Po pošti, telefonu, v televizijskih oglasih ali pred vrati prodajalci vseh vrst, ki si najraje izberejo starejše kupce, ponujajo marsikaj: od sesalnikov, posod, ortopedskih pripomočkov, čudežnih prehranskih dopolnil do mazil. Da velikokrat nepotrebne in predrage predmete prodajajo celo dementnim, pove predsednica Združenja Spominčica Štefanija Lukič Zlobec: »Imeli smo primer, ko je nekdo prodajal knjige po 1.990 evrov.« Več starejših nam je zaupalo svoje izkušnje z vsiljivimi prodajalci. Upokojenka iz Ljubljane Olga Babnik nam je opisala izkušnjo s prodajo po telefonu: »Z možem so naju poklicali po mobitelu, da prodajajo posebne mize za masažo, da naju ne bo več bolelo, da bo vse fino in krasno. Seveda sva nasedla in kupila. A tudi ko sva nekajkrat ležala na njih, ni nič pomagalo.« Mizo sta zaradi neučinkovitosti želela vrniti prodajalcu, a se na telefonsko številko nihče več ni oglasil. Starejšega gledalca Bogoljuba Slavkoviča je prijazna prodajalka prepričala, naj se včlani v klub, v katerem bo lahko po ugodni ceni kupoval kozmetiko. Članstvo je bilo brezplačno. »Potem pa je čez čas prišel visok račun za najrazličnejše kreme in mazila, ki jih nikoli nisem dobil, zato jih tudi nisem plačal.« Ker računa ni hotel poravnati, je dobil opomin pred izvršbo. Podobno pripoveduje tudi upokojenec Jože Kočar, ki so mu po telefonu prodali prehranska dopolnila po dvakrat višji ceni, kot bi jih lahko dobil v lekarni: »S prijaznostjo in zgovornostjo so me prepričali, da sem pač kupil.«

Foto: MMC RTV SLO/Shutterstock
Foto: MMC RTV SLO/Shutterstock

Zaupljivost in osamljenost sta voda na mlin prodajalcev

Spretni prodajalci so izkoristili tudi epidemijo, ko so bila poleg prehranskih dopolnil prodajni hit tudi čudežna zdravila. »Uporabniki nam povedo, da se prodajajo čudežna zdravila in pripomočki, ki naj bi zdravili in odkrivali demenco. O tem slišimo vedno večkrat,« je zaskrbljena Štefanija Lukič Zlobec. Na primer sklenitve kar sedmih življenjskih zavarovanj pa je opozorila Darinka Klemenc iz združenja Srebrna nit in opozorila, da sta zaupljivost in osamljenost starejših voda na mlin prodajalcev, ki se običajno oglasijo ali pokličejo dopoldne, ko so ljudje sami doma. »Prodajo največkrat začnejo s kakim brezplačnim poskusom, čiščenjem, anketo … Pripravijo si rezultate raziskav, kdo vse uporablja ta izdelek, kako jim je izboljšal življenje. Potem seveda igrajo na karto, da bo izdelka hitro zmanjkalo. Nizka cena je po navadi časovno omejena. In pa najpomembnejše: pripravljene imajo odgovore na vse morebitne zavrnitve, ki bi jih morebitni kupec oziroma v tem primeru starostnik utegnil izreči. Skratka, imajo odgovore, če starostniki rečejo: Nimam časa, ne potrebujem tega izdelka, podobnega imam že doma, nimam denarja oziroma moram vprašati svojce,« je način prodaje akviziterjev opisala psihologinja Mateja Videčnik. Svojcem starejših svetuje, naj se takrat, ko se starostnik odloči za nespameten nakup, nanj ne jezijo, saj to težave ne bo odpravilo. Kot pravi Videčnikova, je prava pot pogovor: »Če znamo starostnika ozavestiti, izobraziti, mu povedati, da se taki primeri dogajajo, da jih je veliko, komu vse se je kaj podobnega zgodilo in kako, kakšni izdelki se prodajajo in kakšne so rešitve, smo naredili že zelo velik korak.«

Policija svari pred povečanjem tatvin na domovih starejših

V zadnjem času policija opozarja tudi, da se je pojavilo večje število tako imenovanih drznih tatvin iz stanovanj in hiš predvsem starejših. »Število drznih tatvin se je v primerjavi z lanskim letom povečalo kar za trikrat, vsak mesec obravnavamo najmanj tri primere,« je povedal Matija Breznik s Policijske uprave Ljubljana. »Storilci delujejo tako, da se največkrat v parih prijazno obrnejo običajno na starejšo osebo, pojasnijo, da bodo na njihovem območju opravljali določena dela, na primer telekomunikacijske posodobitve, meritve zemljišča, elektro storitve ali kaj podobnega, vse to z namenom, da žrtev izvabijo iz stanovanjske hiše, jo odpeljejo stran od vhoda, torej da ta hiše nima več pod nadzorom. Medtem druga oseba vstopi v stanovanje in poišče dragocene predmete. Najpogostejše so tatvine denarja, nakita in zlatnine,« je opisal kriminalistični inšpektor Breznik. Pri Energetiki Ljubljana opozarjajo, da pregleda plinske napeljave nikoli ne opravljajo brez vnaprejšnjega dogovora z uporabniki, pri Elektru Ljubljana pa, da njihovi serviserji na domovih smejo pregledati le števce. Za druge oglede v stanovanju nimajo pristojnosti. Policija zato predvsem starejše opozarja, naj od oseb, ki se predstavijo kot izvajalci kakršnih koli del, zahtevajo službene izkaznice in delovne naloge. Ob morebitni kraji pa policija svetuje: »Nikar ne pospravljajte ali čistite prostorov, kjer so bili ukradeni predmeti.« S tem namreč policiji otežite delo in zmanjšate možnost, da pride do forenzičnih dokazov.