Znanost in tehnologija

Poudarki

• Dokaj natančno lahko izračunajo specifično težo in radij
  • "Prelomno odkritje v zgodovini človeštva"
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 4.5 od 29 glasov Ocenite to novico!
Kepler 10b
Tako si Nasini strokovnjaki predstavljajo, da je videti Kepler 10b. Foto: Nasa

Dodaj v

Odkritje prvega malega kamnitega planeta - prelomno odkritje?

Na Keplerju 10b zagotovo ni življenja, a je odkritje vseeno pomembno
11. januar 2011 ob 08:31
Seattle - MMC RTV SLO

Nasini astronomi so odkrili do zdaj najmanjši planet zunaj našega Osončja in prvega takšne velikosti, ki je podobno kamnit kot naša Zemlja.

Odkritje so že razglasili za manjkajoči člen med velikimi oz. večjimi planeti zunaj našega osončja in tistimi manjšimi, na katerih bi morda lahko bilo tudi življenje.

Novoodkriti planet, poimenovan Kepler 10b (ime je dobil po raziskovalni skupini Kepler, ki s pomočjo Keplerjevega teleskopa išče planete zunaj našega Osončja), ima 1,4-krat večji premer kot Zemlja in 4,6-krat večjo maso, so astronomi oznanili na 217. rednem srečanju Ameriškega astronomskega združenja v Seattlu.

Kepler 10b "živi" 560 svetlobnih let daleč
Keplerjev teleskop je planet prvič opazil 560 svetlobnih let stran v skupini z drugimi "kandidati". Teleskop deluje tako, da "opazuje" prostor med Zemljo in preostalimi zvezdami. Če opazi redno blokiranje svetlobe, je to znak, da okoli določene zvezde nekaj periodično kroži. Glede na to, koliko (manj) svetlobe teleskop opazi, je mogoče izračunati tudi radij planeta.

Prve ugotovitve, do katerih so astronomi prišli s pomočjo Keplerjevega teleskopa, so nato potrdili še s teleskopom v observatoriju Keck na Havajih, s katerim so izmerili, kako se planet oddaljuje in približuje svoji matični zvezdi, medtem ko kroži. Ta "kozmični ples", poroča BBC, povzroča majhne spremembe v barvi svetlobe, ki jo oddaja zvezda in jo teleskopi nato lahko tudi zaznajo.

Dokaj natančno lahko izračunajo specifično težo in radij
A najpomembnejšo stvar - to, da je planet kamnit - so astronomi odkrili po preučevanju s pomočjo t. i. asteroseizmologije. To je način preučevanja zelo oddaljenih zvezd, ki je podoben preučevanju potresov na Zemlji - oscilacije, ki se dogajajo v zvezdi in okoli nje, vplivajo na pogostost oddajanja svetlobe in povedo tudi nekaj o velikosti zvezde. Ko je enkrat znana velikost zvezde, lahko astronomi (na podlagi že omenjenega plesa planeta in zvezde) dokaj natančno izračunajo radij in specifično težo planeta.

Planet, na katerem bi lahko stali
Natalie Batalha,
profesorica astrofizike z državne univerze San Jose, je za BBC pojasnila, da vsi omenjeni podatki kažejo zanimivo sliko novoodkritega planeta. "Ker gremo vedno dlje, je jasno, da odkrivamo vedno manjše in lažje planete. Tisto, kar ni tako naravno in logično, pa je, da smo tokrat z izjemno natančnostjo opisali značilnosti tega planeta. Z gotovostjo lahko trdimo, da je planet kamnit, da je takšen, na katerem bi lahko stali," je dejala.

"No, v bistvu bi lahko stali na njegovem površju, če le ne bi dnevna temperatura zaradi bližine zvezde znašala več kot 1.300 stopinj Celzija, kar pomeni, da Kepler 10b ni primeren kandidat za življenje," še pravi Batalha.

"Prelomno odkritje v zgodovini človeštva"
Geoffrey Marcy
, eden prvih "lovcev" na eksoplanete z univerze Berkeley, pa pravi, da Kepler 10b predstavlja "planetarni manjkajoči člen, most med plinastimi gigantskimi planeti, ki smo jih odkrivali do zdaj, in Zemljo samo ... preskok med tem, kar smo že našli, in tem, kar upamo, da bomo našli". Marcy je tudi prepričan, da bo to odkritje nekoč veljajo za prelomnega v zgodovini človeštva.

T. K. B.
miha 23
# 11.01.2011 ob 09:21
Še dobro, da pišejo tudi o tem. Od skorumpirane politike in ostalih p**** me že glava boli.
Nighthawk.si
# 11.01.2011 ob 10:11
a lahko kdo kdaj da kakšen komentar, ki se navezuje na temo? omenjate wiki leaks, politiko, še malo pa bo kdo pahorja pa janšo omenil... samo javkat pa stokat znate! to ne sodi pod to temo! pika!
jo-jo
# 11.01.2011 ob 11:29
Novic o vesolju manjka na MMC. Ponavadi objavljate novice o vesolju samo kadar gre za senzacionalistične novice, lahko bi večkrat kaj objavili, četudi ne gre za "prelomna odkritja".
vombat90
# 11.01.2011 ob 11:04
night, točno tako, slo javnost je totalno histerična in pozverinjena in čisto vsako novico pograbi kot stekel pes in izkoristi za jamranje in javkanje. Če je novica iz slo, takoj politični komentarji, če je iz sveta, pa takoj bum po grdi ameriki, pa zarote, čeprav vsi lepo uživamo sadove tega grdega zahoda in se nismo pripravljeni odreči niti eni dobrini sodobnega življenja in se nam vse to, kar nam je dano, zdi samoumevno.
88-91
# 11.01.2011 ob 12:38
daresi, afterburner: svetlobno leto je merska enota za razdaljo, ne pa za čas.
arking

# 11.01.2011 ob 11:04
Nort
11. januar 2011 ob 10:55
Prijavi neprimerno vsebino
totalna beda..kr neki...kje so mrasovci pje madona???

Na Marsu?
Kardinal
# 11.01.2011 ob 11:38
560.... svetlobnih .... let.... huuuuuuh...

kaki vikend paketi gor odpadejo :-)
Elemental
# 11.01.2011 ob 10:09
Super na Keplerja začnemo v prihodnosti izvažati smeti. ;)
Gman
# 11.01.2011 ob 18:40
Počasi bodo odkrili čedalje več manjših planetov, prej so zelo hitro opazili večje plinaste planete, ki so tudi enako zanimivi kot kamniti planeti.

Kako bi zgledalo iskanje planetov. Predstavljajte si močno veliko luč, ki sije proti vam. Nič posebnega, ne. Ampak če potem pod to lučjo prileti mušica boste takoj opazili črno pikco.

No to si predstavljajte v veliko večjem merilu - luč je sonce in mušica je katerekoli planet. Večji kot je, bolj opazna je motnja.

Manjše planete pa je zaradi majhnosti veliko težje odkriti kot plinaste, ki so večji. Predstavljajte si da vidimo le mušico, ne bi mogli pa videti bakterije ki je manjša in "nevidna" od mušice.

In s Keplerjem, s katerim pokrivajo celotno ozvezdje laboda (ampak samo laboda!) ki ima 100 tisoč zvezd bodo še veliko novih planetov - majhnih in plinastih našli.

A ne pozabimo, da je to samo eno ozvezdje, vesolje kot samo je ogromno in najverjetneje ne bomo nikoli natančno vedeli koliko je zemlji podobnih planetov. A odkritje enega samega in to brez civilizacije bi bil prelomen trenutek človeštva. Če pa odkrijejo kakšen planet s civilizacijo in aktivnostjo (industrija, frekvence, svetlobno onesnaženje) pa bo še toliko bolj odmevalo..

Vse kar rabijo NASA in ostale vesoljske agencije je veliko večji budžet in več osebja. Ampak tega pri človeštvu, ki trenutno več vlaga v vojsko kot pa v znanost ne boš našel.

In več kot polovica komentarjev bi morala biti izbrisanih in utišanih, ker nimajo nobenega kančka s to temo. Politika, pljuvanje po ZDA, nevednost, aroganca, ignoranca.
idris
# 11.01.2011 ob 15:50
Kdor trdi, da je to metanje denarja stran, je neumen kot noč. V tem trenutku poteka kakih 30 podobnih projektov iskanja planetov, tako z zemeljskimi teleskopi kot vesoljskimi. V nekaj letih se bo lista planetov povečala na več tisoč, med njimi pa bodo tudi taki, ki bi lahko gostili življenje, spoznanja bodo nadvse koristna. Kot je nekdo rekel, že za religije, ki bodo prisiljene v transformacijo, pa tudi miselnost človeštva se bo spremenila. Novice iz tega področja so pri nas redke, Samo lani se je odkrilo 104 planete, od koliko se je poročalo pri nas? Podatek, da recimo na planetu okoli zvezde Gliese 581, mislim da je Gliese 581c, najdemo kopno in vodo pove že veliko. Še več pove podatek, da je globina oceanov tega plabneta kar 31 km. To so tisti podatki, ki lahko pomagajo razvoju človeške miselnosti in odmik od njegove zlobne naravnanosti. To področje je eno najbolj perspektivnih za napredek in razvoj človeštva. Ne razumem butcev, ki vidijo v tem šopirjenje NASA-e in ZDA. Potem se šopirijo tudi Nemci, Italijani, Francozi, Avstralci, Britanci, Katarci,..., ki prav tako z lastnimi teleskopi iščejo podobne stvari.
Blazz
# 11.01.2011 ob 10:48
seveda scenic, odkritja se skriva.. haha... s kerga planeta s pa ti padu? KeplerXYZ10a?
Bivši uporabnik
# 11.01.2011 ob 09:47
Uf, nebi se dobro počutil na njem, če bi bil 4,6-krat težji kot sem na Zemlji.
Rasta75
# 11.01.2011 ob 11:42
Ah, ja, kot ponavadi spet trop komentatorjev kaže svoj intelektualni nivo in prefinjeno poznavanje teme, oz. sramotno pomanjkanje obojega. Sicer pa, kot vedno pri člankih na temo znanost, je s samo kvaliteto le-teh poskrbljeno, da raja na izkazanem nivoju tudi ostane.
Sam se ukvarjam z astonomijo, na srečo sem to novico prebral v originalu, sicer tudi meni ne bi bilo razumljivo kaj je tokrat eminentni T.B.K. copy/google translate/paste-al. Pa tako mimogrede, pravi naslov za povzemanje takih novic je recimo tu in ne en zmatran BBC.
TheNomad
# 11.01.2011 ob 17:54
Polovica teh komentarjev je ena sama žalost. Toliko primitivizma, nevednosti in pri nekaterih še kaj hujšega... kaj ko bi se ta horda nerazgledanih trolov raje premaknila nazaj na druge teme in tam smetila kot do zdaj, znanost pa pustita pri miru?
Pataren
# 11.01.2011 ob 13:15
"Eni vedno najdejo priliko, da bi blatili zahodno druzbo, ZDA... to pa pocnejo za racunalnikom...kdo pa jim je to tehnologijo dal, da lahko sedaj neumnosti pisejo...Ampak to ni se nic. Kamor koli se v hisi ali zunaj obrnemo, vse prihaja iz te zahodne druzbe"

Svoj računalnik in vse druge naprave sem pošteno kupil(preplačal!!) z denarjem,ki sem si ga sam prigaral!
Nič mi ni bilo dano in nikomur se ne zahvaljujem za to!
dejko
# 11.01.2011 ob 13:09
@ Dr.Vannacut
Tehnologija je korejska, tajvanska, kitajska,... ameriške je bolj za plunk. Programsk oprema je večinoma indijska. Kar se pa tiče financerjev ti pa zpufani američani tud ne morejo več velik pomagat... ;)
ZDA so svoje odšpilal, sedaj bodo samo še zavozl (pokradl), kolikor se zavozit še da. Velesila v zatonu.

In zato se strinjam, da so 'uspehi' NASAe (in z njo povezanih ustanov) samo še marketinški tamponi za ameriški nacionalni ponos. Kar pa ne sme zniževati pomembnosti odkritij. Bilo bi zaželjeno, da ljudje prenehajo na osnovi ideologije predalčkati vse kar leze in gre. Če želimo kot vrsta uspeti, je potrebno najti destinacijo za naslednje generacije. Letos nas bo 7 miljard, od tega nas je pol že danes lačnih, žejnih ali umazanih. Brez iskanja alternativ se bomo požrl med sabo in ideologija bo zopet slavila svoj krvavi pohod. Glede na komentarje na forumih se to virtualno že dogaja. In če pomislim, da vojake dandanes na ubijanje navajajo tudi skozi virtualni svet in z virtualnimi pripomočki...
Dejte se zresnat, pa si predstavljite, da bo znanstvenikom v radiju 25 svetlobnih let uspelo najt naseljiv planet. Mogoče celo naseljen ali pa civiliziran. To zadnje ne vem, kako bi se obneslo...
el CARTEL
# 11.01.2011 ob 10:32
to, da raziskujemo oddaljene planete (oz raziskujejo) je koristno tudi za vse ostale.. navsezadnje se z oddaljenimi galaksijami, ki so v procesu nastajanja, lahko pojasni nastanek naše galaksije.. tako tudi z opazovanjem planetov se pojasni nastanek našega planeta.. da se pač razne skupine ne zišljujejo (slabe) zgodbe, ker je realnost veliko bolj neverjetna..
Pataren
# 11.01.2011 ob 16:23
@magic
To kar imamo zdaj bo čez sto let "kamenodobno"....
..in,če ne bi hotel nekdo služiti z prodajo tehnologije masam potem tega ne bi bilo mogoče kupiti!
Kar plačam(kupim) je moje in se ne zahvaljujem nikomur!
idris
# 11.01.2011 ob 16:17
Tudi vsi prejšnji odkriti planeti misije Kepler so bili razkriti na konferencah ameriškega astronomskega združenja (AAS), tako da NASA ni privlekla nekaj na plano kar tako na hitro, da bi pokrila kakšno ameriško politično problematiko in preusmerila tematiko. Nekateri res nič ne veste o znanosti.
ancient
# 11.01.2011 ob 12:11
@Kouvran - Pa ti vsaj približno veš, kdo so radioamaterji?
pedalski
# 11.01.2011 ob 10:21
Kaj težnost je pol skoraj kot jupitrova? :S
Polymath
# 12.01.2011 ob 13:34
Plovilo Kepler našel še en svoj planet Kepler?
espero
# 11.01.2011 ob 16:46
Daljave so nepredstavljive , res ne vem ,kako bi sploh lahko prišli tja, če sploh !?
optimus
# 11.01.2011 ob 16:35
Če kdo od znalcev bere, tudi jaz bi rad imel napisano, po kateri fizikalni ali metafizikalni logiki je observatorij v Vatikanu eden izmed najboljših, vsaj tako jaz slišim. In po kateri logiki se znanost vpleta v vesolje ter naprimer trdi da je mlado vesolje bolj črno od starega. Universum, hecno hecno.
nad_realist
# 11.01.2011 ob 15:16
Lahko bi napisali v članek tudi, da je planet tako blizu zvezde da traja leto in s tem rotacija (ob predpostavki da je vrtenje sihnhrono) nekaj več kot 20 ur (0,84 dneva).

za tiste, ki jih zanima malo več + videoanimacija

maggic
# 11.01.2011 ob 13:24
"Svoj računalnik in vse druge naprave sem pošteno kupil(preplačal"

To je res, vendar pa če tehnologija ne bi bila razvita, je nihče ne bi mogel kupiti. Praktično vsi imamo zdaj na voljo tehnologije, ki bi si jo lahko države (ali najbogatejši posamezniki) pred nekaj desetletji samo želeli.

Vladarji pred nekaj stoletji, pa kljub vsej svoji moči in premoženju niso mogli niti sanjati o takšnih zmožnostih komuniciranja, potovanja,....
jan(ez)ch
# 11.01.2011 ob 13:14
meni je pa tole totalno zanimiva zadeva :)) in komaj čakam, da se začno ekspedicije taj gori v nam neznani svet :p če rabijo kakšnega kandidata sem tapravi zato hehehe :)))
maggic
# 11.01.2011 ob 13:04
Odkritje novih planetov je postalo že nekaj čisto običajnega, čeprav bi bilo pred desetimi ali petnajstimi leti odkritje tako majhnega planeta nemogoče.
Dr.Vannacut
# 11.01.2011 ob 11:32
tocno tako vompat90!
Eni vedno najdejo priliko, da bi blatili zahodno druzbo, ZDA... to pa pocnejo za racunalnikom...kdo pa jim je to tehnologijo dal, da lahko sedaj neumnosti pisejo...Ampak to ni se nic. Kamor koli se v hisi ali zunaj obrnemo, vse prihaja iz te zahodne druzbe. Ampak kaj, primitivci ostajajo primitivci in se slepijo.
Thiver
# 11.01.2011 ob 09:45
Upam, da z vzorčenjem čimprej potrdijo tezo, da je samo v naši galaksiji v zlatem pasu primernem za tekočo vodo na milijone kamnitih planetov. To bi delovalo zelo blagodejno na svetovni mir, saj bi verski fanatiki končno malo težje prodajali njihove pravljice.
TerenceHill
# 11.01.2011 ob 11:39
Anar Hija
ti si pa res obseden s temi ZDA... povsod ZDA...
Ljudina
# 11.01.2011 ob 17:07
Spet je NASA odkrila življenje v vesolju. Prvič letos že tretjič zadnja dva leta in že 1000 X v zadnjem desteletju. ho ho ho

SALVE
Afterburner
# 11.01.2011 ob 11:49
@daresi

560 let, ali 560 svetlobnih let je časovno povsem enaka doba.
Razlika je v tem, kakšno oddaljenost prepotuje svetloba v tem času.
Hitrost svetlobe je namreč 300.000 km na sekundo, kar pomeni, da svetloba v eni sami sekundi naredi 300.000 km dolgo pot.
necromncr
# 11.01.2011 ob 11:17
A ni že vsak planet, ki ga odkrijejo, podoben Zemlji? Pa tudi če je 2x velikosti Jupitra?
Anar Hija
# 11.01.2011 ob 09:44
ameriška vlada zmerom nekaj "vesoljskega" odkrije, kadar se v njihovi umazani politiki razkrije kaj grdega - bil je assange in wikileaks, pa so takoj ugotovili neke super-odporne bakterije. zdaj so poginule ptice in ribe, pa se takoj "najde" nov planet - "podoben" zemlji....

ZDA = največje zlo tega planeta vseh časov!
scenic
# 11.01.2011 ob 10:41
oni imajo že kar nekaj planetov podobnih Zemlji,a jih nočejo razkriti javnosti.
Kouvran
# 11.01.2011 ob 11:22
Vse to so radioamaterske teorije, da nnekdo uživa in še dobro zasluži.
daresi
# 11.01.2011 ob 11:11
Že 560 let je malo veliko, kaj šele 560 svetlobnih let.
marcopcop
# 11.01.2011 ob 10:15
In kaj nam koristijo odkritja na planetih, ki so oddaljeni stotine svetlobnih let?
Proč metanje denarja. V moji soseščini vam lahko pokažem kup stvari, za katere bi bilo pametneje porabiti milijone.
Nort
# 11.01.2011 ob 10:55
totalna beda..kr neki...kje so mrasovci pje madona???
donmitja