Prvi vpoklici avtomobilov z vgrajeno sporno programsko opremo v Sloveniji bodo 1. marca. Foto:
Prvi vpoklici avtomobilov z vgrajeno sporno programsko opremo v Sloveniji bodo 1. marca. Foto:

Jože Tršelič z Agencije za varnost prometa nam je povedal, ki ima v Sloveniji tudi funkcijo homologacijskega organa, bodo prvi ukrepi zajeli vozila tipa 2H, gre za komercialni model amarok, in motorje, ki so v ta vozila vgrajena z oznako CDBA oz. CDCA. Sledili bodo passat, škoda superb in ostali modeli. A Danilo Ferjančič, generalni direktor Porsche Slovenija, dodaja, da "bodo glede na veliko število možnih kombinacij modelov, motorjev in menjalnikov, programske opreme za to na voljo postopoma, zato bomo tudi mi vabila pošiljali postopoma skozi vse leto 2016."

KBA: mejne vrednosti emisij ostajajo znotraj predpisov

Kot so nam povedali na Agenciji za varnost prometa, so vse meritve nemškega homologacijskega organa pokazale, da bodo mejne vrednosti emisij in trajnostnih naprav za nadzor emisij pri modelu amarok ostale znotraj predpisanih meja. Prav tako so potrdili, da se poraba goriva in vsebnost CO2 ne bosta spremenila, prav tako naj poseg ne bi vplival na moč in navor motorja. A če bo pri modelu volkswagen amarok zadostovala posodobitev programske opreme, to ne velja za vse sporne avtomobile. "Pri veliki večini motorjev je potrebna le nadgradnja programske opreme, kar bo trajalo približno pol ure, pri motorjih 1.6 TDI pa je poleg tega potrebno vgraditi še tako imenovani usmerjevalnik toka zraka, to je majhna plastična cev z rešetkami, predvideni delovni čas za to pa znaša nekaj manj kot eno uro," pravi Danilo Ferjančič.

Ob spremembi lastnosti po novo prometno dovoljenje

Če se bodo lastnosti vozil po posodobitvi programske opreme ali pri fizičnem posegu v motor, kar je bolj verjetno, vendarle spremenile, bodo morali lastniki spreminjati tudi prometno dovoljenje. A nemški avtomobilski koncern obljublja, da bodo lastnosti vozil ostale nespremenjene tudi pri modelih, pri katerih bo potreben fizični poseg v motor. To pa pod vprašaj postavlja upravičenost številnih zahtevkov za uveljavljanje stvarne napake, ki so jih uvozniku poslali lastniki vozil v predpisanem roku, o čemer se je kmalu po izbruhu afere izreklo tudi pristojno ministrstvo. Dušan Pšeničnik z Direktorata na notranji trg je takrat povedal, da mora prodajalec potrošniku izročiti blago v skladu s pogodbo. "In če izročeno blago nima v pogodbi določenih pogojev, potem lahko govorimo o stvarni napaki. In iz do sedaj znanih podatkov, ki jih imamo, vozila teh lastnosti niso imela. In lahko govorimo o stvarni napaki," je med drugim povedal Pšeničnik.

Potrošniške organizacije: Imate pravice, uveljavljajte jih!

Po naših neuradnih podatkih je pri Porsche Slovenija kar 3000 lastnikov vozil z vgrajeno sporno programsko opremo uveljavljalo pravice iz naslova stvarne napake. Mnogi od lastnikov teh vozil so zahtevali bodisi vračilo kupnine bodisi zamenjavo vozila. A Boštjan Okorn z Zveze potrošnikov Slovenije opozarja, da gre za vseevropsko afero in da bodo "pri Volkswagnu verjetno skušali zadevo speljati po svojih zakonih oziroma po zakonih, ki veljajo v Nemčiji." Slovenski potrošnik je namreč v primeru uveljavljanja stvarne napak bolj zaščiten kot evropski, saj lahko načeloma sam izbira, kakšne vrste kompenzacijo želi. Ob tem odvetnik Miha Šercer dodaja, da "če se na drugi strani nekdo temu upira in pravi, da ni stvarna napaka, potem bo o tem odločalo sodišče. Ampak mislim, da tukaj ne bo dileme." Potrošniške organizacije v Evropi sicer napovedujejo testiranje vozil po odpravi napak in ugotavljanje ali so se lastnosti teh vozil spremenile ali ne.