FOTO: Feelif Foto:
FOTO: Feelif Foto:

Naprava oziroma inovacija imenovana Feelif je pripomoček, s katerim lahko slepi občutijo slike in oblike na standardnem zaslonu na dotik. Gre za digitalno rešitev, ki je leta 2017 postala najboljša evropska socialna inovacija leta. Projekt Feelif je ob tem sofinanciran tudi s strani Evropskega sklada za regionalni razvoj in se nenehno razvija. Kaj pa pravzaprav pomeni Feelif, Rebeka Žerovnik, iz podjetja Feelif izpostavlja, da »Feelif omogoča slepim, da čutijo slike na zaslonu na dotik s pomočjo posebej nameščene mreže in programske opreme, ki uporablja kombinacijo haptičnih, zvočnih in vizualnih povratnih informacij. Uporabnik s prstom skenira zaslon in zaznava te odzive s pomočjo nameščene mreže na zaslonu pa spozna kje se nahaja in kam se premika ob tem pa se mu ustvari slika v možganih in ker Feelif vključuje več informacij na enkrat se informacije lažje zaznavajo in zapomnijo« idejo povzema Žerovnikova.

Feelif naprava je torej lahko pametni telefon oziroma tablični računalnik, ki uporablja inovativno tehnologijo, s katero lahko slepi in slabovidni čutijo oblike, slike ali fotografije na standardnem zaslonu na dotik. Glede same ideje in delovanja pa Žerovnikova dodaja »do ideje je prišlo že nekaj časa nazaj, ko je leta 2013 Željko Khermayer direktor podjetja Feelif po ogledu dokumentarnega filma o tematiki slepih ljudi odločil, da naredi nekaj za to, da bi slepim pomagal pri večji vključenosti v digitalni svet. Osnovna ideja je tako bila izdelati informacijski sistem, za slepe in slabovidne, s pomočjo katerega bi uporabniki lahko razvili digitalni vid. Dve leti kasneje je nato prišlo do ustanovitve podjetja Feelif in do razvoja naprave, ki uporabnikom ponuja nov način doživljanja digitalnega sveta. Feelif je mogoče uporabiti tako v izobraževalne namene, kot le za zabavo, saj so na voljo različne aplikacije od učenja grafičnih funkcij, Brailove pisave, do risanja, kamere in galerije s pomočjo katere slepi čutijo fotografije. Razvili smo tudi program s pomočjo katerega lahko videča oseba sama kreira vsebine za slepe in slabovidne, starši za otroka denimo« še poudarja Rebeka Žerovnik iz podjetja Feelif.

Ob tem je potrebno tesno sodelovati tudi s strokovnjaki s področja oftalmologije in usposobljenimi posamezniki za delo s slepimi in slabovidnimi. Potreben je kajpak dostop do slepih in slabovidnih, do njihovih učiteljev in staršev. Tega se zavedajo tudi pri Feelifu »že od samega začetka smo tesno sodelovali najprej s slepimi in slabovidnimi odraslimi in otroki ter njihovimi starši. Sodelujemo pa seveda tudi z institucijami za slepe in slabovidne, tako v Sloveniji kot po svetu. Feelif že uporabljajo nekatere šole v ZDA in Nemčiji, z mentorji in učitelji pa smo v rednem kontaktu ter se pogovarjamo o odzivih ter poskušamo najti rešitev za njihove probleme, saj le tako lahko gremo v pravo smer« še izpostavlja Rebeka Žerovnik.

Feelif pa je Center for Innovation and Technology Commercialization Foundation, ki deluje pod okriljem UNESCA uvrstil med 150 najboljših inovacij na svetu, pri podjetju Feelif so ponosni in dodajajo »to štejemo kar v veliko čast saj nas je UNESCO prepoznal kot eno izmed 150 najboljših inovacij, ki bodo spremenile svet na bolje. To je seveda le še potrdilo, da vemo, da lahko naše delo pomaga spreminjati življenje slepih in slabovidnih ter da jim omogočamo boljše pogoje za izobraževanje in delo ter osebno rast« je povedala Žerovnikova.

Feelif je sofinanciran tudi s strani Evropskega sklada za regionalni razvoj. Na vprašanje ali je v Evropski uniji dovolj posluha za tovrstne projekte Žerovnikova odgovarja »na začetku naše poti smo prejeli 54 tisoč evrov, ki smo jih vse namenili za razvoj produkta. Po našem mnenju Evropska unija daje veliko denarja tudi za tovrstne projekte, problem pa nastane, da ta denar ne pride zmeraj do vseh podjetij, ki bi ga potrebovala. Mala start-up podjetja imajo namreč omejeno znanje in le malo ljudi in zato nimajo ne denarja in ne časa za uspešno pripravo in pridobivanje konkretnih sredstev, ki so potrebna za izvedbo projekta. Priprava razpisne dokumentacije je zato zahteven proces in zato po navadi potrebuješ tudi zunanje strokovnjake, kar pa je še dodaten strošek, kar pa celoten postopek naredi veliko bolj kompleksen, kot se zdi« je še zaključila Rebeka Žerovnik iz podjetja Feelif.

Dobro je vedeti in uporabljati dovršene in napredne tehnološke rešitve, kot je naprava in aplikacije Feelif ter ob tem upati, da tovrstne inovacije lahko pomagajo pripeljati svet v boljšo prihodnost.

Razvoj projekta Feelif spada med dinamično in konkurenčno podjetništvo Evropske unije za zeleno gospodarsko rast, ki s financiranjem iz Evropskega sklada za regionalni razvoj podpira razvojne ideje v kasneje tržno uspešne podjeme in inovativno naravnana podjetja s potencialom rasti in poudarkom na razvoju.

Borut Kampuš

Projekt Euranet Plus - boljše razumevanje Evrope #EuranetPlus