Letalske družbe so morale zaradi zaprtega kosovskega zračnega prostora nad njim narediti ovinek, kar je poleg daljšega poleta pomenilo tudi večje stroške. Foto: EPA
Letalske družbe so morale zaradi zaprtega kosovskega zračnega prostora nad njim narediti ovinek, kar je poleg daljšega poleta pomenilo tudi večje stroške. Foto: EPA
Prvi mož Nata Anders Fogh Rasmussen je ob odprtju kosovskega zračnega prostora dejal, da gre za pomemben korak, ki bo koristil celotnemu Zahodnemu Balkanu. Foto: EPA

Neposredne letalske povezave s Prištino so odprte že dolgo, t. i. zgornji zračni prostor pa je bil za letalske družbe zadnjih 15 let, ko je nebo nad Kosovom nadzoroval Nato, zaprt. Zavezništvo je prelet kosovskega zračnega prostora znova dovolilo po tem, ko je Madžarska privolila v nadzor zračnega prometa za zasebne polete.

Potnikom, ki bodo v prihodnje potovali v jugovzhodno Evropo, na Bližnji vzhod in v Azijo, tako ne bo več treba delati ovinka nad Kosovom, temveč bodo lahko leteli neposredno nad njim, kar "predstavlja pomemben korak, ki koristi celotnemu Zahodnemu Balkanu", je novico o odprtju komentiral prvi mož Nata Anders Fogh Rasmussen.

Kot so pojasnili v Natu, so bile glavni razlog, da je trajalo leta, preden so ponovno odprli zračni prostor, tehnične težave, pri razreševanju katerih so morale sodelovati številne države.

Zaradi odprtja velik prihranek za letalske družbe
Evropska organizacija za varnost zračne plovbe Eurocontrol ocenjuje, da bo zaradi odprtja zračnega prostora okoli 180.000 poletov letno preletelo 370.000 navtičnih milj manj, s čimer se bodo operativni stroški zmanjšali za 18 milijonov evrov.

Po Natovem bombardiranju leta 1999 je Varnostni svet Združenih narodov z resolucijo odredil mednarodno navzočnost na kosovskih tleh, Natu pa poveril nadzor nad kosovskim zračnim prostorom.

Če so bile letalske družbe vesele odprtja kosovskega zračnega prostora, pa dogajanje na Krimu zanje prinaša bolj negativne posledice. Evropska agencija za varnost v letalstvu (EASA) je v četrtek posvarila pred resnimi tveganji za varnost letenja nad Krimom, saj obstaja možnost, da bosta tamkajšnji zračni prostor nadzorovali dve "lokalni" letalski agenciji.