Intimna ljubezenska zgodba med doktorjem Živagom in Laro, ki je najprej osvajala bralce, po znameniti britansko-ameriški filmski različici v režiji Davida Leana iz leta 1965 tudi filmske gledalce, je zdaj zaživela tudi v baletni govorici. Foto: SNG Opera in balet Ljubljana/Darja Štravs Tisu
Intimna ljubezenska zgodba med doktorjem Živagom in Laro, ki je najprej osvajala bralce, po znameniti britansko-ameriški filmski različici v režiji Davida Leana iz leta 1965 tudi filmske gledalce, je zdaj zaživela tudi v baletni govorici. Foto: SNG Opera in balet Ljubljana/Darja Štravs Tisu
Dr. Živago
Dr. Živago ni le ena najlepših ljubezenskih zgodb, temveč tudi osebna in filozofska pripoved o napetih časih prve svetovne vojne in oktobrske revolucije. Foto: SNG Opera in balet Ljubljana/Darja Štravs Tisu
Dr. Živago
Dr. Živago se odvija ob glasbi Šostakoviča, Rahmaninova, Mjaskovskega, Vasksa in Šnitkeja. Foto: SNG Opera in balet Ljubljana/Darja Štravs Tisu
Doktor Živago prvič v ljubljanski operi

Znameniti roman ruskega pisatelja Borisa Pasternaka sta posebej za ljubljanski ansambel priredila češka ustvarjalca, brata Jirži in Otto Bubeniček.

Po romaneskni predlogi, za katero je Pasternak leta 1958 dobil Nobelovo nagrado za književnost, sta nastala dva filma. Najslavnejša filmska priredba zgodbe o intelektualcu, ki je v času nemirnih političnih razmer med prvo svetovno vojno in oktobrsko revolucijo razpet med dve ženski, je tista, ki jo je leta 1965 posnel David Lean. Film, v katerem nastopata Omar Sharif in Julie Christie, je osvojil pet oskarjev, vključno z naslovno Larino pesmijo pa se je takoj vpisal med klasike.


Tehnično dovršena in čustveno doživeta interpretacija

Nedolgo nazaj so na Broadwayu roman priredili v istoimenski muzikal, medtem ko baletne poustvaritve zgodba do zdaj še ni doživela. Vodja ljubljanskega baleta Sanja Neškovič Peršin je zato za poustvaritev zgodbe v obliki dramskega baleta nagovorila v Pragi rojena plesalca Jiržija in Otta Bubenička, ki sta si zgradila karieri v Nemčiji, njune stvaritve pa je mogoče zaslediti na svetovnih odrih.

Jirži je podpisal koreografijo, Otto pa je sodeloval kot njegov asistent in scenograf. Predstava je nastajala sproti in posebej za ljubljanske plesalce, ki so se, kot je povedal Jirži Bubeniček, izkazali za odlične kljub visokim zahtevam: koreograf je namreč poleg tehnične dovršenosti želel, da nastopajoči začutijo osebe, ki jih upodabljajo. Po besedah plesalca Luke Žiherja je vloge prilagajal njihovim sposobnostim in s tem iz njih izvabil najboljše.

Koreografu se pri ustvarjanju dramskega baleta zdi bistveno, da občinstvo razume zgodbo, ki se dogaja na odru. Temu cilju morajo po njegovih besedah slediti vsi uprizoritveni elementi: od scene, kostumov - te je v duhu prvih desetletij 20. stoletja zasnovala Elsa Pavanel - do plesnih korakov in izbrane glasbe. Po mnenju Neškovič Peršinove je nastala predstava, ki črpa iz ljubezenske zgodbe in usode glavnega junaka oziroma njegove življenjske poti, na kateri so se njegova hotenja križala s posledicami tistega časa.

Jurija Živaga in Laro plešeta Lukas Zuschlag in Tjaša Kmetec, glasbo v živo na odru izvajata razširjen orkester SNG-ja Opera in balet Ljubljana ter moški pevski zbor pod taktirko Marka Gašperšiča. Otto Bubeniček je poskrbel tudi za glasbeni izbor. Zgodbo spremlja med drugim glasba Dmitrija Šostakoviča, Sergeja Rahmaninova, Alfreda Šnitkeja in drugih avtorjev.

Doktor Živago prvič v ljubljanski operi