Foto: Reuters
Foto: Reuters

Izkušnja gledalke Tanje Skočir Popivoda, ki se je pred nekaj meseci preselila iz Škofje Loke v Andraž nad Polzelo, osebno zdravnico pa ima še vedno v prejšnjem kraju, saj na Polzeli ne sprejemajo novih pacientov, kaže na neurejene razmere na področju družinske medicine. Marca, tik pred razglasitvijo epidemije, je sogovornica zaradi hudih bolečin v črevesju dobila napotnico za kolonoskopijo: »Nato se je vse ustavilo. Med tem časom sem sicer klicala, a nisem nikogar priklicala, tudi obvestila o novem terminu nisem dobila. Ko pa sem jih končno priklicala, so mi povedali, da potrebujem novo napotnico.« Novo napotnico je dobila, na kolonoskopijo pa mora čakati najmanj sedem mesecev. Medtem postajajo težave s črevesjem vse hujše, pravi sogovornica: »Najhuje je, ko ves mesec ne morem odvajati blata, pride do zastrupitve in se to združi z žolčem, to so pravi žolčni napadi, trese me, telesna temperatura mi naraste, zebe me, ne morem vstati iz postelje, bruham, nekdo mora biti stalno ob meni, saj sama še na stranišče ne morem.« Na vprašanje, zakaj ni dobila napotnice z najvišjo stopnjo nujnosti, saj na pregled ne more čakati sedem mesecev, ji je po besedah naše sogovornice zdravnica odgovorila: »Nadrejeni v zdravstvenem domu Škofja Loka neradi vidijo, da zdravniki izdajamo nujne napotnice.« To pa vodstvo zdravstvenega doma zanika. »Vodstvo zdravstvenega doma nima nikakršnega vpliva na to, niti ne posega v avtonomne odločitve zdravnikov, kako bodo napotovali paciente. To je v pristojnosti izbranega osebnega zdravnika,« je pojasnil direktor Zdravstvenega doma Škofja Loka prim. dr. Aleksander Stepanović. Ob tem je gledalki svetoval, naj se, če se je njeno zdravstveno stanje od zadnjega pregleda poslabšalo, s svojo zdravnico dogovori za nov pregled: »Stopnja nujnosti se lahko ustrezno spremeni.«

Priklicati zdravnika praktično nemogoče

Na družbenih omrežjih se številni pritožujejo, da jim kljub vztrajnemu klicanju – nekateri poskušajo po 60-krat in večkrat – ne uspe priklicati osebnega zdravnika. Boljše izkušnje imajo tisti, ki se na zdravnika obrnejo po elektronski pošti ali prek sistema elektronskega naročanja. A kot trdijo, v nekaterih primerih na odgovor zdravnika čakajo celo več dni. Oglasil se nam je gledalec, ki mu ves teden ni uspelo priklicati osebne zdravnice, prav tako mu ni odgovarjala na elektronsko pošto. Naposled je poklical v tajništvo zdravstvenega doma, kjer so mu odgovorili, da se neodzivnosti zdravnice zavedajo, a da glede tega ne morejo storiti ničesar. Predlagali so mu, naj napiše pritožbo. »Novi koronavirus je le razgalil težave, na katere smo zdravniki družinske medicine opozarjali že vrsto let. Osebno sem že pred tremi leti opozoril, da če ne bomo ničesar spremenili, ne bomo poznali družinske medicine, kakršno poznamo danes. In to se že dogaja: z vsemi temi težavami pri izbiri osebnega zdravnika in tudi zdaj pri neobvladljivosti števila pregledov, telefonskih klicev in elektronskih sporočil,« pojasnjuje prim. dr. Stepanović. Pritožujejo se tudi starejši, ki računalnika ne znajo uporabljati. »Zato bi se morale vse zdravstvene ustanove reorganizirati in opremiti tako, da bi lahko paciente poklicali nazaj, ne pa da ubogi starejši pred telefonom presedijo dan, dva, tri, preden komaj dobijo koga, da se naročijo,« je kritična predsednica Združenja za dostojno starost Srebrna nit Biserka Marolt Meden.

Diagnoza na daljavo

Da je v zdravstvu na primarni ravni potrebna reorganizacija, je prepričan tudi Ljubljančan, ki je pred kratkim zbolel. »Zjutraj sem se zbudil z bolečim grlom, glavobolom, visoko vročino in bolečinami v mišicah. Poklical sem svojo zdravnico in dobil sestro, ki me je vprašala po simptomih. Ker so se ti deloma skladali s simptomi covida 19, so me najprej napotili na testiranje.« Na rezultate testa, ki je bil negativen, je čakal tri dni, nato je o njih obvestil zdravnico, ta pa ga je prosila za fotografijo žrela. »Fotografijo sem poslal in zelo hitro dobil recept za antibiotik, saj je zdravnica postavila diagnozo: gnojna angina,« je povedal Ljubljančan, ki se ob tem sprašuje, kako lahko zdravnik brez pregleda ve, da gre za žrelo njegovega pacienta. Prepričan je, da ob trenutnem zdravljenju na daljavo lahko pride do zlorab: »Če potrebujemo test za covid 19 in ga ne želimo plačati, bi lahko po moji izkušnji poklicali osebnega zdravnika, mu našteli vse simptome covida, ta pa bi nas brez pregleda poslal na brezplačno testiranje, ki ga morda sploh ne potrebujemo.«

Kako do osebnega zdravnika, če se ne odziva na klice in elektronska sporočila? Lahko zaupamo diagnosticiranju in zdravljenju na daljavo? Kakšne bodo posledice za zdravje državljanov, ki zaradi epidemije covida 19 ne pridejo do obravnav, specialističnih pregledov in posegov? Zakaj v Sloveniji primanjkuje kar 300 družinskih zdravnikov? To je le nekaj vprašanj, na katera bodo odgovorili v oddaji Koda danes ob 17.30 na prvem.