Rajko Čuber je v Podobah spomina nanizal svojo slikarsko in življenjsko pot. Foto: Goran Rovan
Rajko Čuber je v Podobah spomina nanizal svojo slikarsko in življenjsko pot. Foto: Goran Rovan
Za presenečenje so na otvoritvi poskrbeli Demolition group. Foto: Goran Rovan
V bistvu je to nekakšna Čubrova retrospektiva. Foto: Goran Rovan
Vlado Bucalo je nastajanje razstave ovekovečil s fotografskim objektivom. Foto: Goran Rovan
Rajko Čuber razstavlja

s katerimi je avtor želel simbolično zaznamovati svojo umetniško in življenjsko pot.

Rajko Čuber je v Podobah spomina v bistvu naslikal svoje življenje, ki ga je po svoje upodobil na več kot 70 platnih, na katera je zavestno vnesel poudarke iz svojih dosedanjih slogovnih obdobij. Čuber pravi, da se je za to odločil, ker je že v času, ko se človek ozre nazaj, in dodaja: "Pred enim tednom sem imel rojstni dan in mislim, da me je ta številka spodbudila, da se tokrat obrnem nazaj v svoje življenje in analiziram svojo dosedanjo pot, v slikarskem smislu in tudi v svojem življenjskem."

Avtor, ki je predan poetiki visokega modernizma, si je po mnenju višjega kustosa iz Galerije Božidar Jakac Gorana Milovanovića s tem zastavil zelo težko nalogo in to z več vidikov. "Prvi je ta, da Čuber za vsako svojo razstavo naslika vedno nova platna, torej slike, ki niso bile še nikoli prej razstavljene. To pomeni, da je bil to velik zalogaj fizične narave. Drugi, nekoliko težji zalogaj, je pa ta, da je Čuber zapisan slikarstvu abstraktnega impresionizma, kjer je zelo pomembna struktura slikarskega polja."

Tega tokrat ni, saj se njegova ambientalna postavitev zlije v eno samo sliko, ki se razprostira kar skozi štiri prostore. In temu je prilagojen tudi njegov kolorit, kjer tokrat prevladujejo vsi odtenki intenzivno rdeče barve. Čuber pravi, da verjetno zato, ker je po horoskopu bik, za te pa naj bi veljalo, da so bolj vročekrvni.

Na odprtju razstave je kot presenečenje nastopila skupina Demolition group, v gostišču Kmečki hram, kjer je potekala pogostitev, pa je fotograf Vlado Bucalo razstavil fotografije, ki so bile narejene v Čubrovem ateljeju in so bile posnete ob nastajanju tokratne razstave. Ta bo v Dolenjskih Benetkah, kjer je Čuber tokrat prvič razstavljal, na ogled do 7. julija.

Kako je njegovo razstavo videl kustos?
Kot je v spremnem bogato opremljenem in obsežnem katalogu, ki ga je oblikoval Matic Tršar, ob razstavi zapisal Goran Milovanović, si je Rajko Čuber kot osnovno idejo konceptualne postavitve v salonu zastavil naslikana platna postaviti drugo ob drugo in tako v prostor umestiti podobo linije, ki simbolično zaznamuje umetnikovo življenjsko pot. Milovanović nadaljuje: "Čeprav je Čuber ob tej priložnosti naslikal svoje življenje tako rekoč na mah, je na platna zavestno inkorporiral komponente, ki so tvorile akcente njegovih stilnih opredelitev določenih zgodnejših obdobij. Ambientalna postavitev se tako zlije v eno samo sliko, v eno podobo. Temu je prilagojen tudi kolorit. Vsi odtenki intenzivno rdeče z izrazito tonsko nemirnim ozadjem, kjer pogosto kot kontrapunkt poudarjajoče globine nastopajo odtenki modre, prehajajo skozi umetnikovo življenjsko pot v personifikacijo njegove biti, njegovega izkustva. Konstruiranje upodobitve zaradi odločno nanesenih potez na prvi pogled deluje precej naključno in zgolj intuitivno, toda bližnji pogled nam odkrije premnoge razumsko nadzorovane avtorjeve invencije, ki zgodbo sestavljajo v mozaik. Pri izvedbi razstave je pozornost še posebej usmeril k dialogu z razstavnim prostorom, njegovi prostorski specifiki in dialogu z njim ter tako ustvaril site specific projekt. Slogovno gre za nadaljevanje avtorjevega opusa v smeri zadnjih del, kjer zanj značilno ritmično plastenje barv in barvnih nanosov vse bolj izkazuje avtorjev razvoj v smeri sublimne lirične abstrakcije, pri čemer se sublimnost najbolj izraža v tehniki slikanja, uporabljeni v zadnjem obdobju, kjer nekdanji jasno začrtani obrisi površin prehajajo v barvna prosojna prehajanja."

Rajko Čuber, ki po burnem ljubljanskem obdobju zdaj živi in ustvarja v rodni Brestanici, se je najprej izobraževal na ljubljanski Srednji šoli za oblikovanje, nato nadaljeval študij na Akademiji za likovno umetnost v Ljubljani. Po diplomi leta 1982 se je izpopolnjeval na specialki iz grafike pri prof. Bogdanu Borčiću. Je dobitnik študentske Prešernove nagrade za grafiko za leto 1981. Javnosti se je samostojno prvič predstavil leta 1981 v ljubljanski galeriji Krka. Do danes je nanizal že več kot sto petdeset samostojnih in skupinskih razstav.

Za MMC Goran Rovan

Rajko Čuber razstavlja