Prvenec angleškega pesnika in dramatika Percyja Byssha Shelleyja Cenci je dolgo veljal zgolj za bralno delo, predvsem zaradi tematik očetomora in še občutljivejega incesta, ki se ju loteva. Foto: Barbara Čeferin
Prvenec angleškega pesnika in dramatika Percyja Byssha Shelleyja Cenci je dolgo veljal zgolj za bralno delo, predvsem zaradi tematik očetomora in še občutljivejega incesta, ki se ju loteva. Foto: Barbara Čeferin
Vodja festivala Alja Predan je priznala, da imajo letos velike težave s sponzorskimi sredstvi, a sta jim priskočila na pomoč ministrstvo za kulturo in Mestna občina Maribor, ki sta za festival namenila mnogo več sredstev kot pretekla leta. Prvo je zagotovilo 150.000 evrov, druga pa 100.000. Foto: SNG Maribor
Film Ernsta Lubitscha Als ich tot war iz leta 1916, v katerem je režiser odigral tudi glavno vlogo, je bil filmska predloga in navdih za predstavo Ko sem bil mrtev režiserja Diega de Bree. Foto: SNG Drama Ljubljana / Peter Uhan
Pia Zemljič, Igor Samobor, Radko Polič - Rac
Strniševe Žabe sodijo med kultna besedila slovenske dramatike in tako kot njegov Samorog in Ljudožerci z vsako ponovno postavitvijo - doslej jih je bilo od leta 1967, ko so Žabe izšle, šest - vzbudijo zanimanje med publiko in tudi strokovno javnostjo. Foto: www.mgp.si/si
Persona je drama spopada, drama, v kateri govorita dva glasova. Tisti, ki je zgovoren, in tisti, ki je skoraj povsem odsoten in prenesen v prvega, oba pa se na svoj način bojujeta z življenjem. Foto: Mini teater/foto: Miha Fras

V Mariboru, kjer bo osrednji slovenski gledališki festival potekal med 15. in 24. oktobrom, se bodo za nagrado za najboljšo uprizoritev potegovale predstave: Cenci (Mestno gledališče ljubljansko) in Ko sem bil mrtev (SNG Drama Ljubljana), obe predstavi je režiral Diego de Brea, Amado mio režiserja Ivana Peternelja (Slovensko mladinsko gledališče in ŠKUC), Malomeščanska svadba Mateje Koležnik (Drama SNG Maribor), Zasebno življenje Ivane Djilas (SNG Drama Ljubljana), Manifest K. Sebastijana Horvata (E.P.I. Center in Kulturno-umetniško društvo MUKI), Od blizu Dina Mustafića (Drama SNG Maribor), Preklet naj bo izdajalec svoje domovine! Oliverja Frljića (Slovensko mladinsko gledališče), Žabe Jerneja Lorencija (Mestno gledališče Ptuj), Pogovori, samogovori Jaše Jamnika (SNG Nova Gorica), Platonov Vita Tauferja (SNG Drama Ljubljana) ter Persona Janeza Pipana (Mini teater Ljubljana).

Poleg "smetane slovenskih uprizoritev pretekle sezone", kot se je izrazil letošnji selektor, so v spremljevalnem programu še štiri predstave, in sicer Love Dolls v režiji Dude Paiva (Lutkovno gledališče Ljubljana in Dudapaiva Company), Škrip Orkestra Jelene Rusjan (Gledališče Glej), Via Nova Bojana Jablanovca (Via Negativa) in Noč čisto na robu gozdov Ivice Buljana (Mini teater Ljubljana).

Večja možnost izbire
Po besedah Butale izbira tekmovalnih predstav ni bilo lahko delo, ker se je produkcija v primerjavi s prejšnjimi leti močno povečala. Medtem ko je bilo prejšnja leta uprizorjenih okoli 80 gledaliških predstav, je letos Butala izbiral med 110 predstavami različnih zvrsti. "Izbral sem predstave, ki so poskušale nekaj več," je na pojasnil Butala. "Želel sem dati več prostora predstavam, ki so drzne in inovativne, ki izkazujejo neko refleksijo lastnega medija in imajo idealen odnos do vsebine, ki jo obravnavajo, in ki se seveda zavedajo prostora in časa, v katerem so nastale."

Zmagovalno predstavo bo izbrala strokovna žirija, ki jo tokrat sestavljajo Melita Forstnerič Hajnšek, Thomas Irmer, Amelia Kraigher, Katarina Pejović in Marko Peljhan. Žirijo za podelitev Borštnikovega prstana sestavljajo Aleš Jan, Mateja Koležnik, Tone Partljič, Alja Predan in Milena Zupančič.

Novosti mednarodne narave in tiste za otroke
Vodja Borštnikovega srečanja Alja Predan je že lani napovedala odprtje Borštnikovega srečanja v mednarodni prostor, kar se letos uresničuje s tako imenovanim Slovenskim showcasom oziroma revijo predstav, namenjenih predvsem tuji strokovni javnosti. V naboru bo deset uprizoritev, večinoma tekmovalne predstave, s katerimi želijo svetu pokazati najbolj zanimiva slovenska dela. Vse predstave, predstavljene na festivalu, bodo nadnaslovljene v angleškem jeziku, tuje goste pa želijo privabiti tudi na mednarodni strokovni srečanji na temo interkritike in dramaturgije.

Poleg tega pa se bodo v srečanje vključevali tudi sklop Generacije, v okviru katerega se bo predstavilo pet ali šest uprizoritev za otroke, sklop Mostov z gostujočimi tujimi predstavami in dve uprizoritvi kot počastitev dobitnikov Borštnikovega prstana. Obenem bodo postavili razstavo ob 45-letnici festivala, predstavili več knjig in zagnali nov portal z digitalizacijo vseh uprizoritev po besedilih Rudija Šelige, je še povedala Alja Predan.

Zgodovinska konstitutivna seja
Tekmovalne predstave so razglasili po končani konstitutivni seji strokovne skupine festivala Borštnikovo srečanje, ki jo vodi Aleš Novak. Kot je povedal Danilo Rošker, direktor SNG Maribor, je bila omenjena seja zgodovinska, saj so na njej spremenili ustanovitveni akt SNG Maribor in tako po 45 letih uredili status festivala. "Festival Borštnikovo srečanje je samostojna organizacijska enota s svojim umetniškim direktorjem, ki ga imenuje ministrstvo za kulturo," je pojasnil. Umetniški direktor, zdaj Alja Predan, naj bi festival vodil umetniško samostojno in avtonomno, SNG Maribor pa naj bi skrbel za organizacijsko in finančno plat.

V galeriji so slike tekmovalnih predstav in tistih iz spremljevalnega programa.