Zmago Jeraj se je rodil v Ljubljani, danes pa živi in dela v Mariboru. Za svoje delo je prejel številna priznanja, med drugim lani veliko Prešernovo nagrado za življenjsko delo, ki si jo je po navedbah strokovne komisije prislužil zato, ker se je mojstrsko uveljavil skoraj na vseh področjih likovne umetnosti: v slikarstvu, risbi, karikaturi, grafiki, fotografiji, gledališki scenografiji in filmu, njegova praksa pa je trdno osnovana na teoretski, kritiški in pedagoški misli. Foto: MMC RTV SLO
Zmago Jeraj se je rodil v Ljubljani, danes pa živi in dela v Mariboru. Za svoje delo je prejel številna priznanja, med drugim lani veliko Prešernovo nagrado za življenjsko delo, ki si jo je po navedbah strokovne komisije prislužil zato, ker se je mojstrsko uveljavil skoraj na vseh področjih likovne umetnosti: v slikarstvu, risbi, karikaturi, grafiki, fotografiji, gledališki scenografiji in filmu, njegova praksa pa je trdno osnovana na teoretski, kritiški in pedagoški misli. Foto: MMC RTV SLO

Prešernov nagrajenec za leto 2009 predstavlja pregled najnovejše fotografske produkcije, ki zajema njegove vtise s pohodov na mariborsko Piramido. Razstava bo na ogled do 22. maja.

Fotografski ciklus Piramidarjenja izvira iz krajinskih posnetkov gričev Kalvarija in Piramida v Mariboru, vendar v kompozicijo vključuje tudi osamljene sprehajalce, fotografirane v hrbet, ujete v trenutku oddaljevanja oziroma simboličnega odhajanja v neskončnost. Tako se Jerajeva fotografija znova navezuje na sočasno figuralno likovno produkcijo, prehajajoč iz nekdanje ekspresivnosti v zmeraj bolj mistični nadrealizem, pojasnjuje kustos Mario Berdič.

Fotografije ni odkril šele v zrelih letih
Zmago Jeraj, sicer najbolj znan kot akademski slikar, se s fotografijo ukvarja že od zgodnjih poakademskih let, saj je prve posnetke ustvaril že leta 1962 in takoj prihodnje leto postal član Fotokluba Maribor. Leta 1966 je začel kot sodelavec študentskega lista Tribuna objavljati fotografije svojih kolegov in profesorjev pri umetniškem ustvarjanju na Akademiji za likovno umetnost v Ljubljani ter tako zasnoval kontinuirano serijo fotografij Znanci.

Likovni pristop k fotografiji
V pozna šestdeseta leta sega tudi začetek serije Krivoustneži s tematiko pustovanja v Mariboru in na Ptuju, ki jo umetnik dopolnjuje še danes. Leta 1970 je Zmago Jeraj prvič razstavljal s skupino fotografov Mariborskega kroga in razvil t. i. črno fotografijo, katere posebnost je bil po navedbah kustosa Berdiča minimalistični, izključno likovni pristop fotografiji, posredujoč turobno, megleno atmosfero osamljenih urbanih in predmestnih predelov, praviloma brez prisotnosti človeške figure.

Umetnost je v svetu okrog nas
V novejšem ustvarjalnem obdobju Zmaga Jeraja je prisotna tudi barvna fotografija, ki jo doživlja izključno kot eno izmed tehnik likovnega izražanja. Umetnikovi priljubljeni motiviki krajina in veduta se pojavljata tako v fotografijah kot tudi likovnih delih v klasičnih tehnikah, pri čemer se urbanizirana okolja pogosto prepletajo z naravo. Večino novejšega fotografskega opusa je posnel v Mariboru in okolici, še posebej na Piramidi, Kalvariji, v mestnem parku in na mestnih ulicah, celo neposredno iz lastnega stanovanja.