"Že nekaj dni me sprašujejo: Čuj ti, kaj govor si si že napisal? Kdaj pa ga boš?" Foto: BoBo
Po svoji igralski nagradi sta soigralca Janez Škof in Nina Ivanišin, čeprav nagrajena za različni predstavi, obakrat prišla skupaj. Foto: BoBo

Hvala predvsem mariborskemu občinstvu, ki me najbolj pozna in ki ga najbolj poznam jaz. Hvala, Maribor, za tvojo poznavalskost, kritiškost in dobronamernost.

Vlado Novak
Sklepno slovesnost je s pesmijo in besedo povezovala Nina Rakovec. Foto: BoBo
Jernej Lorenci (na fotografiji) in Mateja Koležnik sta se na letošnjem festivalu predstavila s po dvema predstavama, spoznali pa smo tudi nekaj svežih imen mlajše generacije. Foto: BoBo

Naslednje leto festival praznuje 50 let in ker je med nami tudi predsednik Borut Pahor, bi mu kar prišepnila, kaj si želimo za darilo: kak dodaten cekin, gospod predsednik - prihodnje leto pa skupinsko sliko za spomin na ta cekin!

Alja Predan
"Trema je večja kot kadar koli prej na odru," je priznala najboljša mlada igralka Ana Urbanc. Foto: BoBo
"Takega občinstva, kot je v Mariboru, ni nikjer!" se je gledališkemu mestu zahvalila Alja Predan. Foto: BoBo
Angel pozabe sledi življenju več generacij družine pisateljice Maje Haderlap na avstrijskem Koroškem in tako iz njenega spomina vznikajo otroške podobe idiličnega življenja v Železni Kapli. Vendar se te prepletajo s trpkimi babičinimi zgodbami o življenju v vojni, o življenju v koncentracijskih taboriščih in o partizanskem gibanju na Koroškem. Foto: SNG Drama Ljubljana/Peter Uhan
"Rada bi se zahvalila Maji Haderlap, ki je v svojem romanu osvetlila del koroške zgodovine, ki nikoli ne sme biti pozabljen." Barbara Cerar je bila nagrajena za vlogo v Angelu pozabe. Foto: BoBo
Borštnikovo srečanje bo naslednje leto praznovalo abrahama. Foto: BoBo

Društvo gledaliških kritikov in teatrologov Slovenije je nagrado za najboljšo uprizoritev sezone 2013/2014 podelilo Lorencijevi uprizoritvi Mrtvec pride po ljubico. "Nepremostljivi prepad med banalnostjo preživetja in krhkimi ideali se na odru razstavlja kot razčarani svet, v katerem ustvarjalci predstave vsem osrednjim vsebinskim poudarkom poetičnega besedila poiščejo na videz preproste, toda pretehtane in natančne uprizoritvene rešitve," je Zala Dobovšek prebrala v njihovi utemeljitvi.

Absurd in poetika Rudija Šelige
Svatba je na prireditvi v Mariboru prejela veliko nagrado Festivala Borštnikovo srečanje za najboljšo uprizoritev. Kot je v utemeljitvi svoje odločitve zapisala mednarodna strokovna žirija, uprizoritev korenito prestavi kombinacijo absurda in poetičnosti Rudija Šelige v naš čas. "Notranjo logiko teksta posvoji in jo radikalno prizemlji, hkrati pa spodmika vzročno-posledično sosledje, tako da se mora to v uprizoritvi v vsakem prizoru znova vzpostavljati. Celoten igralski ansambel režijsko zamisel uresničuje kolektivno in individualno prepričljivo ter ustvari zgoščeno in stabilno atmosfero," navajajo.

"Tekmovanje v umetniških izdelkih je pravzaprav nekaj absurdnega," je v imenu ekipe predstave komentiral direktor SNG-ja Drame, Igor Samobor. "Ne vemo, kaj je cilj in kaj je štoparica. Potem pa pomislim, da so cilj gledalci in štoparica to, kar se zgodi v igralcih. Svatba je cilj dosegla, in to v odličnem času."

Gledališki maratonec
Že nekaj časa je bilo znano, da Borštnikov prstan letos prejme prvak SNG-ja Maribor, Vlado Novak.

"Zdaj ni čas za odkrivanje tople vode, zdaj je čas za zahvalo," je bo dolgih ovacijah na odru ugotovil lavreat. "Zahvalil bi se rad vsem ljudem, ki so moje delo razumeli kot vredno nagrade. Jemljem jo kot priznanje za svojo pripravljenost, da tečem maraton, da tečem na dolge proge. Če je kilometer enak enemu gledališkemu letu, se počasi bližam cilju. Ampak ker znam biti trmast, se bom iz maratonca prelevil v srednjeprogaša, kajti pravijo, da se igralec nikoli ne upokoji. Bomo videli."


S politično noto
"Pozivam nove politične obraze: dajte mladim možnost, da se lahko izkažemo! V zadnjih petih letih smo zamenjali pet ministrov za kulturo. Zdaj je položaj v ženskih rokah. Gospa ministrica, držite se stolčka, da se kultura ne utopi v skrčenem državnem proračunu,"
je v svojem uvodnem nagovoru pozvala Nina Rakovec, ki je povezovala prireditev.

"Gledališče in igra imata za Slovence poseben pomen in posebno težo," je v svojem govoru poudarila direktorica Alja Predan. "Unikum v svetovnem merilu smo po tem, da smo med drugo svetovno vojno na osvobojenem ustanovili narodno gledališče. In če lahko odločujočim nekaj prišepnem: kaj ko bi bili unikum tudi po tem, da bi kulturo uvrstili med t. i. državotvorne resorje? Tako bi lahko postali zgled državam, ki so to priložnost imele in jo zamudile."

Slovenska drama živi
"Letošnji izbor je v primerjavi z lanskim nekoliko skromnejši, čeprav ob tem kaže tudi stabilnost in vitalnost," je v nagovoru občinstvu priznala predsednica strokovne žirije Tea Rogelj. "Ena bistvenih nalog gledališča je razvoj in uveljavitev nacionalne dramatike, zato smo veseli, da smo si v tekmovalnem programu lahko ogledali pet uprizoritev, temelječih na slovenskih dramskih predlogah. Slovenska besedila so torej obsegala polovico tekmovalnega programa, kar je najboljše razmerje v zadnjih letih. Sklepamo torej lahko, da slovenska dramatika, bodisi klasična bodisi sodobna, uspešno nagovarja čas, v katerem živimo."
"Neprekosljiva" Mateja Koležnik

Borštnikovo nagrado za najboljšo režijo je prejela Mateja Koležnik za uprizoritvi Moderne no drame v izvedbi Slovenskega stalnega gledališča Trst ter Prijatelji v izvedbi SNG-ja Drama Ljubljana. "Režija Mateje Koležnik je v letošnjem tekmovalnem izboru neprekosljiva. Soočila se je z zelo zahtevnima in povsem različnima dramskima predlogama, obema izhajajočima iz japonske kulture: sanjskimi, poetičnimi "mini dramami" in dramo Koba Abeja, postavljeno v obsesivno bližino "gledališča absurda". Nagrado podeljujemo za detajlirano, prefinjeno in skrajno disciplinirano tkanje uprizoritvene mreže, ki v stiku z gledališkimi tradicijami vzhoda ustvarja samosvojo odrsko poetiko," je ocenila žirija.

V tej predstavi jo je navdušila tudi dramaturgija in je nagrado zanjo podelila dramaturgu Goranu Ferčecu. Moderne no drame so si za vizualno in zvočno podobo prislužile še posebno nagrado žirije. "Scenografija, kostumografija, oblikovanje svetlobe in odrsko gibanje se harmonično prepletajo z zvočnimi elementi, od tonskih efektov in estetike radijske drame do nevsiljive, a vseprisotne glasbe. Vizualno in zvočno oblikovanje je dramaturško-režijskemu konceptu enakovredni ustvarjalni dejavnik; uspešno združuje tradicionalno in sodobno v koherentno odrsko vizijo."

Igralci leta: Nina Ivanišin, Barbara Cerar in Janez Škof
Nagrade za igro so letos dobili Nina Ivanišin za vlogo Lenke v uprizoritvi Svatba, Janez Škof za vlogo Očeta in Barbara Cerar za vlogo Nje v uprizoritvi Angel pozabe v izvedbi SNG-ja Drama Ljubljana.

Oče in hči v srcu Angela pozabe
Angel pozabe ob presežni besedilni predlogi dolguje svojo moč predvsem angelskemu igralskemu deležu, o predstavi po predlogi nagrajevanega romana Maje Haderlap, meni žirija. "Oče Janeza Škofa z ganljivim spletom norosti, bolečine in milosti ustvari pretresljivo intimno in protivojno pričevanje. Z nenehno maničnostjo, vzponi in padci in z maksimalno intenzivnostjo v tragičnih in komičnih momentih diktira ritem uprizoritve in izriše zagotovo enega najmočnejših šibkih očetov slovenske literature, dramatike in odra." O Barbari Cerar, ki v predstavi igra njegovo hčerko, pa takole: "Barbara Cerar ne podaja deklice z zunanjimi, telesnimi znaki otroštva, ampak s čudenjem, navdušenjem nad spoznavanjem okusov, vonjav, barv, narave in babičinega poganskega misticizma. Podaja jo s prostodušnostjo, s kakršno otroci dojemajo svet. Barbara Cerar kot Ona vseskozi in vedno bolj vsrkava, odseva, a se tudi ograjuje od osebnih travm staršev in babice ter travm z manjšinstvom zaznamovanega okolja. Na odru raste in dozoreva pred nami, ob tem pa nas s svojim žarom vseskozi priklepa, vedno znova očara in gani."

Izziv vloge mentalno zaostale osebe
Tretjo Borštnikovo nagrado za igro je torej dobila še Nina Ivanišin za vlogo v zmagovalni Svatbi. "Igranje mentalno zaostale osebe kot glavne, lirične junakinje uprizoritve predstavlja številne izzive in še več nevarnosti, saj se pri tem zlahka zaide v pretiravanje ali manko izraza," ugotavljajo žiranti. "Zahteva izostreno senzibilnost, ki se skriva za nezmožnostjo komuniciranja, a hkrati mora nagovarjati. Takšno igranje ne sme biti preveč groteskno in tudi ne preveč sentimentalno, niti trivialno in niti shematično. Vzbujati mora simpatijo, hkrati pa jo mora znati v določenih trenutkih prekiniti, da vzpostavi jasno razločen svet lika. Nina Ivanišin se je izognila vsem tem pastem in zasnovala nepozabno figuro ženske-otroka z velikimi začudenimi očmi."

Nagrado za mlado igralko so namenili Ani Urbanc za vlogo Prve Micike v uprizoritvi Mrtvec pride po ljubico v izvedbi Prešernovega gledališča Kranj in Mestnega gledališča Ptuj. "Ana Urbanc naseljuje svet poetične drame Svetlane Makarovič kot poosebljenje ideala romantične ljubezni, ki ne pristaja na kompromise in se lahko izpolni le v radikalni odločitvi za smrt s svojim ljubljenim. Ko izstopa iz prostora igre, z izbrano odmerjenimi gestami komentira lik, vendar to ni odmik od vloge, temveč pogled onkraj, ki odpira vrata v skrivnost, v vednost in magijo zunaj tuzemskega bivanja," je zapisala žirija, ki za nagrado upošteva le igralce, ki še nimajo 30 let.

Nagrado za scenografijo je prejel Branko Hojnik za scenografiji v uprizoritvah Svatba ter Kralj na Betajnovi v izvedbi SNG-ja Drama Ljubljana in Drame SNG-ja Maribor. Nagrado za glasbo pa so podelili Branku Rožmanu za njegovo delo v uprizoritvi Mrtvec pride po ljubico.

Borštnikovo nagrado za vizualni prispevek je prejel Gašper Brezovar za oblikovanje videa v uprizoritvi Vzgoja stoika v izvedbi Anton Podbevšek Teatra.

Hvala predvsem mariborskemu občinstvu, ki me najbolj pozna in ki ga najbolj poznam jaz. Hvala, Maribor, za tvojo poznavalskost, kritiškost in dobronamernost.

Vlado Novak

Naslednje leto festival praznuje 50 let in ker je med nami tudi predsednik Borut Pahor, bi mu kar prišepnila, kaj si želimo za darilo: kak dodaten cekin, gospod predsednik - prihodnje leto pa skupinsko sliko za spomin na ta cekin!

Alja Predan