Dražje vinjete bodo morali kupiti predvsem lastniki večjih lahkih gospodarskih vozil. Foto: M. Kr.
Dražje vinjete bodo morali kupiti predvsem lastniki večjih lahkih gospodarskih vozil. Foto: M. Kr.
Različne višiine lahkih gospodarskih vozil
Višina vozil bo za cestninjenje po novem pomembnejša. Foto: Opel
Dražje vinjete bodo prizadele invalide

Čeprav je vlada sprejela kar nekaj sprememb pri cenovni politiki na področju cestnin, je največ odziva sprožila uvedba dodatne vinjete.

Lastniki vozil z dvema ali več osmi in dovoljeno težo do 3.500 kilogramov, ki so nad prvo osjo višja od 1,30 metra, bodo morali namreč prihodnje leto na vetrobransko steklo nalepiti precej dražjo vinjeto. Za celoletno bodo odšteli 220 evrov, za mesečno 80 evrov in tedensko 40 evrov. Vozila, ki ne presegajo postavljene meje, pa bodo ostala v nižjem cenovnem razredu, v katerem so sicer v primerjavi z letošnjo ceno 95 evrov tudi dvignili cene na 110 evrov za celoletno vinjeto.

Čeprav mejo za razvrščanje v cenejši ali dražji vinjetni razred predstavlja višina, ki na prvi pogled nima neposredne povezave z obrabo cest, porabo ali izpusti ogljikovega dioksida, pa višinska meja ni slovenski izum in je pravzaprav obujanje nekdanjega razvrščanja v cestninske razrede. Podobno višinsko mejo imajo za razvrščanje vozil še v nekaterih drugih evropskih državah, na kar se je skliceval tudi minister Samo Omrzel, ki je po seji vlade dejal: "Definicija je enaka, kot jo uporablja vsa Evropa, gre za definicijo, ki jo je podala prometna stroka."

Finančni razlogi pred strokovnimi
Prometno stroko pa bi težko povezali z razlogi za višanje cestnin, saj je vlada ukrepe na področju cestninske politike utemeljila s ciljem povečevanja stabilnosti in višine prihodkov družbe Dars, ki mora poravnavati zapadle finančne obveznosti in se razdolževati. V letu 2013 bodo za vračilo glavnic in plačilo tekočih stroškov finančnih obveznosti namenili blizu 215 milijonov, prihodnje leto bo znesek verjetno še višji. Finančni vidik razlogov za povečevanje cestnin pa med drugim izpostavlja tudi sam Dars, ki v razlagi, kdo se uvršča v nov vinjetni razred, pravi, "da so to večinoma kombinirana vozila, ki predstavljajo tranzitni promet na smeri vzhod-zahod, lahka tovorna vozila in minibusi, ki so doslej sodila v enotni vinjetni razred".

Uradni seznam vozil bo pripravljen do decembra
Višje cene vinjet pa bodo seveda občutili tudi slovenski uporabniki, predvsem tisti iz gospodarstva. Mejo 1,30 metra višine vozila nad prvo osjo, merjeno med podlago in najvišjo točko vozila v ravnini, ki poteka pravokotno skozi simetralo osi prednjih koles, presegajo predvsem večja lahka gospodarska vozila. Dars uradnega seznama še nima, vendar obljubljajo, da bodo sezname vozil uskladili z izdelovalci še pred 1. decembrom.

Neuradno pa je že znano, da bodo za vinjeto morali odšteti več vsi lastniki LGV-jev, ki se po statistiki registracij uvrščajo v srednji razred, med katerimi so v Sloveniji najbolj iskani modeli Peugeotov boxer, Renaultov master, Citroënov jumper, Fiatov ducato in Fordov transit.

V nižjem razredu pa je nekaj več mejnih primerov LGV-jev, pri katerih bodo odločali milimetri. Najbolj iskani na slovenskem trgu so Renaultov trafic, Volkswagnov transporter, Oplov vivaro, Peugeotov expert in Fordov transit custom. Za prvega pri Renaultu še čakajo na uradne meritve, podobno bo veljalo za njegovega neposrednega sorodnika z Oplovim znakom. Najbolj boleča pa bo nova vinjeta za lastnike Volkswagnovih transporterjev in vseh različic oziroma izpeljank tega modela, vključno s sicer priljubljenim multivanom, ki se pojavlja tudi kot malce večje družinsko vozilo.

Vpliv na prodajo LGV-jev se bo pokazal pozneje
Nov vinjetni razred na samo prodajo LGV-jev kratkoročno verjetno ne bo bistveno vplival, se pa znajo kupci oziroma uporabniki postopoma prilagoditi in se izogibati avtocest ali pa pred nakupom skrbneje razmisliti o tem, ali za prevoz ob enaki teži res potrebujejo tudi večji volumen tovornega prostora. Navsezadnje pa bodo verjetno znali uvrstitev v nižji vinjetni razred izkoristiti tudi tisti trgovci, ki bodo lahko kupcem ponudili ustrezno nizek model.

Nove vinjete bodo začeli prodajati 1. decembra letos, ko bo mogoče, kot je že v navadi, kupiti tudi druge. Letna za 2014 bo veljala od začetka meseca decembra 2013 do konca januarja 2015. Pri Darsu pa tudi zagotavljajo, da bodo letošnje celoletne vinjete, nalepljene na vetrobranskem steklu, veljale do konca januarja 2014 ne glede na to, ali se vozilo uvršča v višji vinjetni razred.

Dražje vinjete bodo prizadele invalide