Irena Funduk se je na letošnjem Phillipsovem tednu mode v Ljubljani predstavila prvič. Foto: MMC/Miloš Ojdanić
Irena Funduk se je na letošnjem Phillipsovem tednu mode v Ljubljani predstavila prvič. Foto: MMC/Miloš Ojdanić
Kolekcija je v Ireninem ateljeju takole čakala na uradno premiero. Foto: MMC/Miloš Ojdanić

Opazila sem, da so pri izbiri obleke nevesta in njena družina po navadi obremenjeni s tem, če bo ta ugajala bodočemu možu.

Postavljeni roki in časovne omejitve so včasih spodbudni za kretivni proces, a oblikovalci s svojim izdelkom tako ali tako nikoli niso povsem zadovoljni, pravi Irena Funduk. Foto: MMC/Miloš Ojdanić
Ženske, ki bi nosile kose iz njene nove kolekcije z imenom "Shapes and objects", si predstavlja kot urbane samurajke. Foto: MMC/Miloš Ojdanić

"Me lahko fotografirate poleg mačka?" Irena nekoliko sramežljivo prosi fotografa in, ko po tleh njenega ljubljanskega ateljeja že začnemo oprezati za malim kosmatincem, v roko prime bel keramični kipec. Mačji ljubljenci – ima kar štiri – jo čakajo doma. Pravi, da verjame v stereotipe o skrivnostnejših mačjih in družabnejših pasjih ljudeh. Irena Funduk sebe uvršča med mačje, s takšnimi ljudmi se po svojih besedah tudi bolje razume in takšnim so najverjetneje tudi bolj všeč njena oblačila.

Samurajske vrednote za lepši svet
Dan pred njeno modno revijo na ljubljanskem tednu mode, kjer se je oblikovalka predstavila prvič, oblačila iz njene nove jesensko-zimske kolekcije geometrijsko oblikovanih kosov z imenom Shapes and objects v vrstnem redu nošenja visijo na obešalnikih in čakajo na svoj trenutek pod žarometi. Z božajočimi gibi se sprehaja po svojih kreacijah in orisuje dramaturgijo zastavljene modne revije: "Najprej je zgodba enostavna, potem se dramatizira, doseže vrhunec, čisto zadnje kreacije vam pa še ne pokažem (smeh)." Zadnji kos so bile nazadnje olivno zelene hlače, narejene iz težke svile in žameta, v kombinaciji s svileno bluzo v mint zeleni in brezrokavnikom. Kolekcija "ready to wear" je slogovno in barvno raznovrstna, svoj pečat pa oblikovalka pušča tudi s tehniko "patchwork" oziroma krpanjem različnih vrst in vzorcev blaga. Ženske, ki bi te kose nosile, si predstavlja kot urbane samurajke. Všeč so ji japonska oblačila, lani poleti pa so jo začeli navduševati še samuraji. Predstavljala si je ženske, ki s pomočjo standardnih samurajskih vrednot, kot so pogum, sočutje, iskrenost, čast, spoštovanje, odgovornost in disciplina, stopajo skozi vrvež sodobnega življenja. "Če bi živeli po teh vrednotah, bi se približali sebi in svet bi bil lepši," meni Irena.

Oblikovalci nikoli povsem zadovoljni z ustvarjenim
Ko se je odločila, da bo nastopila na ljubljanskem tednu mode, se je v stvar še bolj poglobila in dodelala svojo vizijo. "Ko imaš pred sabo cilj, da boš svojo vizijo predstavil na modni pisti, se še z večjim entuziazmom lotiš realizacije," razmišlja oblikovalka, ki se strinja z našo predpostavko, da je datumsko določen rok za končanje kolekcije včasih spodbuden tudi za kreativnost. "Je pa res, da oblikovalci načeloma nikoli nismo povsem zadovoljni in detajle po navadi popravljamo vse do zadnjega dne," razloži in obenem priznava, da ima precej treme, četudi tega zaradi njenega počasnejšega, zasanjanega načina pripovedovanja pravzaprav ne opazimo.

Seksizem pri poročnih opravah
Irena Funduk se zadnjih deset let sicer ukvarja predvsem z oblikovanjem unikatnih poročnih in svečanih oblačil, ki jih ustvarja pod imenom Atelje Princ. Ženskim poročnim opravam je posvetila tudi svoje diplomsko delo na NTF-ju, ki je obsegalo kolekcijo, kakor pravi, "postmodernih" poročnih oblek, ki se je manifestirala kot zbirka svilnatih koktejloblek, ki so stremele k lahkotnosti in se obračale stran od tipično razkošnih, težkih, do tal segajočih oblek. Poročnim oblekam je posvetila tudi doktorat, ki ga počasi končuje. Pri tem jo je zanimal seksizem pri poročnih opravah, izbiro teme pa je navdihnila predvsem dolgoletna komunikacija z bodočimi nevestami. "Opazila sem, da so pri izbiri obleke nevesta in njena družina po navadi obremenjeni s tem, če bo ta ugajala bodočemu možu," pojasnjuje in hkrati dodaja, da so njene stranke sicer vseeno večinoma samostojne in izobražene ženske, med katerimi je, kakor je opažala skozi leta, veliko pravnic in farmacevtk.

Trgu se ne misli podrejati
Kakšne dobičkonosne posledice ima predstavitev kolekcije na ljubljanskem tednu mode, za zdaj še ne ve - pravi, naj jo o tem povprašamo čez kakšne pol leta. V vsakem primeru meni, da je sodelovanje za profesionalnega oblikovalca protokolarnega pomena, po drugi plati pa ji predstavlja tudi uresničitev sanj. Kljub vsemu zatrjuje, da bo ostala zvesta lastni oblikovalski viziji, modnim smernicam se zaradi boljšega trženja ne misli podrejati: "Če delaš tako, da bi se čim bolje prodal, potem plačaš ceno lastnega napredka in ustvarjalnosti. Kmalu izgubiš naboj, nisi več srečen in nazadnje ne moreš več delati."

Celotno kolekcijo "Shapes and objects" si lahko ogledate v spodnji fotogaleriji.

Opazila sem, da so pri izbiri obleke nevesta in njena družina po navadi obremenjeni s tem, če bo ta ugajala bodočemu možu.