Žižkov nabor tem za filozofsko obravnavo je neverjetno širok: od politične apatije sodobnega življenja do šale o možu, ki se boji, da ga bo pojedla kokoš; od etičnega junaštva Keanuja Reevesa v Hitrosti pa do tega, kako straniščne školjke razkrivajo narodovo dušo. Foto: BoBo
Žižkov nabor tem za filozofsko obravnavo je neverjetno širok: od politične apatije sodobnega življenja do šale o možu, ki se boji, da ga bo pojedla kokoš; od etičnega junaštva Keanuja Reevesa v Hitrosti pa do tega, kako straniščne školjke razkrivajo narodovo dušo. Foto: BoBo
Premiera oper je napovedana za leto 2020.

Londonska Kraljeva operna hiša, ki skuša z angažiranimi, morda celo ikonoklastičnimi projekti pomladiti svoje občinstvo in vzbuditi zanimanje za "zaprašeno" umetnost, je naročila štiri nove opere. Navdahnilo jih bo pisanje "intelektualnega zvezdnika (ali, če vprašate manj naklonjene kritike, "Borata filozofije") Slavoja Žižka.

Za neobičajno programsko novost so se v Londonu odločili v želji, da bi občinstvu ponudili sodobna dela, "ne zgolj boheme in traviat", poroča britanski časnik Guardian na svoji spletni strani. Direktor opere Kasper Holten je ob tem pojasnil, da Žižkovo delo "izziva operne pisce."

O strahovih in upanjih sodobnosti
Vse skupaj zveni skoraj kot konceptualen resničnostni šov: štirje skladatelji se morajo soočiti s filozofskimi vprašanji in nanje odgovoriti z opero. Sodelujoči glasbeniki - Finka Kaija Saariaho, Britanec Mark-Anthony Turnage, Italijan Luca Francesconi in Nemec Jörg Widmann - morajo razmišljati v smeri: "Kaj je glavna skrb današnjega človeka? Kako lahko na odru uprizorimo sami sebe? Kateri so kolektivni miti naše sedanjosti in prihodnosti?" Premiera oper je načrtovana za leto 2020.

Po navedbah Guardiana, ki "levičarskega pisca" Žižka označuje za "najbolj izpostavljenega in kontroverznega filozofa našega časa", je Kraljeva operna hiša pogumno nakazala novo smer. Ta se kaže tudi v uvedbi možnosti doktorata iz opernega pisanja ter s popkulturo križanih uprizoritev: Unsuk Chin bo opero napisal po predlogi Alice v čudežni deželi, Thomas Ades pa bo leta 2017 predstavil svojo adaptacijo kultnega filma Angel uničenja Luisa Buñuela.

Identiteta se ne da graditi le na klasikah
"Vedno bomo uprizarjali boheme in traviate, toda operna hiša najde svojo identiteto v novih delih, ki jih postavi na oder," je pojasnil direktor Holten, ki si je, tako pravi, za vzgled vzel Fince in njihovo opero.