Rekreacija
(7)
Urban Praprotnik svetuje čim bolj naravno gibanje, predvsem tek in hojo. Foto: MMC RTV SLO/T. O.
VIDEO
Naravna gibanja so najbol...

Dodaj v

Maratonskega teka ne moremo kar tako razglasiti za nezdravega

Tek ohranja mladostni kostni mozeg v vretencih
5. februar 2018 ob 08:59
Ljubljana - MMC RTV SLO, Radio Slovenija

"Potreba po gibanju je za človeka naravna, ni pa vsako gibanje naravno," pravi Urban Praprotnik in navaja ugotovitve zanimive raziskave, ki so jo opravili v Avstraliji.

"Sodelujoče so razdelili v štiri skupine. V prvi skupini so bili običajni ljudje, ki se gibljejo običajno, torej premalo. Potem so bili kolesarji, ki na teden prekolesarijo 270 km, pa tekači, ki naredijo 30 km na teden, in takšni, ki pretečejo po 50 km tedensko. V časovnem obdobju petih let so glede na njihov način življenja opazovali njihov kostni mozeg. V kostnem mozgu imamo tudi maščobno tkivo, ki si ga niti ne želimo, saj vzame prostor krvotvornemu rdečemu kostnemu mozgu, ki ustvarja rdeče celice in s tem vzpostavlja imunski sistem. Ugotovili so, da je pri kolesarjih, ker tam ni sil reakcije podlage, ker ne stopamo na tla in ker je gibanje premočrtno in ni tresljajev, kostni mozeg občutljiv. Njihov hrustanec je bil podoben kot pri tistih ljudeh, ki so se premalo gibali. Tekači, ki so tekli 50 km na teden, so imeli na neki način za kar osem let mlajši kostni mozeg, torej za osem let manj maščobnega tkiva."

"S staranjem se nam maščobno tkivo postopno povečuje," nadaljuje v pogovoru za Radio Slovenija tekaški trener Urban Praprotnik. "Ko se rodimo, je večina kostnega mozga rdečega, s staranjem ostane rdečega le še 50 odstotkov. Z rednim naravnim gibanjem, kjer so prisotne tudi sile stopanja na tla, to ohranjamo bolj mladostno. Pomen obremenitev je torej velik. Kar nas ne zlomi, nas krepi. Tudi kosti so močnejše, če jih obremenjujemo. Ko gredo astronavti v vesolje, bi postali invalidi, če ne bi vadili. Vsak dan zato eno uro tečejo na tekaški stezi, pripeti na elastične trakove, ki jih tiščijo dol, da lahko tečejo, da lahko udejanjijo pritisk stopanja na tla. Lahko smo torej hvaležni gravitaciji, da nas pritiska k tlom, da lahko tečemo po gozdovih brez trakov."

Kakšne vrste gibanje torej priporoča Urban Praprotnik? "Naravno gibanje je bolj koristno od manj naravnega. Naravna gibanja so tista gibanja, s katerimi smo 'gor zrasli' z evolucijo vred. Pet milijonov let človek že hodi, dva milijona let teče. Koliko časa pa, na primer, delamo vadbo na različnih eliptikih? Le zadnjih nekaj let. Kolika časa kolesarimo? Zadnjih 150 let!" Kako lahko ugotovim, ali je obremenitev prevelika? "Kadar se pojavijo poškodbe. Vsak mora zato odkriti v sebi, kje so tisti zdravi okviri primernega gibanja. Težko rečemo, da je maratonski tek sam po sebi nezdrav. Je nezdrav za nekoga, ki ni pripravljen, za nekoga, ki je zmožen, pa je zdrav. Površno sklepanje, kaj je zdravo in kaj ne, nas pripelje do slabih zaključkov," je v oddaji Minute za rekreacijo na Radiu Slovenija povedal Praprotnik.

Skratka, če je le mogoče, čim več tecimo. "Ko stopimo na tla pri hoji, je sila reakcije podlage približno enkratnik naše telesne teže. Ko tečemo, je sila reakcije podlage dvakratna ali trikratna. To nas krepi, ohranja mladostni kostni mozeg v vretencih. Ko presežemo mejo, ki je za nas primerna, se poškodujemo. Včasih je tudi to, da se poškodujemo, koristno, da sploh vidimo, kje je ta meja."

T. O.
Prijavi napako
Komentarji
Bivši uporabnik
# 05.02.2018 ob 13:47
Za netrenirange debelega človeka je že hoja po stopnicah v prvi štuk nezdrava.
smithies
# 06.02.2018 ob 10:40
Maraton oz. vzdržljivostni tek je osnovna disciplina človrka, saj je človek živali ujel z dolgim zasledovanjem, da je ta omagala, preden je razvil svojo inteligenco, ko jih je ujel s trikom, ukano.
tedy123
# 05.02.2018 ob 17:25
...ejga, 30km tedensko, ne naenkrat... in tudi to ni niti neka malenkost, npr. če greš 4x, torej 7-8km, cca. 45 min...
_elektron_
# 05.02.2018 ob 17:23
El CARTEL; 30km na teden. To je za marsikaterega malenkost bolj resnega rekreativca povsem normalna stevilka.
Mirko Tipka
# 05.02.2018 ob 11:59
Ali je ta raziskava narejena tako, da pri hoji ali teku stopamo na prste, ali na peto?
Sci-fi
# 05.02.2018 ob 10:10
vprašajmo prvega maratonca, ali je zdravo ali škodljiv. malo za šalo, malo zares.
el CARTEL
# 05.02.2018 ob 13:09
a ni tako da ti po določeni meji (torej pretiravanju kar maratonski trening je), bolj škodi srcu kot pa pomaga? nekje sem zasledil, pa se mi ne ljubi googlat.

meni ni naravno preteči 30 km. ne rečem prehoditi, kot so to počeli naši predniki (dvomim, da so tekli po 50 km naenkrat). če že argumentiramo z argumentom "prednikov"
Koledar rekreacije
Kam na vadbo
RTV oddaje
Med dopustom ne opustite gibanja 00:06:30, 20.07.2018
Znamo otroke spodbujati h gibanju? 00:06:11, 29.06.2018
Kaj je zdravo staranje? 00:06:28, 06.04.2018