Znanost in tehnologija
(9)

Poudarki

• Tudi Marsu je Sonce odpihnilo atmosfero, le počasneje
  • Kepler izšel iz hudih težav
Eksoplanet
Računalniška podoba eksoplaneta, ki kroži preblizu domače zvezde. Foto: Peter Devine
Mars
Tako je umetnik pri Nasi vizualiziral Sončev vpliv na Marsovo atmosfero. Foto: NASA/GSFC

Dodaj v

Planeti, ki so jih "do golega" slekle njihove zvezde

Kot sušilec za lase preblizu glave
11. april 2016 ob 21:34
Ljubljana - MMC RTV SLO

Astronomi so s pomočjo podatkov teleskopa Kepler potrdili obstoj tipa eksoplanetov, ki so jim matične zvezde atmosfero preprosto odpihnile z močnim sevanjem.

Kamniti planeti s plinskimi ovojnicami, ki so precej blizu svojih zvezd, so podvrženi neprestanemu visokoenergijskemu sevanju. Bližje kot so, močnejše je to "bombardiranje", in če so premalo oddaljeni, jim zvezde ovojnico s silnim "pihanjem" preprosto slečejo, so na podlagi podatkov vesoljskega teleskopa Kepler ugotovili na Univerzi v Birminghamu. Raziskava je objavljena v znanstveni publikaciji Nature Communications.

Znanstveniki so planete premerili s pomočjo astroseizmologije, merjenja nihanja zvezd v prostoru. S pomočjo te precej natančne in zanesljive metode so se dokopali do nekaterih lastnosti teh izjemno oddaljenih objektov.

Izidi raziskave marsikaj povedo o tem, kako se planetarni sistemi skozi čas razvijajo in kakšna je vloga zvezde. Morda je Sonce atmosfero nekoč odpihnilo tudi Merkurju, Soncu najbližjemu planetu Osončja. Toda Merkur je že sam po sebi premalo masiven, da bi s kakršno koli atmosfero lahko zadržal daljše časovno obdobje.

"Ti planeti so v podobnem položaju kot človek, ki je sušilec za lase nastavil na najbolj vroče in si ga postavil tik ob glavo. O tem tipu planetov je bilo v preteklosti veliko teorij, zdaj pa imamo prvič v rokah opazovanja, ki obstoj potrjujejo," je povedal Guy Davies z Univerze v Birmingamu.

Raziskava še kaže, da so bili planeti pri določeni velikosti in oddaljenosti od zvezde nekoč v preteklosti najbrž veliko večji in bili videti precej drugače, je dodal.

Za natančnejše raziskovanje teh objektov bo poskrbela naslednja generacija vesoljskih opazovalnih satelitov, med drugim Nasina misija TESS, ki bo izstreljena prihodnje leto.

Tudi Mars žrtev pihanja Sonca
V ta tip planetov ne spada niti domači Mars. Ta je v nekem oddaljenem obdobju imel gosto atmosfero, tako kot Zemlja, danes pa le borne ostanke. Toda Mars je od Sonca dovolj oddaljen, bolj kot sveže odkriti eksoplaneti. Izguba je nastala posredno, zato ker je na neki točki ostal brez varovalnega magnetnega polja in nato ozračje izgubljal molekulo za molekulo skozi milijarde let.

Kepler v težavah
Vesoljski teleskop Kepler je prejšnji teden zašel v hude težave, saj so ga našli v "kriznem stanju". Ker je bil zaradi odpovedi raznih mehanizmov že enkrat upokojen in komajda uporaben, je grozilo, da bo človeštvo izgubilo enega najdragocenejših kosov opreme v vesolju. Toda prav danes so z Nase sporočili, da jim je uspelo ponovno vzpostaviti nadzor nad Keplerjem in da se bodo dela nadaljevala.

ishgilliath
# 12.04.2016 ob 00:26
Jep, marsikaj bi se lahko zgodilo našemu Jupitru če ne bi bilo Saturna.

Ta izjava nima ne v astronomskem ne v rimsko-mitološkem kontekstu nobenega smisla...
luxmundi
# 12.04.2016 ob 09:05
mb128,

"Izguba" Jupitra bi bila za naš solarni sistem dejansko katastrofa. Oziroma bolje rečeno, za življenje na Zemlji ...

Plinskima velikanoma Jupitru in Saturnu smo lahko hvaležni za marsikaj, s svojim močnim gravitacijskim poljem prestrežeta in počistita ogromno "drobirja", ki tava po osončju. Obstoj teh masivnih planetov v sistemu je eden izmed ključnih pogojev za razvoj kompleksnih oblik življenja na notranjih planetih, brez njih bi bilo "vesoljskega bombardiranja" in pa množičnih izumrtij na Zemlji bistveno več.

maker%E2%80%93Levy_9
# 12.04.2016 ob 09:22
Jep luxmundi imaš prav. Zato mu pa nekateri pravijo tudi Veliki dobrotnik. A to velja le za Zemljo. Če bi obstajali Marsovci bi mu verjetno rekli Veliko zlo to pa zato ker je, tamo znanstveniki, "pojedel" kar dosti Marsove "hrane" ko je tranzitiral proti Soncu. Da se to ni zgodilo tudi z Zemljo se imamo za zahvaliti Saturnu.
malikaliber
# 11.04.2016 ob 22:12
Naslov mi zveni kot. Mozje, ki so jih do golega slekle njihove zene...:-)
dobersex
# 11.04.2016 ob 21:55
Kepler in zvezdno senčenje.
Otman
# 11.04.2016 ob 23:40
Kot sušilec za lase preblizu glave.

Hahaha.
Olorin
# 12.04.2016 ob 03:04
Jep.
# 11.04.2016 ob 22:06
Jep, marsikaj bi se lahko zgodilo našemu Jupitru če ne bi bilo Saturna.
# 12.04.2016 ob 08:21
Ima, še kako ima. Sem gledal na Discovery Science, da je Jupiter tranzitiral proti Soncu a ga je Saturnova gravitacija potegnila ven.
Torej, če tega ne bi bilo bi Jupiter ali zgubljal atmosfero ko bi se čisto približal Soncu ali pa bi celo zaradi sončeve gravitacije razpadel in bil posledično uničen.
No, tako so domnevali znanstveniki na Discovery Science.