Estetika kroga grafika Leona Zakrajška v Galeriji mesta Ptuj/ Foto: Irena K. Cizerl
Estetika kroga grafika Leona Zakrajška v Galeriji mesta Ptuj/ Foto: Irena K. Cizerl

V Galeriji mesta Ptuj je na ogled pregledna razstava grafika in slikarja Leona Zakrajška z naslovom Retrospektiva. V razstavnem katalogu je predstavljenih nekaj več kot sto, na razstavi pa 75 del. Omogočajo vpogled v umetnikovo ustvarjanje, ki ga je zaznamovala tradicija japonskih grafičnih tehnik in simbolika kroga. Razstavo si lahko ogledate do 12. maja.

Leon Zakrajšek je v prvi vrsti grafik. Po študiju na ljubljanski Akademiji za likovno umetnost je opravil specializacijo v Španiji; kasneje, konec 90-ih let, pa se je s štipendijo japonske vlade pri tamkajšnjih mojstrih učil v zasebnih ateljejih za grafiko in lesorez. Je član več umetniških in strokovnih organizacij in prireja razstave doma in v tujini, kjer je od nekdaj zelo dejaven. Pravi, da je prav zato v Sloveniji težko našel galerijo, kjer bi postavil svojo retrospektivo. Predstavil se je na zavidljivem številu mednarodnih skupinskih razstav, na ptujski pa izpostavlja samo sto najodmevnejših. Leon Zakrajšek:“Jaz sem po sili razmer takoj po akademiji prišel v neke spore z določenimi kulturnimi strukturami in posamezniki in ni bilo druge možnosti, kot da iščem pot zunaj. Imel sem srečo in sem že v mladosti navezal stike z japonskimi grafiki, ki so mi odprli pot. Če začneš pot na Japonskem, ti je uspeh zagotovljen povsod.“

Leon Zakrajšek s kustosinjo Dorotejo Kotnik/Foto: Radio Maribor/Irena K. Cizerl
Leon Zakrajšek s kustosinjo Dorotejo Kotnik/Foto: Radio Maribor/Irena K. Cizerl

Japonska izkušnja je močno zaznamovala njegovo delo:“ Prišel sem študirat na Japonsko s štipendijo japonske vlade in so me kanalizirali v nekaj pomembnih ateljejev znanih japonskih lesorezcev. Najboljša primerjava bi bila, da so bili kot Božidar Jakac v Sloveniji, vendar v primerjavi z njim po pomenu na deseto potenco. Japonci imajo namreč 140 milijonov ljudi in med njimi je nekaj sto tisoč vrhunskih umetnikov. Jaz pa sem imel to srečo, da so me izbrali pravi ljudje. S tem se nalezeš estetike, drugačne od naše. Najbolj drugačna pa je tehnologija, tehnike, v katerih delajo. So tradicionalne, stare nekaj tisoč let in jih držijo zase. Včasih spustijo kakšnega tujca noter in jaz sem imel to srečo, da so me spustili v Japonsko grafično združenje, ki je krovno združenje za grafiko na Japonskem in je svetovnem merilu eno prestižnejših."

Muzejski kritik Aleksander Bassin delo Leona Zakrajška spremlja že več desetletij in pravi, da je presegel t.i. uniformiranost ljubljanske grafične šole, ki je potrebovala nove vzgibe. Pravi, da je Zakrajšku po trdi japonski šoli uspelo preseči obliko kroga:„…in mu dati eno novo, težko rečem novo duhovno dimenzijo, ampak nekaj svojega, nekaj avtorskega, kot to razumemo pri nas. Mislim, da Japonci tega 'avtorskega' ne poznajo... To je tisto, kar je, se mi zdi, Leonu Zakrajšku uspelo - da se je zapisal v anale slovenske sodobne grafike, kljub temu da živi izven etničnega ozemlja.“

Umetnik živi v Zagrebu, kjer bo leta 2024 gostoval v Muzeju sodobne umetnosti, je še povedal Aleksander Bassin.