Oder
Goran Injac odkrito govori o t. i. "soft" nacionalizmu, ki ga je deležen v Sloveniji. Kljub napadom vztraja s kritiko družbe, v kateri živi, ker meni, da tujci niso drugorazredni državljani. Foto: BoBo
       Dobival sem grozilna elektronska sporočila, zmerjali so me s smrdljivim Balkancem, podili so me iz Slovenije in govorili, kako me ni sram, da zastopam slovensko kulturo in da sploh delam v slovenski kulturi. To je nacionalistično pojmovanje kulture, ko nekdo misli, da mu že zato, ker je Slovenec, tu pripada vse. V teh treh letih, če pogledate uspehe hiše, ki jo vodim in skrbim za njen umetniški program, sem za slovensko kulturo naredil več, kot bo 90 odstotkov Slovencev naredilo v vsem življenju.       
 Goran Injac, SMG
Goran Injac: Ukvarjam se s političnim, kritičnim gledališčem. Foto: SMG
       Namen gledališča, kakršno jaz ustvarjam in s katerim se ukvarjam, je spodbuditi javno razpravo. Da je to na Poljskem mogoče, pa priča, kolikšen je pomen gledališča v družbi in kakšna je njegova moč. Tudi tukaj lahko delate različne stvari, vendar niste deležni takšnega odmeva.       
Hrvaški režiser Oliver Frljić s svojimi predstavami razburja po vsej Evropi, v SMG-ju pa je na povabilo Gorana Injaca režiral predstavo Naše nasilje in vaše nasilje. Foto: SMG
       Prejšnjo sezono smo se prav tako ukvarjali s sovražnim govorom, ki ga je v tej družbi zelo veliko, ker so nastale politične razmere, ki nam to dovoljujejo bolj kot prej. Desnica ne bo sestavila vlade, a je dobila največ glasov na volitvah.       
 Goran Injac, SMG
Letošnja sezona v SMG-ju je politično obarvana, kar sporočajo že njen naslov in barve plakata. Foto: SMG
       Oprostite, ampak ne vem, zakaj bi bil državljan drugega reda in zakaj bi se moral pretvarjati, da je ta družba idealna. Zame je pomembno, da bi bila družba, v kateri živim, to pa je zdaj slovenska, boljša, kot je.       
 Goran Injac o tem, zakaj lahko tujec kritizira državo, v kateri živi
Poleg gledaliških predstav organizirajo v Slovenskem mladinskem gledališu tudi omizja, v okviru katerih tematizirajo različne družbene pojave. Foto: SMG
       Tomi Janežič že zelo dolgo ni delal v Sloveniji, v sodelovanje pa je privolil na moje povabilo. Ukvarjamo se z mitom o Don Juanu, vendar z našimi težnjami, potrebami, nameni, zadovoljstvom in tudi skozi to svojevrstno zasebnost rišemo podobo družbe.       
 Goran Injac o predstavi Tomija Janežiča, ki bo danes doživela primiero v SMG-ju.

Goran Injac: Zakaj bi se moral pretvarjati, da je ta družba idealna?

Umetniški vodja SMG-ja Goran Injac za NaGlas!
6. oktober 2018 ob 07:51,
zadnji poseg: 6. oktober 2018 ob 15:08
Ljubljana - MMC RTV SLO

Od prvega dne sem v Sloveniji deležen drobnih provokacij, kot tu radi rečejo 'soft'nacionalizma, v trgovinah ali ko srečaš soseda, ki te že tri leta ne pozdravlja v središču meščanske Ljubljane, pravi umetniški vodja Slovenskega mladinskega gledališča Goran Injac.

"Oprostite, ampak ne vem, zakaj bi bil državljan drugega reda in zakaj bi se moral pretvarjati, da je ta družba idealna. Zame je pomembno, da bi bila družba, v kateri živim, to pa je zdaj slovenska, boljša, kot je," je na vprašanje, ali tujec ima pravico kritizirati družbo in državo, v kateri živi kot tujec, odgovoril Injac, ki je bil prvi in do pred kratkim edini tujec na položaju kakega slovenskega gledališča.

Kako je bil videti kapitalizem v socialistični Jugoslaviji? Kaj ponuja politično gledališče in zakaj ga potrebujemo? Gost oddaje NaGlas! je bil umetniški vodja SMG-ja Goran Injac. Spoznate lahko tudi Ismeta Bekrića, bosanskega otroškega pesnika. Celotno oddajo si oglejte v videu pod novico!


Dramaturg, kurator uprizoritvenih umetnosti in univerzitetni predavatelj Goran Injac je bil rojen v Novem Sadu. Študiral je umetnostno zgodovino na Univerzi v Beogradu, jezikoslovje in primerjalno književnost pa na Univerzi v Novem Sadu. Ima bogate izkušnje iz tujine. Dolgo je živel in ustvarjal na Poljskem, kjer je skrbel za mednarodni program slovitega krakovskega Starega gledališča. Delal je v tudi v gledališčih v Londonu, na Norveškem, celo v Belorusiji. Predstave SMG-ja, Vaše nasilje, naše nasilje Oliverja Frljića, pri katerih je sodeloval, so bile tarča protestov in izgredov neonacistov na Poljskem in Češkem. V oddaji NaGlas! je pred današnjo premiero maratonske predstave še brez naslova spregovoril o izkušnjah tujca v Sloveniji in jih primerjal z drugimi okolji. Z izrazitimi politično obarvanimi programi, ki jih kreira v Mladinskem gledališču, želi sprožiti javno debato, pravi gledališčnik, ki brez nelagodja nastavlja ogledalo družbi, v kateri živi in ustvarja.


Gospod Injac, že tri leta ste umetniški direktor SMG-ja. Dolgo ste bili edini, nedvomno pa ste prvi tujec, ki je direktor kakega slovenskega gledališča. Kako je na vas vplivala ta stalnost?
Ne vem, koliko je to nekakšna stalnost. Res pa sem prvi tujec na takem položaju v katerem od slovenskih gledališč, odkar se je Slovenija leta 1991 osamosvojila. To priča, da so bila taka mesta rezervirana izključno za Slovence. Veste, gledališče ima izrazito javno funkcijo in v njem lahko vidite prikaz družbe, zato je to zelo povedno. Meni je to dalo možnost, da delam v gledališču, katerega zgodovino ter simbolični kapital in zmožnosti izjemno cenim. Tudi zato sem sprejel vabilo, naj pridem delat v Slovenijo.

Ukvarjam se s političnim, kritičnim gledališčem, kar je v SMG-ju mogoče,saj je tako podobo gojil že prej, mi pa jo zdaj poskušamo preizkusiti in izoblikovati na novo. Jaz sem dobil samo to možnost. Slovenska institucija pa je dobila veliko več: umetniški program, ki ji je v zadnjih treh letih prinesel vse nagrade na domačih festivalih, kot je Borštnikovo srečanje. Dobila je tudi institucijo in umetniški program, ki ji je omogočil 49 gostovanj v tujini v eni sezoni, kar je slovenski rekord. To so stiki, ki so jih v SMG-ju že imeli in ki sem jih jaz prispeval. Slovenska kultura pa je dobila institucijo s sodobnim, temeljito izboljšanim programom, kakršne poznajo v drugih resnih gledaliških kulturah.

Dolgo ste živeli na Poljskem in delali tudi v Veliki Britaniji, na Norveškem in v Belorusiji. Kakšne izkušnje imate s temi okolji, kako so tam sprejemali tujca?
Odvisno, v kakšnem smislu in kontekstu. Tujec, človek, ki se je odločil, da ne bo živel v svoji državi, mora sprejeti nekatere stvari. S tem se sprijazni, upošteva. Jaz sem najdlje živel in delal na Poljskem. To ni ena izmed značilnih zahodnih svetovljanskih družb. Vendar pa je velika država z velikimi mesti. Na primer Varšava, ki šteje več prebivalcev kot vsa ta država, ima urbanega svetovljanskega duha.

A kljub temu so bile vaše predstave prekinjane, organizirani so bili protesti?
Seveda. Namen gledališča, kakršno jaz ustvarjam in s katerim se ukvarjam, je spodbuditi javno razpravo. Da je to na Poljskem mogoče, pa priča, kolikšen je pomen gledališča v družbi in kakšna je njegova moč. Tudi tukaj lahko delate različne stvari, vendar niste deležni takšnega odmeva.

Kakšne so vaše izkušnje tujca v Sloveniji? Ste se srečevali z nestrpnostjo, z naraščanjem sovraštva do tujcev?
To se mi dogaja od prvega dne, ko sem prišel v Slovenijo, od drobnih provokacij, kot tu radi rečejo, mehkega nacionalizma, ki ga vsak dan doživljaš v trgovini, na ulici, ko srečaš soseda, ki te že tri leta ni niti pozdravil, v središču meščanske Ljubljane, do pravih napadov, na primer med letošnjo volilno kampanjo.

Dobivali ste tudi elektronsko pošto s sovražnim govorom ...
Po izjemno težkem gostovanju v Brnu, kjer je skupina neonacistov prekinila našo predstavo, zaradi česar so bili obsojeni in dobili denarno kazen, nas je slovenska desnica izrabila za eno izmed tem svoje volilne kampanje. Dobival sem grozilna elektronska sporočila, zmerjali so me s smrdljivim Balkancem, podili so me iz Slovenije in govorili, kako me ni sram, da zastopam slovensko kulturo in da sploh delam v slovenski kulturi. To je nacionalistično pojmovanje kulture, ko nekdo misli, da mu že zato, ker je Slovenec, tu pripada vse. V teh treh letih, če pogledate uspehe hiše, ki jo vodim in skrbim za njen umetniški program, sem za slovensko kulturo naredil več, kot bo 90 odstotkov Slovencev naredilo v vsem življenju.


Vaša nova sezona se imenuje Jaz umetnik, jaz državljan, pripravljate tudi cikel okroglih miz Ne bom tiho. Zakaj ste zasnovali take programe?
Najprej, ukvarjamo se s simptomatizacijo družbe in te simptome prikazujemo na odru oziroma se ukvarjamo z diskurzivizacijo tudi v pogovorih. Obravnavamo posamezno družbo in različne politike identitete. Prejšnjo sezono smo se prav tako ukvarjali s sovražnim govorom, ki ga je v tej družbi zelo veliko, ker so nastale politične razmere, ki nam to dovoljujejo bolj kot prej. Desnica ne bo sestavila vlade, a je dobila največ glasov na volitvah.

In položaj v kabinetu predsednika vlade.
Tako je. Ukvarjali smo se z napadi na Simono Semenič in Majo Smrekar, z naraščanjem nestrpnosti, ki kaj lahko, če bo dovoljena, postane nova uradna govorica, tako kot v nekaterih drugih okoliških državah.

Tujec torej le ima pravico kritizirati družbo in državo, v kateri živi kot tujec?
Oprostite, ampak ne vem, zakaj bi bil državljan drugega reda in zakaj bi se moral pretvarjati, da je ta družba idealna. Zame je pomembno, da bi bila družba, v kateri živim, to pa je zdaj slovenska, boljša, kot je.


Danes je premiera predstave še brez naslova, ki traja kar deset ur. Maraton v gledališču?

Ta naš projekt že leto in pol pripravlja Tomi Janežič. Zelo me veseli, da imamo ta dolgotrajni projekt.

VIDEO
Goran Injac
Saša Banjanac Lubej, naglas@rtvslo.si
Prijavi napako
Komentarji
mrblack
# 06.10.2018 ob 08:48
Brez zrcala je druzba slepa, gola in uboga:
patriot1970
# 06.10.2018 ob 08:51
V teh treh letih, če pogledate uspehe hiše, ki jo vodim in skrbim za njen umetniški program, sem za slovensko kulturo naredil več, kot bo 90 odstotkov Slovencev naredilo v vsem življenju.

Jah no,...kakšne skromnosti mu res ne gre za očitati! Pa tudi v prihodnost zna videti!
Rozmarin
# 06.10.2018 ob 10:09
Lahko je zlivati gnojnico po Slovencih, kaj boš pa za Nemce rekel, so oni tudi zaplankani?

Predstava Naše nasilje in vaše nasilje:
"Predstava, ki traja krepko predolgih 75 minut, ima neprijeten vonj po amaterskem šolskem gledališkem krožku." (Der Standard) In: "Igra je amaterska in dolgočasna, kot v nekakšnem krču se ves čas trudi, da bi šokirala." (Die Presse)
kvadratura kroga
# 06.10.2018 ob 09:25
Človek je očitno sposoben,izobražen,razgledan.....živel in delal v različnih državah po evropi in lahko dela primerjave,če nam je to všeč ali ne. Če človek pove kaj misli in kaj ga moti je to zame kvaliteta ne pa slabost...lahko bi mu zamerili če bi se pretvarjal da je vse idealno...
patriot1970
# 06.10.2018 ob 08:57
Tujec torej le ima pravico kritizirati družbo in državo, v kateri živi kot tujec?

...ko pa Slovenec kritizira produkte njegovega umetniškega izražanja,...pa je v najboljšem primeru označen kot zaplankanec, ki ne razume in čuti umetnosti,....če je pa kritika še čustvena,....je pa nedvomno že sovražni govor!

Bravo, bravo RTV SLO,.....bolj dvolični ne morete biti!
nikoli
# 06.10.2018 ob 08:42
Kdor je kdajkoli živel v tujinive, da tujec ostane vedno tujec.
ti-ne
# 06.10.2018 ob 10:59
Gospod po treh letih še zmeraj ne zna reči enega stavka v slovenščini.
To je že drugi intervju na MMC v štirih mesecih.
V Sloveniji je čez 20 gledališč in neskončno število gledaliških skupin....

12.06.2018.
http se://www.rtvslo.si/kultura/oder/smg-umetnik-je-agens-pa-tudi-detektor-stanja-v-druzbi/457766
Lupo
# 06.10.2018 ob 14:44
Od prvega dne sem v Sloveniji deležen drobnih provokacij, kot tu radi rečejo 'soft'nacionalizma, v trgovinah ali ko srečaš soseda, ki te že tri leta ne pozdravlja v središču meščanske Ljubljane...

Zna bit da ima možakar aroganten pristop. Imam simpatično prijateljico iz "druge republike", ki ne zna jezika in pravi da so Slovenci zelo prijazni ter da nikoli nima problemov.
patriot1970
# 06.10.2018 ob 10:19
Mali Marinko
# 06.10.2018 ob 09:36
1. Tujec sme delati, plačati davke in biti lojalen. Kritizirati pa ne sme


Vsaka kritika je zelo dobrodošla, pa naj bo to od tujca ali domačina. Se pa mora vsakdo, ki kritizira zavedati da kritika ne bo dobro sprejeta, če vsebuje elemente žaljenja,

...in če se nekdo predstavlja kot odrešitelj slovenske kulture, zraven pa vehementno pljuva po naši zaplankanosti,.....pač naleti na odpor!

Nekateri se pač znajo umetniško povzdigniti iz povprečja ne da bi poniževali druge, Ignjac je žal med tistimi, ki se ne dvigajo na piedestal, ampak svoj piedestal gradijo na poniževanju drugih!
vnk
# 06.10.2018 ob 10:14
Kdor se s tem strinja, je pač nacionalist in tega tipa iz SMG ne razume. Nacionalizmi pač peljejo v vojne.

Marsikaj lahko pripelje do vojne, ne samo nacionalizem, razen če je pač tvoje dojemanje sveta na nivoju pobarvanke za otroke. Domoljubje ni nekaj slabega, ampak to tudi velja za priseljevanje, seveda imaš pa potem ekstreme, ki sprožajo odzive. Govoriti o nekem nacionalizmu brez da bi zraven obravnavali tudi migracije in različne poglede pač ne bo pripeljalo do nekega globjega razumevanja trenutnih problemov in konstruktivne debate ampak zgolj do ideološkega kričanja. Hkrati je to dojemanje zelo subjektivno, ker ljudje zadeve ocenjujemo iz lastnega političnega stališča, ki nam služi kot neka orientacijska točka, problem je, ko se nekateri prestavljajo čedalje bolj v levo in desno, ter to smatrajo kot nek nevtralen in idealen položaj, kar pa pač ni res. Torej če nacionalizem obravnavaš v nekem ideološkem vakumu nisi nič boljši od nekoga, ki smatra vsakega tujca za nekaj slabega.

Modri se učijo iz zgodovine, butli pa na lastnih napakah. Vsak naj sam ugotovi v katero skupino sodi

Da se učiš iz zgodovine, jo moraš tudi razumet, ti jo bolj interpretiraš na nek preprost način, zato da jo lahko uporabljaš kot orodje za podkrepitev lastne ideologije in razmišljanja. Včasih se mi zdi, da je škoda besed, ker nekateri dojemate svet enako kot tisti, ki razmišljajo tujec=slab. Ampak pač, eni ne razumete, postavite se v nek političen kotiček, prevzamete razmišljanje in potem to besno ponavljate do onemoglosti, kritično razmišljanje je pa nezaželjeno, ker bi se včasih morali soočiti s tem, da nekateri vaši pogledi niso vzdržni in realni.
nevem
# 06.10.2018 ob 10:06
V mnogo čem mu dam prav. Vseeno pa me vsaj malce moti, če neka Iranka (Athena Farrokhzad) na Švedskem vehementno poučuje Švede in Evropejce o demokraciji, vrednotah... in recimo neki Hrvat Slovence uči, kaj je to nacionalizem, nestrpnost...

Mislim namreč, da bi bilo v obeh primerih bolje in produktivneje, če bi te stvari počela vsak v svojem okolju.
Mali Marinko
# 06.10.2018 ob 09:36
1. Tujec sme delati, plačati davke in biti lojalen. Kritizirati pa ne sme
2. Nacionalizem je dobra stvar in se jo ne smo kritizirati
3. Tujci lahko zemljo v katero so prišli smejo le hvaliti. Kritika ni zaželena.
Kdor se s tem strinja, je pač nacionalist in tega tipa iz SMG ne razume. Nacionalizmi pač peljejo v vojne. Eni dojamejo ko zgubijo vojno, imetje, kakega sorodnika, eni pa tudi takrat ne.
Modri se učijo iz zgodovine, butli pa na lastnih napakah. Vsak naj sam ugotovi v katero skupino sodi
pejtevennazrak
# 06.10.2018 ob 23:14
Ne vem zakaj, ampak ta tip mi deluje precej zagrenjeno...

Dobival sem grozilna elektronska sporočila, zmerjali so me s smrdljivim Balkancem, podili so me iz Slovenije in govorili, kako me ni sram, ...

To je en tak blabla v tri dni... Vem, da presneto svetovno uspešen metal band dobiva raznorazne moteče maile na dnevni bazi, tko da bi tip moral vzeti to kot kompliment, da se sploh kdo ukvarja z njegovim delom....

Jaz sem najdlje živel in delal na Poljskem. To ni ena izmed značilnih zahodnih svetovljanskih družb. Vendar pa je velika država z velikimi mesti. Na primer Varšava, ki šteje več prebivalcev kot vsa ta država, ima urbanega svetovljanskega duha.

Hehe, Poljaki so svetovljani, Slovenci pa zgleda da ne:)

Prejšnjo sezono smo se prav tako ukvarjali s sovražnim govorom, ki ga je v tej družbi zelo veliko,...

Pri takih stavkih dobim občutek, da umetniki plačujejo SDS in Jelinčiče, da delajo štalo - samo zato, da imajo oni sami kaj dela in niso brez idej.

Oprostite, ampak ne vem, zakaj bi bil državljan drugega reda in zakaj bi se moral pretvarjati, da je ta družba idealna. Zame je pomembno, da bi bila družba, v kateri živim, to pa je zdaj slovenska, boljša, kot je

Ja, tukaj ima človek prav... Velja pa tudi pravilo sendviča, ki gre takole: ko človek hoče kaj pokritizirat, najprej pove eno dobro lastnost, potem kritiko - kar mu leži na duši, na koncu pa zaključi z dobrimi željami in svetlim pogledom na stvari. Kot kaže, pa se nekateri umetniki radi osredotočijo le na slabo.
oliva
# 06.10.2018 ob 10:57
V osnovi se z njim sicer strinjam (nisem pa vsega prebrala, sam preletela), vendar ni mi všeč prepotentnost oziroma povdzigovanje sebe z v nič dajanjem drugih.
Tako da se strinjam s komentarjem @Patriota1970 (10:19).
kiliboy
# 06.10.2018 ob 13:00
Pravijo in prav imajo, da je: ..."treba najprej pomesti pred svojim pragom."
oliva
# 06.10.2018 ob 10:58
"Modri se učijo iz zgodovine, butli pa na lastnih napakah."

Jaz bi pa rekla, da 'butli' pa niti na lastnih napakah (oz. iz lastnih napak) ne. :)
Prof
# 07.10.2018 ob 20:31
Če gospod nima slovenskega državljanstva, ne more biti državljan drugega reda. Če ima državljanstvo, pa ni tujec, mar ne?
FancyBoy
# 07.10.2018 ob 11:38
Druzba v drzavi v kateri je odrasel, je zelo zelo dalec od idealnega...ze ce primerja s Slovensko druzbo.
galoper
# 06.10.2018 ob 08:50
Tujec se uči navad okolja v katerega se hoče vključiti, domačini ustvarjajo napredek
Kazalo