Kamera naj bi bila najbolj v pomoč v nepreglednih križiščih, pa tudi takrat, ko pogled zastirajo veje, drevesa ali grmovje. Foto: Ford
Kamera naj bi bila najbolj v pomoč v nepreglednih križiščih, pa tudi takrat, ko pogled zastirajo veje, drevesa ali grmovje. Foto: Ford
Sistem COPS@road
Sistem COPS@road je opozorilni sistem, ki s senzorji zazna prihajajoča vozila ter voznike s svetlobnim signalom opozarja na povečano previdnost na nevarnih prometnih točkah. Foto: ask.si

Nepregledna križišča, garažne hiše in železniški prehodi so še vedno vzrok preštevilnih prometnih nesreč. Avtomobilski proizvajalci so se težav z nepreglednimi križišči lotili s kamerami na vozilu, inovativne rešitve pa prihajajo tudi iz Slovenije.
Mladi slovenski inovator Peter Korun je že leta 2012 pokazal svojo inovacijo za povečanje varnosti v nepreglednih križiščih, garažnih hišah, podvozih, ostrih ovinkih ali nezavarovanih železniških prehodih.
Gre za sistem, poimenovan COPS@road, sestavljen iz enega ali več svetlobnih prometnih znakov s spremenljivo vsebino ter detektorjev, in je namenjen večji varnosti.
Z detektorji zazna prisotnost ali približevanje prometnih udeležencev nepreglednemu odseku ter jih s svetlobnim signalom opozori na potencialno nevarnost trka. Napaja se na sončno energijo, kar niža investicijske stroške, za nameček pa za postavitev niso potrebni večji posegi v infrastrukturo.
Velik prispevek k varnosti
Z opozorilnim inteligentnim sistemom so že opremljena nekatera križišča po vsej Sloveniji. Naprave že stojijo v križiščih v občinah Krško, Zagorje ob Savi, Novo mesto, Ribnica, Hoče-Slivnica, Litija, Prevalje, Beltinci, Mengeš, Žalec, z njo sta opremljena tudi podvoza v Trebnjem in na Ptuju. V Krškem, kjer je v križišču Veliki Podlog sistem postavljen od novembra lani, so rezultati naslednji. "Na omenjenem križišču od novembra 2014 nismo obravnavali prometnih nesreč. V sedmih letih pred tem pa se je na tem odseku zgodilo 21 nesreč, v katerih je ena oseba umrla, sedem je bilo hudo, 24 oseb pa laže telesno poškodovanih," je povedal Peter Molan, komandir Prometne policije Krško. Tudi s Policijske postaje Novo mesto sporočajo, da v bližini postavljenega opozorilnega sistema (na križišču Westrove in Šegove ulice) v letošnjem letu še niso preiskovali nobene prometne nesreče. "Sistem lahko pripomore k zmanjšanju prometnih nesreč, ki so posledica izsiljevanja prednosti. Zaradi tega je v zadnjih letih na slovenskih cestah umrlo več deset ljudi. Veliko prometnih nesreč se zgodi zaradi nezbranosti, kar bi tak sistem zagotovo lahko preprečil, saj opozarja voznike na možno nevarnost, zato takšno novost podpiram," je o slovenskem sistemu dejal vodja Sektorja prometne policije Generalne policijske uprave Ivan Kapun.
Kamere bodo zaznavala vozila
S težavo preglednosti se zadnja leta ukvarjajo tudi številni proizvajalci avtomobilov. Ford bo tako v svoja večja vozila začel vgrajevati videotehniko, ki voznikom pomaga, da se izognejo trčenju. V masko vgrajena sprednja videokamera z deljenim prikazom na zaslonu prikaže sliko, zajeto v kotu 180 stopinj pred vozilom. V nepreglednem križišču ali ob izvozu z dvorišča kamera vozniku pomaga opaziti bližajoča se vozila, pešce ali kolesarje.
Podatki, zbrani na spletni strani European Road Safety Observatory v sklopu projekta Evropske komisije SafetyNet, kažejo, da je 19 odstotkov v prometnih nezgodah udeleženih voznikov kot vzrok nezgode navedlo ovirano preglednost. Po ugotovitvah britanskega ministrstva za promet je bila zmanjšana vidljivost zaradi zunanjih dejavnikov sokriva za 11 odstotkov vseh prometnih nezgod v letu 2013.
“Nepregledna križišča so nadvse zahtevna tako za nove kot za izkušene voznike. Doslej smo se morali ob počasni vožnji sklanjati naprej, pogosto ob odprtih oknih, da bi slišali druga vozila, kar pa zaradi neslišnosti ni moglo zmanjšati tveganja za trčenje s kolesarji,” je povedal Keith Freeman, vodja usposabljanja v britanski avtošoli, in dodal: “Ta tehnologija bo v razmerah z omejeno vidljivostjo omogočila veliko varnejše vključevanje v promet brez nepotrebnega sklanjanja naprej in stegovanja vratu.”