Znani so tudi servisni ukrepi, ki bodo potrebni za odpravo napake v modelu golf. Foto:
Znani so tudi servisni ukrepi, ki bodo potrebni za odpravo napake v modelu golf. Foto:

Po zadnjih podatkih je v Sloveniji kar 44 tisoč vozil, ki imajo vgrajeno sporno programsko opremo za goljufanje na testih izpušnih plinov. Ministrstvo za infrastrukturo je namreč uradnemu zastopniku vozil v Sloveniji, podjetju Porsche Slovenija, posredovali tudi podatke o tistih lastnikih, ki so sporne avtomobile uvozili iz tujine ali jih kupili neposredno od drugega lastnika.

V ZDA milijardne odškodnine

Konec junija je prišlo do dogovora med koncernom Volkswagen in ameriškimi kupci vozil s sporno programsko opremo, na podlagi katerega naj bi vsak lastnik avtomobila, odvisno od leta izdelave vozila, dobil od 5.100 do 10.000 ameriških dolarjev odškodnine. Volkswagen bo vsak sporen avtomobil vzel nazaj v predelavo motorja ali pa ga bo odkupil po ceni, ki je za posamezen avtomobil veljala pred razkritjem afere 18. septembra 2015. Povprečna cena vozil je maja letos sicer padla za 19 odstotkov, na 10.674 dolarjev. Poravnava sicer velja zgolj za 475.000 ameriških kupcev dizelskih avtomobilov z dvolitrskim motorjem v ZDA. K skupni odpravnini 13,5 milijarde evrov oziroma 15 milijard dolarjev je prišteto še 2,7 milijarde dolarjev za zmanjšanje okoljske škode in dve milijardi za raziskave tehnologij za zmanjšanje izpustov.

V Evropi za zdaj le servisni ukrepi

Popolnoma drugačna slika je v Evropski uniji, kjer bo, kot kaže, moral Volkswagen v vozilih opraviti le servisni poseg in odstraniti sporno programsko opremo. Prvi ukrepi, ki so se v Sloveniji pričeli marca letos, so zajeli vozila tipa 2H, ge za komercialni model amarok, in motorje, ki so v ta vozila vgrajeni z oznako CDBA oz. CDCA. Kot nam je pojasnil Jože Tršelič z Agencije za varnost prometa, ki ima v Sloveniji funkcijo homologacijskega organa, so vse meritve nemškega homologacijskega organa pokazale, da bodo mejne vrednosti emisij in trajnostnih naprav za nadzor emisij od odpravi napak na vozilih ostale znotraj predpisanih meja. Prav tako so potrdili, da se poraba goriva in vsebnost CO2 ne bosta spremenila, poseg naj ne bi vplival niti na moč in navor motorja.

V Sloveniji vpoklic 2900 vozil Volkswagen Passat, CC in Eos

Pred dobrim mesecem je nemški Zvezni urad za motorna vozila (KBA) odobril tudi tehnične rešitve za Volkswagnove modele Passat, CC in Eos, ki imajo vgrajen 2,0-litrski motor TDI tipa EA189 v izvedbah z močjo 81 kW, 100 kW in 103 kW. Lastniki prizadetih vozil bodo s strani slovenskega uvoznika prejeli pisno obvestilo o vpoklicu in se nato dogovorili za servisni termin z enim od Volkswagnovih pogodbenih partnerjev. Sabrina Pečelin iz podjetja Porsche Slovenija nam je povedala, da je KBA že odobril predelavo za nadaljnjih 1,1 milijona vozil Audi in osebnih in gospodarskih vozil znamke Volkswagen. Obveščanje je steklo za prve lastnike Volkswagnovih modelov Tiguan in Caddy z 2,0-litrskim motorjem TDI tipa EA189. Tehnične rešitve so potrjene tudi za več prizadetih različic najbolje prodajanih modelskih serij Golf, Passat in Tiguan z 2,0-litrskim motorjem TDI. Postopek vpoklica se je začel tudi pri znamki Audi. KBA je tehnične rešitve že odobril za vrsto vozil iz modelskih serij A4, A5, A6 in Q5 z 2,0-litrskim motorjem TDI tipa EA 189. Tudi pri modelu SEAT Exeo z enakim tipom motorja akcija že poteka.

ZPS: avtomobile bomo testirali

Evropske potrošniške organizacije, tudi slovenska, bodo po vpoklicih vozil poskrbele za teste avtomobilov in preverile, ali so se lastnosti vozil spremenile. Boštjan Okorn z Zveze potrošnikov Slovenije ob tem dodaja, da bo, ker gre za vseevropsko afero, Volkswagen skušal slediti evropski zakonodaji in torej napake odpraviti brez dodatnih odškodnin, ki bi jih kupci lahko uveljavljali iz naslova stvarne napake. Težko je torej pričakovati, da bi podjetje tudi v Evropi namenilo več milijard evrov za izplačilo odškodnin opeharjenim kupcem. Nekateri so se zato že odločili, da bodo pravico iskali individualno. Tako je sredi junija sodišče v Avstriji pritrdilo avstrijskemu kupcu, ki je zahteval menjavo vozila in ob tem trdil, da avtomobila ne bi kupil, če bi vedel za manipulacije z izpušnimi plini. V zameno bo prejel povrnjen večji del kupnine. Okorn dodaja, da je med potrošniškimi organizacijami najbolj aktivna italijanska, ki trenutno še zbira podpise za začetek skupinske tožbe. Izrazil je tudi razočaranje nad odzivom evropskih držav, saj nobena vlada še ni nastopila proti VW. »V Sloveniji je najmanj, kar bi pričakovali, da ministrstvo za finance od uvoznika zahteva povrnitev razlike med polnim in zmanjšanim davkom na motorna vozila (DMV) v času, ko standard euro5 (ta je vezan predvsem na izpuste NOx) še ni bil obvezen za vse avtomobile. Po našem zakonu o DMV je namreč avtomobil oproščen polovice zneska, če dosega standard, ki je za stopnjo višji od obveznega.