Svet
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 4.1 od 58 glasov Ocenite to novico!
Glavna hala nekdanje popravljalnice vlakov. Foto: MMC RTV SLO/Kaja Sajovic
Vagoni so raztreseni tudi po območju zunaj glavne pokrite hale. Foto: MMC RTV SLO/Kaja Sajovic
Popravljalnica Istvántelek je vzdevek "pokopališče vlakov Rdeča zvezda" dobila po rdeči zvezdi, naslikani na sprednji del kultne lokomotive MAV razreda 424. Foto: MMC RTV SLO/Kaja Sajovic
Streha popravljalnice je na tem, da se vda. Foto: MMC RTV SLO/Kaja Sajovic
Jude so v Auschwitz vozili v nemških tovornih vagonih. Foto: MMC RTV SLO/Kaja Sajovic
V številnih vagonih so še ostali sedeži, mizice in nekateri drugi deli notranje opreme. Foto: MMC RTV SLO/Kaja Sajovic

Dodaj v

Foto: Pokopališče vlakov v Budimpešti, tudi tistih, ki so vozili v Auschwitz

V skladišču Istvántelek na obrobju madžarske prestolnice
13. junij 2018 ob 06:15
Budimpešta - MMC RTV SLO

Popravljalnica vlakov Istvántelek na obrobju Budimpešte sodi pod okrilje madžarskih železnic, med ljubitelji zapuščenih krajev pa je bolj znana kot "pokopališče vlakov Rdeča zvezda".

To odlagališče/skladišče je bilo zgrajeno kot popravljalnica vlakov med letoma 1902 in 1905, eno izmed najpomembnejših in največjih na Madžarskem – ena izmed popravljalnih hal je bila s 24.000 kvadratnimi metri celo tako velika, da je leta 1902 veljala za največjo stavbo v Budimpešti.

Kompleks, ki stoji tik ob delujoči železnici, je bil med drugo svetovno vojno precej poškodovan in si v resnici nikdar ni zares opomogel, z ukinitvijo parnih lokomotiv še toliko manj. Vseeno je ostal bolj ali manj v rabi do sredine 70. let.

Prostorna osrednja hala, z zevajočimi luknjami v strehi, razbitimi okni in majavimi opornimi stebri, povsem na tem, da se zruši, je zadnje počivališče več kot sto lokomotiv in vagonov, od katerih so nekateri stari skoraj stoletje, drugi pa so zelo redki in bi prav gotovo sodili v muzej, a za to očitno ni bilo interesa ali denarja.

Sicer je bilo nekaj vlakov prepeljanih sem prav z namenom, da bi jih renovirali in razstavili v bližnjem železniškem muzeju, a do tja nikdar niso prispeli.

Propadajoči biseri
Med tistimi najimpresivnejšimi sta dve masivni sloviti madžarski parni lokomotivi MAV razreda 424, ki tehtata po 137 ton. Ta tip so Madžari gradili med letoma 1924 in 1958, skupaj jih je bilo nekaj več kot 500, od katerih so jih med korejsko vojno kot humanitarno pomoč 15 poslali v Severno Korejo.

Isti tip lokomotiv so sicer gradile tudi jugoslovanske železnice, znane kot JŽ razred 11.

V Istvánteleku lokomotivi MAV 424 prepoznate po orjaški rdeči zvezdi, naslikani na sprednjem delu, ki tudi daje vzdevek temu pokopališču vlakov.

V kompleksu najdete tudi lokomotivo serije MAV 301, ki je bila v rabi med letoma 1911 in 1914 ter je ena redkih, ki sploh še obstajajo.

Morbiden opomnik
Sem so tudi prepeljali vrsto nemških tovornih vagonov, s katerimi so med drugo svetovno vojno med nacistično okupacijo vozili na stotisoče madžarskih Judov v smrt v koncentracijsko taborišče Auschwitz.

Natančno, kateri so ti vagoni, je težko reči, naj pa bi bili tisti, ki stojijo tik za lokomotivo MAV 301, z zamreženimi okni in temačno, depresivno notranjostjo, ki nedvomno dajejo celotni zbirki precej morbiden pridih.

Med "novejšimi" modeli na pokopališču vlakov je tudi nekaj vagonov in lokomotiv iz sovjetskih časov, v katerih se je, do pred kratkim, še vedno dalo najti kakšno vozovnico iz 60. let. Nekateri vagoni so ohranjeni bolj, s sedeži in mizicami ter polomljenimi WC-školjkami, od drugih je ostalo le še ogrodje.

Najmanj en potniški vagon je očitno zelo star, verjetno z začetka prejšnjega stoletja, saj so sedeži v njem sešiti iz vrečevine in konjske žime, kar je bilo značilno za tisto obdobje železnic.

Prepuščeno zobu časa
Tako osrednji skladiščni kompleks kot njegova okolica sta danes prepuščena zobu časa in narava ju že počasi jemlje nazaj – plezalke in ovijalke požirajo dele kompleksa, grmičevje se zarašča prek vhodov, visoka trava pa prerašča sedeže, lesene stopnice, zarjavelo kolesje in vse preostalo, kar počasi odpada od vagonov, raztresenih po območju okoli skladišča.

Območje je sicer uradno varovano, obdano z ne prav neprodušno ograjo in bodečo žico, vstop vanj pa ni dovoljen, se pa z malo iznajdljivosti in napotki na različnih blogih da priti do podatka, kako najlažje vstopiti. Ker je del območja še vedno delujoč, je najboljša možnost nedelja (ali ponoči).

Priljubljena destinacija alter turistov
Je pa bilo ob našem obisku (februarja letos, op. a.) očitno, da je "Rdeča zvezda" med ljubitelji zapuščenih krajev priljubljena. Nekateri novejši vagoni so poslikani z grafiti in datumi obiska t.i. turističnih vandalov, ogromni napisi "Hurts" in "Arctic Monkeys" pa te puščajo v precepu, ali so ti vandali tudi oboževalci indie rocka ali pa sta morda omenjeni skupini tam snemali kak svoj spot.

Na skrajnem koncu skladišča namreč stoji propadajoč avtomobil, iz katerega štrli umetno cvetoče češnjevo drevo, ki je več kot očitno tam ostalo po snemanju ... nečesa. A koliko časa bo v Istvánteleku še sploh kaj ostalo, je vprašanje.

Nedvomno pa Madžari ne nameravajo teh vagonov ali lokomotiv popraviti ali zaščititi, verjetneje je, da bo vse skupaj kmalu uničeno, saj so en del kompleksa v zadnjih dveh letih popolnoma izpraznili in porušili.

Kaja Sajovic
Prijavi napako
Komentarji
ZRC
# 13.06.2018 ob 06:52
Zanimiv prispevek. Pohvale avtorici.
Albatross
# 13.06.2018 ob 06:55
Mi bi lahko celo kaj kupili, glede na naš vozni park...
Hijena
# 13.06.2018 ob 06:52
Grafiti na vagonih me spominjajo na naše lokalne vlake, ki so še zmeraj v pogonu
Mefisto
# 13.06.2018 ob 06:58
No, no dezurni jamrači, pretiravati pa tudi ni treba.

Sž imajo nekaj težav, a se v zadnjih letih stvari obračajo na bolje.

Pri nas se železniska dediscina lepo spostuje, od železniskega muzeja do aktivnih muzejskih parnih lokomotiv.
zapravico
# 13.06.2018 ob 06:51
Pri nas imamo pa proge take
Luka Novak
# 13.06.2018 ob 07:04
Nekaj podobnega, na manjši površini je obstajalo v N.Gorici, najbolj je izstopala t.i. remiza.

Namesto v edinstveno turistično atrakcijo, so jo spremenili v trgovino. Precej šalabajzersko in sporno za povrh (odstranjevanje salonit kritine v vetrovnih razmerah npr.). Pač v slogu slovenskega zanemarjanja tehnične dediščine (nekaj km stran npr., so pri gradnji ceste uničili edinstveno vodno zajetje, ki je bilo zgrajeno tako, da je lahko z vodo oskrbovalo bližnji grad - praktično vodna črpalka).
hizli tren
# 13.06.2018 ob 08:25
Podobno je pri nas na Med Fužinami in ind. cono Letališka (moste). Ogromno zapuščenih vagovnov in lokomotiv, ki so zapuščene in propadajo.
Ne sam to - "naključni obiskovalci" jih razžagajo in prodajajo dele.
Pač SŽ ne znajo upravljati premoženja
SF0100
# 13.06.2018 ob 08:21
uf bi se dalo umetniške fotke delat.... počakaš sončni zahod, dobr fotič in stojalo, doma pa malo lepljenke, malo hdr in gasa
Luka Novak
# 13.06.2018 ob 07:25
@Mefisto

No, no dezurni jamrači, pretiravati pa tudi ni treba.

Sž imajo nekaj težav, a se v zadnjih letih stvari obračajo na bolje.

Pri nas se železniska dediscina lepo spostuje, od železniskega muzeja do aktivnih muzejskih parnih lokomotiv.


.. črni humor.

https://4d.rtvslo.si/arhiv/intervju-tv/174287664
r-o-k-o-m-e-t
# 13.06.2018 ob 10:16
@Anonimni12 - Ja res vedo?!?! To kar so oni hoteli je pa zelo ekstremno. Celo podjetju Heineken so naročili da mora umakniti zvezdo iz njihovega znaka, pa so hitro dobili odgovor, da lahko kaj hitro ostane nekaj tisoč ljudi brez službe in potem vse tiho je bilo.... Nobena skrajnost ni v redu, ne glede na to za kaj se gre...
mertseger
# 13.06.2018 ob 09:06
Ful hud poligon za airsoft spopade.
Kapitan Kljuka
# 13.06.2018 ob 08:20
Fascinantno, ni kaj...
povzetek
# 13.06.2018 ob 09:24
Kje so časi, ko so profesionalni fotografi bili najeti za takšne reportaže in je urednik izbiral (bil sposoben izbrati) samo najboljše fotografije? Zdaj pa bralci gledamo to uvelo solato in moramo sami brskati za redkimi cvetlicami.
amigo
# 13.06.2018 ob 09:10
Isti tip lokomotiv so sicer gradile tudi jugoslovanske železnice, znane kot JŽ razred 11.

Jugoslovanske železnice niso gradile lokomotiv, ampak so jih samo uporabljale.
frgo
# 13.06.2018 ob 08:41
Tole bi pa lahko madžari prodali našim železnicam. Bi se vozni park temeljito posodobil.
mroz12
# 14.06.2018 ob 10:34
@Mefisto
Ne dežurni jamrači, ampak bolj stranke SŽ ... Vozim se že 9 let s slovenskimi vlaki in vsako leto mi je bolj slabo, a druge izbire nimam. Če to ni stanje na progah in na vlakih, me pa preseneča nesramnost uslužbencev in nesposobnost delavk na okencih - zlasti na glavni ljubljanski postaji ...
V_kot
# 13.06.2018 ob 13:48
Slika 16 in slika 34.
A ne vozijo take kompozicije se po SLO tirih?
senninha
# 13.06.2018 ob 08:22
Obrobje Budimpešte glih ni ne..
redwinger
# 13.06.2018 ob 15:15
@banban
Vsak dan na relaciji Zidani Most -Ljubljana.odhod iz Zid.Moszt ob 12.00 ,
Drugače pa kot so že pred mano rekli,pri nas se muzejski exponati vozijo kar po progah,že prej omenjene gomulke,pa tudi večina kupejcev je že za v muzej.
oziris.va
# 14.06.2018 ob 00:42
Meni pa fotke dobre. Ne bom rekel, da ni vmes kakšna slabša, a ni moteče.
Hvala za prispevek!
DamnDyD
# 13.06.2018 ob 22:47
Dobre fotke in dober članek!
povzetek
# 13.06.2018 ob 22:03
Ni vprašanje film ali digitalna tehnologija, temveč oko in miselnost fotografa. Kaja Sajovic je pač amaterka. Ampak problem je tudi urednik/ca, ki dopušča objavljanje slabih fotografij. Najbrž tudi sam/a nima nobene vizualne izobrazbe.

https://www.boredpanda.com/10-photos-showing-what-most-people-see-and-what-a-photographer-sees/
aparat-čik
# 13.06.2018 ob 15:58
Je boljše take motive posnet z navadnim filmom, vsekakor. Razlog za "nenaravne" fotke digitalcev je zelo ozek dinamični razpon elektronskih tipal. Običajen film ima širšega.
aparat-čik
# 13.06.2018 ob 15:55
vzdušje enkratno. Scenarij za kakšno igro v stilu Fallouta ali Half Life-a...
obsesionn
# 13.06.2018 ob 09:38
Ma rtv kaj se greste....ne kažite teh slik tukaj gor, bodo slovenske železnice še res dobile idejo,da kakšno malo bolj ohranjeno kupijo...če ne drugega pa razervne dele...
Banban
# 14.06.2018 ob 21:25
Petar karamazov, prav.

Ce ne bi svoj cajt zvel od tega, bi ti se verjel.
DamnDyD
# 13.06.2018 ob 23:26
Dobre fotke za amaterja. Se strinjam, da so včasih na tako reportažo poslali profi fotografa, ki je slikal na film ali dia.
Ampak, a veste, da so taki časi mimo že par desetletij. Saj ne, da se moramo zdaj zadovoljiiiti z drobtinami, vseeno se pa najdejo čisto všečne stvari tudi izpod rok amaterjev.
Banban
# 13.06.2018 ob 13:57
Vse znalce stanja v sž prosim, če mi lahko poveste kje se lahko še peljem s pafowagom, gumulko?
mrMis
# 13.06.2018 ob 10:28
Kaj a Madžari bodo kar pustili vse propasti, naj nam odstopijo saj lokomotivo z rdečo zvezdo, bomo imeli lahko koncert, vozil se bom z rdečo zvezdo.
neznalček
# 16.06.2018 ob 13:15
@redwinger

Stari kupejci so mnogo bolj udobni od novih Simensov z L sedeži in premalo prostora za noge. Ti novi vlaki so za 10 minutne relacije, za daljše pa so kot mučilne naprave.
Petar Karamazov
# 14.06.2018 ob 10:19
Point je, da pri filmu razmišljaš preden pritisneš na sprožilca, ker vsaka fotka stane. Pri digitalcu pa šklocaš oslarije. Profesionalni fotografi zadnja leta veliko prehajajo nazaj na film, saj so ugotovili, da tudi najboljši DSLR zadovolji njihove potrebe zgolj v 70-80%, filma ne doseže nikoli. Nikon ne bi poslal novega F5, film SLR na trg če v tem ne bi bil biznis. Za nas amaterje pa ostaja na voljo gora sovjetskih Zenitov na ebayu.:)
DamnDyD
# 13.06.2018 ob 23:27
Je pa tole kraj za diplomsko...
Petar Karamazov
# 13.06.2018 ob 10:29
Škoda takih motivov za digitalca. Take motive se posname z Zenitom TTL ali 12XP, Heliosov objektiv in Agfin črno-beli film ali pa Kodak ektar barvni. Senzorji v digitacih so butasti, zato so fotografije nenaravne.
neznalček
# 16.06.2018 ob 13:21
@ Karamazov

Klasična fotka in nato digitalni senzor v obliki skenerja za negative je boljše kot (dober) digitalni fotoaparat?!
Petar Karamazov
# 14.06.2018 ob 15:51
a je vazno, ce so fotke narjene na digitalca, al na film, ko jih gledamo obdelane/reducirane za splet, in na navadnem ekranu?!? C’mon. In ne vem zakaj bi si clovek zelel fotkat z zenitom, ce je bla ze dostopna NDR tehnika bistveno bols?

Kot prvo jaz vidim razliko med analogno in digitalno fotografijo, pa četudi je bil zgolj film razvit z razvijalcem in nato digitaliziran s skenerjem za negative, kar je slabše kot klasičen način razvijanja. Film "vidi" veliko podrobnosti, ki jih senzor ne in barve so bolj naravne. Kot drugo Zenitovi fotoaparati so dosti večja prodajna uspešnica na "second-hand" marketu kot Pentaconovi. Razlog je v tem, da so pentaconovi narejeni bolj komplicirano in natančno ter tako težje kljubujejo obrabi časa. Zenit je narejen kot tank, zato dela brez potrebe po servisu v vseh razmerah. Drugače se strinjam, da so Pentaconovi veliko boljši, ampak čas ni njihov zaveznik.
Banban
# 14.06.2018 ob 15:11
Redwinger, hvala za info. Grem ujet se eno furo!

Apartcik, damndyd in karamazov, a je vazno, ce so fotke narjene na digitalca, al na film, ko jih gledamo obdelane/reducirane za splet, in na navadnem ekranu?!? C’mon. In ne vem zakaj bi si clovek zelel fotkat z zenitom, ce je bla ze dostopna NDR tehnika bistveno bols? Pentacon in practica napram zenitom? O haslih, leicah in nikonih smo se lahk kej pogovorili, kupt jih normalnez ni mogu.
modzo
# 13.06.2018 ob 22:47
slabe fotografije. Skoda
Kazalo