Charles Leclerc je lani v sobotnih kvalifikacijah osvojil najboljši startni položaj, a nedeljske dirke zaradi okvare na dirkalniku ni začel. Letos je v odličnem položaju, da poseže po domači zmagi. Foto: EPA
Charles Leclerc je lani v sobotnih kvalifikacijah osvojil najboljši startni položaj, a nedeljske dirke zaradi okvare na dirkalniku ni začel. Letos je v odličnem položaju, da poseže po domači zmagi. Foto: EPA
Proga v Monte Carlu. To je ulično dirkališče, ki je sestavljeno iz 19 zavojev. Izletnih območij tako rekoč ni, tako da morajo biti dirkači še posebej pazljivi, sicer se lahko zelo hitro znajdejo v zaščitni ogradi. Foto: Reuters
Proga v Monte Carlu. To je ulično dirkališče, ki je sestavljeno iz 19 zavojev. Izletnih območij tako rekoč ni, tako da morajo biti dirkači še posebej pazljivi, sicer se lahko zelo hitro znajdejo v zaščitni ogradi. Foto: Reuters

Monaška preizkušnja je bila zaradi pandemije novega koronavirusa odpovedana pred dvema letoma, tako da prvič po letu 1955 dirkalniki elitnega motošportnega razreda niso hrumeli po ulicah mondenega Monte Carla.

V kneževini so lani vse pripravili za nov spektakel. Za dirko so na novo asfaltirali določene dele steze, med drugim štartno-ciljno ravnino, ob izvozu iz zavoja Casino (4. zavoj) in ob izhodu iz slovitega predora pred šikano Nouvelle.

Zmage se je na koncu veselil Max Verstappen (Red Bull), ki je svojo nalogo v "domačem" Monte Carlu opravil z odliko.

VN Monaka je za dirkače vselej velik izziv, saj morajo pokazati izjemno natančnost, obenem pa skozi proste treninge pametno razvijati hitrost, ki mora vrhunec doseči med zelo pomembnimi sobotnimi kvalifikacijami, saj le-te pregovorno pomenijo že več kot polovico dirke.

Kot vožnja s kolesom po dnevni sobi

Če je na dirkališču v Montmelu (VN Španije) malo priložnosti za prehitevanje, jih je v Monaku še manj, saj je trasa zelo ozka, vsebuje pa tudi najpočasnejši zavoj v formuli ena. Dirkališče ima veliko vzponov in spustov, ozkih zavojev in ravnino, zaradi česar je to ena najzahtevnejših prog v formuli ena. To je tudi proga, na kateri pride spretnost dirkačev še toliko bolj do izraza. Trikratni svetovni prvak formule ena, Brazilec Nelson Piquet, je dirkanje za VN Monaka primerjal s kolesarjenjem po dnevni sobi. Speljana je okoli slavnega pristanišča Monte Carlo, v katero sta do zdaj po trku zletela dva dirkača. Ena glavnih posebnosti dirke v Monaku je vožnja skozi predor, ki dirkačem povzroča veliko težav zaradi hitre spremembe svetlobe. To je tudi eden najhitrejših odsekov te steze, kjer je mogoče preseči 260 km/h. Proga je dolga 3,337 km in je najkrajša na koledarju formule ena, sestavljena je iz 19 zavojev, nazadnje je bila spremenjena leta 2015. Najhitrejši krog (1:12,909) je leta 2021 z mercedesom odpeljal Lewis Hamilton.

Zmaga na dirki formule ena za VN Monaka v Monte Carlu skupaj z zmagami na Indianapolisu 500 in 24 ur Le Mansa šteje za t. i. 'trojno krono motošporta'. Edini, ki je osvojil trojno krono, je britanski dirkač Graham Hill. V Monte Carlu je slavil zmago v letih 1963, 1964, 1965, 1968 (na fotografiji) in 1969, v Indianapolisu leta 1966, v Le Mansu pa leta 1972. Foto: AP
Zmaga na dirki formule ena za VN Monaka v Monte Carlu skupaj z zmagami na Indianapolisu 500 in 24 ur Le Mansa šteje za t. i. 'trojno krono motošporta'. Edini, ki je osvojil trojno krono, je britanski dirkač Graham Hill. V Monte Carlu je slavil zmago v letih 1963, 1964, 1965, 1968 (na fotografiji) in 1969, v Indianapolisu leta 1966, v Le Mansu pa leta 1972. Foto: AP
Trikratni svetovni prvak Ayrton Senna je bil nesporni dirkaški princ Monte Carla. Že leta 1984 je nase opozoril z izjemnim dirkanjem v  tolemanu, pozneje z lotusom, nazadnje z mclarnom. Dobil je šest dirk za VN Monaka (1987, 1989–93), od teh kar pet zapored. Eno zmago manj sta na drugem mestu dosegla Britanec Graham Hill (1963, 1964, 1965, 1968 in 1969) in Michael Schumacher (1994, 1995, 1997, 1999 in 2001). Med konstruktorji je najuspešnejši McLaren s 15 zmagami (1984, 1985, 1986, 1988, 1989, 1990, 1991, 1992, 1993, 1998, 2000, 2002, 2005, 2007 in 2008), drugi je Ferrari, ki jih ima devet (1955, 1975, 1976, 1979, 1981, 1997, 1999, 2001 in 2017). Foto: AP
Trikratni svetovni prvak Ayrton Senna je bil nesporni dirkaški princ Monte Carla. Že leta 1984 je nase opozoril z izjemnim dirkanjem v tolemanu, pozneje z lotusom, nazadnje z mclarnom. Dobil je šest dirk za VN Monaka (1987, 1989–93), od teh kar pet zapored. Eno zmago manj sta na drugem mestu dosegla Britanec Graham Hill (1963, 1964, 1965, 1968 in 1969) in Michael Schumacher (1994, 1995, 1997, 1999 in 2001). Med konstruktorji je najuspešnejši McLaren s 15 zmagami (1984, 1985, 1986, 1988, 1989, 1990, 1991, 1992, 1993, 1998, 2000, 2002, 2005, 2007 in 2008), drugi je Ferrari, ki jih ima devet (1955, 1975, 1976, 1979, 1981, 1997, 1999, 2001 in 2017). Foto: AP

Prva monaška preizkušnja že leta 1929
To je motošportni dogodek z dolgo zgodovino. Prvo dirko za VN Monaka so izpeljali 14. aprila 1929. Glavni pobudnik za dirko ob pristanišču Monte Carla je bil bogati proizvajalec cigaret in predsednik Monaškega avtomobilskega kluba Anthony Noghes. Idejo je podprl tudi tedanji monaški princ Louis II. Na prvo monaško preizkušnjo so povabili 16 dirkačev, štartna mesta so izžrebali, denarna nagrada pa je bila sto tisoč francoskih frankov. Dirko je dobil Britanec William Grover-Williams, drugi je bil Francoz Georges Bouriano (oba Bugatti), tretji pa Nemec Rudolf Caracciola (Mercedes-Benz). Od 16 dirkačev jih je dirko končalo devet. Progo so od tedaj do danes spremenili petkrat.

Juan Manuel Fangio je 21. maja 1950 dobil krstno dirko formule ena za VN Monaka v Monte Carlu. Preizkušnjo je začelo 19 dirkačev, končalo jih je zgolj sedem. Eden glavnih razlogov za toliko odstopov je sila nenavaden: val iz pristanišča je tik pred začetkom dirke preplavil stezo v zavoju Tabac, zaradi česar je na spolzki podlagi v zaščitno ogrado zletelo deset dirkalnikov, med njimi je bil tudi alfa romeo poznejšega krstnega svetovnega prvaka v formuli ena Giuseppeja Farine. Foto: AP
Juan Manuel Fangio je 21. maja 1950 dobil krstno dirko formule ena za VN Monaka v Monte Carlu. Preizkušnjo je začelo 19 dirkačev, končalo jih je zgolj sedem. Eden glavnih razlogov za toliko odstopov je sila nenavaden: val iz pristanišča je tik pred začetkom dirke preplavil stezo v zavoju Tabac, zaradi česar je na spolzki podlagi v zaščitno ogrado zletelo deset dirkalnikov, med njimi je bil tudi alfa romeo poznejšega krstnega svetovnega prvaka v formuli ena Giuseppeja Farine. Foto: AP

Fangio prevladoval na dirki leta 1950
Prvo dirko v Monte Carlu, ki je štela za svetovno prvenstvo formule ena, so organizirali leta 1950. Krog, dolg 3,181 km, so morali dirkači odpeljati stokrat. Že v kvalifikacijah (prvih pet mest so določili s četrtkovim treningom) je odlično formo prikazal Juan Manuel Fangio (Alfa Romeo), Argentinec je bil nato prepričljiv tudi na dirki, na kateri je za krog prehitel drugouvrščenega Italijana Alberta Ascarija (Ferrari), dva kroga je bil hitrejši od tretjeuvrščenega domačina Louisa Chirona (Maserati).

Z zmago se je v skupnem seštevku za svetovno prvenstvo na vrhu izenačil z Giuseppejem Farino, ki je tistega leta naslov prvaka kljub vsemu osvojil s tremi točkami naskoka.

Max Verstappen se je z lansko zmago v Monaku povzpel na vrh prvenstvene lestvice. Foto: Reuters
Max Verstappen se je z lansko zmago v Monaku povzpel na vrh prvenstvene lestvice. Foto: Reuters
Verstappen vodil od štarta do cilja, polom mercedesa v kneževini

Verstappen z monaško zmago na vrh lestvice
Max Verstappen je suvereno dobil dirko formule ena za VN Monaka v Monte Carlu, potem ko je že pred začetkom preizkušnje v kneževini brez nastopa ostal Charles Leclerc. Kneževina je za dramo poskrbela že pred začetkom preizkušnje, ko je odjeknila vest, da Charles Leclerc, ki si je v soboto priboril najboljši štartni položaj, ne bo nastopil na domači dirki. Razlog so bile verjetne težave s pogonsko gredjo, ki jih je dirkač zaznal pred dirko, v moštvu pa jim omenjenih težav ni uspelo pravočasno odpraviti. To je pomenilo, da je na čelu kolone dirko začel Verstappen, ki je imel na startu zgolj eno veliko nalogo: zapreti Valtterija Bottasa, ki se je v monaški boj podal za njim na notranji strani proge. Nalogo je Nizozemec opravil z odliko, preprečil je kakršen koli prehitevalni poskus Finca in v uvodni zavoj zapeljal prvi, vodstvo pa je mirno ohranil do konca preizkušnje.

Dirka v nedeljo ob 15.00
Dirkaški konec tedna v Monte Carlu se bo začel v petek s prvim prostim treningom ob 14. uri. Tri ure pozneje se bo začel drugi prosti trening, v soboto ob 13.00 še tretji. Kvalifikacije se začnejo tri ure pozneje, dirka za VN Monaka pa v nedeljo ob 15.00.


Zmagovalci vseh dirk za VN Monaka

LetoDirkačMoštvoPrizorišče
2021Max VerstappenRed BullMonte Carlo
2019Lewis HamiltonMercedes
2018Daniel RicciardoRed Bull
2017Sebastian VettelFerrari
2016Lewis HamiltonMercedes
2015Nico RosbergMercedes
2014Nico RosbergMercedes
2013Nico RosbergMercedes
2012Mark WebberRed Bull
2011Sebastian VettelRed Bull
2010Mark WebberRed Bull
2009Jenson ButtonBrawn
2008Lewis HamiltonMcLaren
2007Fernando AlonsoMcLaren
2006Fernando AlonsoRenault
2005Kimi RäikkönenMcLaren
2004Jarno TrulliRenault
2003Juan Pablo MontoyaWilliams
2002David CoulthardMcLaren
2001Michael SchumacherFerrari
2000David CoulthardMcLaren
1999Michael SchumacherFerrari
1998Mika HäkkinenMcLaren
1997Michael SchumacherFerrari
1996Olivier PanisLigier
1995Michael SchumacherBenetton
1994Michael SchumacherBenetton
1993Ayrton SennaMcLaren
1992Ayrton SennaMcLaren
1991Ayrton SennaMcLaren
1990Ayrton SennaMcLaren
1989Ayrton SennaMcLaren
1988Alain ProstMcLaren
1987Ayrton SennaLotus
1986Alain ProstMcLaren
1985Alain ProstMcLaren
1984Alain ProstMcLaren
1983Keke RosbergWilliams
1982Riccardo PatreseBrabham
1981Gilles VilleneuveFerrari
1980Carlos ReutemannWilliams
1979Jody ScheckterFerrari
1978Patrick DepaillerTyrrell
1977Jody ScheckterWolf
1976Niki LaudaFerrari
1975Niki LaudaFerrari
1974Ronnie PetersonLotus
1973Jackie StewartTyrrell
1972Jean-Pierre BeltoiseBRM
1971Jackie StewartTyrrell
1970Jochen RindtLotus
1969Graham HillLotus
1968Graham HillLotus
1967Denny HulmeBrabham
1966Jackie StewartBRM
1965Graham HillBRM
1964Graham HillBRM
1963Graham HillBRM
1962Bruce McLarenCooper
1961Stirling MossLotus
1960Sitrling MossLotus
1959Jack BrabhamCooper
1958Maurice TrintignantCooper
1957Juan Manuel FangioMaserati
1956Stirling MossMaserati
1955Maurice TrintignantFerrari
1950Juan Manuel FangioAlfa Romeo