Baloni bodo spet lahko poleteli s potniki vred. Foto: EPA
Baloni bodo spet lahko poleteli s potniki vred. Foto: EPA

.
Novi pravilnik o vzletnih mestih in pristajalnih območjih za balone in zračne ladje, ki je začel veljati 3. avgusta letos, ureja tehnične zahteve za vzletanje in pristajanje balonov. Po nesreči na Ljubljanskem barju 23. avgusta lani, ko se je izkazalo, da za komercialne polete nihče izmed izvajalcev nima ustreznega operativnega dovoljenja, je agencija balonarje, zmajarje in padalce prizemljila, nato pa je v nadaljnjih postopkih septembra lani objavila operativno-tehnično zahtevo, na podlagi katere je bilo mogoče začeti izdajati dovoljenja za komercialne polete balonarjem.
Vendar pa ta zahteva ni določala, kje se takšni poleti lahko izvedejo. To področje je zato pokrival zakon o letalstvu, ki pa je za mesta vzletanja in pristajanja določal letališča, je pojasnil generalni sekretar Letalske zveze Slovenije Primož Lajevec.
Nekateri balonarji so se z letališči sicer dogovorili o možnosti vzletanja in pristajanja, a so se letališča temu večinoma uprla, saj je šlo po oceni Lajevca za popoln nesmisel. Težko bi bilo namreč usklajevati polete letal in balonov.
Leto dni za dobri dve strani
Novi pravilnik je zdaj sprejet, po besedah Lajevca je bil usklajen tudi z balonarji, a se čisto vsa balonarska društva do njega še niso opredelila. Dejstvo, da takšnega pravilnika do zdaj ni bilo, pa ni krivda balonarjev, je poudaril in se vprašal, zakaj je priprava tega predpisa morala trajati vse leto.
Balonarji namreč niso mogli opravljati komercialnih poletov, zato so utrpeli "katastrofalen izpad zaslužka", poleg tega pa so morali vračati še kupnine že nabavljenih bonov. "Nekatera podjetja so bila popolnoma na kolenih," je opozoril Lajevec.
Birokratski ping pong in leto je hitro minilo
Na ministrstvu za infrastrukturo in prostor so na vprašanje, zakaj je priprava pravilnika trajala skoraj eno leto, odgovorili, da so njegovo pripravo začeli 22. maja letos, ko so prejeli prve strokovne podlage od agencije za civilno letalstvo.

Na omenjeni agenciji pa so odgovorili, da se je vprašanje vzletnih in pristajalnih mest pojavilo, ko so želeli izdati prva spričevala za opravljanje komercialnih poletov z baloni. Ministrstvo so na neustreznost letališč za vzletanje in pristajanje balonov opozorili 7. marca letos.
Po številnih sestankih s predstavniki ministrstva je agencija pripravila strokovne podlage, jih uskladila z Letalsko zvezo Slovenije, nato pa predlog 23. aprila poslala na ministrstvo. A usklajevanja so se nadaljevala vse do konca maja, ko so bile strokovne podlage dokončno pripravljene. "Priprava predpisa pa je v pristojnosti ministrstva in ne agencije," so še zapisali na agenciji.
Od nesreče je torej minilo pol leta, da so na agenciji za civilno letalstvo ugotovili, da predpisi niso ustrezni. Še dva meseca in pol sta bila potrebna za oblikovanje strokovnih podlag ter za njihovo usklajevanje. Ministrstvo ga je nato pripravilo v dobrem mesecu dni, še en mesec pa je moral miniti, da je bil pravilnik, ki ga je mogoče natisniti na dveh straneh in pol, končno objavljen v uradnem listu.