Izbor Zdravje
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 4.4 od 27 glasov Ocenite to novico!
Nekemičnim zasvojenostim rečejo tudi vedenjske zasvojenosti. Med njimi spadajo zasvojenosti od iger na srečo, od nakupovanja, odnosov, vse več pa je zasvojenosti s spletom in družbenimi omrežji. Foto: AP
       Nagnjenost oziroma dovzetnost za zasvojenost se v veliki meri podeduje. Ker se prenaša tudi prek sloga družinske vzgoje, se s tem kombinirata dva dejavnika tveganja: otroci se od staršev učijo, kaj je sprejemljivo vedenje in kaj ni - in to ne po tem, kar starši govorijo, ampak po tem, kako ravnajo.       
 Sanja Rozman
V obdobju otroštva in mladostništva možgani še niso povsem razviti, zato so še posebno ranljivi za zasvojenost. Takrat se možgani prilagajajo in razvijajo tiste nevronske poti, ki jih največ uporabljamo, na račun drugih. Takšne prilagoditve so trajne in lahko vplivajo na nagnjenost tudi do drugih zasvojenosti, opozarja Sanja Rozman. Foto: Pixabay
       Ko na spletu najstnica gleda Kim Kardashian in druge podobne zvezdnice, vidi določene obleke, dodatke. To so za možgane prijetni podatki, a ne dajejo priložnosti, da bi ob njih razvijala svoje želje in cilje, temveč postane posnemovalka.       
 Miha Kramli
Kim Kardashian
"Umetno ustvarjenih potreb je vse več in to so podatki za možgane, ki božajo. Kako razvijati kariero, svoje osebne ambicije, si postaviti cilje, so pa stvari, ki so izrinjene. To kapital dobro ve, zato se ne osredotočajo več na to, da bi moral delavec delati 16 ur na dan, temveč želijo nekritičnega potrošnika. Zasvojenost z umetno ustvarjeno podobo je zato zelo problematična," izpostavlja terapevt Kramli. Foto: Reuters
       Otroci lahko naprave uporabljajo prostorsko in časovno omejeno, ne morejo pa jih imeti 24 ur na razpolago.       
 Miha Kramli
Bill Gates
Steve Jobs je svojim otrokom zelo redko dovolil uporabo pametnih telefonov in tablic. Bill Gates otrokom do 14 leta v uporabo ni dal mobilnih telefonov. Oba sta se zavedala, da nova tehnologija hitro zasvoji. Foto: Reuters
VIDEO
Otroci, internet in pamet...
VIDEO
Odvisnost od interneta
VIDEO
Nasveti za starše: nekemi...
VIDEO
Zasvojenost v digitalnem svetu
VIDEO
Internetna zasvojenost
VIDEO
Zasvojljivost digitalnih...

Dodaj v

Zasvojenost že pri enem letu - nujne so časovne in prostorske omejitve uporabe naprav

Nekemične ali vedenjske odvisnosti so odvisnosti od iger, odnosov, spleta, družbenih omrežij ...
11. december 2017 ob 06:29
Ljubljana - MMC RTV SLO

"Nova tehnologija lahko nudi čudovite priložnosti, za ranjene ljudi pa je lahko tudi smrtno nevarna," ob porastu nekemičnih zasvojenosti opozarja Miha Kramli. Sanja Rozman pa poudarja, da bodo v prihodnosti številke zasvojenih vedno višje.

Na spletu lahko pogosto beremo zapise zaskrbljenih staršev, kako s težavo otroku omejijo igranje spletnih iger, konstantno brskanje po družbenih omrežjih ali gledanje videoposnetkov. Vse večkrat se pojavijo opozorila policije in pristojnih za spremljanje varnosti v prometu, da naj ljudje med vožnjo ne tipkajo po telefonih, pa tudi da naj vanje manj gledajo pešci med hojo. Številni opažajo, da so med druženjem v lokalih na mizi ves čas pametne naprave in sogovorniki pogosto pogledujejo na njih. Kot družba smo torej že dobro prežeti z moderno tehnologijo in jo konstantno uporabljamo.

A kaj je običajna, zmerna uporaba in kdaj to preide že v zasvojenost? Odvisnost od spleta, družbenih omrežij, računalniških iger? To postaja novodobna epidemija, opozarjajo strokovnjaki. Pri nas je edina ambulanta, v kateri zdravijo vse vrste zasvojenosti in deluje znotraj splošnega zdravstvenega sistema, v Novi Gorici. V njej dela terapevt Miha Kramli. "Trenutno imamo v obravnavi 222 nekemičnih zasvojencev in 195 kemičnih," nam pove. Več kot polovica je torej zasvojenih s spletom, igrami na srečo, družbenimi omrežji, škodljivimi odnosi, tudi z ličili.

In vsak dan dobijo klic s prošnjo za pomoč, kako naj svojci ukrepajo. "Na nas se obrača vedno več zaskrbljenih staršev. Ravno sem dobil klic očeta 35-letnega sina, ki je bil ves obupan, saj sin ni več sposoben niti iz hiše stopiti, saj je ves čas na tablici in telefonu, zavrača vsakršno pomoč in se izogiba socialnim stikom v živo," pripoveduje.

Pred 25 leti, ko so v Novi Gorici vzpostavili ambulantno zdravljenje tudi tistih, ki jih v odvisnost ni prignala droga, alkohol ali tobak, so to storili zaradi potreb okolja, ulice. Začelo se je z igrami na srečo, saj je v njihovi bližini cvetel igralniški posel. "Izdali smo priročnik, nekaj literature in v 20 letih smo iz lastnih izkušenj ustvarili terapevtsko prakso z individualnim, družinskim in skupinskim zdravljenjem." Število in spekter nekemičnih odvisnosti pa se čez leta povečujeta.

Počasi prihaja v zavest družbe
"Veljavne aktualne statistike nimamo, vendar je znano dejstvo, da je približno 10 odstotkov ljudi dovzetnih za nastanek zasvojenosti, in ker smo izpostavljeni praktično vsi, od najmanjših otrok naprej, kar pomeni, da bodo slej ko prej številke vsaj take, če ne večje. Menim, da se kot družba še ne zavedamo te nevarnosti, se pa kažejo prvi znaki, da nam počasi prihaja v zavest," pove terapevtka Sanja Rozman, ustanoviteljica društva Sprememba v srcu, ki deluje na področju zdravljenja nekemičnih zasvojenosti.

Opaža, da se starši mladostnikov in tudi šole vedno bolj zanimajo za to temo, ker naročajo predavanja in sprašujejo za nasvete. "Marsikateri izmed staršev, s katerimi se pogovarjam, je zaskrbljen, ker se začenja zavedati, kako težko se njihov otrok odtrga od pametnega telefona in kako zaradi tega trpi njegovo družabno življenje."

Bodite pozorni na znake
Kdaj morajo torej zazvoniti rdeči alarmi? Preprostega odgovora na to vprašanje ni, se strinjata tako Kramli kot Rozmanova. Treba je namreč poznati osebnostne težnje posameznika. Kar je za nekoga zmerna in neškodljiva uporaba tehnologij, lahko drugemu že močno škodi. "Merila za to, da lahko govorimo o zasvojenosti, se ne morejo izraziti s količino in načinom uporabe, saj pri delu naprave uporabljamo praktično vsi. Težava je uporaba za zabavo, kadar je združena z naslednjimi merili: nezmožnost prenehanja kljub škodljivim posledicam, obsedeno razmišljanje o tem, povečevanje časa uporabe, ker prejšnja ne zadošča več, nemir, če ne moremo do zaslona, in podobno," našteje Sanja Rozman.

Nekateri ljudje so tudi bolj podvrženi tem zasvojenostim kot drugi, poudari Miha Kramli. "Če otrok ne prenese pritiska šole, odrasli človek pa ne pritiska življenja - potem se bo verjetno zatekel v igrice, ki mu bodo nadomestile tisto, kar mu v realnem življenju manjka." Počasi bo začel verjeti, da je virtualno bolj realno od realnega in bo nasprotoval vsakemu, ki ga bo želel odmakniti od tega spletnega sveta. Pri zdravljenju takih ljudi je po njegovih izkušnjah lahko prisotne tudi veliko agresije.

Obravnavajo primere otrok in mladostnikov, ki imajo občutek, da nikoli nič dobrega ne naredijo in so željni pohvale. "Odkrijejo Instagram, kjer imajo 100 možnosti, da se pokažejo in dobijo odobravanje, pohvalo. Za to, da si viden in pohvaljen, so družbena omrežja nekaj najboljšega." Takrat se moramo vprašati, kako rešiti to potrebo, da je nekdo viden in pohvaljen. "A okolica jim raje doda oznake, kot da bi se povprašala po globljem vzroku pogoste objave svojih slik, tudi v seksualnih držah, na spletu."

Podoben primer so mladi, pa tudi odrasli, ki svoje bolečine nikoli ne dajo na plan, se z njo ne spoprimejo. "Pacientka s težavami samopoškodovanja mi na primer pove zgodbo, da je imela slab dan in je napisala na Facebook, da bi rada videla, da jo raznese, saj je dan neznosen, spodaj pa ji je nekdo komentiral, da sam ob takih občutjih vzame britvico in se ureže - fizična bolečina je nato hujša kot psihična - in to mu pomaga. Začela je to posnemati. Družbeno omrežje, ki je lahko čudovito za ohranjanje stikov, je v tem primeru za dekle lahko zelo nevarno," primere iz prakse opisuje Kramli, ki se s podobno ranjenimi ljudmi srečuje že več kot dve desetletji.

Zasvojenost s posnemanjem, ličili
Trenutno ga najbolj skrbi zasvojenost z ličili. Danes lahko v enem dnevu dobimo toliko podatkov, kot smo jih včasih pridobili v več letih. Naši možgani si zato ustvarijo zaščito in sprocesirajo podatke, ki so prijetni, omogočajo lagodje in ugodje. Tiste, ki zahtevajo spremembe in napor, pa možgani hitreje zavrnejo. "Splet ima v sebi paradoks – v realnem času dobimo podatek z drugega konca sveta, o tem, kako živi Kim Kardashian, hkrati pa izgubljamo podatke o samem sebi. Ogromno deklet je, ki so kot prazne škatle – nimajo lastnega življenja, temveč zgolj posnemajo. Imamo dekleta, ki tudi dve uri, preden gredo v šolo, posvetijo ličenju, če ni popolno, ne gredo v šolo." Starši sicer k njim ne pridejo, ker bi vedeli, da so hčere zasvojene z ličili. To se odkrije v procesu terapije.

Zasvojenost se lahko začne že pri enem letu
Nekemične zasvojenosti se po Kramlijevih besedah lahko začnejo že pri enem letu. "Novodobni starši čez nekaj let verjetno ne bodo mogli dobiti niti kahlice, ki ne bi imela dodane elektronske igračke." Otrok pritiska gumbek in zakikirika petelin, pod drugim gumbom zamuka krava. "To so intenzivni zvoki in barve, če jim je majhen otrok izpostavljen po več ur na dan in ga nato peljemo v naravo, ga bo ta začela dolgočasiti, saj tam intenzivni zvoki in barve niso ves čas prisotni."

Terapevtka Sanja Rozman pojasnjuje, da so v obdobju otroštva in mladostništva možgani zaradi nedokončne razvitosti posebej ranljivi za zasvojenost. Takrat se možgani prilagajajo in razvijajo tiste nevronske poti, ki jih največ uporabljamo. Takšne prilagoditve so trajne in lahko vplivajo na nagnjenost tudi do drugih zasvojenosti.

Majhni otroci in osnovnošolci zato po Kramlijevem prepričanju ne smejo biti lastniki pametnega telefona, tablice ali računalnika. Seveda lahko te naprave uporabljajo, a ne smejo biti v njegovi lasti za neomejeno uporabo. "Otroka, mladostnika, ki je radoveden in vedoželjen, ne moreš zapreti v sobo, polno tehnologije, in mu reči, da se ne sme ničesar pritakniti. Ta dražljaj mu moraš odvzeti, ne smeš pričakovati, da si bo tako mlad znal vzpostaviti distanco," razlaga Kramli.

Težava, ko virtualno prevlada realno
Sama uporaba pametnih naprav ni sporna ali težavna. Vse, kar je v pomoč človeku, je nekaj enkratnega, je prepričan terapevt. Težava pa nastane, ko virtualno začne prevladovati nad realnim življenjem. "Če je Filip visokoaktiven pri igricah, potem bo izključil realno okolico in je niti ne bo zaznal. Če pa je Filip pri igricah le aktiven, bo slišal očeta, da mu naroči, naj nekaj postori, in se bo tega lotil – takoj ali čez nekaj minut, ko konča začeto na računalniku. Če je otrok pri igricah visokoaktiven enkrat ali dvakrat na mesec, ni nič narobe. Če je to dvakrat na teden, pa se že morajo prižgati določeni alarmi."

Kaj naj takrat storijo starši? Postaviti morajo časovne in prostorske omejitve uporabe naprav, odgovarja Kramli. Enako kot za igranje iger velja tudi pri brezciljnem brskanju po spletu ali družbenih omrežjih. "Takrat mora starš postaviti nekakšno omejitev - v redu, lahko malo "bluziš", vendar po pol ure ali uri ugasni napravo."

Naslednja stopnja pa je, ko človek razvije prepričanje, da ga na spletu ves čas čaka kakšno neverjetno presenečenje. "Delodajalec je na primer pripeljal delavca, ker se je z viličarjem zaletel v izdelke, saj je bil ves čas na telefonu. Ne boste verjeli, da se marsikdo raje drži prepričanja, da bo zamudil neverjetno presenečenje, če ne bo ves čas priklopljen, in v zameno izgubi na primer službo, osebne odnose, denar, kot pa da bi to svojo potrebo in pričakovanje obvladal in se pozdravil."

Kramli pri vedenju otrok in mladostnikov navaja štiri stopnje, na katere morajo biti starši pozorni:

- Otrok igra igrice in pride starš ter ga pokliče h kosilu, otrok konča igranje in umirjeno odide jest -> to je vzorno vedenje.
.
- Otrok igra igrice in mu starš pove, da je na mizi kosilo, otrok odgovori, da pride čez 15 minut. Starš mu odvrne, da takrat kosila več ne bo, otrok pa nato vseeno s težavo sprejme odločitev, da konča igranje in gre takoj jest -> to je navada.

.
- Otrok igra igrice in pride starš z obvestilom, da je na mizi kosilo, otrok pa nikakor noče od naprave. Starš mu mora zagroziti, da mu bo vzel računalnik, spremenil geslo za brezžično omrežje, da ga spravi za mizo -> to je prisilno vedenje, ko otrok ne zmore sam sprejeti prave odločitve, ampak je tu tretja oseba z grožnjo.
.
- Otrok igra igrice in pride v sobo starš, a ga otrok niti ne zazna. Starš ga mora fizično zvleči od naprave, takrat pa se otrok odzove z agresijo, kriči, se spravi na starša -> to pa je že zasvojenost in se morajo vključiti vse institucije.


Pri navadi zadošča ambulantna psihoterapevtska pomoč, pri prisilnem vedenju pa že organizirano zdravljenje.


Nujna bi bila bolnišnica za takšne zasvojenosti

Pri nas se sicer, četudi prepozna svojo odvisnost, v javnem sistemu lahko ambulantno zdravi le v Novi Gorici. Čeprav je bila to ena prvih ambulant v okviru javnega zdravstva v Evropi, pa smo na tem področju popolnoma zastali. "Pred kratkim sem obiskal kliniko v Zagrebu, kjer imajo urejeno bolnišnično zdravljenje. Ljudje, ki so zasvojeni, dobijo 90 dni bolniške odsotnosti in od 3 do 5 ur dnevne terapije," izkušnje pri sosedih opisuje Miha Kramli. Prepričan je, da bi tudi pri nas nujno potrebovali bolnišnico za nekemične zasvojence. "V Sloveniji imamo 18 centrov, ki se ukvarjajo z zasvojenostjo. Ves čas opozarjam, da bi jih morali med njimi vsaj pet ali šest izbrati, da bi v njih zdravili tudi nekemične zasvojenosti. Kader bi dodatno usposobili in države to ne bi stalo veliko." Tu nas čaka še kar veliko dela, doda.

Ana Svenšek



Podkast Številke: Polovica ljudi zjutraj takoj preveri svoj telefon
...
Prijavi napako
Komentarji
tanj
# 11.12.2017 ob 06:59
Steve Jobs je svojim otrokom zelo redko dovolil uporabo pametnih telefonov in tablic. Bill Gates otrokom do 14 leta v uporabo ni dal mobilnih telefonov. Oba sta se zavedala, da nova tehnologija hitro zasvoji.

Je potrebno še kaj dodati??
malikaliber
# 11.12.2017 ob 06:52
Se popolnoma strinjam z člankom, le, da bi zraven dodal še zasvojenost z gledanjem butastih resničnostnih šovov, pa gledanje športnih oddaj pa gledanje limonad in...
knesigail
# 11.12.2017 ob 07:54
Težava je tudi, da se staršem me da ukvarjati z otroki, namesto da bi se z njimi igrali jim dajo ua gledat risanle, namesto da jim preberejo pravljico prižgejo Youtube... njihov izgovor je ponavadi, da so utrujeni...
bayernmb
# 11.12.2017 ob 07:09
- Otrok igra igrice in pride starš z obvestilom, da je na mizi kosilo, otrok pa nikakor noče od naprave. Starš mu mora zagroziti, da mu bo vzel računalnik, spremenil geslo za brezžično omrežje, da ga spravi za mizo -> to je prisilno vedenje, ko otrok ne zmore sam sprejeti prave odločitve, ampak je tu tretja oseba z grožnjo.

Malo je treba tudi kritično presodit in ugotoviti, da so otroci pač včasih rahlo neracionalna bitja. Če dam sebe v vlogo otroka v zgornjem scenariju, sem bil brez tehnologije precejkrat v tej vlogi, ko sem bil na obisku pri prijatelju, zunaj igral nogomet, gledal risanko, se igral s kockami in nisem hotel kar prenehat s tem, kar sem počel... pa so mi morali z vsem živim grozit, pa še skregali smo se. Da ne bomo šli drugega ekstrema in bo vsaka neubogljivost že kar zasvojenost, za katero pa se strinjam, da je lahko zelo zelo velik problem.
Billi
# 11.12.2017 ob 07:24
@trolicnez
Vcasih so pa casopise brali, isti klinc

Ni isti klinc.. pri internetu, socialnih omrežij itd, se sprošča mnogo več dopamina.
luckyss
# 11.12.2017 ob 07:27
Problem je le v tem, da imajo butasti starši otroke, ki jih seveda ne znajo in niso sposobni vzgajati....
Krivi so mediji, politiki in plastenke...
To si lahko razlagate kot sarkazem, je pa tudi dosti resnice v tem...
marinaio
# 11.12.2017 ob 07:47
Problem je, da je vedno manj ljudi, ki bi bili sposobni imet in vzgajat otroke....
Idiotizem nima mej!
kolkrkaplc
# 11.12.2017 ob 08:17
Starši, tisti okoli 30, so bili izpostavljeni televiziji veliko manj in kasneje, ko so se znali že igrati. Danes so TV, računalnik in tablice predstavljeni otroku, ko se še ne zna igrati. Tako se mu risanke zapišejo v podzavest na prvem mestu, igra pa je dolgočasna, saj se moraš premikati in razmišljati, risanke pa nudijo udobno sedenje in nič razmišljati, saj risanka spušča zvoke, lepe barvein vse razloži, tako da v glavi odgovori na vsa vprašanja, še predno se ta pojavijo.

S prehodom na zahodni način življenja in je risanka mašilo, da se starši vsam malo oddahnejo ali postorijo po hiši, največkrat, da končajo delo iz službe.

Zavedati se je treba, da risanke in otroške igrače delajo odrasli, ki rabijo drugačne dražljaje. Tako so nekatre risanke, kjer se slika hitro preklaplja, spreminja svetlost (se bliska) in spuščajo dramatične zvoke, kadar se zgodba zapleta.
Dober test risank je, da se jo posluša brez slike.

Igrače na baterije imajo toliko gumbov, da otrok samo pritiska, igrača spušča zvoke, ki v naravi ne obstajajo, in s takimi igračami otrok zaostaja v učenju, ker za brezsmiselno pritiskanje in vrtenje nekih oblik ne potrebuje inteligence (to se da naučiti podgane).
seven7
# 11.12.2017 ob 07:39
Zasvojeni ste starši. In normalno da kot odvisniki ne boste priznali da ste zasvojeni vi in vaši otroci.

Kateri odvisnik pa je priznal odvisnost?
pikabu
# 11.12.2017 ob 07:54
G. Miha Kramli je eden največjih strokovnjakov za to področje, z izkušnjami iz prakse, in ve, kaj govori. Njegova predavanja vedno pretresejo z informacijami in podatki. Če ga le imate možnost kje slišati, ga je res vredno poslušati!
alcatraz
# 11.12.2017 ob 07:10
zasvojenost z gledanjem butastih resničnostnih šovov, pa gledanje športnih oddaj pa gledanje limonad in...

pa zasvojenost še s čim oz, kom bi se našla. pri nas seveda...
sunscreen
# 11.12.2017 ob 10:10
Kako že: »riba smrdi pri glavi«. Predno se s prstom kaže na mladostnike, je potrebno v red spraviti »odrasle otroke«. Torej 30, 40+ letnike, ki mislijo, da so odrasli samo zaradi starosti. Precej alarmov že zvoni med nami: ko med pol urnim kosilom 30+ letnik pogleda svoj telefon najmanj 5x, se usedeš v čakalnico in vsi berejo »novice«, pogledaš mestni avtobus in vsi »surfajo«, ko 40+letnik še vedno zabija čas z računalniškimi igricami ...

Torej zakaj bi bil mladostnik drugačen, ko pa ima tak zgled?
AM
# 11.12.2017 ob 08:36
"Zasvojenost že pri enem letu - nujne so časovne in prostorske omejitve uporabe naprav"

V naslovu je lepo zapisano časovna omejitev. V članku te časovne omejitve - koliko časa naj bo mladostnik največ na telefonu - nisem zasledil. Sem kaj spregledal ?
Canis.Lupus
# 11.12.2017 ob 10:45
- Otrok igra igrice in pride starš z obvestilom, da je na mizi kosilo, otrok pa nikakor noče od naprave. Starš mu mora zagroziti, da mu bo vzel računalnik, spremenil geslo za brezžično omrežje, da ga spravi za mizo -> to je prisilno vedenje, ko otrok ne zmore sam sprejeti prave odločitve, ampak je tu tretja oseba z grožnjo.

Hja to je bilo za mene isto, ko sem bil otrok. Mati so kričali pridi jest, jaz pa sem še kar žabe ganjal po potoku streljaj od hiše, dokler niso začele grožnje. Pa zato nisem bil zasvojen z žabami ali vodo. Otroci pač ne marajo nehati nečesa početi, če jim je to fajn, tako da ta tditve je malo na silo. In itak bo VSAK otrok poskušal meje in poskuša ali mu uspe iztržiti še kako minuto, evro, priboljšek ... Na starših pa je da jim z doslednim obnašanjem in kaznimi po potebi pokažemo, kje meje so in da fajn ni nujno prav.

Glede elektronike je pa druga zgodba. Pri nas doma je čas za elektroniko strogo reguliran. Vsak froc dobi tablico za igrice za 15 do 20 mniut na dan. Ali 0 min, če si privlegija tablice nista zaslužila. Štopa se s kuhinjsikinm tajmerjem, da ni obtožb da je bil X pa 12,3 sekunde več na tablici kot jaz nesrečni Y. In to je to od elektronike. Seveda pade še kaka risnaka, pa akake smešne muce na youtubu, ki jih pogledamo kar na TV. Starejšemu je kristalno jasno, da pametnega telefona pred 12 letom ne bo. Ima pa kao "svojega" starega samsungsa, ki skr ne dela, pa še ta je zaklenjen s parental contol. In smo takoj prek 1h elektronike na dan na otroka in z ženso sva med ta najbolj strogimi kar jih poznam. V bistvu je težko to držat na uzdi, ker otroka težko razumeta da te zadeve enostavno preveč časa požrejo pomembnejšim stvarem (šola, igranje, igranje zunaj ...)

Večkrat sta mulca že kasirala kazen, da sta bila za več dni (tudi 1 teden skupaj) brez vse elektronike in veste kaj, po prvih nekaj minutajh strašne bolečine, krivcie in žalosti, sta šla v sobo lego kocjke zlagat in ni bilo problema. za 7 dni sta na te zadeve čisto pozabila. jaz kot starš bi jim rada dopovedal (zlepa ali zgrda) da so elektronske igrače tračunalniki sicer supwer, niso pa vse v življenju. Le del, ki ga mirno lahko pustiš tudi za par dni na polici in bo vse ok. Hočem reči, da ni nič narobe če otroci imajo dostop do elektronike, ne more biti pa eklektronika ves njihov svet. Isto seveda velja za odrasle.

Je pa treba vlagat čas v mularijo. Starševstvo ni za pič*ice! Igradi je treba spomin z njimi, sestavljat sestavljankje, igrati karte ena in remi ali scrabble (končno sta dosti stara za to, vsaj tavečji), risati, se ravsati, strelajti z nerf pištolami, delati piškotie, mirno čakati da sami skuhajo pašto za kosilo, ktudi če to traja 1h ... Jasno da je lažje tablico v roke pointi in v miru deci vina spiti pred Kmetijo* na kavču.

A kot sem rekel, kar je fajn, ni nujno tudi prav (velja tudi za starše).

p.s.
* Kmetija, Veliki brat in ostalo TV s*anje pa je v hiši strogo prepovedano! Še bolj kot elektronske igraše! Ker to je pa dno od dna.
Olorin
# 11.12.2017 ob 09:27
@pazi-mina
"Stvar vzgoje...nasa tamala ima pametni telefon, tablico, siol mega 500, prost dostop do racunalnika ima pa tudi sport 4x teden in glasbeno tudi v soli nobenih problemov...krivi so starsi ne otroci..."

Traparija. To je zato, ker ni cepljena.
antartide
# 11.12.2017 ob 08:17
@ skippy

priporočam ti TV SLO2 (šport), Kanal A, POP TV, Planet in ostale komercialne TV (žajfarce, šovi, komedije za zjokat, limonade, reklame ...) za dvig tvojega IQ.
Mirko Tipka
# 11.12.2017 ob 14:38
Na spletu lahko pogosto beremo zapise zaskrbljenih staršev, kako s težavo otroku omejijo igranje spletnih iger, konstantno brskanje po družbenih omrežjih ali gledanje videoposnetkov.

Enostavno, jaz tablico, telefon, računalnik vzamem in je stvar rešena. V primeru, da mali joka, se razburja, jutri ta zabava tudi odpade.

Vse v mejah normale... drugače ne gre...
oziris.va
# 11.12.2017 ob 16:09
mihaing
# 11.12.2017 ob 07:21

Čas gre naprej. Kamena doba je mimo. Čez 30let pa boste pisali članek kako je bilo danes lepo in normalno, ko smo vsi viseli na telefonih, ko bomo takrat imeli v očesni zenici monitor


Če bodo takrat še sploh pisali. No, mogoče bo spet aktualen klinopis ...
gesan
# 11.12.2017 ob 10:19
Kdaj bodo pa to drogo prepovedali?
:)
Kdaj bodo postregli z statistiko, koliko folka umre zaradi te zasvojenosti?
...
veselo-na-delo
# 13.12.2017 ob 00:53
Tega sr*nja sploh nebi trebalo iznajt!
Kot pravi pregovor ko nori imajo denar pametni služijo
Le čemu to?
Če se to nebo porihtalo v nekaj letih je človeštvo za kakih 30 let pogubljeno, sledi propad.
Jas nimam nobene tablice in pametnajkoviča in prav tako živim normalno.
Imam samo starega tipkača na tipke ki deluje samo na klice in SMSe, za drugo ga ne rabim.
Tiste okorno velike telefonske plošče mi pa grejo blazno na žiuce, saj ga ne moreš spravit v žep je prevelik, in že rabiš torbico.
Internet si pa omejujem sam če treba PCja ne prižgem tudi teden dni ne, razem če treba porihtak kaj preko spleta potem kaj prej, raje kaj zunaj počnem, kot bi pa kradel Bogu čas s to elektronsko navlako.
pikabu
# 11.12.2017 ob 09:55
@AM:
V članku je zapisano, da je to odvisno od posameznika. Na predavanjih pa g. Kramli svetuje, da je za otroke 10-12. leta do pol ure na dan za zabavo (to ni obvezno šolsko delo), do 15. leta pa eno uro na dan. Največji pokazatelj je po mojem mnenju ta okvirček (vzorno vedenje, navada, ...), s katerim tudi marsikdo od odraslih grdo klecne.
mihče
# 11.12.2017 ob 08:51
Jaz imam zasvojeno partnerko. Pa tega nikakor ne prizna...
pazi_mina
# 11.12.2017 ob 07:18
Stvar vzgoje...nasa tamala ima pametni telefon, tablico, siol mega 500, prost dostop do racunalnika ima pa tudi sport 4x teden in glasbeno tudi v soli nobenih problemov...krivi so starsi ne otroci...
kristjan31
# 24.03.2018 ob 13:48
Gospod Kramli, ker ste tako grozno verni v boga, a molite kaj za te duše, ki so umrle pod vašo ambulanto s preveliko dozo metadona ali tablet?
kristjan31
# 24.03.2018 ob 13:45
Gospod Kramli zate bo kmalu vse na temu svetu odvisnost, samo da imaš v svoji ambulanti čim več ti. pacientov in zaslužka.

Ljudem raje povej koliko ljudi je podleglo zaradi preveč metadona, ki je bil predpisan v vaši ambulanti? In to nepravilno predpisan, ko so odvisniki dobivali metadona za 7-10dni, to je dovoljšna doza za samomor.

Veliko jih je umrlo pod tvojo ambulanto gospod Kramli in to za brez veze. Vse za zaslužek ambulante in farmacije. Tega ne boš dal v medija, ane? Če hočeš si upam obiskati tvojo ambulanto osebno in ti to povedati s pomočjo medijev. Samo to je problem, sam zato ne boš kriv, ker boš zvrnil krivdo na tistega, ki je zdravila predpisoval, čeprav si mu ti dal take napotke!
stotrideset
# 25.02.2018 ob 12:35
predlagam da zasvojence zapremo v prostor, kjer so: računalnik, hladilnik z hrano, ki jo je treba pripravit, štedilnik in dostopen WC. Tu naj ostanejo teden dni in po preteku tega časa bomo videli rezultat.
Tako enostavno je to, brez filozofiranja; živimo in preživimo ter rastemo, od česa že?
lp, se imejmo čim manj elktronsko
Snežinkica
# 13.12.2017 ob 15:35
IT tako kot vse druge industrije ne postavlja v ospredje dobrobit človeka ampak dobiček, da je čim več ljudi zasvojenih je njihov cilj, ne naključje.
Dr. Kumrovec
# 11.12.2017 ob 15:23
Če bi imeli pametno državo bi to področje bilo ustrezno urejeno, tako pa imamo kar imamo - kaos, zakone đungle. Vsak lahko dela s svojim telefonom kar mu paše! Komu je to v interesu?
tuintam
# 11.12.2017 ob 10:26
Malo v šali in precej tudi zares želim reči, da obstaja tudi zasvojenost s terapijami in s terapevti ...
tanj
# 11.12.2017 ob 09:54
@pazi-mina
"Stvar vzgoje...nasa tamala ima pametni telefon, tablico, siol mega 500, prost dostop do racunalnika ima pa tudi sport 4x teden in glasbeno tudi v soli nobenih problemov...krivi so starsi ne otroci..."

@Olorin
Traparija. To je zato, ker ni cepljena.


Bingo in Touché !! Ha, ha :-)
primus90
# 16.12.2017 ob 19:46
Dejstvo je, da smo v novi dobi in da smo praktično primorani k temu, da uporabljamo nove tehnologije. Ne vem pa, zakaj eni mislijo, da je to ekstra tragično in podobne nebuloze.

Zame je domala definicija tragičnosti, da moram početi nekaj, čemur se nikakor ne morem izogniti. Če je kaj, je to dodaten minus tehnologiji, ne plus.
pietetnik
# 16.12.2017 ob 19:12
Miha Kramli je faca!
Predlagam ga za Primorca leta!
alkimistos
# 13.12.2017 ob 08:13
Gledam mulce ki so zasvojeni z nabijanjem gume ob tla imenovane košarka, in nabijanem gume z nogo imenovane nogomet... Skrajna zasvojenost. škodljiva sklepom, izredno slabo vpliva na duševno zdravje, primer nekega odraslega človeka imenovanega bufon, ki je jokal ker so mu odvzeli gumo....Še bolj pa so zasvojeni tisti ,ki to gledajo in imajo občutek da so pomembni ker so njihovi nabili več gume kot nasprotniki,.... jaz ne vidim nobene razlike med enim in drugim
pjandura
# 12.12.2017 ob 20:15
Podkast Številke: Polovica ljudi zjutraj takoj preveri svoj telefon

Normalno, saj me telefon zbudi. Potem se preveri mail in posodobitve, pa še malo na internet zraven kafe po zajtrku in potem služba.
SvarunNoordung
# 12.12.2017 ob 15:12
He he, sami konzervativci, zato pa je pri nas toliko digitalno NEPISMENIH odraslih.
tuintam
# 11.12.2017 ob 10:23
tanj
"Steve Jobs je svojim otrokom zelo redko dovolil uporabo pametnih telefonov in tablic. Bill Gates otrokom do 14 leta v uporabo ni dal mobilnih telefonov. Oba sta se zavedala, da nova tehnologija hitro zasvoji."
Je potrebno še kaj dodati??


:) Mogoče to, da so bili Jobs, Gates itd. prvi terapevti ? Ostali terapevti pa nafilajo ljudi še s kemijo npr. Da dobijo še kemične ...
Canis.Lupus
# 13.12.2017 ob 12:10
SvarunNoordung
# 12.12.2017 ob 15:12
He he, sami konzervativci, zato pa je pri nas toliko digitalno NEPISMENIH odraslih.


Kako pronicljiva misel :)

Samo še Trumpa (Janšo, Cerkev ...) obtoži, pa boš izpolnil normo.


SvarunNoordung
# 12.12.2017 ob 15:15
Pa še to, tisti ki prepovedujete boste zmeraj dosegli ravno nasprotno, tisti ki pa merite minute ste pa mentalno moteni in bolj nevarni svojemu otroku kot vse igrače, množična proizvodnja brezčutnih debilov z nula socialne in čustvene inteligence je pa končna posledica.



Hja, večina ljudi ki se profesionalno ukvarjajo z razvojem otrok in ki stalno poudarjajo postavlajnje mej, se torej motijo?
Lahko na svojih otrocih, če jih imaš, poskušaš svojo teorijo. Pusti jim brezmejno svobodo od 1 leta dalje.

Čez par let sporoči rezultate tvoje ortodoksne liberalne (sklepam) vzgoje :)

alkimistos
# 13.12.2017 ob 08:13
Gledam mulce ki so zasvojeni z nabijanjem gume ob tla imenovane košarka, in nabijanem gume z nogo imenovane nogomet... Skrajna zasvojenost. škodljiva sklepom, izredno slabo vpliva na duševno zdravje, primer nekega odraslega človeka imenovanega bufon, ki je jokal ker so mu odvzeli gumo....Še bolj pa so zasvojeni tisti ,ki to gledajo in imajo občutek da so pomembni ker so njihovi nabili več gume kot nasprotniki,.... jaz ne vidim nobene razlike med enim in drugim


Če je tebi ležanje na kavču s tablico v roki in čiposm v drugi enako igranju košarke s prijatelji na soncu --> zasvojenost, ti ni pomoči.
SvarunNoordung
# 12.12.2017 ob 15:15
Pa še to, tisti ki prepovedujete boste zmeraj dosegli ravno nasprotno, tisti ki pa merite minute ste pa mentalno moteni in bolj nevarni svojemu otroku kot vse igrače, množična proizvodnja brezčutnih debilov z nula socialne in čustvene inteligence je pa končna posledica.
Sklonjen
# 11.12.2017 ob 16:26
Kakšne omejitve neki ... otroci potrebujejo samo korektna starša, torej očeta in mater, ki bosta le opravila svojo vlogo v družini. Ta format je pri vseh ločenkah in samohranilkah današnjega časa že precej izrinjen koncept, vendar ne glede na vse, edini in odlično deluje!

Zdaj, ko mamice naklonjenost svojih otrok kupujejo z igračami in permisivizmom, kaj dosti drugega niti nismo mogli pričakovati
gicek007
# 11.12.2017 ob 09:40
Članek je retardirn za retardirance.
Pa saj vidiš kako je z otrokom.
Kot je napisal Olorin drži 100%.
Moj sin (8 let) uporablja TV, pametni telefon, ipad ipd. Kvečjemu pametnejši je zaradi tega.
Starši morajo poskrbeti za omejitve.
SKing
# 11.12.2017 ob 08:10
Ljudje so še s čim drugim zasvojeni: od sladkorja do športa. Tudi zasvojenost s športom je lahko problem.

Preveč je govora in analiziranja v Sloveniji (pa tudi drugje). Dejstvo je, da smo v novi dobi in da smo praktično primorani k temu, da uporabljamo nove tehnologije. Ne vem pa, zakaj eni mislijo, da je to ekstra tragično in podobne nebuloze.
pjandura
# 13.12.2017 ob 14:51
Jas nimam nobene tablice in pametnajkoviča in prav tako živim normalno.
Imam samo starega tipkača na tipke ki deluje samo na klice in SMSe, za drugo ga ne rabim.


Okej, ti ne rabiš. Mnogim je pa vredu. Kaj pa zdaj? Propad?
bad brains
# 11.12.2017 ob 10:45
Spet nekateri sanjajo o prepovedih. Fašizem !
SKing
# 11.12.2017 ob 08:37
Marsikdaj se govori, da mladi popivajo - kaj pa je počela prejšnja generacija? Marsikdaj se spomnim, da so ljudje, ki so danes stari 60+ rekli: "Spijem še ene 2dl vina (na liter podlage), potem pa bom ene pol ure počakal, potem pa gremo vozit."

Govori se, da so mladi nesramni in ne spoštujejo starejših. To, da se starejši včasih obnašajo oholo - pa seveda nihče ne pomisli.

Govori se, da mladi ne športajo - a vidim povsod dosti mladih na kolesu, v hribih, v fitnessu, na maratonih, smučajo, tečejo na smučeh itd.

Govori se...marsikaj. Kar je morda res, je to, da je zdaj več drog - a tudi to je zgolj zato, ker so lažje dostopne. Tudi 60+ bi marsikdo jemal droge v mladih letih, a jih, razen marihuane in še česa takrat ni bilo toliko.

Enako velja tudi z novimi tehnologijami. Če bi 60+ to imeli, bi uporabljali tudi v najstniških letih. Ker tega niso imeli - pač niso uporabljali.

Nič ni tragičnega in nič ni zaskrbljujočega.
SKing
# 11.12.2017 ob 08:13
Otrok igra igrice in pride starš z obvestilom, da je na mizi kosilo, otrok pa nikakor noče od naprave. Starš mu mora zagroziti, da mu bo vzel računalnik, spremenil geslo za brezžično omrežje, da ga spravi za mizo -> to je prisilno vedenje, ko otrok ne zmore sam sprejeti prave odločitve, ampak je tu tretja oseba z grožnjo.

Včasih pa so/smo bili zunaj in se podili okrog. Marsikdaj se je zgodilo, da je bilo kosilo hladno. Pa kaj sedaj? Zdaj so pa pač igrice.

Jaz mislim, da se sedanjo mladino dosti preveč analizira in kritizira, a po drugi strani je prejšnja generacija vse skupaj spravila do točke, kot smo danes. In zato mislim, da ni nič tragičnega. Je pa to tako, da se mlade kar povprek kritizira, da so leni, nedružabni, nespoštljivi in podobno. Kar je le redkokdaj res.

Tako da - živi in pusti živeti. Pa manj analiziranja ;)
mihaing
# 11.12.2017 ob 07:21
Čas gre naprej. Kamena doba je mimo. Čez 30let pa boste pisali članek kako je bilo danes lepo in normalno, ko smo vsi viseli na telefonih, ko bomo takrat imeli v očesni zenici monitor
Skippy
# 11.12.2017 ob 07:37
Se popolnoma strinjam z člankom, le, da bi zraven dodal še zasvojenost z gledanjem butastih resničnostnih šovov, pa gledanje športnih oddaj pa gledanje limonad in...

Klasični inteligentni komentar. Če nekdo gleda nekaj, kar meni ni všeč, mora biti neumen, a ne?
Lion007
# 11.12.2017 ob 06:36
Jaz od mojega Samsunga že ne bom odstopil, pa če sem se tako zasvojen. Naj me imajo vsi za zasvojenca, če jim paše. :)
trolicnez
# 11.12.2017 ob 06:58
Vcasih so pa casopise brali, isti klinc
Kazalo