Fotografija je simbolična. Foto: BoBo
Fotografija je simbolična. Foto: BoBo

V letu 2022 so bili vozniki avtobusov udeleženi v 312 prometnih nesrečah oz. 19 odstotkov več kot leto prej. Povzročili so 92 prometnih nesreč oz. sedem več kot v letu 2021. Število prometnih nesreč z udeležbo voznikov avtobusov se je do leta 2019 povečevalo, prav tako število prometnih nesreč, ki jih je zakrivil voznik avtobusa, sporoča agencija za varnost prometa.

Zaprtje države, manj prometa, manj nesreč

Sorodna novica V letu 2022 za četrtino manj smrtnih žrtev, med žrtvami tudi voznika električnih skirojev

V letu 2020 se je delež občutno zmanjšal, kar je posledica manjšega avtobusnega prometa na slovenskih cestah zaradi ukrepov za zajezitev epidemije covida-19, zadnji dve leti pa se število znova povečuje. Na slovenskih cestah lani v prometni nesreči, ki jo je povzročil voznik avtobusa, ni umrl noben udeleženec cestnega prometa, trije so bili hudo poškodovani, 37 pa lažje. Pet voznikov avtobusa se je v prometnih nesrečah lažje poškodovalo. Kot potnika sta v avtobusu od leta 2010 umrla dva človeka, eden v letu 2010 in eden v letu 2011. V zadnjem 11-letnem obdobju med potniki na avtobusih ne zaznavajo smrtnih žrtev.

Pri voznikih avtobusov je bilo v letu 2022 ugotovljenih 865 kršitev cestnoprometnih predpisov, kar je 38,6 odstotka več kot leto prej, ko so jih zaznali 624. Najpogostejše kršitve so povezane s hitrostjo (229), uporabo mobilnega telefona (97), neuporabo varnostnega pasu (102) in neustrezno varnostno razdaljo (13).

Vozniki tovornjakov povzročili več prometnih nesreč

Pri voznikih tovornih vozil je bilo manj zaznanih kršitev, povzročili pa so več prometnih nesreč.

V letu 2022 so bili vozniki tovornih vozil udeleženi v 2528 prometnih nesrečah, povzročili pa so jih 1627 oz. 64 odstotkov vseh prometnih nesreč, v katerih so bili udeleženi. Na slovenskih cestah je lani v prometnih nesrečah, ki jih je povzročil voznik tovornega vozila, umrlo sedem udeležencev cestnega prometa, kar je 59 odstotkov manj kot leto prej, 49 udeležencev je bilo hudo poškodovanih, kar je 29 odstotkov več, 380 pa je bilo lažje poškodovanih udeležencev, kar je 16 odstotkov več. Od sedmih umrlih je bilo šest voznikov tovornih vozil, hudo poškodovanih voznikov tovornih vozil pa je bilo 21, kar je 91 odstotkov več kot v letu 2021. Lažje poškodovanih voznikov tovornih vozil je bilo 132.

Večino prometnih nesreč voznikov tovornih vozil v Sloveniji povzročijo domači vozniki, vendar se delež zmanjšuje. Lani so tako domači vozniki tovornih vozil povzročili 933 prometnih nesreč oz. 57 odstotkov, v letu 2018 so jih 60 odstotkov. Zaradi povzročitelja prometne nesreče, domačega voznika tovornega vozila, so lani umrli štirje udeleženci cestnega prometa, trije pa so umrli zaradi tujih voznikov tovornih vozil. V letu 2022 je bilo 69 odstotkov hudo in lažje poškodovanih udeležencev zaradi domačih voznikov tovornih vozil.

V letu 2022 so pri voznikih tovornih vozil ugotovili 38.088 kršitev cestnoprometnih predpisov, v letu 2021 pa 40.256. Najpogostejše kršitve so bile povezane s hitrostjo (9974), uporabo mobilnega telefona (6191), neuporabo varnostnega pasu (4005), neustrezno varnostno razdaljo (1174) in nepravilnostmi na tovoru (1682), so navedli na agenciji.

Konec počitnic, zato previdno na cesti

Agencija za varnost prometa opozarja, da lahko danes pričakujemo povečan promet, saj se zimske počitnice končujejo še za skoraj 152.000 osnovnošolcev in srednješolcev iz srednje in zahodne Slovenije. S ponedeljkom bo tako v prometu znova več otrok. Voznike zato pozivajo k odgovorni vožnji. Ker bo po napovedih v ponedeljek zjutraj in dopoldne v notranjosti po nižinah marsikje megla ali nizka oblačnost, opozarjajo, da megla, ki je v tem času pogosta, izredno poslabša vidljivost.

Ko je vidljivost manjša od 50 metrov, je največja dovoljena hitrost 50 kilometrov na uro, so poudarili na agenciji in voznike spomnili na pravilno uporabo zasenčenih žarometov ali meglenk. Uporaba meglenk je dovoljena le, ko je vidljivost manjša od 50 metrov. Njihova uporaba tudi ni dovoljena na vozilu, za katerim vozi na majhni razdalji drugo vozilo, na primer v koloni vozil, so zapisali v sporočilu za javnost.

Kaj so poglavitni dejavniki prometnih nesreč

Agencija za varnost prometa in policija posebej izpostavljata, da je pri tovornih vozilih in avtobusih še posebej pomembna ustrezna varnostna razdalja, saj je zavorna pot pri njih še daljša, česar se morajo vozniki zavedati ves čas vožnje. Pomemben dejavnik je tudi utrujenost voznika, ki je po podatkih Evropske komisije iz leta 2018 dejavnik v približno 20 odstotkih nesreč, v katerih so udeležena tovorna vozila.

V okviru prizadevanj za zagotovitev večje varnosti voznikov tovornih vozil je agencija za varnost prometa izdala knjižico Varen prevoz tovora. Knjižice so prejele šole vožnje po vsej Sloveniji, vsi izpitni centri po Sloveniji in izvajalci tehničnih pregledov v povezavi z nadzornimi organi za ugotavljanje skladnosti vozil.

V pripravi poostren nadzor

Agencija prihodnji teden pripravlja prvo od treh letošnjih nacionalnih preventivnih akcij za večjo varnost voznikov tovornih vozil in avtobusov. V nadzorih bodo policisti med drugim posebej pozorni na spoštovanje omejitev hitrosti, tehnično brezhibnost vozil, preobremenjenost, psihofizično stanje voznikov ter uporabo mobilnega telefona. Pred začetkom akcije za varnost prometa pa je agencija za vse policijske uprave zagotovila 2000 pripomočkov za pravilno pritrjevanje tovora, ki jih bodo delili ob poostrenem nadzoru.

Poostren nadzor nad tovornjaki