Bodo do odškodnin vendarle prišli tudi evropski kupci volkswagnovih vozil? Foto:
Bodo do odškodnin vendarle prišli tudi evropski kupci volkswagnovih vozil? Foto:

Potrošniki v kampanji PreVWara stroškov s kolektivno tožbo ne bodo imeli, saj jo bo financiral sklad Burford German Funding, ki bo prevzel tudi tveganje v primeru neuspešnega postopka. Potrošnike bo pred sodiščem zastopala nemška podružnica ameriške odvetniške pisarne Hausfeld; njeni odvetniki so uspešno nastopili proti Volkswagnu v ZDA. Ti bodo v primeru Slovenije zahtevke v višini celotne kupnine za avtomobile vložili na nemškem sodišču v Braunschweigu.

Kdo se lahko prijavi?

Upravičenci, ki lahko sodelujejo v kampanji, so lastniki avtomobilov znamk Volkswagen, Audi, Seat in Škoda z 1,2-, 1,6- in 2,0-litrskim dizelskim motorjem EA189 (euro 5), ki so nove ali rabljene avtomobile kupili pred 18. septembrom 2015, ko je izbruhnila afera dieselgate. Kot je povedal Boštjan Okorn z ZPS, pridejo v poštev vozila, ki so "na trg prišla nekje sredi leta 2009", poziv pa velja tudi za tiste lastnike, ki so tak avto imeli in so ga že prodali. Breda Kutin, predsednica ZPS, pravi, da je postopek vključitve potrošnikov v kampanjo preprost: "Na spletnem portalu morajo vpisati svoje podatke in podatke o avtomobilu ter predložiti dokumentacijo, s katero bodo dokazovali, da so ali so bili lastniki avtomobilov s spornimi motorji v času do izbruha afere."

V ZDA milijardne odškodnine

Medtem ko je Volkswagen po aferi, ki je izbruhnila pred dvema letoma, v ZDA izplačal 15 milijard dolarjev odškodnin, v Evropi takšne prakse ni. Prav to je razlog, da so se potrošniške organizacije pod okriljem Evropske potrošniške organizacije BEUC združile in začele vlagati kolektivne tožbe proti proizvajalcu. To se je že zgodilo v Italiji, Belgiji, Španiji in na Portugalskem, s tem tednom se jim pridružujejo tudi Švica, Litva, Slovaška in Slovenija. Nedavno so sicer potrošniški organi v EU in Evropska komisija Volkswagen pozvali, naj čim prej zaključi popravila vseh avtomobilov, povezanih s škandalom dieselgate. Po podatkih ZPS so vabilo za vpoklic, ki lahko služi kot dokazilo ob prijavi k tožbi prek ZPS, v Sloveniji dobili skorajda vsi lastniki vozil Volkswagen in Audi, medtem ko to ne velja za lastnike vozil Seat in Škoda.

Kdaj kolektivna tožba v Sloveniji?

Na vprašanje, zakaj z vložitvijo tožbe ne počakajo na uzakonitev možnosti kolektivne tožbe tudi v Sloveniji, so pri ZPS odgovorili, da je ta v parlamentarnem postopku in da na njen sprejem ne morejo čakati, saj bi sicer tvegali zamudo rokov. Novi zakon o kolektivnih tožbah naj bi posameznikom sicer omogočil lažji dostop do sodnega varstva v primeru množičnega oškodovanja in hitrejše reševanje sporov. Da ta pravni institut nujno potrebujemo, ZPS opozarja že vrsto let. "Dejansko si podjetja lahko privoščijo marsikaj, ker vedo, da jih ne bo nihče kaznoval oziroma jim ne bo treba plačati odškodnine, razen morda kakšnim posameznikom, ki bi se spustili v to bitko," pravi Matjaž Jakin. Mnogi tudi menijo, da bo zaradi številnih omejitev kolektivna tožba le brezzobi tiger, saj kolektivne tožbe ne bo mogoče vložiti v primeru, ko bi tožena stranka bili država ali občina.