Kultura - Zgodbe

Zasedba Laibach je zagotov mednarodno najbolj uspešna slovenska glasbena skupina vseh časov.Na začetku sta bila križ in ime
26. novembra 1980 se je na zidovih rudarskega mesta Trbovlje pojavil plakat. Na njem je bil narisan križ, zraven njega zapisano ime - Laibach; plakat je bil prvo javno dejanje umetniškega kolektiva Laibach in je napovedoval koncert in razstavo tedaj popolnoma neznane skupine, za katero ne bi nihče pričakoval, da se bo v nekaj kratkih letih prebila na strani najpomembnejših svetovnih glasbenih revij in na valove radijskih postaj po Evropi in Severni Ameriki.

Kolektiv vedno pred posameznikom
Laibach se z lastnimi besedami opredeljuje kot »organizem, ki je sestavljen iz posameznikov kot organov koletiva. Ti organi so podvrženi celoti, ki je sinteza vseh sil in prizadevanj članov. Cilji, življenje in sredstva delovanja skupine imajo višji pomen kot cilji, življenje in sredstva individuov, iz katerih je sestavljena skupina.« Čeprav so se Laibachi uveljavili predvsem kot avantgardna glasbena skupina, pa je skupina mnogo več kot zgolj združba glasbenikov. Člani skupine namreč oblikujejo celotno grafično podobo skupine, scenografijo in koreografijo, hkrati se niso ustavili niti pred objavljanjem filozofsko-teoretičnih besedil, prirejali pa so celo likovne razstave.

Je to sploh glasba?
Ob samem vstopu Laibachov na slovensko glasbeno sceno nihče ni vedel zagotovo, kam bi skupino štirih hudo resnih mladeničev iz Revirjev, ki so ob čudni in ušesom vsaj ob prvem poslušanju precej neprijetni glasbi podajali resnobna, z močnim političnim in ideološkim nabojem zaznamovana besedila.

Zaradi flirtanja z militarističnim videzom so v ranjki Jugoslaviji Laibach proglasili za zagovornike nacistične ideologije.Gonja proti mladeničem iz Revirjev
Zaradi privzema zgodovinsko spornega imena Laibach, videza članov, ki so ga množice kaj hitro označile za nacističnega, strašljivih nastopov v živo, ki so skoraj bolj spominjali na načrtno diseminacijo politično propagandnih sporočil kot pa na običajen rockovski koncert, ter zaradi s stališča zapovedane ideologije spornih besedil, se je zasedba hitro znašla pod ploho obtožb, da želi zrušiti obstoječo državno ureditev in uvesti nacizem.

Gonja proti skupini je dosegla vrhunec leta 1983, ko je ljubljanska Zveza socialističnega delovnega ljudstva Laibachu prepovedala uporabo imena in nastopanje pod imenom Laibach. Laibachov pa očitno ta kazen ni kaj dosti prizadela; fantje so se preusmerili v tujino, kjer so kaj hitro dosegli uspeh, s kakršnim se slovenski rockovski ansambli do tedaj in tudi pozneje niso mogli pohvaliti.

Nezadovoljstvo jugoslovanskih oblasti so Laibachi spodbujali tudi s provokativnimi plakati, ki so jih sami zasnovali.Spet med domačimi
Po nekaj letih nastopanja v tujini in po družbenih spremembah, od katerih so osemdeseta v Sloveniji kar vrela, pa so Laibachi konec burnega desetletja le pridobili domovinsko pravico in tako so se spet lahko podali na osvajanje domačega ljudstva.

Najbolj drastične spremembe v odnosu do Laibachov so se pojavile v devetdesetih, ko je nova oblast tudi zaradi velikega mednarodnega uspeha zasedbe spoznala njeno uporabnost, in nekoč preganjani umetniški kolektiv je na koncu pristal na skupnem koncertu z Ljubljanskimi filharmoniki, ki je odprl mesec evropske kulture v Ljubljani, v tujini pa so nastopi Laibachov postali celo del kulturnih dogodkov pod sponzorstvom slovenske vlade.

Nenehno spreminjajoča se glasba
Razvoj glasbenega izraza Laibachov je prepotoval dolgo pot. Če so jih ob začetku kariere znotraj slovenske glasbene scene uvrščali med skupine tretje generacije panka (skupaj z zasedbama O!Kult in Otroci socializma), pa so jih v tujini hitro opredelili za industrijsko skupino. Reprocesiranje posnetih govorov politikov in vneto poustvarjanje »glasbe« morečega industrijskega okolja domačih Trbovelj sta zadostovala, da so se štirje slovenski mladeniči znašli v istem predalu kot pionirji industrijske glasbe, Britanci Throbbing Gristle in Cabaret Voltaire ter Nemci Einstürzende Neubauten.

Laibachi se v svojih pesmih vedno znova vračajo k obravnavanju žgočih družbeno-političnih vprašanj.Kakor vsaka zasedba, ki si ne želi izgubiti poslušalstva in pristati na smetišču zgodovine, so se tudi Laibachi vedno znova podajali na odkrivanje novih razsežij glasbe. Z albumom Nova Akropola leta 1986 so Laibachi ustvarili svoj prepoznavni militantni in herojski slog, ki so ga ohranili tudi na albumu Let it be, s katerim so v skladu z alkimističnim geslom Aurum de stercore (Zlato iz dreka) s predelavami skladb z albuma Beatlov z istim naslovom napadli plehkost zahodne industrije popularne glasbe.

V devetdesetih pa so Laibachi odkrili bogastvo zvokov in melodij, ki jih ustvarjajo guruji elektronske glasbe. Od tedaj naprej se njihova glasba giblje v polju alternativne temačnosti elektronske industrijske glasbe, vrhunec tega ustvarjalnega obdobja pa je album WAT, ki ga je zasedba izdala leta 2003.

Lep pregled celotnega opusa Laibachov je zagotovo dvojni album Anthems, ki ga je skupina izdala leta 2004 in ki poleg zgoščenega pregleda kariere zasedbe postreže tudi s ploščkom atraktivnih remiksov glasbenih dosežkov Laibachov izpod prstov nekaterih vrhunskih slovenskih DJ-jev.

Laibachi so bistro ugotovili, da preveliko in nekritično navdušenje nad sodobnimi tehnologijami ogroža človeško civilizacijo.Laibach za boljšo družbo
Laibachi nikoli niso zašli na pot samozadovoljnih glasbenih zvezdnikov, ki jim je glavno zadoščenje proizvajanje z milijonskimi nakladami ovenčanih albumov, pri tem pa jih vsebinska plehkost njihovih izdelkov niti malo ne skrbi. Skupina je vedno bedela nad dogajanjem v družbenopolitičnem življenju domovine in tudi v širšem geo-političnem prostoru ter vestno opozarjala na njegove negativne elemente.

Če so v prvi polovici osemdesetih skušali opozarjati na prikrito totalitarno bistvo države, katere oblastniki so pridigali o kraljestvu svobodnega odločanja delovnega ljudstva, so pozneje razkrivali kvarne vplive popularne kulture. Kakor sta že protagonista filozofske šole kritična teorija družbe, Adorno in Horkheimer, razkrila, je ena od glavnih nalog industrije popularne kulture uspavanje množic, ki uživajo lažno harmonijo v konstruiranem svetu podob in blagozvočnih melodij. Podoben vpliv kot medijska industrija pa ima tudi kultura množičnega nakupovanja in z njo povezano vladavino superkapitalistov, zoper katere so Laibachi nastopili v devetdesetih.

NSK je edinstven kolektiv umetniških skupin, ki pri svojem delu obravnavajo odnos med ideologijo in umetnostjo.V NSK-ju so našli nadomestno domovino
Zasedba Laibach se lahko pohvali tudi s položajem enega od izvornih članov svojevrstnega umetniškega kolektiva NSK. NSK – izraz je do začetka devetdesetih pomenil Neue Slowenische Kunst ( nova slovenska umetnost) – je neformalna zveza umetniških skupin, ki so se v kolektiv povezale leta 1984.

Poleg skupine Laibach sta izvorna člana NSK-ja še skupina likovnikov pod imenom Irwin in gledališče sester Scipion Nasice. V naslednjih letih se je organizacija NSK-ja razrasla, saj so se ji pridružile nove enote, in sicer oblikovalski studio Novi kolektivizem, arhitekturna skupina Graditelji, Oddelek za čisto in praktično filozofijo, katerega edini član je filozof Peter Mlakar, ter nekateri drugi oddelki, ki so delovali zgolj za potrebe izpeljave ene ali več posebnih akcij.

Hkrati s priključitvijo novih skupin pa je oddelek za gledališče doživel večkratno preobrazbo. Po tem ko so člani gledališča Scipion Nasice – skupina je najbolj zaslovela s predstavo Krst pod Triglavom, ki so jo izvedli v Cankarjevem domu - leta 1987 izvedli simbolični samomor, je na njegovo mesto stopil kozmokinetični teater Rdeči pilot, ki pa ga je kaj kmalu nasledil kozmokintični kabinet Noordung. V slednjem tako kot v prejšnjih dveh gledaliških skupinah NSK-ja igra osrednjo vlogo karizmatični režiser Dragan Živadinov.

Zobato kolo je simbol Laibachov.Laibach je duša NSK-ja
NSK je bil zasnovan kot organizacija, ki deluje na stičišču ideologije in umetnosti, znotraj njega pa so Irwini prevzeli vlogo vizualnih biografov NSK-ja, gledališče naj bi raziskovalo njegove verske in ritualne vidike, Laibach pa naj bi predstavljal ideološko vodstvo NSK-ja.

Ob poslušanju novih Laibachov bomo stali Dvoumnost je bila najbrž namerna: Laibach bodo svoj novi album naslovili Volk (po nemško narod in po naše gozdna zver).
Najboljši stil imajo Laibach Skupina Laibach je na prireditvi Nagrade za stil 2005 prejela prestižno nagrado za celostno podobo skozi kariero in celostno podobo v videospotu Tanz mit Laibach.
Obiskali smo: Prva noč z "Orto-Laibachi" Laibach, najuspešnejša slovenska zasedba industrijske glasbe, je tokrat nastopila na nekoliko manjšem odru kot običajno.
Laibach na glasbenem zemljevidu Skupina Laibach je dobila svojo ulico v glasbenem mestu, ki ga je ustvarila radijska postaja Zündfunk/Bayerischer Rundfunk.
LAIBACH PRIREDILI RAMMSTEINE Nemški industrialci Rammstein so v Nemčiji, Avstriji in Švici novembra objavili singel z naslovom Ohne Dich.
FOKUS LAIBACHOV V ZAGREBU Po uspešni predstavitvi na Ljubljanskem gradu se razstava fotografij Laibach - fokus! seli v Zagreb.
LAIBACH NA FOTOGRAFIJAH Razstava fotografij skupine Laibach se je preselila v Zagreb.
DRUGI DVD LAIBACHOV PRI NAS Na prodajnih policah pri nas je že DVD zasedbe Laibach, ki je pri založbi Mute izšel po koncu evropsko-ameriške turneje zasedbe.
NOVI PODVIGI LAIBACHOV Čeprav je njihov zadnji plošček Anthems komaj prišel na prodajne police, Laibach že načrtuje nove podvige.
SLOVENSKA AVANTGARDA V ZDA Razstava Irwinov State of Time in projekcija filma Sladke sanje sta odprla teden slovenske avantgardne umetnosti v Seattlu.
LAIBACHI VZELI POT POD NOGE Zasedba Laibach je s koncertom v washingtonskem DC Nation Clubu zaznamovala začetek severnoameriške koncertne turneje.
DEJAN SLUGA: LAIBACH - FOKUS Dejan Sluga, kustus in direktor galerije Photon, je pripravil pregledno fotografsko razstavo o več kot 20-letnem delovanju skupine Laibach.
Pregledni Laibachov fokus Na Ljubljanskem gradu so v galeriji S odprli pregledno fotografsko razstavo Laibach - fokus!, ki jo je pripravila Galerija Photon.
KOMPILACIJA IN DVD SKUPINE LAIBACH Londonska založba Mute Records je pripravila novo kompilacijo skupine Laibach, izdali pa so tudi DVD skupine.
LAIBACHI POD ROŽNIKOM V ljubljanski vili pod Rožnikom bo 8. oktobra predstavitev dveh projektov skupine Laibach.
KONEC IGRE ZA LAIBACH Vizionarji elektronske glasbe, Laibach, so po kratkem premoru s koncertnih odrov nastopili v portoroškem Avditoriju.
LAIBACH IN NSK V DUBLINU Skupina Laibach je v okviru predstavitve umetniškega kolektiva Neue slowenische Kunst nastopila v Dublinu.
RAZPRODANI LAIBACH KONČNO V LJUBLJANI Ljubitelji glasbe zasedbe Laibach so končno dočakali koncert v Ljubljani. S tem koncertom so sklenili prvi del turneje Wat. Na koncertu po šestih letih so predstavili nekaj starejših hitov
Kazalo