Ena od fotografij z razstave Naša jeza je brezmejna. Foto: Tone Stojko, hrani: Muzej novejše zgodovine Slovenije
Ena od fotografij z razstave Naša jeza je brezmejna. Foto: Tone Stojko, hrani: Muzej novejše zgodovine Slovenije

Fotografska razstava Toneta Stojka z naslovom Naša jeza je brezmejna – Demonstracije 1968–2020 preskakuje generacijske in državne meje ter meje različnih sistemov.

Osebni prispevek k družbeni odgovornosti
Stojko se tokrat predstavlja kot dolgoletni kronist demonstracij. "To je njegova tema, njegovo življenjsko poslanstvo, njegov osebni prispevek k družbeni odgovornosti, ki ji z objektivom svojega fotoaparata zvesto sledi že več kot 50 let," piše v sporočilu za javnost.

Razstava se razteza od fotografovih prvih študentskih demonstracij leta 1968, ki jih je zapisal črno-belo in analogno, do barvnih, digitalnih podob popolnoma novih načinov demonstriranja v "koronavirusnem" letu 2020. Fotografijo Toneta Stojka je prispeval Borut Krajnc, fotograf tednika Mladina. Kustosinja in soavtorica razstave je Nataša Strlič.

V muzeju že od leta 2007 hranijo bogat Stojkov fotografski fond, ki ga je ustvaril večinoma kot dolgoletni fotograf in urednik fotografije tednika Mladina med letoma 1971 in 1994. Predstavitev fotografovega opusa so načrtovali že več let.

Med njegovimi več kot 60.000 fotografijami v muzejski negoteki hranijo tudi album Demonstracije. Fotografije prikazujejo študentske demonstracije, demonstracije proti hrupu, protest proti gradnji jedrskih elektrarn, stavki delavcev Litostroja in železničarjev ter druge podobne dogodke. Povsem novi načini demonstriranja, ki so se pojavili v času razglasitev epidemije novega koronavirusa, so Stojkov fotografski fond demonstracij aktualizirali, razširili in nagradili.

Izšla bo tudi monografija
Po podatkih muzeja bo tematsko močan in motivno bogat opus demonstracij dobil tudi samostojno knjižno predstavitev – obsežno monografijo, ki nosi ime razstave. Ob fotografijah so kratka pojasnjevalna besedila, v pet kronološko ločenih sklopov pa bodo bralca uvedla besedila udeležencev demonstracij, opazovalcev, spremljevalcev, poročevalcev, analitikov in zgodovinarjev.

"Tone Stojko, samoiniciativni garač, je bil s sprva skromno, nato pa z vedno bolj sofisticirano fotografsko opremo, obvezno prenosno lestvijo in izjemnim občutkom za sosledje dogodkov vedno znova na pravem mestu. Tudi takrat, ko je med množico protestniških transparentov v objektiv svojega fotoaparata ujel tistega z napisom Naša jeza je brezmejna," še piše v sporočilu.