V 18. in 19. stoletju so se dodelave donkihotovske snovi za baletni oder vrstile kar ena za drugo. Najpomembnejša postavitev, ki se je v bolj ali manj enaki obliki ohranila vse do danes, je bila v Bolšoj teatru v Moskvi leta 1869. Ustvarila sta jo libretist in koreograf Marius Ivanovič Petipa ter skladatelj Ludwig Minkus. Foto: SNG Maribor Opera in balet
V 18. in 19. stoletju so se dodelave donkihotovske snovi za baletni oder vrstile kar ena za drugo. Najpomembnejša postavitev, ki se je v bolj ali manj enaki obliki ohranila vse do danes, je bila v Bolšoj teatru v Moskvi leta 1869. Ustvarila sta jo libretist in koreograf Marius Ivanovič Petipa ter skladatelj Ludwig Minkus. Foto: SNG Maribor Opera in balet
Gonilo zgodbe sta don Kihot in njegov oproda Sančo Pansa, poleg njiju pa špansko vzdušje ustvarjajo Mercedes, Espada, markiz Gamache, Kitrine prijateljice, Basilova prijatelja, toreadorji, cigani ter mnogi drugi. Foto: SNG Maribor Opera in balet
Don Kihot je nekakšen zaščitnik ljubezni, zlasti njenega nedostopnega viteškega ideala, in predstavlja nekakšno optimistično in naivno idealistično življenjsko držo, tej pa nasprotuje zemeljski realizem oprode Sanča Panse, ki s svojo požrešnostjo poskrbi za marsikatero komično situacijo. Foto: SNG Maribor Opera in balet

V Slovenskem narodnem gledališču Maribor se je odvila premiera baleta Ludwiga Minkusa Don Kihot. Klasični romantični balet v treh dejanjih s prologom so po besedah koreografa Kryzstofa Nowogrodzkega poskušali postaviti na oder kot čim bolj "strnjeno, zabavno in energično" zgodbo, kakršna je tudi glasba pod taktirko dirigenta Alekseja Baklana.

Balet po literarnih motivih romana Bistroumni vitez Don Kihot iz Manče španskega pisatelja Miguela de Cervantesa Saavedre velja za enega izmed zahtevnejših baletov, saj združuje elemente dramske komike, tragedije in ironije z virtuozno in tehnično zahtevno koreografijo. "Gre za enega najlepših klasičnih baletov in njegovo koreografiranje je velika odgovornost, hkrati pa tudi izredno vznemirljivo dejanje," je optimističen Nowogrodzki.

Barišnikovo izročilo
Koreograf, po rodu Poljak, je direktor produkcije Stuttgartskega baleta, z mariborskimi baletniki pa je doslej sodeloval le kot baletni mojster. Kot je dejal, se je pri pripravi predstave Don Kihot zgledoval po različici Mihaila Barišnikova, vendar je vanjo poskušal uvesti tudi sodobnejše baletne elemente. Zelo pomembni sta se mu zdeli "strnjenost in energičnost" predstave, kar pomeni hitre akcije in naglo predstavitev značaja posameznih likov.

Po besedah umetniškega vodje mariborskega Baleta Edwarda Cluga gre za "kompaktno in kvalitetno predstavo, ki zelo dobro komunicira z občinstvom". Predstava je tudi zelo duhovita, kar dokazuje, da je bil namen za njeno uvrstitev v repertoar dosežen, je pojasnil.

Kot je dejal, je bila izbira vlog zelo natančna in učinkovita. Na premieri bodo v glavnih vlogah nastopili Anton Bogov kot Basilio, Tetiana Svitlična kot Kitri in Marin Turcu v vlogi naslovnega junaka.

Vodilna dvojica postane trikotnik
Don Kihot ima v zgodovini klasičnega baleta posebno mesto, saj predstavlja prvo v nizu mojstrovin romantičnega baleta, ki sta jo za carsko gledališče Bolšoj v Moskvi leta 1869 ustvarila skladatelj Ludwig Minkus in koreograf Marius Petipa. Libreto temelji na epizodah med 18. in 21. poglavjem Cervantesovega izvirnika, ki se navezujejo na ljubezenski trikotnik med Gamachem, Kitri in Basiliem, kot se liki imenujejo v baletu, in so v nasprotju s protagonističnim tandemom Don Kihota in oprode Sanča Panse osrednji nosilci "akcijskega baleta".

Don Kihot je bil v SNG Maribor uprizorjen že trikrat, prvič leta 1974 in nazadnje leta 1994.