Drama Niha ura tiha razkriva vsepovsod navzoče zlo v sodobni slovenski družbi. Foto: SNG Drama Ljubljana
Drama Niha ura tiha razkriva vsepovsod navzoče zlo v sodobni slovenski družbi. Foto: SNG Drama Ljubljana
Niha ura tiha
Niha ura tiha je že peta Jančarjeva predstava, ki je v zadnjih treh letih prišla na oder katerega izmed slovenskih gledališč. Foto: SNG Drama Ljubljana
Jančarjeva drama v ljubljanski Drami

Niha ura tiha je že peto dramsko delo Draga Jančarja, ki je bilo v zadnjih treh letih predstavljeno v slovenskih gledališčih. V tokratnih sedmih nočnih prizorih avtor precizno razčlenjuje družbo, ki ga obdaja, in razkriva umazane posle, nasilje, izdaje, zamolčane resnice in druge 'nečedne zadeve', ki konstituirajo naš čas. Predstavo režira Eduard Miler, v glavnih vlogah pa nastopajo Aleš Valič, Zvezdana Mlakar, Gregor Bakovič, Uroš Fürst, Maša Derganc in drugi.

Smrtni grehi v sodobni slovenski družbi
Predstava namiguje na sedem krščanskih smrtnih grehov, dramaturginja Žanina Mirčevska pa je povedala, da so se tudi ustvarjalci predstave najprej spraševali, zakaj se je Jančar odločil za krščanski diskurz o sodobni družbi. Po interpretaciji Mirčevske gre predvsem za to, da je avtor želel opozoriti na to, da se svet, ki je izgubil vse norme, kodekse in vse, kar je pravično, mora vrniti na prvotne vzorce. Da smo zares 'daleč zašli', se v predstavi kaže tudi v tem, da se celo hudič umakne na stran, opazuje človeštvo in ga pridobiva na svojo stran.

Besedilo, težavno za uprizoritev
Drama Draga Jančarja se dogaja v sodobnem svetu, vendar pa se veže na starejše vzore. Ne le na krščansko artikulacijo dobrega in zla, ampak tudi na Dantejevo Božansko komedijo. V njej si je avtor sposodil moto: "... tu skozi k pogubljenim pelje cesta." Jančar je na predstavitvi nove Dramine produkcije priznal, da je med pisanjem besedila celo sam imel težave, ko si je skušal oblikovati predstavo o tem, kako naj bi besedilo uprizorili. Tako sta s prejšnjim ravnateljem Drame Janezom Pipanom premišljevala o različnih možnostih: da bi dramo uprizorili na sedmih prizoriščih hkrati, da bi posamezne prizore igrali sedem večerov zapored ... To se je izkazalo za neizvedljivo, drama, kakršna prihaja na spored zdaj, pa je radikalno skrajšana in je tako tudi izgubila nekoliko jezikovne večplastnosti, ki bogati izvirno besedilo.

Jančarjev svet zla so poleg režiserja, igralcev in dramaturginje oblikovali še scenograf Marko Japelj ter kostumografa Svetlana Visintin in Leo Kulaš.
Jančarjeva drama v ljubljanski Drami