Znanost in tehnologija

Poudarki

• Mars je izgubil tudi varovalno magnetno polje
  • Izsledki življenja na Marsu ne izključujejo
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 4.9 od 57 glasov Ocenite to novico!
Mars
Tako je umetnik pri Nasi vizualiziral Sončev vpliv na Marsovo atmosfero. Foto: NASA/GSFC
Mars
Kako je prišlo od podobe na levi, tople in mokre pokrajine, do mrzle in suhe na desni? (Podobi sta računalniško ustvarjeni). Foto: NASA/Goddard
Mars avrora
Avrore se pojavljajo po precejšnjem delu Marsa, kažejo ti odčitki Esine sonde Mars Express. Foto: Esa/J-C. Gérard et al. (2015)
Mars
Kamnine, ki so zelo verjetno nastale pod vplivom vodne erozije. Foto: NASA/JPL-Caltech/MSSS
Mars
Nasina vizualizacija, kakšen naj bi bil Mars v daljni preteklosti. Foto: Nasa/Goddard
Kljub redkosti atmosfere se še vedno najdejo vrtinci. Foto: Nasa

Ko se je na Zemlji razvilo življenje, je Sonce Marsu odpihnilo atmosfero

Nasina misija Maven
7. november 2015 ob 15:49,
zadnji poseg: 7. november 2015 ob 16:19

Sončni veter Marsu vsako sekundo "odpihne" 100 gramov atmosfere, kažejo izsledki Nasine sonde Maven. Glavnina izgube se je zgodila v obdobju, ko je na Zemlji nastajalo življenje.

Da je bil Mars nekoč v preteklosti poln vode, so pokazale številne najdbe roverja Curiosity in opazovanja zemeljskih teleskopov. Bil je tudi dovolj topel, da je bila voda tekoča, napolnjujoč ogromna morja, jezera in reke. Če je verjeti izidom, objavljenim v reviji Science, je je imel toliko, da bi po ravni površini celoten planet prekrivala v 137 metrov debeli plasti; ker pa je ta zelo razgibana, bi najbrž prekrila večji del severne poloble, pri čemer bi največja lokalna globina znašala 1,6 kilometra.

Tekoča voda pa ima še eno predpostavko: gosto atmosfero z dovoljšnim tlakom. A rdeči planet ima danes samo še redek in boren ostanek, katerega tlak znaša le odstotek tistega v atmosferi Zemlje. Načeloma ne omogoča tekoče vode, saj bi ta kljub hudemu mrazu zavrela in izparela, čeprav nedavna najdba kaže, da se občasno zgodijo kakšni marsovski hudourniki. Zdaj je Mars na površju puščavsko suh, pri čemer je nekaj vode zbrane v obliki pravega ledu na polu, pa še vezane v prsti. Druge ni več.

Satelit išče odgovore
Kam so torej izginili vsi ti plini in voda? O tem so znanstveniki do zdaj večinoma le razvijali "suhe" teorije. Lanskega septembra pa je, skoraj istočasno z indijskim Mangaljanom, v orbito rdečega planeta po 700 milijonov kilometrov dolgem popotovanju vstopila Nasina sonda Maven in začela odgovore iskati na "mestu zločina". Ključna hipoteza, ki jo preverja: atmosfero je odpihnilo Sonce.

V okviru primarne znanstvene misije je satelit Maven krožil okoli planeta in se pri tem ponavljajoče se potapljal globlje v atmosfero. Torej, se s pomočjo potisnikov z višine 150 kilometrov spuščal na 120 kilometrov; tja, kjer se stikata najvišji del atmosfere in eksosfera, kjer se še zadnji drobci mešajo z vakuumom. In nazaj kvišku.

Leto po prihodu sta na dan prišla dva znanstvena članka, objavljena v Science in Geophysical Research Letters, ki postrežeta z dokazi v korist scenariju uničujočega Sonca.

Uničujoča zvezda
Glede na Mavenove meritve in sledeče izračune sončni veter vsako sekundo atmosfero "obrije" za 10 dekagramov snovi, so sporočili iz Nase. "Kot vsakodnevna kraja nekaj beličev iz blagajne. Čez čas se nabere," je ponazoril Bruce Jakosky, prvi mož misije.

Še posebno pomembne so sončne nevihte, večji izbruhi snovi z naše zvezde. Marca je Mars zadela ena večjih sodobnih ujm in Maven je zaznal za skoraj dvajsetkrat povečan odlet, kar kaže, da so bili ti pojavi eden ključnih uničujočih dejavnikov tudi nekoč. "Erozija atmosfere se med sončnimi nevihtami zelo poveča. Iz tega sklepamo, da je bila stopnja izgube največja pred milijardami let, ko je bilo Sonce mlajše in dejavnejše," je povedal Jakosky.

Sončni veter so delci, ki jih Sonce ves čas izpihuje navzven pri hitrosti 1,6 milijona kilometrov na uro (lahko tudi precej hitreje ali počasneje). Večinoma so to elektroni in protoni, torej gradniki atomov. S seboj nosijo močna magnetna polja in se z njimi zabijajo v nezaščiteno Marsovo atmosfero. Pri tem okoli planeta nastaja električno polje, ki daje pospešek električno nabitim atomom atmosfere (ionom). Ti z dodatno energijo pobegnejo gravitaciji in se porazgubijo v vesolje.

Mars nima lastnega globalnega magnetnega polja - v nasprotju z Zemljo, ki ga ima; in to je torej pripeljalo do bujnega razvoja življenja pri nas ter mrzle, suhe puščave na četrtem planetu.

Kako je prišlo do izgube, znanstveniki ne vedo. Domnevajo, da se je notranje, vroče jedro nekako sesulo in prenehalo igrati vlogo dinama. Zemlja se sicer še vedno ponaša z vročim in trdnim jedrom, sestavljenim večinoma iz železa.

Ko se je na Zemlji porajalo življenje ...
Maven je k sestavljanki odgovora - kdaj - dodal košček. Jakovsky na podlagi meritev sklepa, da se je večina izgube atmosfere dogodila pred 3,7 milijarde let, poroča Space.com; in da je "postopek" minil relativno hitro, v le nekaj 100 milijonih let po dejanski izgubi magnetnega polja.

Vse to ne izključuje možnosti razvoja življenja na Marsu, za to je bilo na voljo nekaj 100 milijonov mokrih in toplih let. Na Zemlji se je življenje zagotovo razvilo pred 3,7 milijarde let, medtem ko sveže raziskave kažejo, da se je morda pojavilo celo pred 4,1 milijarde let.

Avrore zunaj polov
Maven je poskrbel še za dve zanimivosti. Prvič, našel je avrore, marsovske različice Zemljinega severnega sija, razprostrte po rdečem planetu. Spet, ker ni globalnega magnetnega pola (lokalni žepi sicer obstajajo kot ostanki magnetizma v skorji), nekateri delci sončne plazme pridejo globlje v atmosfero in tam proizvajajo značilni sij. To je sveže posnel tudi evropski satelit Mars Express.

Drugič, našel je skrivnosten prašni oblak visoko v atmosferi in zunaj nje, med 150 in 1000 kilometri višine. Izkazalo se je, da so ti delci po vsej verjetnosti interplanetarnega izvora, torej da ne prihajajo z Marsa, temveč drugih teles, še poroča Space.com.

Rezerva v komunikaciji
Maven je tudi rezervni "sel" za komunikacijo z Zemljo. Nasa ima v orbiti Marsa več satelitov, ki pa so vsi že precej stari, zato potrebuje zanesljivo zvezo, če odpovedo. Tako za komunikacijo z obstoječima voziloma Opportunity in Curiosity ter za prihajajoča: pristajalnik InSight in vozilo Rover 2020.

Kaj pa druge načrtovane misije? Esa želi leta 2018 poskusiti s kombinacijo manjših satelitov, pristajalnika in roverja ExoMars. Združeni arabski emirati bodo predvidoma leta 2020, ob 50. obletnici ustanovitve države, poskusili s satelitom مسبار الأمل‎ oziroma Mars Hope. V razvoju jih je še precej več, po državah od Kitajske do Finske, a niso potrjene.

Video: Vizualizacija procesa izgube atmosfere

# 07.11.2015 ob 20:32
Goldrake, tudi znanstveniki se spomnijo, kaj so delali 30 let nazaj, če najdejo svoje zapiske ali druge dokumente iz tistega časa. Na podoben način lahko spoznajo tudi, kaj se je dogajalo pred milijoni let - včasih ostane kakšna sled. V akademskih krogih si je težko kaj kar izmisliti, saj kolegi hitro ugotovijo, da tvoje izmišljotine ne temeljijo na ničemer oprijemljivem. Znanstvenikom ne "verjamemo", lahko tudi sam preveriš, kar trdijo. Če bi se kaj spoznal na astrofiziko bi lahko s podatki prišel do enakih zaključkov. Se pa strinjam, da je lažje po forumih pisati, kako so vsi drugi neumni, samo ti ne.
grandie
# 07.11.2015 ob 18:04
Nepotrebni komentarji na dober članek. Imamo seveda tudi "marsovčke" pa ne od tam.
gozdar1
# 07.11.2015 ob 21:38
Kreacionisti,... si na vse kriplje prizadevajo najti luknje v evolucijski teoriji namesto, da bi se trudili najti dokaze za svojo "teorijo". Pozabljajo namreč, da tudi če se evolucija jutri izkaže za napačno je brez dokazov inteligentni dizajn,.. še vedno samo ideja brez prave znanstvene teže.
DamnDyD
# 07.11.2015 ob 22:45
Tole bi rad povedal vsem, ki mislijo, da nam znanstveniki prodajajo buče in da ni nič dokazano, da gre za "teorije" ipd....
Kot je že Tomasz Kuszcsak omenil, ne gre za "dokazovanja" teorij, ampak gre za LOGIČNE predpostavke, matematične, astrofizične IZRAČUNE, ki na podlagi vsega znanja, ki so ga skozi stoletja do zdaj osvojili znanstveniki, lahko z veliko verjetnostjo domnevajo, da je nekaj res, ali da se je res zgodilo.
Nihče ne trdi, da je kar koli 100% (razen za stvari, ki jih je možno dokazati z meritvami in izračuni), vendar je po LOGIKI in na podlagi izkušenj in znanj, možno podati določene trditve in v sled tega NAPISATI ČLANEK na MMC!
TEORIJA v znanosti ne pomeni isto kot beseda "teorija" v poljudno-laični, "splošni" rabi. Znanstvena teorija je podprta s številnimi meritvami, izračuni in logičnimi sklepanji, katere potrdi mnogo nepristranskih strokovnjakov.
Neverjetno, kako nekateri s tako visoko aroganco in lažno samozavestjo lahko podajate svoja ignorantna mnenja za izpodbijanje strokovnih mnenj in teorij?!
# 07.11.2015 ob 21:45
Ste prebrali članek? Moraš biti res nepoučen, da ne ločiš dokazane resnice in predpostavk ali raziskav. Saj so dovolj zgovorni izrazi - kažejo izsledki, predpostavka, hipoteza, glede na meritve, znanstveniki ne vedo. Res pa je tudi, da članek pač ni namenjen tako nepoučenim ljudem. Mislim, da ni nič hudega, če je članek napisan tako, kot je. Tisti, katerim je namenjen, bodo že razumeli, za kaj gre, medtem ko imajo drugi verjetno večje težave, kot je razumevanje Marsove atmosfere.
# 07.11.2015 ob 20:08
Ramus, zdravo. Kako in iz česa se je razvilo življenje na Zemlji še ne vemo. Obstajajo zanimive teorije, a zaenkrat jih ne moremo potrditi. Mene osebno to zelo zanima in se že veselim morebitnih odkritij v prihodnje, ko se bo znanost razvijala naprej. Drugačna zgodba je pri starosti Zemlje in življenja na njem, na to temo obstaja ogromno raziskav, podprtih z empiričnimi dokazi, imamo tudi precej prepričljive modele, ki segajo vse do začetka formacije našega planeta. Do leta natančno seveda ne bomo ugotovili, kaj se je kdaj dogajalo, na +- par milijonov let pa že lahko ocenimo. Za razliko od 1Mz imamo materialne dokaze in veliko neodvisnih potrditev, ki jih podpira celotna sodobna znanost.
DirtyHarry
# 07.11.2015 ob 17:35
Mogoče smo pa ljudje z Marsa pobegnili, ko smo ga izropali ter uničili
Perk
# 08.11.2015 ob 09:55

Tebe bomo že izobrazili tekom časa, ne boj se..
Rasta75
# 08.11.2015 ob 08:07
Ramus: "Kar nekaj takih jih je tukaj,... in po vrhu se čutijo še kompetentni drugim razlagati "resnico"."

Upam, da si kot pravi kristjan v svoji trditvi na prvem mestu mislil sebe. Saj veš tisto biblično, kdo naj prvi vrže kamen.
generusus
# 09.11.2015 ob 13:21
arto44

Ja, drži kar praviš, da "roba" celotnega Vesolja ni mogoče videti. Besedo rob sem dal v navednice in se je tudi znanstveniki izogibajo. Beseda rob je smiselna le tedaj, če se nanaša na področje vesolja, ki ga lahko opazujemo (tj. Observable Universe).

Starost Vesolja pa se da določiti z meritvami prasevanja, saj nam intenziteta prasevanja omogoča določiti čas ohlajanja Vesolja od t.i. Velikega poka. Trenutna temperatura kozmičnega sevanja ozadja (tj. prasevanja) je 2.7260 ± 0.0013 K in bo še naprej padala, ker se Vesolje širi. Ker hkrati poznamo hitrost širjenja Vesolja, lahko ob upoštevanju prasevanja z ekstrapolacijo določimo starost nam znanega Vesolja.

V znanosti je vedno tako, da so nekateri dogodki in teorije zelo verjetni, saj jih je mogoče podkrepiti z eksperimentom oziroma eksperimentalnimi dokazi. Veliko pa je teorij, ki šele čakajo na potrditev ali pa na zavrnitev. Tak je naraven tok znanosti in večina teorij je ovrženih.

Za starost vesolja pa že ta trenutek obstajajo eksperimentalno dobro podprti podatki, zato lahko navedeno starost vesolja z veliko verjetnostjo imamo za pravilno. Kanček skepse pa je seveda v znanosti vselej navzoč.
generusus
# 09.11.2015 ob 10:31
"nakj tako . z najsodobnejšimi teleskopi ne moremo vidit roba vesolja in videli bomo vedno manj vesolja, kes se vesolje na robovih širi hitreje, kakor potuje svetloba in kje v vesolju sploh smo ?. dobro to mi gre v kinto . ne vem pa kako mi lahko nekdo trdi koliko je vesolje staro , če ne poznamo kako oddaljen je vesoljski rob od točke 0.0000 in niti ne vemo kako hitro se vesolje širi. kako mi potem takem lahko nekdo trdi ,da ve , koliko je vesolje staro?
nimaš hitrosti , nimaš razdalje. kako boš sedaj govoril o času ? in o velikem poku ?"

V bistvu se v vseh svojih trditvah zelo motiš. Dejansko vidimo vedno več vesolja, saj nas postopoma dosegajo fotoni svetlobe, ki jih v preteklosti še nismo videli (pojasnilo najdeš na mnogih spletnih straneh, tudi na Youtubu).

Vesolje je staro 13.799 milijard let, možnost napake je ±0.021 milijard let (glej "Lambda Cold Dark Matter" model - ΛCDM).

Še kako dobro poznamo kako hitro se vesolje širi. Še več, vemo, da se ne samo širi, ampak se pospešeno širi. Hitrost širjenja je definirana v t.i. Hubblovi konstanti, ki je po najnovejših meritvah 67.80±0.77 (km/s)/Mpc. To pomeni, da se na vsak megaparsek (Mpc) oddaljenosti hitrost oddaljujočih galaksij poveča za omenjeno hitrost.
# 08.11.2015 ob 19:31
Oprosti Perk, mišljen je seveda arto44.
# 08.11.2015 ob 19:30
Londoner in Perk
Očitno sta se že od osnovne šole dalje upešno upirala indoktrinaciji znanja.
govorimResnico
# 08.11.2015 ob 07:38
Glede na večino komentarjev je jasno, zakaj otroci v šolah ne marajo matematike in fizike...
mala riba
# 07.11.2015 ob 21:36
Še malo, pa bo padla sodba; Sonce je krivo!!
Bombastično!!!
# 09.11.2015 ob 12:31
@generusus

hvala za pojasnila. te moram kar pohvalit. tudi pri drugih temah so tvoji komentarji nadpovprečni.

sicer pa mi lahko verjameš, da sem na tubi pogledal že kar nekaj dokumentarcev na to temo. tole kar si mi ti predlagal pa moram še pogled.
res je, da vidimo vedno več vesolja, roba vesolja pa ne bomo nikoli. če si predstavljamo, da je šlo vse iz točke nič (veliki pok) in vse skupaj širi kakor balon ali kakor vse druge eksplozije. no naša galaksija je na enem koncu balona druga pa na drugem , balon se pa tako hitro širi , da nas fotoni iz drugega konca vesolja ne bodo nikoli dohiteli. razumete od središča balona se odmikamo hitreje , kakor potujejo fotoni.
če ne vemo kje je "rob" vesolja, ne moremo določiti časa potovanja galaksij oz starosti vesolja. niti tega ne vemo v kateri točki vesolja oz balona smo.
vse skupaj je samo teorija ,ki nam nekako pomaga razumevati okolice okoli nas , niti slučajno pa ni sveta resnica. kakor so se včasih pomagali z bogovi , da so pojasnili naravne pojave , planete morja , gore ipd.......
pa lep dan še naprej
gozdar1
# 08.11.2015 ob 15:31
@londoner
Ti imaš verjetno kakšne boljše vire oz. dokaze. NASA ni edina ki se ukvarja z raziskovanjem vesolja, večino astronomov in kozmologov v bistvu nima nič z naso.Za primer, računalnik s katerega udrihaš po znanosti je produkt prav te znanosti.
Polymath
# 09.11.2015 ob 15:49
Ramus ... A tvoja starša Adam pa Eva sta ponosna nate?
Perk
# 08.11.2015 ob 18:29
arto44

Zakaj ne bi mogel, ni hitrost svetlobe edina stvar s katero lahko izmerimo starost vesolja.
Bendit
# 07.11.2015 ob 17:40
Mogoce smo pa res z Marsa?
helsinki
# 14.11.2015 ob 22:40
neki ne štima, sprašujem se za Naso, kje je 24ur live kamera HD ali 4K zemje iz vesolja v letu 2015 ?
ancient
# 19.11.2015 ob 13:41
@arto44

]vse skupaj je samo teorija ,ki nam nekako pomaga razumevati okolice okoli nas , niti slučajno pa ni sveta resnica.

Niti slučajno? Ali kaj skrivaš in veš morda kaj več? Grem stavit da ne. In dokler sam ne poznaš te "svete" resnice, ne moreš trditi, da teorija nekoga drugega ni prava (resnica). Prav sama znanost se izogiba takim trditvam, ne vem, zakaj se jih potem tebi ne bi bilo treba. Simple as that.
Sploh pa jaz v zagrizenih kreacionistih preopznavam drugo nevarnost. Le ti, ki tako zagreto izpodbijajo znanstvene dosežke, "delajo" dobro podlago skrajni islamizaciji, ki ne odobrava znanja in učenja. Res je tole dokaj huda opazka in malo OT, a po mojem ni daleč od predvidevanj. To nam ni v dobro, verjemite. Pred tem zlom in še mnogimi drugimi nas bo rešilo nas le znanje, zapomnite si. Seveda ga bo potrebno uporabiti na pravi način.
# 16.11.2015 ob 13:24
helsinki

Mal prebrski njihovo stran in jih bos nasel ;)
tupamaross
# 12.11.2015 ob 11:40
Smo džeki, ni kaj. Torej smo takrat ugotovili, da bo
atmosfera na Marsu "odpihnjena" in smo se lepo
odpravili na planet Zemlja, za katerega smo vedeli,
da ima natančno tako atmosfero, kot jo je takrat
imel Mars.

Ne reče se kar tako, da smo padli z Marsa, vendar
bo nekoč tudi nas odpihnilo skupaj z atmosfero.
londoner
# 08.11.2015 ob 11:46

Haha,umetnik. Take umetnike ze dobro poznamo, najbolj znan je Hubble, njegovih del je na netu ogromno, tako kot tudi dokazov, da je Nasa en velik load of crap. O nastanku vsega bi se morda res dalo diskutirati v nedogled, a to, da Nasa prodaja taksne "umetnine" in pravljice za biljonske vlozke je dejstvo. Objektiven opazovalec lahko opazi, da uradna znanost o vesolju s svojimi nedokazanimi spekulacijami postaja obvezna religija, ki ne dopusca dvomov v svoje trditve. Eni se bojijo verouka v solah...saj ga imamo ze od nekdaj.
# 09.11.2015 ob 11:47
@Tomasz Kuszczak

zato pa imajo n različnih teorij, skoraj vsak znanstvenik ima svojo.
# 08.11.2015 ob 04:36
ja , saj imamo matematiko fiziko......... in logične sklepe, vendar še vedno. vse kar nam povedo v šoli je sveta resnica , če se ne boš strinjal ne boš napredoval v naslednji razred/letnik.
Darwin in veliki pok, dve znanstveni dogmi, če ne verjameš si že nekakšen nevernik vreden prezira.
isto pakovanje kakor pri kreacionistih vse skupaj.
aristotel
# 07.11.2015 ob 21:14
Le zakaj nam znanstveniki in mediji prodajajo spekulacije kot resnico. Zakaj ne zacno zgodbe z opozorilom da trditve niso dokazane, ena od moznih razlag pa je ...
Ko nepouceni bere tako zgodbe meni, da gre za znanstveno dokazano resnico. Podajanje spekulacijj za resnico zasledimo v kvazi strkovnih oddajah Nationsl Geographica, Science in se marsikje.
# 08.11.2015 ob 16:42
# 08.11.2015 ob 15:14
@londoner

lepo povedano
# 07.11.2015 ob 16:37
Komentiraš lahko kar hočeš, nihče ti ne brani.
# 07.11.2015 ob 21:39
Ko nepouceni bere tako zgodbe meni, da gre za znanstveno dokazano resnico.

# 07.11.2015 ob 20:18
znanstveniki ne znajo povedat kaj so sami delali recimo 30 let nazaj in mislijo da vejo kaj se je dogajalo miljone ali pa celo miljarde let nazaj.... in ljudje jim verjamejo
# 07.11.2015 ob 16:30
in ljudje verjamejo...
# 07.11.2015 ob 19:49
"Na Zemlji se je življenje zagotovo razvilo pred 3,7 milijarde let, medtem ko sveže raziskave kažejo, da se je morda pojavilo celo pred 4,1 milijarde let."

Približno takole, kot če bi rekli,...

1. Mojzesova knjiga 1,1. "V začetku je Bog ustvaril nebo in zemljo."
# 07.11.2015 ob 19:44
"Ko se je na Zemlji razvilo življenje, je Sonce Marsu odpihnilo atmosfero"

Mhm,... iz česa in kako pa se je razvilo življenje na Zemlji?