Slovenija
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 4.5 od 11 glasov Ocenite to novico!
Potrošnika pogled na slike na embalaži in ime izdelka lahko pogosto privedeta do napačnih sklepov o sestavi živila. Foto: Reuters
Na ZPS so zbrali nekaj primerov mlečnih izdelkov in kosmičev, ki nakazujejo, kako v želji po izdelku s sadjem, lahko izberemo izdelek z minimalno količino sadja, če ne preberemo seznama sestavin. Foto: Zveza potrošnikov Slovenije
       Ko uveljavljate stvarno napako na izdelku, morate na takšen ali drugačen način izkazati, da ste izdelek kupili pri prodajalcu, na katerega ste se obrnili. Zakon pa nikjer ne določa, da lahko to storite izključno z računom. Tako boste sicer nakup najlažje dokazali, ni pa to edini način. Če ste nakup opravili s kartico, lahko to izkažete tudi z izpiskom plačilne oz. kreditne kartice. Zgolj odsotnost računa ni zadosten razlog za zavrnitev zahtevka.       
 ZPS
Potrošniki si lahko ob uveljavljanju stvarnih napak pomagajo z brošuro ZPS, poleg tega pa si na spletni strani www.vemveč.si natisnejo obrazec za uveljavljanje stvarnih napak.
VIDEO
Nakupovanje kakovostne hr...

Dodaj v

Embalaža izdelka ne razkriva prave sestave, preverite tabele!

Kako ravnati v primeru stvarnih napak izdelkov?
5. december 2017 ob 11:14,
zadnji poseg: 5. december 2017 ob 13:09
Ljubljana - MMC RTV SLO, STA

Prva stran izdelka v trgovini, ki ga potrošniki vidijo na policah, je predvsem oglaševalski prostor, ne razkrije pa dejanske vsebnosti sestavin, opozarjajo v ZPS-ju. Pred praznično nakupovalno mrzlico pa potrošnikom svetujejo tudi glede uveljavljanja stvarnih napak.

"Zavedati se moramo, da je prednja stran embalaže, ki jo kupci najprej opazijo, učinkovito oglasno mesto proizvajalca o izdelku. Oglasi pa, kot kaže praksa, izdelke pogosto predstavljajo enostransko," izpostavljajo v Zvezi potrošnikov Slovenije. Glede na pestro izbiro prehranskih izdelkov na trgovskih policah, med katerimi niso vsi priporočljivi za pogosto uživanje, je za potrošnike pomembno, da znajo informirano izbrati.

V zimskih mesecih, ko je manj svežega sadja in zelenjave, potrošniki v želji po zdravi, uravnoteženi in tudi vitaminov polni hrani še pogosteje posegajo po živilih s podobami sadja na embalaži. "Upravičeno pričakujemo, da ga bo izdelek tudi zares vseboval. A to vedno ne drži!"

V ZPS-ju zato predlagajo, da pred nakupom vedno preverite, koliko sadja oziroma zelenjave izdelki zares vsebujejo. Preverite hranilno tabelo na zadnji strani. Seznam sestavin se vedno začne s tisto sestavino, ki je je v živilu največ, nato v padajočem vrstnem redu sledijo še druge, vse do tiste, katere je najmanj.

Veliko informacij na spletu
Pomemben cilj nacionalnega programa o prehrani do leta 2025 je izboljšati prehranjevalne navade prebivalstva, a se ljudje pogosto ne znajdejo med obilje ponudbe na tržišču in ne prepoznajo izdelkov, s katerimi bi si lahko pripravili zdrav obrok. Ker je torej potrošnike treba opolnomočiti, da bodo znali informacije ne le razbrati, temveč tudi pravilno interpretirati, so se v skupne projekte povezali ZPS, ministrstvo za zdravje, Inštitut za nutricionistiko in Institut Jožefa Stefana.

Eden izmed njih je vzpostavitev nacionalnega portala www.prehrana.si. "Drug zelo pomemben pa je program podpore potrošnikom pri spremljanju in vrednotenju podatkov o sestavi živil, v okviru katerega bomo v naslednjem letu tudi nadgradili mobilno aplikacijo Zveze potrošnikov Slovenije Veš, kaj ješ? in potrošnikom še olajšali interpretacijo podatkov o sestavi živil," pojasnjuje Igor Pravst iz Inštituta za nutricionistiko.

Stvarno napako sporočite v dveh mesecih
Sicer pa so se v Zvezi potrošnikov Slovenije pred decembrskimi prazniki in povečanimi števili nakupov osredotočili tudi na informacije o stvarnih napakah izdelkov in kako jih uveljaviti pri trgovcih. "Če kupljeni izdelek ni skladen s pogodbo, torej ima eno ali celo več napak, odgovornost za takšne napake nosi prodajalec. Ta svoje odgovornosti za stvarne napake ne more omejiti ali izključiti z nobenim pogodbenim določilom," je pojasnil Matjaž Jakin iz ZPS-ja.

Stvarno napako lahko potrošnik uveljavlja pri nakupu kateregakoli izdelka, če ne deluje, če nima lastnosti, ki bi jih moral imeti, ali kako drugače ni skladen s pogodbo. Med primeri stvarnih napak je Jakin naštel čevlje, ki jim po dveh tednih odpade podplat, in pa pulover, ki po dveh pranjih močno spremeni barvo. Potrošniki imajo enake pravice kot pri uveljavljanju stvarnih napak tudi pri nepravilno opravljenih storitvah.

Kupec mora o napaki prodajalca obvestiti v roku dveh mesecev od dneva, ko je napako odkril. Svoje pravice pa lahko uveljavlja v največ dveh letih od prevzema izdelka. Če ste kupili rabljen izdelek, lahko stvarno napako uveljavljate največ eno leto od prevzema izdelka.

Komunicirajte pisno, izdelek fotografirajte
Pri tem Jakin potrošnikom svetuje, da s prodajalci komunicirajo v čim večji meri pisno, blago pa naj fotografirajo. Ne glede na to, ali prodajalec napako priznava ali ne, mora podjetje potrošniku pisno odgovoriti na zahteve najpozneje v osmih dneh po prevzemu. Če tega ne stori, se potrošnik lahko obrne na tržni inšpektorat, ki podjetju zaradi opustitve zakonske odgovornosti lahko izreče globo.

Kot je pojasnil Jakin, lahko potrošniki pri uveljavljanju stvarnih napak sami izbirajo med štirimi pravicami. Lahko zahtevajo odpravo napake, zamenjavo blaga z novim, vrnitev dela plačanega zneska v sorazmerju z napako ali vrnitev plačanega zneska.

Prodajalec je vašemu zahtevku sicer ugodil, a vam namesto vračila kupnine ponuja dobropis. Ste dobropis dolžni sprejeti?
Ne. Ker je prodajalec napako priznal, je dolžan vašemu zahtevku ugoditi tako, kot mu to nalaga zakon. Izbrali ste vračilo kupnine, zato mora prodajalec to upoštevati in vam vrniti denar. Dobropis ne šteje kot vračilo kupnine. Če želite, seveda lahko sprejmete tudi dobropis, a pri tem ne pozabite na morebitno časovno omejitev veljavnosti dobropisa.

Prodajalec ni dolžan menjati brezhibnega izdelka
Pri tem pa na ZPS opozarjajo na primere, ko želijo potrošniki vrniti izdelek, ker so si premislili, vendar to ni stvarna napaka. Prodajalec namreč ni dolžan zamenjati brezhibnega izdelka, razen če je to izrecno obljubljal.

Imajo pa ob nakupovanju prek spleta, telefona ali drugje izven poslovnih prostorov kupci možnost, da si v 14 dneh premislijo in odstopijo od pogodbe brez navedbe razloga. Vendar pa to ne pomeni, kot je opozoril Jakin, da lahko blago v tem času prosto uporabljajo. Poleg tega pa takšno vračilo ni mogoče v primeru hitro pokvarljivega blaga.

A. S.
Prijavi napako
Komentarji
uiophjk
# 05.12.2017 ob 11:52
Naslednji teden: Pozor, v zavoju Pampers plenic ne boste dobili dojenčka, čeprav je naslikan na embalaži.
pepar
# 05.12.2017 ob 13:05
Tako opranih možganov,kot jih ima večina potrošnikov po svetu niso imeli ljudje nitim v najhujših komunističnih režimih.
Hec pa je,da so jim pod komunisti prali možgane na silo,današnji potrošnik si jih pa pusti popolnoma prostovoljno,še vesel in srečen je po vrhu vsega.
džeko
# 05.12.2017 ob 11:48
Nas zavajajo, lažejo, pa nobeden nič.....napišejo ali pa ne in zopet nobeden nič. Inšpekcija pa itak samo na papirju....če ne pa podkupljena.
josh k.
# 05.12.2017 ob 12:08
Če bi članek objavili v Cicidoju potem bi še razumel, otroke pač pritegne pisana embalaža.
HOR
# 05.12.2017 ob 13:01
Kaj dela državna regulativa...!?
garmond
# 05.12.2017 ob 17:09
Pa so rekli naši desničarji, da ko bo konkurenca, da bo vse ceneje in boljše. Pa še trgovski trg pri nas skoraj v celoti obvladujejo tuji trgovci, tako da bi zdaj ja moralo vse štimati. Zdaj pa ne jamrat, ko ni tako kot ste govorili da bo.
agenda21
# 05.12.2017 ob 19:29
Pralni stroji za pranje možganov so isti tako pri nas, kot tudi v komunističnih redukcijah.
Samo programi pranja so malo spremenjeni in prilagojeni.
aktivist
# 05.12.2017 ob 11:36
Veliko izdelkov ima zelo posplošeno napisano.
etore
# 08.12.2017 ob 14:30
garmond

Ja imaš prav! V času vašega nebeškega komunizma ni bilo teh problemov... enostavno so bile police prazne ali pa se je čakalo na par dkg kave mesec dni... Ker je bil sistem tudi ekološko naravnan, so ljudje hodili peš (ali jim fičo ni vžgal, še večja verjetnost, da ni bilo več bonov za benzin)... Pa še za trgovce ste poskrbeli, ob bujni inflaciji so lahko lepo zaslužili...

Se mi kar oko zarosi, ko slišim tisti lepo pesem iz tvojih časov:
Za železno zaveso stare babe
puljo rdečo peso
mrak pada na železno zaveso
za fruštek za kusiu, za večerjo pesa
do neba sega železna zavesa
utaplamo se u rdeči pesi, krpamo lukne u železni zavesi

Drek se dela iz rdeče pese
strgamo rjo z železne zavese
U mraku se skriva železna zavesa
Še mrtvi konji ne morjo več u nebesa

Za zelezno zaveso ne morjo več u nebesa
aristotel
# 06.12.2017 ob 17:27
Naj drzava predpise in vsebino in velikost informacije o izdelku. Nekatere informacije so tako majhne, da jih brez lupe ni mogoce prebrati.
Kazalo