Potem ko sta hrvaški vojaški letali 19. junija kršili slovenski zračni prostor, se je podoben incident zgodil tudi 23. julija letos. V obeh primerih je slovensko zunanje ministrstvo na hrvaške oblasti naslovilo protestno noto. V Zagrebu so incidenta pojasnili in zatrdili, da je bil slovenski zračni prostor obakrat kršen povsem nehote. Foto: EPA
Potem ko sta hrvaški vojaški letali 19. junija kršili slovenski zračni prostor, se je podoben incident zgodil tudi 23. julija letos. V obeh primerih je slovensko zunanje ministrstvo na hrvaške oblasti naslovilo protestno noto. V Zagrebu so incidenta pojasnili in zatrdili, da je bil slovenski zračni prostor obakrat kršen povsem nehote. Foto: EPA
MZZ
Na slovenskem ministrstvu za zunanje zadeve so izrazili pričakovanje, 'da bo Hrvaška v prihodnje dosledno spoštovala postopke, ki urejajo prelete vojaških letal tuje države čez ozemlje Slovenije'. Foto: MMC RTV SLO

V obeh primerih (incidenta sta se zgodila 19. junija in 23. julija) je slovensko zunanje ministrstvo (MZZ) na hrvaške oblasti naslovilo protestno noto. V Zagrebu so zatrdili, da je bil slovenski zračni prostor obakrat kršen povsem nehote.

Po besedah tiskovnega predstavnika hrvaškega zunanjega ministrstva Maria Draguna so v odgovorih na protestni noti iz Ljubljane pojasnili okoliščine, zaradi katerih sta se zgodili omenjeni kršitvi, obenem pa Slovenijo pozvali, naj državi morebitne podobne zaplete tudi v prihodnje rešujeta po diplomatski poti in v duhu dobrososedskih odnosov.

Prvi incident zaradi izgube komunikacije ...
V incidentu 19. junija je bila za kršitev zračnega prostora - hrvaška miga sta letela približno osem kilometrov v notranjost Slovenije - kriva 30-sekundna prekinitev komunikacije med kontrolo poletov in pilotoma. Miga sta sicer čakala na letalo kitajskega predsednika Hu Jintaa, ki je tistega dne prihajal na uradni obisk na Hrvaško. Naloga spremljanja Hujevega letala je bila načrtovana, ljubljanski center za nadzor zračnega prostora pa je bil seznanjen, da bodo hrvaška vojaška ta dan letala v neposredni bližini meje, je pojasnil Dragun.

Na slovenskem zunanjem ministrstvu so potrdili, da so odgovor hrvaške strani na protestno noto, ki so jo Zagrebu posredovali po incidentu 19. junija, prejeli 24. julija. Po navedbah MZZ-ja je Hrvaška v odgovoru pojasnila, da se je kršitev zračnega prostora zgodila zaradi napake v komunikaciji kontrole letov s pilotoma.

... drugi zaradi vetra
Druga kršitev slovenskega zračnega prostora pa je sledila 23. julija, ko sta vojaški šolski letali po besedah Draguna leteli na vnaprej najavljeni in načrtovani relaciji Zadar-Pulj-Reka-Zadar, med poletom pa sta naleteli na močan veter. Zaradi vetrov in neizkušenosti pilotov sta se odmaknili od idealne poti ter za približno tri minute vstopili v t. i. dodatno varnostno cono, ki na tem območju v enem delu sega tudi na slovenski zračni prostor, je pojasnil Dragun.

MZZ je še isti dan protestiral in zahteval pojasnila, vendar vsebine pojasnila Hrvaške o kršitvah ni želeli razkriti, "saj ni praksa, da bi javnosti razkrivali natančne vsebine diplomatske korespondence". So pa izrazili pričakovanje, "da bo Hrvaška v prihodnje dosledno spoštovala postopke, ki urejajo prelete vojaških letal tuje države čez ozemlje Slovenije".