"Šport je šel k hudiču. Rokometaši stavijo svoj denar na poraz svojega moštva. Kolesarji žvečijo prepovedane snovi. Nogometaši letno zaslužijo več kot država. Pomembno je zmagovati in ne sodelovati, pa čeprav pohodiš trupla in zastrupljaš sebe, svet in generacije za seboj." Uprizoritev Matjaža Pograjca, v kateri so glavne zvezde mladi nogometaši Nogometnega kluba Krka, po knjigi češkega pisatelja Eduarda Bassa iz leta 1922, se postavi proti današnjem pojmovanju športa. Foto: Borut Peterlin/APT NM

Knjigo češkega pisatelja sicer označuje daljna letnica 1922, a je zgodba tako sodobna, kakor da razpravlja o vprašanjih današnjega športa. Zgodbe o nogometni enajsterici, sestavljeni iz bratov, in njihovega trenerja, očeta Ropotca, izražajo vero v plemenitega človeka, problematizirajo trdo naravo profesionalnega športa, ki se giblje na tanki meji med biti in zmagovati, v uprizoritvi Matjaža Pograjca pa prek dejavnosti mladih nogometašev, hudomušnega teksta, izvrstnih igralcev, scene nogometnega igrišča in sproščenega ozračja televizijskega šova vnaša tiste prvine gledališča, ki so za mladega gledalca ne zgolj poučne, temveč tudi zanimive in gledljive.
Družina "pravih" športnikov
V novi predstavi novomeškega Anton Podbevšek Teatra nastopajo Pavle Ravnohrib v vlogi očeta Ropotca, Marijana Brecelj v vlogi mame Ropotec in Vito Weis v vlogi voditelja oziroma povezovalca, poleg njih pa mladi nogometaši Nogometnega kluba Krka, stari od 8. do 15. let.
Medtem ko oče v vlogi trenerja kriči, stoka, hvali in graja mlade fante, mama skrbi za njih, jim poje, kuha in jih ima rada. Prek te zgodbe, ki jo starša pripovedujeta, nogometaši pa odigrajo, se je Bass uprl izroditvi športnega udejstvovanja v zgolj zmago in denar s tezo, da je šport le "igra, iz katere rastejo človeku moči, da laže zmaguje sam nad seboj, nad vsem, kar je slabo in gnilo, nad okolico, ki je medla in slabotna, nad življenjem, ki te davi na vsakem koraku," so zapisali ustvarjalci. "Zmaga mora biti samo plačilo za delo, povračilo za trud, zadnja stopnja vztrajnega prizadevanja. Dokler športniki izživljajo voljo do življenja, krepijo borbenost, utrjujejo sebe in svoje sposobnosti, toliko časa ta skladnost vrtenja okoli zmage ali poraza upravičuje, da se štejejo za športnike," še dodajajo.
Za mlade je še čas
S tem nas spominjajo, da je šport lep, če ga jemljemo kot igro, saj nas tak lahko osvobodi, in predstavo za otroke in mlade postavljajo v svojevrstnem uporu proti današnji družbi, ki pred težavami zaradi pomanjkanja samospoštovanja beži v "rumeno" Slovenijo in kup neumnosti ter dodatno razsuvanje vsega pozitivnega in lepega. "Za odrasle je že prepozno!" pravijo.
Dramatizacijo Bassovega dela je pripravila Blažka Müller Pograjc, pri predstavi so sodelovali še Andreja Kopač (asistenca), avtor glasbe Davor Herceg, koreografi Branko Potočan, kostumografka Nataša Recer, scenograf in oblikovalca svetlobe Tomaž Štrucl in Simon Žižek, oblikovalec videa Gašper Brezovar in oblikovalec zvoka Uroš Bon. Po predstavah Peter in volk, Livingstonov poslednji poljub in Knjiga o džungli je Nepremagljiva enajsterica četrta v nizu produkcij Anton Podbevšek Teatra, ki je namenjena mlajšim gledalcem in vsem mladim po srcu.