Obvestila

Ni obvestil.

Obvestila so izklopljena . Vklopi.

Kazalo

Predlogi

Ni najdenih zadetkov.


Rezultati iskanja

Rezultati iskanja

Rezultati iskanja

Rezultati iskanja

Rezultati iskanja

Rezultati iskanja

Rezultati iskanja

Rezultati iskanja

MMC RTV 365 Radio Televizija mojRTV × Menu

Profesor na pekinški Univerzi Qinghua Wang Hui

27.05.2015

Profesor na pekinški Univerzi Qinghua Wang Hui se je pred 26 leti med množico študentov in delavcev na Trgu nebeškega miru v Pekingu zavzemal za večje pravice depriviligiranih razredov; delavcev in kmetov, ki jih je najbolj prizadel začetek privatizacije in vzpon neoliberalizma na Kitajskem. Pa vendarle, drugače kot večina disidentov iz takratnega obdobja, Wang vidi vodstvo komunistične partije kot možno silo nujnih sprememb. Ameriška revija Foreign Policy ga je leta 2008 uvrstila na seznam sto največjih intelektualcev na svetu, Wang Huija neredko uvrščajo v isto kategorijo s slovenskim filozofom Slavojem Žižkom, s katerim se je med obiskom Slovenije prejšnji teden tudi sešel. Pogovor s kitajskim mislecem, profesorjem in dolgoletnim urednikom vplivne revije Dushu Wang Huijem je pripravila Rajka Pervanje.

Profesor na pekinški Univerzi Qinghua Wang Hui

Profesor na pekinški Univerzi Qinghua Wang Hui se je pred 26 leti med množico študentov in delavcev na Trgu nebeškega miru v Pekingu zavzemal za večje pravice depriviligiranih razredov; delavcev in kmetov, ki jih je najbolj prizadel začetek privatizacije in vzpon neoliberalizma na Kitajskem. Pa vendarle, drugače kot večina disidentov iz takratnega obdobja, Wang vidi vodstvo komunistične partije kot možno silo nujnih sprememb. Ameriška revija Foreign Policy ga je leta 2008 uvrstila na seznam sto največjih intelektualcev na svetu, Wang Huija neredko uvrščajo v isto kategorijo s slovenskim filozofom Slavojem Žižkom, s katerim se je med obiskom Slovenije prejšnji teden tudi sešel. Pogovor s kitajskim mislecem, profesorjem in dolgoletnim urednikom vplivne revije Dushu Wang Huijem je pripravila Rajka Pervanje.

V minulih 15-ih letih se je med kitajskimi intelektualci razplamtela razprava o kompleksnih odnosih med preteklostjo, razmerami zdaj in možnostmi Kitajske v prihodnosti. V tem smislu se je profesor na pekinški Univerzi Qinghua (čing-hva) Wang Hui pokazal kot eden od najbolj kritičnih in kontroverznih kitajskih intelektualcev, ki se zavzema za pravice najnižjih družbenih slojev in marginaliziranih skupin kot največjih žrtev gospodarske liberalizacije. Eno od njegovih najbolj znanih del je knjiga Konec revolucije – Kitajska in omejitve sodobnosti. V njej piše, kako zahodni neoliberalizem in navidezni napredek v resnici vodita do novih družbenopolitičnih problemov in načrtne depolitizacije prebivalcev, pri čemer so demokratični parlamenti zgolj orodje za stabilizacijo razmer.

Wang Hui raziskuje skrite povezave med trgom in represivno državo ter odkriva, da v sodobnosti trg in kapital nadvladujeta družbo. Posledica tega je depolitizacija, proces, ki politično vsebino nadomesti s formalistično politiko. Politične institucije preprosto postanejo formalne strukture, skozi katere trg nadvladuje družbo, medtem ko politika formalno omeji družbeno silo ljudske kolektivne akcije, s tem procesom pa je povezan tudi razkroj znanja. Kot ugotavlja Wang, gre za svetoven fenomen, tako v zahodnih demokracijah kot v kitajskem enostrankarskem sistemu. Proces depolitizacije privede do formalizacije in konec koncev do depolitizacije političnih strank; trg na drugi strani pa postane povsem neodvisen od političnega posredovanja.

Za Wang Hui-ja demokracija pomeni vrednoto, trdi pa, da ta ne sme pomeniti le formalnih volitev, temveč tudi ekonomsko demokracijo, torej vpliv delavcev in množic na delovanje gospodarskih subjektov, kot so korporacije, ter na odločitve o tem, kako bodo uporabljena družbena sredstva. Repolitizacija bi tako pomenila zagotovitev večjega političnega vpliva družbe in družbene enakopravnosti.

Wang Hui je prejšnji teden obiskal Ljubljano, ob tej priložnosti pa smo ga povabili pred mikrofon.

Socializem s kitajskimi značilnostmi: največji delavski razred brez razredne zavesti, privatizacija podjetij v državni lasti in korupcija, povezana s tem. Gre za dihotomijo države in trga, politike in ekonomskega sistema?

To je rezultat denimo delavskih razmer. Gre za dolgotrajen proces velikih sprememb na Kitajskem. Približno leta 2005 se je končal eden od največjih procesov privatizacije podjetij na Kitajskem, in večina od njih, z nekaterimi izjemami, ki jih je izbrala centralna vlada, je bila privatiziranih. Tako je ves delavski razred izginil, z nekaj izjemami. Po letu 2005 so se pojavila nova vprašanja in dolgotrajno vzpostavljanje novega delavskega razreda. Ta je bil sestavljen večinsko iz migrantov s podeželja. Gre za gromozansko številko, 260 milijonov ljudi, sodeč po statističnih podatkih ima tako Kitajska največji delavski razred na svetu. Pred dobrimi 10-imi leti je Ljudski kongres sprejel zakonodajo s trditvijo, da je treba zavarovati interese delavcev. Večina jih zdaj podpiše pogodbo s podjetjem, izjema je le gradbeništvo. Tam večina, rekel bi 90 odstotkov ali najmanj 85 odstotkov delavcev, nima podpisane take pogodbe, tako torej tudi nimajo pravnega varstva. Kot veste, je v tradicionalnem socialističnem sistemu obstajal državni sistem sindikatov, zdaj, po strukturnih spremembah celotne družbe, še posebej gospodarstva, pa je postalo veliko vprašanje, ki ga še vedno rešujemo, kako oblikovati bolj avtonomno organizacijo za zaščito pravic delavcev.

Politiki na Zahodu in v vaši državi sta različni: na eni strani imamo večstrankarski predstavniški sistem zahodnih demokracij in na drugi vladavino ene stranke – kitajske komunistične partije, v obeh sistemih pa pritiske po neoliberalni prevladi trga. Tako imamo, kljub različnim političnim sistemom, iste probleme: družbo obvladuje trg, vse večje so razlike med bogatimi in revnimi, brezposelnost se povečuje, socialne pravice pa zmanjšujejo … Kako je to mogoče?

Ocenjujem, da sta glavna vzroka sprememba ekonomske strukture in  preobrazba socialne politične strukture. Razlika med političnima sistemoma je bila posledica konfrontacije med hladno vojno, zdaj pa, če pogledate osnovne socialne probleme, so ti bolj ali manj zelo podobni: socialne razlike, prepad med bogatimi in revnimi, vprašanje migrantov, okoljski izzivi. Če bi pred 20-imi, 30-imi leti vprašali ljudi, katera vprašanja se jim zdijo najpomembnejša, bi brez dvoma odgovorili, da je politična struktura najpomembnejša, o tem so ljudje takrat največ govorili. Danes ni več tako. Oba sistema sta si v nečem podobna. Demokratičen sistem v zahodnih državah je popačen, seveda so v različnih državah nekoliko različne razmere, na drugi strani pa na Kitajskem in morda v nekaterih drugih državah odklanjajo svojega predstavnika ali predstavnike v političnem sistemu. Gre za dve vrsti zavračanja predstavniškega sistema. V veliko državah na zahodu je zaradi fenomena tako imenovane centralizacije političnih strank zelo težko opredeliti, katera stranka je leva, katera desna, vsi trdijo, da predstavljajo vse. Enostrankarski in večstrankarski sistem sta si v tem podobna. Oba je prizadela politična kriza v smislu predstavništva, kar pomeni, da se klasične oblike političnih sistemov, ki so se pojavile v 19-em in 20-em stoletju po svetu, srečujejo z izzivi novih okoliščin. Eno od vprašanj, o katerih sem govoril, je pretvorba političnih stranke oziroma strank. Ta izhaja iz predstavništva določenih skupin. V parlamentarnem sistemu imate debate, besedne spopade in končno sklepanje konsenzov in tako naprej, to je temelj demokracije. Na Kitajskem je bila Komunistična partija predstavnica proletarskega razreda in tako naprej, zdaj pa je socialna struktura postala relativna in je v krizi. Iz mojega stališča torej politične stranke delujejo bolj kot del države in ne kot politične organizacije; bolj kot državni aparat, ne pa politična organizacija. Cenimo vrednote Zahoda, vemo pa, da so v vsakdanjem življenju zelo dvoumne, in to je eden od razlogov za politično krizo v sodobnosti.

Glede na to, da imamo enake probleme, ki jih politika ne tu ne pri vas očitno ne zna reševati oziroma jim ni kos, kdo potem v resnici vlada, kdo ima v resnici oblast?

To ni lahko vprašanje, saj so politične stranke postale državni organi, država pa je zelo tesno povezana z gospodarstvom. Obstajajo različne razsežnosti kapitala in družbenih interesov, zato ne morete najti take vrste tradicionalne koherence v političnem sistemu, ker gre za zelo različne interese. Celo konflikti znotraj politike same kažejo, da ni koherence v interesnih konfliktih. Zelo težko je preprosto odgovoriti na to vprašanje. Očitno je komunistična stranka vladajoča na Kitajskem, vendar po drugi strani lahko vidimo različna stališča, različne usmeritve znotraj stranke. Kapitalisti so imeli vedno velik vpliv na ustvarjanje politike, povem vam en primer. Vsakokratni premier je trdil, da hočejo stabilizirati cene nepremičnin, ki so bile nerazumno visoke. To bi z lahkoto storili pred 30-imi leti. Ne verjamem sicer, da z obljubami niso mislili resno, vendar so nemočni. 4 desetletja pozneje je cena ob vsakokratni obljubi po znižanju vse višja. To pomeni, da ko govorimo o vodenju, o tem, kdo odloča na tem področju, je to formalno seveda vlada, po drugi strani pa imajo kapitalisti veliko vpliva na politiko. Hkrati pa tudi oni niso koherentni. Imamo razsežen interes kapitalistov, zaradi česar ni rečeno, da delujejo in vplivajo v isti smeri. Najpomembneje je, kako doseči, da bi javnost imela vpliv, na primer delavci, kmetje in tako naprej. Morali bi si prizadevati v tej smeri. To je po mojem mnenju zelo pomembno za Kitajsko.

Protesti na Trgu nebeškega miru leta 1989 v Pekingu, na katerih ste, leto dni po diplomi na Akademiji za družbene vede, tudi sami sodelovali, so bili – kot večkrat poudarite – predvsem protesti proti privatizaciji, neoliberalizmu in globalizaciji. Zahodne družbe, kot opozarjate, pri tem pogosto dajejo prevelik poudarek študentom, saj so se oblasti odzvale z nasilnim zatrtjem protestov šele po tem, ko so se jim množično pridružili delavci, ki so zahtevali zaščito svojih pravic. Tudi Occupy movement izraža nasprotovanje vse večjemu prepadu med bogatimi in revnimi, korupciji, brezbrižni zlorabi okolja … Lahko primerjamo ti dve gibanji?

To je 26 let nazaj, čas res beži, skoraj ne morem verjeti. Mislim, da so bili protesti posledica dvojega: prvič političnih okoliščin, bili so del splošne krize socialističnega sistema. To, kar se je zgodilo v Pekingu, je sledilo vrsti pomembnih dogodkov v mestih drugih socialističnih držav, v Moskvi, vzhodnem Berlinu, pa tudi pri vas. To je bil torej del splošne krize, predvsem politične. Na Kitajskem pa se je po reformi trga, ki jo je sprožila nekoliko prej kot Rusija in nekatere druge države, torej do 1989, prej omenjeni krizi pridružila tudi kriza, povezana s tržnimi reformami. Vemo, da je centralna vlada leta 1988 sprožila reforme cen, kar je povzročilo takojšnjo inflacijo, v tistem času je tudi korupcija postala že zelo velik problem. Če torej pogledate socialne razlike, korupcijo in – sledeč temu procesu – odnose med temi državami in družbene spremembe, postane očitno, da je bil socialni trenutek leta 1989 odgovor na te procese. V tem smislu lahko primerjate tedanje in zdajšnje procese, na splošno pa je bil političen duh časa zelo drugačen.

Zdaj imam za vas sestavljeno, več-delno vprašanje. Katere so omejitve demokracije? Ali lahko volitve, parlament, vladavina prava javnosti zagotovijo dovolj politične moči in kako bi bilo mogoče zagotoviti vpliv javnosti tudi v gospodarstvu? Ali je repolitizacija v okviru kapitalizma in neoliberalizma in globalizacije sploh možna? Kako bi morala potekati repolitizacija v enostrankarskem sistemu in kako v večstrankarskem?

To so zelo resna vprašanja, ki ne zadevajo samo naše sedanjosti, temveč tudi prihodnost. Kako si zamisliti politično prihodnost, je zelo velik izziv. Vsi občutijo krizo, ne vemo pa, kako razviti ideje, povezane z njo. Zdi se, da so te ideje kar nekako zastale, prepričan pa sem, da rešitev ne more biti nekaj popolnoma novega. Učiti se je treba iz preteklosti, vsaj v nekaj elementih reforme, v iskanju bolj uporabnega delovanja. V tem smislu ni nujno preprosto zavračanje demokratične izkušnje, ne smemo pa tudi preprosto ponoviti dogmatičnih idej, o katerih govorimo. Ne gre le za formalne razlike med enostrankarskimi in večstrankarskimi sistemi. Torej, če trdite, da je edina pot, da imate dve ali več strank, potem bodo to ljudje z lahkoto ovrgli – z argumenti, da je veliko držav, ki iz tukajšnjega vidika niso demokratične, vendar  imajo formalno večstrankarski sistem, parlamentarno politiko in vladavino prava, toda za zagotavljanje vpliva javnosti so neuporabne. Razmišljati moramo torej o reformi, ki bo temeljila na zelo konkretni zgodovinski izkušnji posamezne družbe, da bi razvili ideje, ki bodo vključevale njihovo lastno politično tradicijo in našle nov pristop. Pri tem se ne moremo izogniti repolitizaciji. Naj navedem primer: ko radikalni teoretiki govorijo o vrstah demokracije in izhajajo iz postindustrijskih družb, govorijo o ljudskih množicah. Toda na Kitajskem imate velikanski nov delavski razred. Stari delavski razred, ki je bil kategorija zase, je bil bolj negotov, kot je današnji, kljub temu pa je treba pogledati, kakšne so resnične zahteve teh ljudi, kakšne vrste je kriza na našem podeželju, kako lahko kmetje, delavci in vsi drugi sami organizirajo svoje življenje, da bi bili bolj neodvisni, bolj samostojni, in kako preoblikovati javno življenje. Prepričan sem, da ni le enega odgovora na to.

Med drugim moramo spremeniti medijski sistem. Ko govorimo o glasu ljudstva in kako ga medijsko pokrivati, moramo spremeniti logiko množičnih medijev, vsaj na Kitajskem je to očitno. Prav tako je treba vključiti inovativno tehnologijo. Razviti moramo mehanizem, ki se je že pojavil v mednarodni javnosti. Ta se je razvila tukaj, pa tudi povsod drugod. Na Kitajskem veliko intelektualne razprave, medijske razprave, ne poteka v okviru države, ampak na spletnih straneh, prek prevodov,  različno … To so torej zanimivi elementi naše politične prihodnosti.

Po mojem mnenju bo repolitizacija potekala na različnih ravneh. Kot strokovnjak moram pri tem opraviti več teoretičnega zgodovinskega dela, po drugi strani pa sem hkrati vključen v prizadevanja delavcev in prosvetno delo, ki mi ponuja nekatere prednosti. Torej vidim možnosti, sicer ne za splošno repolitizacijo, vidim pa možnosti za to. In mislim, da je nujna.

Kot ste zapisali v delu Konec revolucije – Kitajska in omejitve sodobnosti, repolitizacija pomeni predvsem večji vpliv ljudi na delovanje gospodarskih subjektov in na porabo družbenih sredstev. Lahko podrobneje pojasnite, katere možnosti za večji vpliv javnosti na gospodarstvo vidite?

To je zelo težak predmet razprave. Lahko bi rekli več demokracije, več vpliva v gospodarstvu. Tu sta pomembni dve stopnji. Prva je bolj splošna. Zdajšnji prevladujoči model gospodarske rasti ni vzdržen, saj povzroča ogromne ekološke krize, za vse po svetu, brez izjeme. Če bi želeli spremeniti ta model razvoja, ki je povezan z različnimi interesi, bi morali večini ljudi omogočiti politični vpliv. Gre torej za odločevalsko usmerjenost reform. To je prva raven, druga pa je bolj tradicionalna, klasična: kako zavarovati pravice delavcev. Na Kitajskem se zavedamo, da se je v minulih 30-ih letih zrušil socialni sistem, ki ga zdaj vnovič izgrajujemo. Ta proces je v okvirih finančne krize in zniževanja gospodarske rasti, ko je nujno vložiti več denarja za rekonstrukcijo socialnega sistema, zelo težak. Skupaj s spremembami modela razvoja je to težko vprašanje. Na eni strani bi morali tako spodbuditi udeležbo širše javnosti, po drugi strani pa menim, da je prav tako pomemben teoretičen premislek o tem, kako to izpeljati. Obstaja več možnosti, poskušam dokazati, da moramo v proces vključiti intelektualno in množično javnost, to je po mojem mnenju precej pomembno.

Naj naštejem nekaj primerov: reforma na Kitajskem ne poteka le znotraj države, ampak tudi globalno. Nedavno sta se pojavili dve vroči razpravi na Kitajskem. Ena je »En pas – ena pot« (One Belt One Road). En pas pomeni ekonomski pas, ena pot pa pomorsko pot. Gre za dva koridorja, indijskega in pakistanskega, ter železniški most, s katerim želi Kitajska povezati svileno cesto gospodarskega pasu in pomorsko svileno pot, da bi tako povezala sebe z Evropo, Afriko in državami vmes. Torej en pas, ena pot, dva koridorja, en most – če povem na kratko, seveda, to je zelo pomembna poteza za krepitev kitajskega gospodarstva. V tem smislu je nujna razširitev gospodarske moči v druge regije, vendar kako se tega lotiti, kako onemogočiti ponovitev kolonializma, ki so ga izvedle evropske in ameriške sile? Ko se je vlada lotila tega, je veliko ekonomistov in celo politikov spraševalo, zakaj potrebujemo take vrste projektov, saj ob pretirani produkciji potrebujemo nove trge, nekakšno finančno širitev. Ta logika je iz mojega vidika le ponovitev stare. Vsak razvoj trga terja iskanje novega prostora. Pri tem pa je pomembno še nekaj. Koncept ‘Pas, pot, koridorja, most’ se ne osredotoča na ozemlje in suverenost, temveč na medsebojno povezovanje, ne le Kitajske z drugimi državami, temveč tudi znotraj države. Kot veste, svilena cesta povezuje obalna območja z Šindžangom, Tibetom, Mongolijo in tako naprej. Kako se torej soočiti s tolikšno raznolikostjo? Kako premostiti prepad regionalnih razlik? Kako se lotiti razlik med urbanimi območji in podeželjem? In ko se bodo ti projekti uresničili, kako narediti vtis z gospodarsko močjo na druga območja? To terja preudarek, premislek, poleg tega pa potrebujete tudi gospodarsko moč, šele potem si lahko prizadevate za enakopravnost in raznolikost v okviru projekta. V tem je torej nekakšna rekonceptualizacija projekta, vlada bi morala vanj vnesti socialno dimenzijo, to pomeni spremembo z novo usmeritvijo. Prepričan sem, da so možnosti za to, saj je iz vseh novih projektov v državi in različnih družbenih kriz izšel tudi določen aktivizem.

Kako lahko torej bolj učinkovito vključijo te dimenzije? Po mojem mnenju je pomemben del tega – več demokratičnosti. Kot veste, poteka še en projekt – Azijska investicijska banka, ki se ji je doslej pridružilo že 57 ustanovnih članic. Menim torej, da ti tradicionalni regionalni projekti, prav tako mednarodni, vsaj iz vidika udeležbe kažejo, da gre za bolj demokratične mehanizme, medtem ko v obstoječih sistemih zelo prevladuje posamezna sila. Gre torej za proces, kot sem že poudaril, kapital ni enostranski, je večnacionalen in uporaben na številnih ravneh. Kako naj torej intelektualci ali delavci izkoristijo ta družbeni trenutek, da bi spremenili javno mnenje? To je po mojem mnenju del repolitizacije. Seveda je pomembno, kakšne vrednote in nove ideje se bodo razvile.

Kitajska je letos postala največje gospodarstvo na svetu in na tem mestu prehitela Združene države Amerike. Kitajska torej zdaj poskrbi za 16,5 odstotka svetovnega gospodarstva, ZDA pa za 16,3 odstotka. Seveda ljudje na Kitajskem v povprečju še vedno ne živijo tako kot Američani, toda kljub temu je ta gospodarski kazalec znak, da se Kitajska vzpenja do najbolj pomembne ali ene od najpomembnejših svetovnih velesil. Nekateri na Zahodu se bojijo, da bi to utegnilo pomeniti zmanjšanje pomembnosti demokracije po svetu. Kakšna velesila bo Kitajska po vašem mnenju?

Kar se tiče demokracije za domačo civilno družbo, pravic ljudi, se strinjam, globalno pa ne vidim, da bi imela označba demokracije tak pozitiven učinek na demokratizacijo družbe. Naj spomnim, kaj se je zgodilo v Libiji, Iraku, v afriških državah in številnih drugih. Najprej bi se morali znebiti iluzij o tem, kdo je bolj demokratičen in kdo manj. Mislim, da gre pri tem za iluzijo, o tem bi morali vnovič premisliti. Če bi prosili ljudi od Latinske Amerike do Afrike, naj primerjajo ti dve sili, bi bili odgovori prav nasprotni. Pri tem ne želim opravičevati Kitajske, saj ko govorimo o teh vprašanjih, se moramo zavedati, da gre za iluzije. Ali lahko rečemo, da nekatere bolj demokratične države poskušajo demokratično delovati tudi na globalni ravni? To preprosto ni res.

To je prvo. Drugo pa je, da bi se morali spomniti osnovnih dejstev. Kitajska je postala bodisi prva ali druga gospodarska sila, na Kitajskem namreč večina ljudi še vedno verjame, da smo na drugem mestu in da bomo mogoče šele v naslednjem desetletju postali prvi, kljub temu pa zaradi goste naseljenosti, zaradi številnih neuravnoteženosti, tudi če bruto domači proizvod razdelimo s številom prebivalcev – močno zaostajamo za vsemi zahodnimi družbami, ne le Združenimi državami Amerike, temveč tudi za evropskimi državami. Znotraj naše družbe so zelo velike socialne razlike, regionalne razlike ter razlike med urbanimi in ruralnimi območji.

Tretjič, Kitajska je še vedno precej nestabilna. Živimo v obdobju finančne krize. Veste, da imamo gospodarsko rast; ali je ta vzdržna, pa je drugo vprašanje. Po moji oceni je Kitajska še vedno gospodarsko ranljiva, prav tako sem prepričan, da je še vedno v procesu rasti. Nekateri sicer govorijo o upočasnjevanju gospodarske rasti, toda v primerjavi z drugimi državami je naša rast visoka, vendar pred resnimi izzivi in negotovostjo, o čemer bi morali premisliti. To so notranja vprašanja.

Širše rečeno in dolgoročno smo priče neprecedenčnim globalnim razmeram. V zadnjem stoletju se je pojavila nova velesila z zelo močno državo in vojsko, Amerika. Velika Britanija je enak primer, celo Sovjetska zveza je bila kombinacija gospodarske sile ter vojaške in politične moči. Na drugi strani se je gospodarstvo iz zahodnih družb zdaj pomaknilo v vzhodno Azijo, središče vojaške moči pa ne. Tega nisem odkril jaz. Giovanni Arrighi je pred 20-imi leti izjavil, da smo v novih razmerah, ki se še nikoli prej niso zgodile. Bila sta dva centra, en gospodarski, drugi morda ne več absolutno gospodarski, vendar še vedno absolutni vojaški center. To ravnotežje je na drugi strani ustvarilo nov center, bolj demokratičen, saj nima nobene prevladujoče moči. Kitajska torej absolutno nima nobene take moči. Če na primer primerjate Azijsko investicijsko banko z veliko širšo udeležbo kot v Svetovni banki, to pomeni, da je prva ekonomsko bolj demokratična kot stare sile.

Dejstvo je, da bi to lahko povzročilo nove nevarnosti. Če nastane neravnovesje, ne vemo, kakšne nevarnosti bi to lahko prineslo. Očitno mora vsaka nova velesila najprej razviti vojsko za varovanje svojih interesov, to absolutno nesorazmerje na sodobnem trgu pa lahko sproži nevarnosti povsod. Kar se je zgodilo v Afriki in kar se bo z veliko verjetnostjo zgodilo v Aziji, po moji oceni pomeni eno od možnih nevarnosti za globalno družbo. Ko bo izbruhnil vojaški spopad, bo namreč  povzročil propad globalnega gospodarstva, kar bo vplivalo na vsakogar. Da ne omenjam cene kakršnega koli vojaškega spopada. Po moji oceni je to prihodnost, ne pa preproste sodbe o tem, da je stari sistem bolj demokratičen in novi bolj avtoritaren. To ni res, saj globalni sistem ni demokratičen, vsaj ta hip ne.

Slovenija je izkusila tako socializem kot kapitalizem, enostrankarski sistem in večstrankarskega. Kaj bi po vašem mnenju morala storiti država s takimi izkušnjami, da bi dosegla večjo enakopravnost, da bi zaustavila depolitizacijo, zmanjševanje socialnih pravic in nadvlado korporacij?

Težko bi kaj predlagal. Med obiskom tukaj zelo uživam. Videti ste zelo mirna in uspešna država. Vzpostavil sem tudi stik s svojimi tukajšnjimi kolegi, ki so mi povedali o težavah pri privatizaciji podjetij in zaradi zmanjševanja socialnih pravic tukaj. Seveda se tudi pri vas pozna splošna kriza socialnih pravic v Evropi. Prav tako mislim, , da je to izjemno pomemben proces za Slovenijo in nekatere druge države. Imate zelo raznoliko in zapleteno zgodovino ter različne izkušnje s silami in imperiji, ki so vas obkrožali; Avstrija, Madžarska, Otomanski imperij, Rusija, Habsburžani, vse to so sile, ki ste jih izkusili, bili ste tudi v Jugoslaviji. Nato ste prvič v zgodovini postali neodvisna država, vendar za zelo kratko obdobje, zdaj pa ste postali članica Evropske unije.

Mislim, da neodvisno od tega, ali gre za majhno ali veliko družbo, to velja celo za Kitajsko, smo pred nekaterimi zelo podobnimi izzivi. Eden od njih je, kako ustvariti avtonomijo v odprtih razmerah, da ni ekskluzivna. Smo del globalne družbe ali Združenih narodov in tako naprej, na drugi strani pa prav tako potrebujemo določen del avtonomnosti naše družbe v prihodnosti. V nasprotnem primeru bo o vsem odločal nespameten tok kapitala ali česa podobnega, to je nevarnost za vse. Če bi mislili samo na suverenost Slovenije, ne bi bili članica Združenih narodov. Morate pa temu dati obliko, pri čemer je pomembno, kakšno avtonomijo, kako lahko tukajšnja civilna družba postane bolj vplivna pri odločanju o svoji prihodnosti. Menim, da je tako povsod, da je to res pomembno vprašanje demokracije v novih razmerah. Opravičujem se zaradi svoje nevednosti glede Slovenije in procesov tukaj, vendar, kot sem izvedel od tukajšnjih kolegov, mislim, da je to nujno. V tem smislu smo res pred istimi izzivi, pa čeprav v različnih kontekstih, v različnih razsežnostih.


Profesor na pekinški Univerzi Qinghua Wang Hui

27.05.2015

Profesor na pekinški Univerzi Qinghua Wang Hui se je pred 26 leti med množico študentov in delavcev na Trgu nebeškega miru v Pekingu zavzemal za večje pravice depriviligiranih razredov; delavcev in kmetov, ki jih je najbolj prizadel začetek privatizacije in vzpon neoliberalizma na Kitajskem. Pa vendarle, drugače kot večina disidentov iz takratnega obdobja, Wang vidi vodstvo komunistične partije kot možno silo nujnih sprememb. Ameriška revija Foreign Policy ga je leta 2008 uvrstila na seznam sto največjih intelektualcev na svetu, Wang Huija neredko uvrščajo v isto kategorijo s slovenskim filozofom Slavojem Žižkom, s katerim se je med obiskom Slovenije prejšnji teden tudi sešel. Pogovor s kitajskim mislecem, profesorjem in dolgoletnim urednikom vplivne revije Dushu Wang Huijem je pripravila Rajka Pervanje.

Profesor na pekinški Univerzi Qinghua Wang Hui

Profesor na pekinški Univerzi Qinghua Wang Hui se je pred 26 leti med množico študentov in delavcev na Trgu nebeškega miru v Pekingu zavzemal za večje pravice depriviligiranih razredov; delavcev in kmetov, ki jih je najbolj prizadel začetek privatizacije in vzpon neoliberalizma na Kitajskem. Pa vendarle, drugače kot večina disidentov iz takratnega obdobja, Wang vidi vodstvo komunistične partije kot možno silo nujnih sprememb. Ameriška revija Foreign Policy ga je leta 2008 uvrstila na seznam sto največjih intelektualcev na svetu, Wang Huija neredko uvrščajo v isto kategorijo s slovenskim filozofom Slavojem Žižkom, s katerim se je med obiskom Slovenije prejšnji teden tudi sešel. Pogovor s kitajskim mislecem, profesorjem in dolgoletnim urednikom vplivne revije Dushu Wang Huijem je pripravila Rajka Pervanje.

V minulih 15-ih letih se je med kitajskimi intelektualci razplamtela razprava o kompleksnih odnosih med preteklostjo, razmerami zdaj in možnostmi Kitajske v prihodnosti. V tem smislu se je profesor na pekinški Univerzi Qinghua (čing-hva) Wang Hui pokazal kot eden od najbolj kritičnih in kontroverznih kitajskih intelektualcev, ki se zavzema za pravice najnižjih družbenih slojev in marginaliziranih skupin kot največjih žrtev gospodarske liberalizacije. Eno od njegovih najbolj znanih del je knjiga Konec revolucije – Kitajska in omejitve sodobnosti. V njej piše, kako zahodni neoliberalizem in navidezni napredek v resnici vodita do novih družbenopolitičnih problemov in načrtne depolitizacije prebivalcev, pri čemer so demokratični parlamenti zgolj orodje za stabilizacijo razmer.

Wang Hui raziskuje skrite povezave med trgom in represivno državo ter odkriva, da v sodobnosti trg in kapital nadvladujeta družbo. Posledica tega je depolitizacija, proces, ki politično vsebino nadomesti s formalistično politiko. Politične institucije preprosto postanejo formalne strukture, skozi katere trg nadvladuje družbo, medtem ko politika formalno omeji družbeno silo ljudske kolektivne akcije, s tem procesom pa je povezan tudi razkroj znanja. Kot ugotavlja Wang, gre za svetoven fenomen, tako v zahodnih demokracijah kot v kitajskem enostrankarskem sistemu. Proces depolitizacije privede do formalizacije in konec koncev do depolitizacije političnih strank; trg na drugi strani pa postane povsem neodvisen od političnega posredovanja.

Za Wang Hui-ja demokracija pomeni vrednoto, trdi pa, da ta ne sme pomeniti le formalnih volitev, temveč tudi ekonomsko demokracijo, torej vpliv delavcev in množic na delovanje gospodarskih subjektov, kot so korporacije, ter na odločitve o tem, kako bodo uporabljena družbena sredstva. Repolitizacija bi tako pomenila zagotovitev večjega političnega vpliva družbe in družbene enakopravnosti.

Wang Hui je prejšnji teden obiskal Ljubljano, ob tej priložnosti pa smo ga povabili pred mikrofon.

Socializem s kitajskimi značilnostmi: največji delavski razred brez razredne zavesti, privatizacija podjetij v državni lasti in korupcija, povezana s tem. Gre za dihotomijo države in trga, politike in ekonomskega sistema?

To je rezultat denimo delavskih razmer. Gre za dolgotrajen proces velikih sprememb na Kitajskem. Približno leta 2005 se je končal eden od največjih procesov privatizacije podjetij na Kitajskem, in večina od njih, z nekaterimi izjemami, ki jih je izbrala centralna vlada, je bila privatiziranih. Tako je ves delavski razred izginil, z nekaj izjemami. Po letu 2005 so se pojavila nova vprašanja in dolgotrajno vzpostavljanje novega delavskega razreda. Ta je bil sestavljen večinsko iz migrantov s podeželja. Gre za gromozansko številko, 260 milijonov ljudi, sodeč po statističnih podatkih ima tako Kitajska največji delavski razred na svetu. Pred dobrimi 10-imi leti je Ljudski kongres sprejel zakonodajo s trditvijo, da je treba zavarovati interese delavcev. Večina jih zdaj podpiše pogodbo s podjetjem, izjema je le gradbeništvo. Tam večina, rekel bi 90 odstotkov ali najmanj 85 odstotkov delavcev, nima podpisane take pogodbe, tako torej tudi nimajo pravnega varstva. Kot veste, je v tradicionalnem socialističnem sistemu obstajal državni sistem sindikatov, zdaj, po strukturnih spremembah celotne družbe, še posebej gospodarstva, pa je postalo veliko vprašanje, ki ga še vedno rešujemo, kako oblikovati bolj avtonomno organizacijo za zaščito pravic delavcev.

Politiki na Zahodu in v vaši državi sta različni: na eni strani imamo večstrankarski predstavniški sistem zahodnih demokracij in na drugi vladavino ene stranke – kitajske komunistične partije, v obeh sistemih pa pritiske po neoliberalni prevladi trga. Tako imamo, kljub različnim političnim sistemom, iste probleme: družbo obvladuje trg, vse večje so razlike med bogatimi in revnimi, brezposelnost se povečuje, socialne pravice pa zmanjšujejo … Kako je to mogoče?

Ocenjujem, da sta glavna vzroka sprememba ekonomske strukture in  preobrazba socialne politične strukture. Razlika med političnima sistemoma je bila posledica konfrontacije med hladno vojno, zdaj pa, če pogledate osnovne socialne probleme, so ti bolj ali manj zelo podobni: socialne razlike, prepad med bogatimi in revnimi, vprašanje migrantov, okoljski izzivi. Če bi pred 20-imi, 30-imi leti vprašali ljudi, katera vprašanja se jim zdijo najpomembnejša, bi brez dvoma odgovorili, da je politična struktura najpomembnejša, o tem so ljudje takrat največ govorili. Danes ni več tako. Oba sistema sta si v nečem podobna. Demokratičen sistem v zahodnih državah je popačen, seveda so v različnih državah nekoliko različne razmere, na drugi strani pa na Kitajskem in morda v nekaterih drugih državah odklanjajo svojega predstavnika ali predstavnike v političnem sistemu. Gre za dve vrsti zavračanja predstavniškega sistema. V veliko državah na zahodu je zaradi fenomena tako imenovane centralizacije političnih strank zelo težko opredeliti, katera stranka je leva, katera desna, vsi trdijo, da predstavljajo vse. Enostrankarski in večstrankarski sistem sta si v tem podobna. Oba je prizadela politična kriza v smislu predstavništva, kar pomeni, da se klasične oblike političnih sistemov, ki so se pojavile v 19-em in 20-em stoletju po svetu, srečujejo z izzivi novih okoliščin. Eno od vprašanj, o katerih sem govoril, je pretvorba političnih stranke oziroma strank. Ta izhaja iz predstavništva določenih skupin. V parlamentarnem sistemu imate debate, besedne spopade in končno sklepanje konsenzov in tako naprej, to je temelj demokracije. Na Kitajskem je bila Komunistična partija predstavnica proletarskega razreda in tako naprej, zdaj pa je socialna struktura postala relativna in je v krizi. Iz mojega stališča torej politične stranke delujejo bolj kot del države in ne kot politične organizacije; bolj kot državni aparat, ne pa politična organizacija. Cenimo vrednote Zahoda, vemo pa, da so v vsakdanjem življenju zelo dvoumne, in to je eden od razlogov za politično krizo v sodobnosti.

Glede na to, da imamo enake probleme, ki jih politika ne tu ne pri vas očitno ne zna reševati oziroma jim ni kos, kdo potem v resnici vlada, kdo ima v resnici oblast?

To ni lahko vprašanje, saj so politične stranke postale državni organi, država pa je zelo tesno povezana z gospodarstvom. Obstajajo različne razsežnosti kapitala in družbenih interesov, zato ne morete najti take vrste tradicionalne koherence v političnem sistemu, ker gre za zelo različne interese. Celo konflikti znotraj politike same kažejo, da ni koherence v interesnih konfliktih. Zelo težko je preprosto odgovoriti na to vprašanje. Očitno je komunistična stranka vladajoča na Kitajskem, vendar po drugi strani lahko vidimo različna stališča, različne usmeritve znotraj stranke. Kapitalisti so imeli vedno velik vpliv na ustvarjanje politike, povem vam en primer. Vsakokratni premier je trdil, da hočejo stabilizirati cene nepremičnin, ki so bile nerazumno visoke. To bi z lahkoto storili pred 30-imi leti. Ne verjamem sicer, da z obljubami niso mislili resno, vendar so nemočni. 4 desetletja pozneje je cena ob vsakokratni obljubi po znižanju vse višja. To pomeni, da ko govorimo o vodenju, o tem, kdo odloča na tem področju, je to formalno seveda vlada, po drugi strani pa imajo kapitalisti veliko vpliva na politiko. Hkrati pa tudi oni niso koherentni. Imamo razsežen interes kapitalistov, zaradi česar ni rečeno, da delujejo in vplivajo v isti smeri. Najpomembneje je, kako doseči, da bi javnost imela vpliv, na primer delavci, kmetje in tako naprej. Morali bi si prizadevati v tej smeri. To je po mojem mnenju zelo pomembno za Kitajsko.

Protesti na Trgu nebeškega miru leta 1989 v Pekingu, na katerih ste, leto dni po diplomi na Akademiji za družbene vede, tudi sami sodelovali, so bili – kot večkrat poudarite – predvsem protesti proti privatizaciji, neoliberalizmu in globalizaciji. Zahodne družbe, kot opozarjate, pri tem pogosto dajejo prevelik poudarek študentom, saj so se oblasti odzvale z nasilnim zatrtjem protestov šele po tem, ko so se jim množično pridružili delavci, ki so zahtevali zaščito svojih pravic. Tudi Occupy movement izraža nasprotovanje vse večjemu prepadu med bogatimi in revnimi, korupciji, brezbrižni zlorabi okolja … Lahko primerjamo ti dve gibanji?

To je 26 let nazaj, čas res beži, skoraj ne morem verjeti. Mislim, da so bili protesti posledica dvojega: prvič političnih okoliščin, bili so del splošne krize socialističnega sistema. To, kar se je zgodilo v Pekingu, je sledilo vrsti pomembnih dogodkov v mestih drugih socialističnih držav, v Moskvi, vzhodnem Berlinu, pa tudi pri vas. To je bil torej del splošne krize, predvsem politične. Na Kitajskem pa se je po reformi trga, ki jo je sprožila nekoliko prej kot Rusija in nekatere druge države, torej do 1989, prej omenjeni krizi pridružila tudi kriza, povezana s tržnimi reformami. Vemo, da je centralna vlada leta 1988 sprožila reforme cen, kar je povzročilo takojšnjo inflacijo, v tistem času je tudi korupcija postala že zelo velik problem. Če torej pogledate socialne razlike, korupcijo in – sledeč temu procesu – odnose med temi državami in družbene spremembe, postane očitno, da je bil socialni trenutek leta 1989 odgovor na te procese. V tem smislu lahko primerjate tedanje in zdajšnje procese, na splošno pa je bil političen duh časa zelo drugačen.

Zdaj imam za vas sestavljeno, več-delno vprašanje. Katere so omejitve demokracije? Ali lahko volitve, parlament, vladavina prava javnosti zagotovijo dovolj politične moči in kako bi bilo mogoče zagotoviti vpliv javnosti tudi v gospodarstvu? Ali je repolitizacija v okviru kapitalizma in neoliberalizma in globalizacije sploh možna? Kako bi morala potekati repolitizacija v enostrankarskem sistemu in kako v večstrankarskem?

To so zelo resna vprašanja, ki ne zadevajo samo naše sedanjosti, temveč tudi prihodnost. Kako si zamisliti politično prihodnost, je zelo velik izziv. Vsi občutijo krizo, ne vemo pa, kako razviti ideje, povezane z njo. Zdi se, da so te ideje kar nekako zastale, prepričan pa sem, da rešitev ne more biti nekaj popolnoma novega. Učiti se je treba iz preteklosti, vsaj v nekaj elementih reforme, v iskanju bolj uporabnega delovanja. V tem smislu ni nujno preprosto zavračanje demokratične izkušnje, ne smemo pa tudi preprosto ponoviti dogmatičnih idej, o katerih govorimo. Ne gre le za formalne razlike med enostrankarskimi in večstrankarskimi sistemi. Torej, če trdite, da je edina pot, da imate dve ali več strank, potem bodo to ljudje z lahkoto ovrgli – z argumenti, da je veliko držav, ki iz tukajšnjega vidika niso demokratične, vendar  imajo formalno večstrankarski sistem, parlamentarno politiko in vladavino prava, toda za zagotavljanje vpliva javnosti so neuporabne. Razmišljati moramo torej o reformi, ki bo temeljila na zelo konkretni zgodovinski izkušnji posamezne družbe, da bi razvili ideje, ki bodo vključevale njihovo lastno politično tradicijo in našle nov pristop. Pri tem se ne moremo izogniti repolitizaciji. Naj navedem primer: ko radikalni teoretiki govorijo o vrstah demokracije in izhajajo iz postindustrijskih družb, govorijo o ljudskih množicah. Toda na Kitajskem imate velikanski nov delavski razred. Stari delavski razred, ki je bil kategorija zase, je bil bolj negotov, kot je današnji, kljub temu pa je treba pogledati, kakšne so resnične zahteve teh ljudi, kakšne vrste je kriza na našem podeželju, kako lahko kmetje, delavci in vsi drugi sami organizirajo svoje življenje, da bi bili bolj neodvisni, bolj samostojni, in kako preoblikovati javno življenje. Prepričan sem, da ni le enega odgovora na to.

Med drugim moramo spremeniti medijski sistem. Ko govorimo o glasu ljudstva in kako ga medijsko pokrivati, moramo spremeniti logiko množičnih medijev, vsaj na Kitajskem je to očitno. Prav tako je treba vključiti inovativno tehnologijo. Razviti moramo mehanizem, ki se je že pojavil v mednarodni javnosti. Ta se je razvila tukaj, pa tudi povsod drugod. Na Kitajskem veliko intelektualne razprave, medijske razprave, ne poteka v okviru države, ampak na spletnih straneh, prek prevodov,  različno … To so torej zanimivi elementi naše politične prihodnosti.

Po mojem mnenju bo repolitizacija potekala na različnih ravneh. Kot strokovnjak moram pri tem opraviti več teoretičnega zgodovinskega dela, po drugi strani pa sem hkrati vključen v prizadevanja delavcev in prosvetno delo, ki mi ponuja nekatere prednosti. Torej vidim možnosti, sicer ne za splošno repolitizacijo, vidim pa možnosti za to. In mislim, da je nujna.

Kot ste zapisali v delu Konec revolucije – Kitajska in omejitve sodobnosti, repolitizacija pomeni predvsem večji vpliv ljudi na delovanje gospodarskih subjektov in na porabo družbenih sredstev. Lahko podrobneje pojasnite, katere možnosti za večji vpliv javnosti na gospodarstvo vidite?

To je zelo težak predmet razprave. Lahko bi rekli več demokracije, več vpliva v gospodarstvu. Tu sta pomembni dve stopnji. Prva je bolj splošna. Zdajšnji prevladujoči model gospodarske rasti ni vzdržen, saj povzroča ogromne ekološke krize, za vse po svetu, brez izjeme. Če bi želeli spremeniti ta model razvoja, ki je povezan z različnimi interesi, bi morali večini ljudi omogočiti politični vpliv. Gre torej za odločevalsko usmerjenost reform. To je prva raven, druga pa je bolj tradicionalna, klasična: kako zavarovati pravice delavcev. Na Kitajskem se zavedamo, da se je v minulih 30-ih letih zrušil socialni sistem, ki ga zdaj vnovič izgrajujemo. Ta proces je v okvirih finančne krize in zniževanja gospodarske rasti, ko je nujno vložiti več denarja za rekonstrukcijo socialnega sistema, zelo težak. Skupaj s spremembami modela razvoja je to težko vprašanje. Na eni strani bi morali tako spodbuditi udeležbo širše javnosti, po drugi strani pa menim, da je prav tako pomemben teoretičen premislek o tem, kako to izpeljati. Obstaja več možnosti, poskušam dokazati, da moramo v proces vključiti intelektualno in množično javnost, to je po mojem mnenju precej pomembno.

Naj naštejem nekaj primerov: reforma na Kitajskem ne poteka le znotraj države, ampak tudi globalno. Nedavno sta se pojavili dve vroči razpravi na Kitajskem. Ena je »En pas – ena pot« (One Belt One Road). En pas pomeni ekonomski pas, ena pot pa pomorsko pot. Gre za dva koridorja, indijskega in pakistanskega, ter železniški most, s katerim želi Kitajska povezati svileno cesto gospodarskega pasu in pomorsko svileno pot, da bi tako povezala sebe z Evropo, Afriko in državami vmes. Torej en pas, ena pot, dva koridorja, en most – če povem na kratko, seveda, to je zelo pomembna poteza za krepitev kitajskega gospodarstva. V tem smislu je nujna razširitev gospodarske moči v druge regije, vendar kako se tega lotiti, kako onemogočiti ponovitev kolonializma, ki so ga izvedle evropske in ameriške sile? Ko se je vlada lotila tega, je veliko ekonomistov in celo politikov spraševalo, zakaj potrebujemo take vrste projektov, saj ob pretirani produkciji potrebujemo nove trge, nekakšno finančno širitev. Ta logika je iz mojega vidika le ponovitev stare. Vsak razvoj trga terja iskanje novega prostora. Pri tem pa je pomembno še nekaj. Koncept ‘Pas, pot, koridorja, most’ se ne osredotoča na ozemlje in suverenost, temveč na medsebojno povezovanje, ne le Kitajske z drugimi državami, temveč tudi znotraj države. Kot veste, svilena cesta povezuje obalna območja z Šindžangom, Tibetom, Mongolijo in tako naprej. Kako se torej soočiti s tolikšno raznolikostjo? Kako premostiti prepad regionalnih razlik? Kako se lotiti razlik med urbanimi območji in podeželjem? In ko se bodo ti projekti uresničili, kako narediti vtis z gospodarsko močjo na druga območja? To terja preudarek, premislek, poleg tega pa potrebujete tudi gospodarsko moč, šele potem si lahko prizadevate za enakopravnost in raznolikost v okviru projekta. V tem je torej nekakšna rekonceptualizacija projekta, vlada bi morala vanj vnesti socialno dimenzijo, to pomeni spremembo z novo usmeritvijo. Prepričan sem, da so možnosti za to, saj je iz vseh novih projektov v državi in različnih družbenih kriz izšel tudi določen aktivizem.

Kako lahko torej bolj učinkovito vključijo te dimenzije? Po mojem mnenju je pomemben del tega – več demokratičnosti. Kot veste, poteka še en projekt – Azijska investicijska banka, ki se ji je doslej pridružilo že 57 ustanovnih članic. Menim torej, da ti tradicionalni regionalni projekti, prav tako mednarodni, vsaj iz vidika udeležbe kažejo, da gre za bolj demokratične mehanizme, medtem ko v obstoječih sistemih zelo prevladuje posamezna sila. Gre torej za proces, kot sem že poudaril, kapital ni enostranski, je večnacionalen in uporaben na številnih ravneh. Kako naj torej intelektualci ali delavci izkoristijo ta družbeni trenutek, da bi spremenili javno mnenje? To je po mojem mnenju del repolitizacije. Seveda je pomembno, kakšne vrednote in nove ideje se bodo razvile.

Kitajska je letos postala največje gospodarstvo na svetu in na tem mestu prehitela Združene države Amerike. Kitajska torej zdaj poskrbi za 16,5 odstotka svetovnega gospodarstva, ZDA pa za 16,3 odstotka. Seveda ljudje na Kitajskem v povprečju še vedno ne živijo tako kot Američani, toda kljub temu je ta gospodarski kazalec znak, da se Kitajska vzpenja do najbolj pomembne ali ene od najpomembnejših svetovnih velesil. Nekateri na Zahodu se bojijo, da bi to utegnilo pomeniti zmanjšanje pomembnosti demokracije po svetu. Kakšna velesila bo Kitajska po vašem mnenju?

Kar se tiče demokracije za domačo civilno družbo, pravic ljudi, se strinjam, globalno pa ne vidim, da bi imela označba demokracije tak pozitiven učinek na demokratizacijo družbe. Naj spomnim, kaj se je zgodilo v Libiji, Iraku, v afriških državah in številnih drugih. Najprej bi se morali znebiti iluzij o tem, kdo je bolj demokratičen in kdo manj. Mislim, da gre pri tem za iluzijo, o tem bi morali vnovič premisliti. Če bi prosili ljudi od Latinske Amerike do Afrike, naj primerjajo ti dve sili, bi bili odgovori prav nasprotni. Pri tem ne želim opravičevati Kitajske, saj ko govorimo o teh vprašanjih, se moramo zavedati, da gre za iluzije. Ali lahko rečemo, da nekatere bolj demokratične države poskušajo demokratično delovati tudi na globalni ravni? To preprosto ni res.

To je prvo. Drugo pa je, da bi se morali spomniti osnovnih dejstev. Kitajska je postala bodisi prva ali druga gospodarska sila, na Kitajskem namreč večina ljudi še vedno verjame, da smo na drugem mestu in da bomo mogoče šele v naslednjem desetletju postali prvi, kljub temu pa zaradi goste naseljenosti, zaradi številnih neuravnoteženosti, tudi če bruto domači proizvod razdelimo s številom prebivalcev – močno zaostajamo za vsemi zahodnimi družbami, ne le Združenimi državami Amerike, temveč tudi za evropskimi državami. Znotraj naše družbe so zelo velike socialne razlike, regionalne razlike ter razlike med urbanimi in ruralnimi območji.

Tretjič, Kitajska je še vedno precej nestabilna. Živimo v obdobju finančne krize. Veste, da imamo gospodarsko rast; ali je ta vzdržna, pa je drugo vprašanje. Po moji oceni je Kitajska še vedno gospodarsko ranljiva, prav tako sem prepričan, da je še vedno v procesu rasti. Nekateri sicer govorijo o upočasnjevanju gospodarske rasti, toda v primerjavi z drugimi državami je naša rast visoka, vendar pred resnimi izzivi in negotovostjo, o čemer bi morali premisliti. To so notranja vprašanja.

Širše rečeno in dolgoročno smo priče neprecedenčnim globalnim razmeram. V zadnjem stoletju se je pojavila nova velesila z zelo močno državo in vojsko, Amerika. Velika Britanija je enak primer, celo Sovjetska zveza je bila kombinacija gospodarske sile ter vojaške in politične moči. Na drugi strani se je gospodarstvo iz zahodnih družb zdaj pomaknilo v vzhodno Azijo, središče vojaške moči pa ne. Tega nisem odkril jaz. Giovanni Arrighi je pred 20-imi leti izjavil, da smo v novih razmerah, ki se še nikoli prej niso zgodile. Bila sta dva centra, en gospodarski, drugi morda ne več absolutno gospodarski, vendar še vedno absolutni vojaški center. To ravnotežje je na drugi strani ustvarilo nov center, bolj demokratičen, saj nima nobene prevladujoče moči. Kitajska torej absolutno nima nobene take moči. Če na primer primerjate Azijsko investicijsko banko z veliko širšo udeležbo kot v Svetovni banki, to pomeni, da je prva ekonomsko bolj demokratična kot stare sile.

Dejstvo je, da bi to lahko povzročilo nove nevarnosti. Če nastane neravnovesje, ne vemo, kakšne nevarnosti bi to lahko prineslo. Očitno mora vsaka nova velesila najprej razviti vojsko za varovanje svojih interesov, to absolutno nesorazmerje na sodobnem trgu pa lahko sproži nevarnosti povsod. Kar se je zgodilo v Afriki in kar se bo z veliko verjetnostjo zgodilo v Aziji, po moji oceni pomeni eno od možnih nevarnosti za globalno družbo. Ko bo izbruhnil vojaški spopad, bo namreč  povzročil propad globalnega gospodarstva, kar bo vplivalo na vsakogar. Da ne omenjam cene kakršnega koli vojaškega spopada. Po moji oceni je to prihodnost, ne pa preproste sodbe o tem, da je stari sistem bolj demokratičen in novi bolj avtoritaren. To ni res, saj globalni sistem ni demokratičen, vsaj ta hip ne.

Slovenija je izkusila tako socializem kot kapitalizem, enostrankarski sistem in večstrankarskega. Kaj bi po vašem mnenju morala storiti država s takimi izkušnjami, da bi dosegla večjo enakopravnost, da bi zaustavila depolitizacijo, zmanjševanje socialnih pravic in nadvlado korporacij?

Težko bi kaj predlagal. Med obiskom tukaj zelo uživam. Videti ste zelo mirna in uspešna država. Vzpostavil sem tudi stik s svojimi tukajšnjimi kolegi, ki so mi povedali o težavah pri privatizaciji podjetij in zaradi zmanjševanja socialnih pravic tukaj. Seveda se tudi pri vas pozna splošna kriza socialnih pravic v Evropi. Prav tako mislim, , da je to izjemno pomemben proces za Slovenijo in nekatere druge države. Imate zelo raznoliko in zapleteno zgodovino ter različne izkušnje s silami in imperiji, ki so vas obkrožali; Avstrija, Madžarska, Otomanski imperij, Rusija, Habsburžani, vse to so sile, ki ste jih izkusili, bili ste tudi v Jugoslaviji. Nato ste prvič v zgodovini postali neodvisna država, vendar za zelo kratko obdobje, zdaj pa ste postali članica Evropske unije.

Mislim, da neodvisno od tega, ali gre za majhno ali veliko družbo, to velja celo za Kitajsko, smo pred nekaterimi zelo podobnimi izzivi. Eden od njih je, kako ustvariti avtonomijo v odprtih razmerah, da ni ekskluzivna. Smo del globalne družbe ali Združenih narodov in tako naprej, na drugi strani pa prav tako potrebujemo določen del avtonomnosti naše družbe v prihodnosti. V nasprotnem primeru bo o vsem odločal nespameten tok kapitala ali česa podobnega, to je nevarnost za vse. Če bi mislili samo na suverenost Slovenije, ne bi bili članica Združenih narodov. Morate pa temu dati obliko, pri čemer je pomembno, kakšno avtonomijo, kako lahko tukajšnja civilna družba postane bolj vplivna pri odločanju o svoji prihodnosti. Menim, da je tako povsod, da je to res pomembno vprašanje demokracije v novih razmerah. Opravičujem se zaradi svoje nevednosti glede Slovenije in procesov tukaj, vendar, kot sem izvedel od tukajšnjih kolegov, mislim, da je to nujno. V tem smislu smo res pred istimi izzivi, pa čeprav v različnih kontekstih, v različnih razsežnostih.


24.07.2024

Mateja Bizjak Petit: "Francozi so zadnje leto v kulturi subvencionirali samo dogodke, ki se ukvarjajo s športom."

V prihodnjih dneh bo pozornost mednarodne javnosti, zlasti ljubiteljev in ljubiteljic športa, usmerjena v Pariz, kjer bodo v petek otvorili poletne olimpijske igre. Francija bo že šestič gostiteljica tega velikega dogodka. To deželo pa že dobra tri desetletja od blizu spoznava umetnica, pesnica, lutkarica in neumorna povezovalka slovenskega in francoskega sveta, Mateja Bizjak Petit, ki je konec junija za svoje delo prejela tudi priznanje in zahvalo Urada Republike Slovenije za Slovence v zamejstvu in po svetu. V pogovoru z Mojco Delač sta se seveda dotaknili tudi športa in vprašanja, kako megalomanski dogodek vpliva na življenja domačinov, Mateja Bizjak Petit je na svet pogledala s kritičnim ustvarjalnim očesom, razmišljala o tem, kako je ustvarjati za otroke, se sprehodila skozi leta življenja v Franciji ter po ulicah ljube, domače Ljubljane, kjer je bila na obisku, ko se je ustavila v našem radijskem studiu.


17.07.2024

Luka Camlek: Moje delo je nujna medicinska pomoč. To ni vabljivo delo, je težko, zahtevno in ni dobičkonosno

Luka Camlek, zdravnik intenzivist na pediatrični kliniki Univerzitetnega kliničnega centra v Ljubljani, svoje strokovno delo povezuje tudi z delom v enoti helikopterske nujne medicinske pomoči in v Gorski reševalni zvezi Slovenije, kjer je že drugi mandat vodja komisije za medicino. Trikotnik zdravniškega dela zanj prinaša nove, predvsem strokovne in osebne izzive. Kot član ekipe sodeluje tudi pri nujnih medicinskih prevozih kritično bolnih otrok in novorojenčkov. Kot zdravnik, gorski reševalec letalec pa ugotavlja, da v naših gorah vse več ljudi potrebuje pomoč tudi zaradi nenadne obolelosti. Kot zdravnik intenzivist ne stavka, ker je stavka na takem delovnem mestu nedopustna. Opozarja pa na neurejenost zdravstvenega sistema ter nujnost digitalizacije enot intenzivne terapije. Luka Camlek išče razbremenitev na gorskem in cestnem kolesu. Njegova prva izbira pa so visoke gore, tudi  tuja gorstva, ki jih osvaja skupaj z družino.


10.07.2024

Valter Mavrič: Smo neke vrste storitvena dejavnost za 450 milijonov Evropejcev

Direktorat za prevajanje pri Evropskem parlamentu je ena izmed največjih prevajalskih služb na svetu. Vodi jo Valter Mavrič, ki je tudi najvišji slovenski uradnik v evropskih ustanovah. Mavrič pravi, da je direktorat neke vrste storitvena dejavnost za 450 milijonov Evropejcev. Kakšna je njegova služba? Kako to, da se v Evropskem parlamentu povečuje raba angleščine po širjenju Evropske unije in izstopu Združenega kraljestva? Kako se v jeziku kažejo politične odločitve? O vsem tem se je s poliglotom, ki govori devet jezikov, pogovarjal Aleksander Čobec.


03.07.2024

Branko Šturbej: Moje vodilo v življenju je, da se ne smem jemati preveč zares

Igralec Branko Šturbej je letošnji prejemnik Borštnikovega prstana, najvišjega priznanja, ki ga lahko prejme slovenski gledališki igralec ali igralka. Takoj po končanem študiju na Akademiji za gledališče, radio, film in televizijo v Ljubljani se je leta 1985 zaposlil v SNG Drama Ljubljana; tam je odigral prve vidne vloge in prejel prve nagrade. Že kmalu pa se je vrnil v rodni Maribor, kjer je ostal ves čas ravnateljevanja režiserja Tomaža Pandurja. Od leta 1990 je odigral vrsto izjemnih vlog v njegovih režijah pa tudi v uprizoritvah drugih režiserjev; zelo opazno je bilo njegovo sodelovanje z Januszem Kico, ki še kar traja. Od leta 1997 igralsko ustvarja v ljubljanski Drami in v drugih slovenskih gledališčih, pa tudi pri filmu in televiziji, že dvajset let pa na AGRFT poučuje dramsko igro.


26.06.2024

Dr. Sara Brezigar, predsednica Slovenskega raziskovalnega inštituta v Trstu: Vez med znanostjo in politiko danes ni več tako tesna, kot je bila nekoč

Pred 50 leti je bil v Trstu uradno ustanovljen Slovenski raziskovalni inštitut, ki so ga poimenovali SLORI. Razlog za njegovo ustanovitev so bile specifične razmere, v katerih so se znašli tam živeči rojaki. Trst je bil za tedanjo Jugoslavijo strateško pomemben in zato je tja prišlo veliko kadrov, političnih aktivistov, ki so narodno skupnost vnovič postavili na noge. Da bi imela manjšina strokovne podlage za zagovarjanje svojih interesov, so ustanovili raziskovalni inštitut, pripoveduje doktorica Sara Brezigar, predsednica upravnega odbora SLORI-ja. Kakšno pot je prehodni inštitut od začetkov do današnjih dni, kakšna je njegova vloga danes in kaj kažejo najnovejše raziskave o sami slovenski narodni skupnosti v Italiji? Kako se je spremenila in kaj so najpomembnejši izzivi, pred katerimi se je znašla?


19.06.2024

Prof. dr. Roman Kuhar: Kompleksna vprašanja nimajo tako enostavnih odgovorov, kot jih ponujajo populizmi

Nagrada Mentor leta, ki jo vsako leto podeljuje Društvo Mlada akademija, je namenjena promociji dobrega mentorstva in dobrih mentorskih praks in tudi osebnemu priznanju dobrih mentorjev. Prestižni naziv Mentor leta 2023 je prejel profesor doktor Roman Kuhar iz Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani, ki ga gostimo v tokratni oddaji Intervju. Z njim se je o njegovem mentorskem, predavateljskem in raziskovalnem delu na področju enakosti spolov, diskriminacije, homofobije, državljanstva in človekovih pravic pogovarjala Urška Henigman.


12.06.2024

Bogdan Fink: Po njegovi zaslugi slovenski tour privablja kolesarske zvezdnike

Začenja se jubilejna, 30. kolesarska dirka Po Sloveniji. Njeni začetki segajo v leto 1993, ko je postala nova članica Mednarodne kolesarske zveze. V vsem tem času je dirka odpadla le dvakrat: leta 1997 zaradi pomanjkanja denarja, leta 2020 pa zaradi epidemije koronavirusa. Prvi organizacijski direktor dirke je bil legendarni Jože Majes, leta 2002 pa je to krmilo prevzel takrat komaj 30-letni Bogdan Fink, ki je tega leta stopil tudi v direktorske čevlje novomeškega kolesarskega kluba Adria Mobil. Bogdan Fink je nekdanji vrhunski kolesar, ki je svojo kariero začel v Novem mestu, na mladinskem svetovnem prvenstvu je osvojil bron, po poškodbi stegnenice pa se je podal v trenerske in organizacijske vode. Kako je prehodil pot od tekmovalca do direktorja mednarodne kolesarske dirke, ki je tudi priprava na znameniti Tour de France? Kakšne izzive prinaša organizacija takšnega dogodka, kako je sodeloval pri preobrazbi kolesarskega asa Primoža Rogliča in kaj lahko pričakujemo na letošnji dirki Po Sloveniji? O vsem tem z Bogdanom Finkom na terenu v Murski Soboti, pred štartom prve etape Dirke Po Sloveniji, novinar Rok Valenčič, tehnična izvedba Nina Kač.


05.06.2024

Mag. Mojca Mihelič: Nesmiselno se mi zdi popolnoma prepovedati telefone v šoli

O šolskem sistemu, novostih, potrebah in številnih težavah Mojca Mihelič brez ovinkov pove svoje mnenje. Ta sistem pozna do obisti. Najprej je bila učiteljica matematike in fizike. Že šestnajst let je ravnateljica osnovne šole Danile Kumar v Ljubljani, od lani pa je tudi predsednica združenja ravnateljev in ravnateljic osnovnih in glasbenih šol. Pred nekaj dnevi je povedala: »V šolstvu vlada alarmantno stanje.« Kateri so največji problemi, ali se starši res preveč vtikajo v šolanje svojih otrok, kaj meni o uvedbi drugega tujega jezika v osnovno šolo, kaj o tem, da bi pametne telefone izgnali iz šolskih prostorov, ali imamo pri nas res brezplačno šolo – to je le nekaj vprašanj zanjo.


29.05.2024

Ddr. Verena Vidrih Perko: Dediščina in muzeji so etika in morala

Verena Vidrih Perko, doktorica arheoloških in muzeoloških znanosti, že desetletja prepleta obe stroki. Bogata spoznanja o ohranjanju in prenašanju dediščine pa uspešno širi v različnih sredinah od študentov na Filozofski fakulteti do zagnanih slušateljev v Gorenjskem muzeju. V zadnjih letih jo navdihujejo zgodbe in njihova sporočila, še posebej jo navdušujejo zgodbe v dialektih, ki se kot pomembna dediščina ohranjajo v izvornem prostoru. Slovensko muzejsko društvo je Vereni Vidrih Perko za odličnost strokovnega dela podelilo Valvasorjevo nagrado za življenjsko delo. Arheologinja in muzealka, dolgoletna sodelavka Gorenjskega muzeja v Kranju, je avtorica več kot 500 znanstvenih in strokovnih prispevkov. Z veseljem se spominja izkopavanj na Ajdni ter številnih odmevnih arheoloških razstav: Železna nit, Zlata doba Karnija, soustvarjala pa je tudi pregledno razstavo Prelepa Gorenjska.


22.05.2024

Andrej Klemenc - vizionar trajnostne mobilnosti

Kolesarska strast, filozofska misel in predanost trajnostnemu razvoju. Kako kolesarjenje spreminja življenja ljudi in mesta? Kako vpliva na zdravje in okolje? Spoznajte kolesarskega aktivista Andreja Klemenca, ki je sodeloval pri ustanovitvi ljubljanske in slovenske kolesarske mreže ter Društva električnih kolesarjev Slovenije. Izvedeli boste, kako je od študija filozofije prešel v okoljski aktivizem ter s svojimi idejami in projekti spodbujal zeleno energijo in okolju prijazno prometno politiko.


15.05.2024

Dr. Miha Jeršek: Delo v muzeju je čast, ampak zaposleni odhajajo zaradi nizke plače in slabih pogojev dela

Pred mednarodnim dnevom muzejev smo v oddajo Intervju povabili direktorja Prirodoslovnega muzeja Slovenije dr. Miho Jerška. V njem se že vrsto let spopadajo s prostorsko problematiko. V muzejski zgradbi na Prešernovi sta namreč kar dva državna muzeja: Prirodoslovni muzej in Narodni muzej Slovenije. Lani je ministrstvo za kulturo priskrbelo sredstva za novo idejno rešitev novogradnje Prirodoslovnega muzeja Slovenije v Biološkem središču v Ljubljani. Zato so v muzeju optimistični glede rešitve tega problema, precej drugače pa je na področju kadrov. V soboto, 18. maja, bodo tudi v slovenskih muzejih in galerijah počastili mednarodni dan muzejev. Letošnja izbrana tema je Muzeji za izobraževanje in raziskovanje in poudarja ključno vlogo kulturnih ustanov za zagotavljanje celostnega izobraževanja. Želijo, da bi muzeji na ta dan še posebno spodbujali k bolj trajnostnemu in vključujočemu svetu. Muzeji so dinamična izobraževalna središča, ki spodbujajo radovednost, ustvarjalnost in kritično mišljenje. Letos želijo predstaviti svoj prispevek k raziskovanju in širjenju novih idej. Muzeji so ključni prostori, v katerih se prepletajo področja od umetnosti in zgodovine do znanosti in tehnologije in oblikujejo naše razumevanje sveta. Številni strokovnjaki v naših muzejih opravljajo pomembno raziskovalno delo, izsledke teh raziskav pa muzeji širijo med ljudi s svojimi izobraževalnimi programi, ki so namenjeni mladim in odraslim, strokovnjakom in laikom. Tako so zapisali v Mednarodnem muzejskem svetu za Slovenijo.


07.05.2024

Dr. Janez Potočnik: Evropska unija mora poenotiti davčno politiko in jo uporabiti za okoljske cilje

Ali je Evropska unija kljub krepitvi obrambnih politik in izdatkov še mirovni projekt? Je evropski zeleni dogovor upravičeno postal grdi raček ali gre le za sprevrženo predvolilno kampanjo? Pa tudi o sobah pobega v Evropski uniji in o tem, kaj ima naš odnos do Unije skupnega z impresionističnimi umetninami. O tem pred dnevom Evrope, ob začetku kampanje pred evropskimi volitvami in na vrhuncu praznovanj 20-letnice članstva Slovenije v Uniji v oddaji Intervju na Prvem ključni pogajalec in dolgoletni evropski komisar dr. Janez Potočnik.


29.04.2024

Goran Lukić: Prvi maj je opomnik. Opomnik, da moramo biti zelo pazljivi, da nam pravice, o katerih govorimo danes, jutri ne spolzijo iz rok.

Goran Lukić se za pravice nevidnih delavcev bori že vrsto let – na svojem, torej na Delavski svetovalnici je zadnjih osem let. Pravi, da je Slovenija na področju delavskih pravic v nevarnem trenutku: navzven se zdi vse brezhibno, a v zakulisju je vse kar precej kaotično neorganizirano. Dogajanje na delovni inšpekciji označi za svetilnik, ki bi moral braniti delavstvo, a je tamkaj luč očitno ugasnila. V katerih panogah je največ delavskih kršitev? Kako ocenjuje delo ministra za delo? In ali mu je bilo ponujeno mesto glavnega delovnega inšpektorja?


24.04.2024

Alijana Šantej: "Univerza za tretje življenjsko obdobje je svet v malem."

Ko se je prof. dr. Ani Krajnc in dr. Dušani Findeisen porodila zamisel o izobraževanju starejših in se je leta 1984 prvih šest starejših študentov začelo izobraževati v študijskem krožku francoščine, si nihče ni predstavljal, da bo 40 let pozneje Slovenska univerza za tretje življenjsko obdobje razvita nacionalna mreža. Takrat je bila misel o starejših, ki se učijo, precej nenavadna in pogumna, saj marsikdo ni razumel, zakaj bi si človek po upokojitvi pridobival nova znanja. Gospa Alijana Šantej je ena tistih, ki niso niti malo dvomili o pomembnosti izobraževanja v katerem koli življenjskem obdobju, ko se je pridružila sodelavcem na Univerzi za tretje življenjsko obdobje v Ljubljani. "V tistem obdobju," pravi, "je bilo veliko vprašanj in začudenja, a tudi veliko podpore." Gospa Alijana Šantej je vodja Univerze za tretje življenjsko obdobje v Ljubljani, v tokratni Intervju jo je povabila Lucija Fatur.


17.04.2024

Nataša Kramberger: Kako je možno, da v tako majhni državi obstaja tako velik prepad med urbano in ruralno kulturo?!

Nagrajena pisateljica, kolumnistka in eko-kmetovalka nalije čistega vina meščanom, ki nočejo razumeti kmetov, in kmetom, ki nočejo razumeti meščanov


10.04.2024

Katarina Štrukelj: Solidarnost pri Slovencih obstaja

Migracijski tokovi se spreminjajo. Sirski, pozneje pa še ukrajinski val sta konkretno vplivala na dogajanje v mednarodnem okolju. To je od blizu spoznala tudi Katarina Štrukelj, ki dobro pozna področje migracij, še posebno mednarodne zaščite, sprejema, oskrbe in uresničevanja pravic prosilcev za mednarodno zaščito ter integracije oseb v določeno okolje. Opravljala je številne vodstvene funkcije v okviru ministrstva za notranje zadeve, tudi vlogo vodje azilnega doma. Od leta 2019 pa je direktorica Urada vlade za oskrbo in integracijo migrantov in njen trenutno največji izziv ostaja iskanje lokacij za vzpostavitev začasnih azilnih domov. Kako solidarni so Slovenci do tistih, ki bežijo od doma v neznano? Katere izmed tisočerih zgodb, ki jih je spoznala v vseh letih delovanja, so jo najbolj ganile?


03.04.2024

Vesna Rijavec: "Tudi vsak med nami mora prispevati k temu, da bo pravna država delovala."

V tokratni oddaji gostimo pravnico, univerzitetno profesorico, dvojno častno doktorico Vesno Rijavec. Sicer predavateljica in prodekanica za mednarodno dejavnost mariborske Pravne fakultete je za lanskim častnim doktoratom Univerze v Gradcu ob koncu letošnjega januarja prejela še častni doktorat Univerze v Uppsali na Švedskem. Gre za univerzo, ki je bila ustanovljena leta 1477, sodi med najstarejše in se uvršča med 100 najboljših univerz na svetu. Pri častnem doktoratu gre za znamenje univerzitetne časti, ki se podeljuje po temeljitem premisleku. Zapis obrazložitve je v bistvu poklon prejemničinemu obsežnemu delu na področju civilnega procesnega ter mednarodnega zasebnega in procesnega prava pa tudi vodenju več evropskih primerjalnih raziskovalnih projektov. S prof. dr. Vesno Rijavec, častno doktorico univerz v Gradcu in v Uppsali - ki ji je bila pravna veda praktično položena v zibko - se je pogovarjal Stane Kocutar. Foto: prof. dr. Vesna Rijavec med predavanjem na Univerzi v Uppsali – pred podelitvijo častnega doktorata, osebni arhiv


27.03.2024

Sonja Gole: Na spremenjene zahteve okolja smo pripravljeni, saj imamo odlične sodelavce z znanjem, inovativnostjo in zavzetostjo

Dolgoletna generalna direktorica družbe Adria Mobil Sonja Gole se je s prvim marcem upokojila in vodenje enega vodilnih evropskih proizvajalcev počitniških vozil prepustila nasledniku. Ko je pred 28imi leti prevzela vodenje podjetja, je bilo to v slabem finančnem stanju, blagovna znamka Adria je izgubljala vrednost, a so se s sodelavci lotili razvoja novih produktov s poudarkom na kakovosti, inovativnosti in s tem dviga imidža blagovne znamke. Podjetje je zapustila finančno stabilno, z rekordno prodajo in ekipo, ki naj bi podjetju zagotavljalo dodatno rast. S Sonjo Gole se je v sredinem Intervjuju na Prvem pogovarjal Jože Žura. Foto: Leon Vidic


20.03.2024

Mateja Čalušić: Dokazati moramo, zakaj je obdavčevanje plačil za težje pogoje obdelave neupravičeno

Na čelo kmetijskega ministrstva je v najbolj dramatičnem obdobju evropskega kmetijstva, ko evropska mesta hromijo množični protesti kmetov in ko tudi slovenski kmetje zahtevajo rešitev številnih nakopičenih problemov, iz poslanskih vrst stopila Mateja Čalušić. Kako razmeroma neizkušena političarka obvladuje napete situacije in kako je umirila nezadovoljne kmete, da so odpovedali za včeraj napovedani veliki protest v Ljubljani? Obljube so bile dane ‒ ali ima ministrica moč, da jih bo tudi uresničila? Bo v kolesju zelene transformacije kmetijstva žrtvovala male hribovske kmetije in ali bo pospešila proizvodnjo v rastlinjakih? Z ministrico za kmetijstvo se bo o aktualnih vprašanjih pogovarjala Jernejka Drolec..


13.03.2024

Branko Franc Selak: Kamorkoli grem, vedno najprej pogledam kamen

Branko Franc Selak, dolgoletni direktor Marmorja Hotavlje, je letošnji prejemnik priznanja za življenjsko delo, ki mu ga je podelilo Združenje Manager. S podjetjem, ki je danes v svetovnem vrhu opremljanja prestižnih jaht, je povezan petinpetdeset let. Za zaposlene in podjetje, ki ga zdaj vodita sinova, so največji izziv zahtevna naročila. Ta so povezana z novimi znanji, s sodobno tehnologijo, z rastjo in nenehnim razvojem. Branko Franc Selak je prepričan, da je prav to jamstvo za uspeh kakovostnih kamnarskih izdelkov, pomembnih za prisotnost na novih trgih ter stabilno poslovanje Marmorja Hotavlje s 158 zaposlenimi.


Stran 1 od 45
Prijavite se na e-novice

Prijavite se na e-novice

Neveljaven email naslov