarjev dom
Prometej je mitološki upornik brez razloga. Upre se Zevsu, vrhovnemu bogu, ukrade ogenj iz nebes in ga izroči smrtnikom na zemlji. Za Fabra je Prometej utelešenje ponosne samostojnosti, Prometejev ogenj pa temelj vsega. Vendar, kaj je človeštvo storilo s čarobno močjo ognja? Kakšno alkimijo je ustvarilo? In kje so svetilniki našega časa? Foto: Cankarjev dom

Telo lahko razkrije lepoto, se pokaže v več oblikah in prikaže še več možnosti. Še danes iščem lepoto in se bojujem zanjo. Umetniki so bojevniki. Že vse življenje preučujem vse vidike telesa: fizično, erotično, temno in duhovno. Predstave sem izbral glede na telo. Nesmrtnost se doseže s smrtnostjo telesa.

Jan Fabre
Viva Mandić
"Tudi Marko Mandić iz Slovenije ima močno vizijo fizičnega telesa. Njegova predstavitev zajema bistvo uprizoritve: osredotoči se na preobrazbo telesa. Fizično se izpostavi neizprosni raziskavi: Kako razlike med spoloma, čas, jezik in govor učinkujejo na telo? Kdaj meso, besede in misli postanejo gledališki umetnik? Izvajalec je tako ustvarjalec kot material", je v spremni besedi zapisal Fabre. Foto: Via Negativa
Fabre je sodeloval na veliko mednarodnih razstavah, kot so Beneški bienale, Documenta v Kasslu, bienale v Sao Paolu in druge. Med njegovimi razstavami v zadnjem času velja omeniti razstavo v pariškem muzeju Louvre leta 2008. V Ljubljani se je prvič predstavil leta 1984 na področju gledališča in leta 1989 kot vizualni umetnik z razstavo v Moderni galeriji.

17. izdaja festivala Exodos pod kuratorsko taktirko belgijskega umetnika Jana Fabra v središče postavlja lepoto, kot jo razkriva telo v plesu, gledališču in umetnosti nasploh.

Letošnji Exodos, ki se je začel z odprtjem fotografske razstave Urške Boljkovac The Image Inside of Me v Stari Elektrarni in s projekcijo filma Fabre in avtorski film v Slovenski kinoteki, je po besedah direktorice festivala Nataše Zavolovšek takšnega formata, kot so si vedno želeli, da bi Exodos bil. Festival se bo odslej namreč predstavljal v prenovljeni podobi; vsako leto bodo k sodelovanju povabili umetnika, kot je Fabre, in ga čim bolj celovito predstavili. Obenem pa bodo s festivalskimi predstavami po njegovem izboru prikazali tudi njegov estetski okus.

Fabre je imel pri oblikovanju letošnjega festivala po besedah Zavolovškove proste roke, dogovorili so se le, da bodo skušali povabiti čim več novih imen. Sicer so se nekateri umetniki, ki so del letošnjega programa, že predstavili, v središču pa je Tim Etchells. Ta bo letos na Exodosu gostoval s predstavo Vznemirljivost vsega tega, prihodnje leto pa bo kurator festivala.

18 plesnih predstav
V sklopu festivala bo med 19. in 24. aprilom v Ljubljani gostovala Balkanska plesna platforma. To bo po besedah vodje festivala Exodos in izvršne producentke Balkanske plesne platforme Katje Stušek prvo gostovanje platforme, ki povezuje sedem partnerjev, v Ljubljani. V šesto platformo so vključeni partnerji iz Slovenije, Grčije, Makedonije, Bolgarije, Romunije in Turčije. Balkanska plesna platforma bo ponudila 18 predstav, tudi iz držav, ki niso partnerice. Kot je še povedala Stuškova, jih je Fabre izbral 13, partnerji pa so dodali še pet predstav. Na letošnji izdaji se bodo ob mladih umetnikih predstavila tudi že uveljavljena imena.

Več prizorišč
Med partnerji festivala Exodos je letos ponovno Cankarjev dom, ki bo med drugim 19. in 20. aprila gostil Fabrov spektakel Prometej, pokrajina 2. To po besedah generalnega direktorja Cankarjevega doma Mitje Rotovnika ne bo prvo gostovanje Fabra v Cankarjevem domu, sicer pa se, kot je dejal, festival s svojim programom dobro vključuje v program Cankarjevega doma.

Fabre trenutno v Ljubljani predstavlja tudi svoje ustvarjanje na likovnem področju; v treh razstaviščih Muzeja in galerij mesta Ljubljana (MGML) - v Mestni galeriji, v Galeriji 001 v Kulturnem centru Tobačna 001 in v galeriji Vžigalica. Razstave si je, kot je povedal direktor MGML Blaž Peršin, v dobrih dveh tednih ogledalo 3500 obiskovalcev, kar je za razstave sodobne umetnosti precej dober obisk.

Prebojnost letošnjega festivala
Dve predstavi - Narcis 1, Zamaknjenost; Narcis 2 Coraline Lamaison ter Rojstvo žrtve Lisabeth Gruwez - bo gostilo Slovensko mladinsko gledališče. Po besedah direktorice gledališča Uršule Cetinski sta izjemni koreografski stvaritvi, zato pričakujejo dober obisk. Da bo letošnja izdaja festivala uspešna, verjame tudi direktor CUK Kino Šiška Simon Kardum, ki kot ključni razlog za to vidi prav v Fabru. Kot je dejal, bo letošnji Exodos morda celo prebojen in bo v slovenski prostor iniciiral pomembne misli in ideje. V Kinu Šiška bodo gostili Koncert za glas in sintetizirano glasbo v izvedbi skupine umetnikov Santasangre.

Stara mestna elektrarna bo med festivalom pod svoje okrilje vzela omenjeno fotografsko razstavo, predstavo Rodriga Garcie Tako je to in ne me basat, predstavo skupine Abattoir Ferme Preveza in nekaj dogodkov Balkanske plesne platforme. Prizorišča festivala bodo še gledališče Glej, Slovenska kinoteka in kulturni dom Španski borci. Ob glavnem programu bo Exodos poleg razstav ponudil še druge obfestivalske dogodke in delavnice.

Telo lahko razkrije lepoto, se pokaže v več oblikah in prikaže še več možnosti. Še danes iščem lepoto in se bojujem zanjo. Umetniki so bojevniki. Že vse življenje preučujem vse vidike telesa: fizično, erotično, temno in duhovno. Predstave sem izbral glede na telo. Nesmrtnost se doseže s smrtnostjo telesa.

Jan Fabre