Foto: AP
Foto: AP
Foto: AP
Foto: AP
Foto: AP
Foto: AP
Foto: AP
Foto: AP

Volkswagen Arteon. Naslikati je pravi izraz, kajti kalifornijski umetnik z zvoki, dotiki, spomini dejansko ustvarja "light paintings", torej svetlobne slike. Z umetniško nadarjenostjo izučenega kiparja in s sredstvi sodobne fotografije. In povsem brez vida.

Pete Eckert velja prej za konceptualnega umetnika kot za fotografa. V srednjih dvajsetih letih je obiskoval umetniško akademijo v Bostonu in San Franciscu in se je ravno pripravljal na magisterij iz arhitekture na univerzi Yale, ko je dobil diagnozo: retinitis pigmentosa, neozdravljivo obolenje mrežnice, ki v nekaj letih povzroči popolno slepoto. Prodal je svoj ljubi Moto Guzzi, se vpisal na študij ekonomije in pridobil črni pas v taekwondoju. Ko je imel v žepu MBA, je bil že skoraj slep. Čeprav je še lahko bral, so ga vsi delodajalci zavrnili. Potem je nekega dne našel taščin stari Kodakov foto aparat – in to je bil začetek njegove izjemne umetniške kariere. Eckert se je fotografiranja naučil sam, kupil si je računalnik in govoreči čitalnik, požiral je knjige o fotografiji in razvil slikovno govorico, ki ji bržkone ni para. Američan v svojih delih združuje klasične zunanje posnetke s kompleksnimi studijskimi postopki, pri katerih eksperimentira z dolgimi časi ekspozicije, večkratno osvetlitvijo ter ustvarjanjem intenzivnih barv in oblik. Njegove oblike, liki in geometrije pogosto spominjajo na človeške figure, a kot bi bile iz neke druge dimenzije.

Ustvarja posebne, jasnočutne foto zgodbe. Kadar Eckert fotografira v studiu, je najprej temno kot v rogu. Čisto počasi, skoraj posvečeno, se umetnik približa objektu. Tako rekoč se pritihotapi do njega, premeri zvočno kuliso, naredi najprej celo serijo posnetkov sprednjega dela in stranske silhuete novega Arteona. Zelo skrbno izbere svetlobo, zunanje motive (dan prej jih je posnel v hamburškem Cityju), barve in svetlobne linije, ki nekoliko spominjajo na utripajoče svetlobne reklame, sam se pomika okoli vozila in prilagaja svetlobo. "Arteon je kurkumino rumene barve, zraven njega bi bleščeče vijolična lahko ustvarila privlačen kontrapunkt," reče. V tolikšni meri, kot se v teh snemalnih dnevih povečuje intenzivnost svetlobe, fotografija pred njegovim notranjim očesom dobiva čedalje bolj izostreno obliko. "Sem vizualen človek," pravi. "Samo vidim ne."

Rezultat nikogar ne pusti hladnega – pa ne toliko zaradi tega, kar vemo o Eckertovem življenju, kot zaradi edinstvene avre, ki seva iz njegovih del. Novi Arteon inscenira s premiki – ki jih dela avtor sam –,ki ta trenutno nemara oblikovno najbolj dovršeni model iz Volkswagnove družine naelektrijo enkrat v bleščeče rdečem ognjenem dimu, drugič v belih svetlobnih slapovih. Sam objekt ga očitno navdušuje. "Arteon je zelo dobro zasnovan in premišljen," pravi Eckert. "Je klasično lep in ima obenem pridih moškosti. In do najmanjšega detajla je izjemno uravnotežen."

V svojem ustvarjalnem procesu naredi Eckert skoraj vse delovne korake sam – od posnetkov do razvijanja filma in vse do končnih fotografij. Še danes uporablja analogno fotokamero Mamiya srednjega formata, ki ima med drugim mehanske elemente in označevalne točke na objektivu, ki jih je mogoče otipati. S svojim dolgoletnim asistentom Borisom se pogovori o kompoziciji slike, on mu naredi izreze in mu natančno razloži, kako blizu je rezultat njegovi notranji viziji. "Z Borisom imava zelo tesen odnos zaupanja," pove Eckert. "Pogovor z njim je nekakšen nenehen kontrapunkt do sveta videčih, v katerem se danes počutim kot turist. "

Eckertovo življenje in ustvarjanje je postalo mednarodna senzacija. Med drugim je fotografiral za znamko nakita Swarovski, osvojil je številne nagrade in imel veliko predavanj. Ena od epizod akcijske serije "Preiskovalci na delu: NCIS" v celoti temelji na njegovem delu, enega od njegovih motivov so nedavno ovekovečili na poštni znamki ZDA. Poklicno gledano bi mu težko šlo bolje, saj se že dolgo uvršča med svetovno najbolj znane slepe fotografe, kot so Evgen Bavčar, Bruce Hall in Sonia Soberats. Z ženo Amy sta poročena že 31 let. Si smemo Peta Eckerta predstavljati kot srečnega umetniškega fotografa? Eckert, danes star okoli 60 let, skromen, prijazen, prispodoba spokojnosti, zase pravi: »Počutim se kot posrednik med svetom videčih in svetom slepih."

Več informacij o novem Arteonu najdete na: http://arteon.volkswagen.si