Trio Širom, ki ga sestavljajo multiinstrumentalisti Iztok Koren, Ana Kravanja in Samo Kutin, ustvarja v polju sodobne ljudske glasbe, postminimalizma in drona, najbolj pa se je prijela opredelitev imaginarna ljudska glasba.

Širom: Utekočinjeni prestol preprostih / The Liquified Throne Of Simplicity. Foto: tak:til
Širom: Utekočinjeni prestol preprostih / The Liquified Throne Of Simplicity. Foto: tak:til

Sveži album Utekočinjeni prestol preprostih / The Liquified Throne Of Simplicity je v primerjavi s tremi predhodnimi albumi Širom nastal na še dodatno povečanem naboru instrumentov različnih glasbenih tradicij in zvočil, ki si jih je trojica sama izdelala. Na tokratni plošči Kravanja igra violo, obročni boben, okarine, mizmar, balafon in ribab, Koren igra gimbri, bendžo in tristrunski bendžo, tolkala, tank drum, bas boben, balafon in cevne zvonce, Kutin pa hurdy gurdy, tampura brač, liro, lutnjo, brač, cevne zvonce, balafon, obročni boben, okarino in akustične resonatorje. Slišati je mogoče tudi vokala Kravanje in Kutina.

Njihov drugi album Lahko sem glinena mesojedka oziroma z angleškim naslovom I Can Be A Clay Snapper je bil ob izidu v letu 2017 deležen tudi pozornosti tujih medijev. In prav tako njegov naslednik Svet, ki speče konju cvet oziroma A Universe that Roasts Blossoms for a Horse, ki je izšel dve leti pozneje. Sveži album je tako kot njegova predhodnika izšel v okviru bolj eksperimentalno in pretežno instrumentalno usmerjene platforme tak:til, odvodu založbe Glitterbeat.

Sorodna novica Z nepozabne scene Seattla h krmarjenju "najbolj globalne založbe, ki operira iz Ljubljane"

Gre za nadvse dejavno in z vsakim letom vse bolj priznano založbo s sedežema v Nemčiji in Sloveniji, ki jo skupaj z nemškim založnikom Petrom Webrom krmari v Ljubljani živeči glasbenik Chris Eckman, nekdanji frontman znamenite seattelske zasedbe The Walkabouts. In prav sodelovanje s to založbo je – seveda poleg same ustvarjalnosti Širom – med poglavitnimi dejavniki za prepoznavnost te zasedbe v tujini, ki postaja eno bolj znanih slovenskih glasbenih imen onkraj meja države.

In prav tako kot v primeru vseh treh prejšnjih albumov (prvenec z naslovom I. je izšel leta 2016 pri Založbi Radia Študent) je ovitek najnovejše izdaje opremljen z delom akademskega slikarja Marka Jakšeta. Za samosvoje stvaritve predstavnika Slovenije na tokratnem beneškem bienalu je značilno, da na njih s podobami razpira nezavedno, čustveno in imaginarno, kar lahko v zvočnem smislu pripišemo tudi stvaritvam tria Širom. Po njihovih besedah se Jakšetove slike na poseben način povezujejo z njihovo glasbo, a ne na način, da bi podvajale njeno zgodbo, temveč jo nadaljujejo.

Skladbe Utekočinjenega prestola preprostih imajo tako kot skladbe s prejšnjih albumov zelo dolge, povedne in nadrealistično zveneče naslove, ki so tudi tokrat slovensko-angleško dvojezični. Trio naslove skladb ustvarja na podlagi zapisovanja njihovega skupnega toka zavesti ali pa tudi kot zapis podob iz sanjskega sveta. In če so pri ustvarjanju albuma iz leta 2017 raziskovali, kako okolje odraščanja članov te zasedbe vpliva na njihovo glasbeno improviziranje, je novi album nastal v času in pod vplivom pandemije, med katero se je le še bolj razgalil potencial glasbe kot katarzičnega rituala. V primeru sveže izdaje gre za tako rekoč razširjeni album, ki prinaša sicer pet skladb, a so z izjemo zadnje vse daljše od 15 minut, tako da je vinilna različica izšla na dveh ploščah.

Ana Kravanja, Iztok Koren in Samo Kutin. Foto: Foto: Tadej Čauševič
Ana Kravanja, Iztok Koren in Samo Kutin. Foto: Foto: Tadej Čauševič

Širom ostajajo zavezani intuitivnemu ustvarjanju mimo konkretnejšega premisleka, a pri tem puščajo široko odprta vrata za kulturno nezavedno in tudi za narodno zgodovino. Sicer njihov material v veliki meri nastane med skupnim improviziranjem, nato se med tem ustvarjeni deli deli strukturirajo in kombinirajo v skladbe. A kot pravijo, to še ne pomeni konca ustvarjanja, saj nekatere izmed skladb, ki so jih ustvarili pred časom, na poznejših koncertih zazvenijo drugače, saj tako sebi kot skladbam pustijo odprto pot za nadaljnji razvoj.

Album odpre 20-minutna skladba Pari se ovenelo praznoverje / Wilted Superstition Enganged in Copulation, ki jo zaznamuje nekoliko temačnejša in bolj zlovešča zvočna paleta. Subtilnim ritmom gimbrija oziroma lutnje severozahodne Afrike, znane tudi kot sintir, se pridruži poliritmičen obročni boben, ki ju zajame izdatno zvokovje malodane atonalnega muziciranja. Druga skladba, naslovljena Pase, zguba, pada v spanec / Grazes, Wrinkles, Drifts into Sleep, prinaša večkratno vzpostavljeno komunikacijo balafona in viole, ki tudi po poti brenkanja bendža prerašča v neobrzdano izobilje zvokovja.

Vrhunec albuma predstavljata skladbi še posebej poudarjeno potopitvene narave, naslovljeni Modrikasto kresničenje / A Bluish Flickering in Seže s kostjo v ogenj se prevrne s kačo / Prods the Fire with a Bone, Rolls over with a Snake. Prva od njiju s svojim previdno tipajočim tolkalnim uvodom prinaša rahel prelom, a se nato razvije v gosto zvočno tapiserijo, druga pa je z napetostjo nabita skladba, melodijo katere vpelje neverbalna vokalizacija Kravanje. Zgolj slabe štiri minute trajajoča Poper obelodanim izgine / I Unveil a Peppercorn to See It Vanish pa v svoji melanholično hrepeneči maniri sklene ploščo.

Koren, Kravanja in Kutin skozi celotni album spretno zapletajo in razpletajo dogajanje, s čimer se ponašajo že od začetkov svojega ustvarjanja, a se z leti, dodatno kilometrino in novimi ploščami v tem le še mojstrijo, ne da bi se ob tem izgubljali v prevelikem naboru instrumentov in zvočil. In tako člani tria tudi s tem novim kontemplativnim album kot izkušeni šamani svoje poslušalstvo družno vodijo skozi svet arhetipov, tako tuzemskih kot transcendentalnih.

Foto: Tadej Čauševič
Foto: Tadej Čauševič

Mesec dni po objavi albuma Utekočinjeni prestol preprostih, ki je izšel 8. aprila, bo svetovno premiero doživel še dokumentarni film Širom: Vaško podzemlje, posnet lani poleti med šesterico koncertov, na katerih so igrali material z dotičnega albuma. Polurni film si bo mogoče premierno ogledati 9. maja v Kinodvoru v sklopu Naši kratki, ki je namenjen projekcijam kratkih filmov slovenskih avtorjev. Vse koncerte te majhne turneje so izvedli na lokacijah po slovenskem podeželju, kjer so prek povezovanja z vsakokratno okolico iskali tudi navdih za svoje avantgardno, a obenem brezčasno ustvarjanje.