Evropska unija
Predlog nove evropske direktive o zavarovanju avtomobilske odgovornosti predvideva, da bo obvezno odškodninsko zavarovanje potrebno za vsa vozila na električni pogon. Foto: Pixabay
Kolesarska združenja, kolesarska industrija in tudi zavarovalnice menijo, da bi morala biti električna kolesa pedelec izvzeta iz nove direktive o obveznem avtomobilskem zavarovanju, ki jo je predlagala Evropska komisija. Foto: Pixabay
Leta 2007 je Damijan Vnuk pomagal pri spravilu sena na podstrešje skednja. Voznik traktorja, ki je želel le prestaviti prikolico, je pri vzvratni vožnji na dvorišču kmetije s prikolico zadel lestev, na kateri je bil Vnuk, ta je padel z višine in se poškodoval. Vnuk je nato zoper Zavarovalnico Triglav, pri kateri je imel lastnik traktorja sklenjeno obvezno zavarovanje avtomobilske odgovornosti, vložil tožbo za plačilo 15.944 evrov odškodnine za nepremoženjsko škodo, skupaj z zamudnimi obrestmi. Slovenska sodišča so mu tožbeno zahtevo zavrnila, češ da zavarovanje krije le škodo, ki nastane pri uporabi traktorja kot prevoznega sredstva (pri vožnji), ne pa tudi pri uporabi traktorja kot delovnega stroja (na zasebnem dvorišču). S tem pa se ni strinjalo Sodišče EU-ja, ki meni, da mora obvezno zavarovanje odgovornosti pri uporabi vozil zajemati vse nesreče, ki so se zgodile pri uporabi vozila.
 Mnenje sodišče EU-ja v zadevi Vnuk je eden izmed razlogov, da želi Evropska komisija uvesti obvezno zavarovanje za vsa vozila, ki jih poganja motor.
Škodo, ki jo povzročijo kolesarji na električnih kolesih, bi lahko kril državni odškodninski sklad. Foto: Pixabay
false
V nekaterih državah EU-ja je že treba zavarovati tudi preprosta električna vozila, kot je segway. Foto: Pixabay

Dodaj v

Na cestah je vedno več električnih koles, skirojev ... Katera čaka obvezno zavarovanje?

Obsežno lobiranje po državah EU-ja, da bi nekatera električna vozila izvzeli iz obveznega zavarovanja
24. september 2018 ob 21:05
Ljubljana - MMC RTV SLO

EU, tudi zaradi nekaterih odločitev Sodišča EU-ja, pospešeno pripravlja osvežitev evropske direktive, ki ureja obvezna avtomobilska zavarovanja. Zdajšnja direktiva je namreč zaradi novih, predvsem električnih in samovoznih vozil, precej zastarela.

Po Evropski uniji je prejšnji teden potekal teden mobilnosti, v katerem je sodelovalo več kot 2.400 mest. V številnih so izvedli t. i. dan brez avtomobila; s tem vsakoletnim dogodkom želijo ljudi ozavestiti, da obstajajo tudi drugi načini prevoza, kot je avtomobil. Med pomembnejše načine do človeka in okolja prijaznejše mobilnosti sodijo tudi električna vozila, ki postajajo vse bolj priljubljena. Mednje ne sodijo zgolj električni avtomobili, temveč tudi električni skuterji, kolesa, skiroji ... Toda spodbujanje njihove uporabe bi lahko vsaj deloma zavrla nova evropska pravila o zavarovanju avtomobilske odgovornosti.

Evropska unija je letošnjega maja predstavila svoj predlog nove direktive, ki predvideva tudi obvezno zavarovanje tako samovoznih vozil kot tudi zavarovanje vseh vozil, ki uporabljajo električne motorje. Mednje sodijo tudi električna kolesa, segwayi in električni skuterji, pa tudi t. i. kolesa pedelec, pri katerih kolesarju električni motor pomaga samo med poganjanjem (pedaliranjem), sicer motor miruje. Za omenjena kolesa trenutno veljajo enaka pravila kot za običajna kolesa, če električni motor ne zagotavlja več kot 250 W izhodne moči in se motor samodejno izklopi, ko kolesar preseže hitrosti 25 km/h.

Razlog za nova evropska pravila pri zavarovanjih vozil je vedno večja uporaba nove tehnike, na drugi strani pa je treba obstoječo direktivo, ki izvira iz leta 2009, prenoviti tudi zaradi sodne prakse. Natančneje zaradi nekaterih sodb sodišča EU-ja. Najbolj razvpita sodba je bila Vnuk proti Zavarovalnici Triglav, ki je obravnavala nesrečo na kmečkem dvorišču pri spravilu sena. Zavarovalnica ni želela izplačati škode iz obveznega zavarovanja, ker se nesreča ni zgodila v prometu, temveč pri uporabi traktorja kot delovnega stroja. S tem pa se ni strinjalo Sodišče EU-ja. Zato naj bi bila na področju EU-ja obvezno zavarovana vsa vozila, ki za pogon uporabljajo kakršen koli motor.

Lobiranje po EU-ju
Predlog nove direktive je sprožil precej ogorčene odzive, tako v kolesarski industriji kot evropskih kolesarskih združenjih, saj električna kolesa, še posebej pedeleci, postajajo vse bolj priljubljeni in njihova prodaja strmo narašča. Obvezna zavarovanja, ki bi lastnikom povzročila dodatne stroške, pa bi njihovo množičnejšo uporabo najbrž upočasnila.

Predlog direktive, ki bo v obravnavi v prihodnjih mesecih, lahko doživi še številne spremembe. Evropska kolesarska federacija (ECF) in Konfederacija evropske industrije koles (CONEBI) po vsej Evropi vodita kampanjo, da bi države EU-ja in Evropski parlament prepričali, da bi bili pedeleci, ki dosegajo hitrosti pod 25 km/h, izvzeti iz direktive. Tisti, ki so močnejši in hitrejši, pa so v nekaterih državah že uvrščeni v kategorijo mopedov.

Zavarovalnice podpirajo izjeme
Evropska zavarovalniška zveza Insurance Europe je prejšnji teden objavila svoje stališče do predloga omenjene direktive. Po njihovem mnenju se je direktiva EU-ja o avtomobilskem zavarovanju izkazala kot učinkovit instrument za zaščito vseh udeležencev na cestah. Evropske zavarovalnice sicer podpirajo stališče Evropske komisije, da samovozna vozila sodijo v okvir omenjene direktive.

"Predlog Evropske komisije pa ne zagotavlja dovolj jasnosti glede področja uporabe direktive. Nesreče, ki izhajajo iz izključno kmetijskih, gradbenih, industrijskih, motornih ali športnih dejavnosti, ne bi smele biti vključene v obseg direktive. Podobno tudi naprave, ki so bolj podobne kolesom kot motornim vozilom, kot so kolesa z električno pomočjo z največjo hitrostjo 25 km/h, bi morale ostati zunaj področja uporabe direktive," menijo v zavarovalniški zvezi.

Prve izmenjave mnenj na Evropskem svetu
"Predlog za spremembo direktive o zavarovanju avtomobilske odgovornosti, ki ga je Evropska komisija objavila 24. 5. 2018, je še v fazi obravnave na delovnih telesih Sveta EU-ja in končne rešitve še niso dorečene. Delovna skupina za finančne storitve je tako na sestanku 7. 9. 2018 opravila šele prvo izmenjavo mnenj o predlogu direktive. Odzivi držav članic so v veliki meri pozitivni. Države članice podpirajo zagotavljanja varstva žrtev, se je pa že pokazalo, da bi znala biti vključitev električnih in avtonomnih vozil v obseg direktive problematična in v tem trenutku še ni znano, ali bo predlog glede tega sploh sprejet," pravijo na finančnem ministrstvu (MF), v okvir katerega sodi zakonodaja o zavarovanju avtomobilske odgovornosti.

Ob tem dodajajo, da je še "preuranjeno govoriti o odločitvah v zvezi s prenosom te direktive v slovenski pravni red, bo pa ministrstvo za finance še naprej spremljalo oblikovanje tega zakonodajnega predloga na evropski ravni in v sodelovanju z vsemi ostalimi deležniki v nadaljevanju pripravilo tudi ustrezne predloge za nacionalno ureditev".

Bodo o izjemah odločale države EU-ja posamično?
Predlog direktive sicer predvideva, da bodo glede obveznih zavarovanj za nove kategorije vozil lahko posamezne države EU-ja določena vozila same izvzele iz obveznega zavarovanja. Vendar pa bo moral biti v tem primeru ustanovljen državni odškodninski sklad, ki bo kril odškodnine žrtvam vozil, za katerega ne bo uvedeno obvezno zavarovanje.

Slovenija tovrstni odškodninski sklad že ima, in sicer, kot pravijo na MF-ju, je urejen v 34. členu zakona o obveznih zavarovanjih v prometu, kjer je določeno, da se "za plačilo škod, ki jih oškodovancem povzročijo vozniki nezavarovanih in neznanih vozil, nezavarovanih zrakoplovov ali drugih letalnih naprav in nezavarovanih čolnov, pri Slovenskem zavarovalnem združenju ustanovi škodni sklad".

"Iz škodnega sklada pa se izplačujejo tudi zavarovalnine potnikom v javnem prometu zaradi posledic nesreče, če lastnik javnega prometnega sredstva ni sklenil zavarovalne pogodbe. Odškodnina se iz sredstev škodnega sklada izplača tudi v primeru, ko je bil uveden stečajni postopek nad zavarovalnico, ki je dolžna plačati odškodnino. V tem primeru se iz sredstev škodnega sklada izplača le tisti del odškodnine, ki ni bil izplačan iz stečajne mase zavarovalnice," še navajajo na MF-ju.

G. C.
Prijavi napako
Komentarji
Seneca
# 26.09.2018 ob 07:23
Obvezno zavarovanje električnih koles? Se je je nekaterim že odpeljalo? Kaj bo naslednje? Obvezno zavarovanje električnih vibratorjev?
kok
# 26.09.2018 ob 07:43
Jaz ne razumem zakaj je kriterij motor. S specialkami drvijo po cestah 50 do 60 na uro z elektricnim biciklom nad 25 na uro se pa ne smes vozit
zapravico
# 26.09.2018 ob 07:01
Nikoli konca obiranja državljanov
sinclair
# 26.09.2018 ob 07:35
Nazadnje bodo zahtevali še registracijo hišnih copat.
Tudi Musolini je obdavčil rože na oknih. Niso daleč...
ThierryIII
# 26.09.2018 ob 07:33
@seneca
tudi vibratorje, če bodo povzročali škodo ;)
Ayrton79
# 26.09.2018 ob 07:50
Atentat na Mater Zemljo. Raje ne pomislim kam bodo šle vse baterijo in kako se proizvedejo, če ljudje že koles ne poganjamo več.
aaa
# 26.09.2018 ob 07:56

gisky

zgornji komentatorji - problem je vprašanja kdo krije škodo, če pride do nesreče, in ja tudi električna kolesa (in tudi navadna kolesa) lahko povzročijo nesorazmerno veliko škodo - ki je povzročitelj sam niti ne more pokriti - zato se zaradi varnosti potencialnih oškodovancev vpelje obvezno zavarovanje


To je sicer res. Ampak nesorazmerno veliko škodo lahko povzroči tudi pešec. Kaj bomo še za pešce uzakonili obvezno zavarovanje?
Guliarth
# 26.09.2018 ob 07:12
Večina otrok na električnih skirojih je prekomerno težkih. Statusni starši pa samo kupujejo, da imajo mir.
Nha Trang
# 26.09.2018 ob 07:54
Sicer pa električna vozila niso prihodnost. Vsaj ne s sedanjo tehnologijo baterij. Nekaterim to še kr ni jasno.
5tane
# 26.09.2018 ob 08:06
Spet uničujemo okolje namesto, da bi pešačili in kolesarili. Takoj obdavčiti na polno. Davek, pa za razgradnjo baterij.
zapravico
# 26.09.2018 ob 07:37
Naslednji so otroški vozički,ki jih poganja en konj
kreden2
# 26.09.2018 ob 08:06
Potrebu Jič

Ti pa si obseden z Zokijem ... kaj ima Zoki z zavarovanjem električnih koles? Položnice za postopek registracije boš plačeval državi, zavarovanje pa zavarovalnici.
Drugače pa, kaj je narobe z obnavljanjem mostov? Vprašaj prebivalce Genove ali se jim obnova mostov zdi smiselna?
Lunatix
# 26.09.2018 ob 07:56
Nekdo že šteje miljončke. ..
pohorjezeleno
# 26.09.2018 ob 08:09
Zavarovalnice bi morale po zakonu biti neprofitne organizacije. Sem preračunal, da v vseh letih, ko nisem plačeval kasko zavarovanja za avtomobil, sem prihranil toliko, da tudi, če danes naredim totalko, sem še vedno v plusu. Kjer je malo višja možnost tveganja, zavarovalnice takoj nesorazmerno zvišajo premijo, oz. sploh ne zavarujejo, vse samo za kovanje čim višjega dobička. Pod črto: zavarovanje v obstoječi ureditvi je nateg.
Binder Dandet
# 26.09.2018 ob 08:42
"Električna kolesa so za pussije!"

Za starejše ljudi so super. Mlajšim so pa potuha.
sportivko
# 26.09.2018 ob 08:38
Električna kolesa so za pussije!
weylakuc
# 26.09.2018 ob 09:56
Imam elektricni skiro s katerim se vozim v sluzbo. Dosega hitrost 18km/h in ni bistveno hitrejsi od recimo navadnega skiroja in je pocasnejsi od mnogih kolesarjev.

Mi pa omogoca da pridem na delovno mesto nepresvican in z mojemu delovnemu mestu primerno obleko ( kar mi kolo nebi). Hkrati pa se izognem uporabi avta; placevanja visoke parkirnine Zokiju in ohranim dokaj normalni potovalni cas za razdaljo ki jo opravim.

Problem je ker je vedno vec takih kot jaz. Voznja je poceni in ucinkovita; vrednost osnovnega skiroja sem si “pokril” v enem mesecu (manjsa poraba bencina; ni parkirnine). Kje pa bo zdaj kdo zasluzil na meni?

TO JE TA PROBLEM!! Kar na enkrat nikomur ne prinasam vec denarja. Ne vozim se z avtobusom, Zoki nima nic od mene. Ne placujem parkirnine in bencina; Zoki in drzava nimata nic od mene. Ko bi imel vsaj mali moped da me lahko oberejo na tehnicnih, registraciji, zavarovanju, bencinu...

Dajte pustit ljudi na miru lepo vas prosim.
johndeer
# 26.09.2018 ob 08:22
Hiking čevlje bo potrebno tudi registrirat ;)
ikacbe
# 26.09.2018 ob 08:24
Namesto da bi dali nagrado, da se voziš brez onesnaževanja okolice, pa bojo še kradli. In naša država bo prva ZA...
josh k.
# 26.09.2018 ob 08:06
Kaj pa rolke, roleriji, skiroji, otroški tricikili...tudi ta "vozila", oziroma uporabnik le teh lahko povzroči nesrečo...
sinclair
# 26.09.2018 ob 08:18
Vsa te provokacije so namenjene prekrivanju kraje.
Denar iz bank v zavarovalnice, tako je mafiji dostopnejši.
Olorin
# 26.09.2018 ob 08:47
@Binder
"Za starejše ljudi so super. Mlajšim so pa potuha."

Tocno to. Starejsi so zaradi tega precej mobilnejsi. Mladim, ki to imajo, pa itak ni vec pomoci.
Nha Trang
# 26.09.2018 ob 07:46
Pedeleci. To je kr nekaj.
DiscoViking
# 26.09.2018 ob 08:29
Biznis, biznis... vse za biznis... se vidi kako dobro lobirajo in mastno podmazujejo zavarovalnice v parlamentu. Navadno leglo škodljivcev...
Monopattern
# 26.09.2018 ob 10:13
Kamenje ob cesti treba zavarovat, če ga kdo slučajno v šipo komu vrže.
pomaranča2008
# 26.09.2018 ob 08:17
OMB...ne vejo kje bi še pobirali denar :(
iufhdfewd
# 26.09.2018 ob 09:05
Pa naj kdo razloži kakšna je razlika v škodi ki jo povzroči kolesar s kolesom na motor in brez.
S pogonom na noge greš lahko tudi 70 km/h (sprobano),električna kolesa pa imajo omejitev na 25.
Avanture
# 26.09.2018 ob 10:33
Dejmo obdavčit še človeško neumnost, bo denarja tok, da se ga ne bo moglo zapravit
gisky
# 26.09.2018 ob 07:48
zgornji komentatorji - problem je vprašanja kdo krije škodo, če pride do nesreče, in ja tudi električna kolesa (in tudi navadna kolesa) lahko povzročijo nesorazmerno veliko škodo - ki je povzročitelj sam niti ne more pokriti - zato se zaradi varnosti potencialnih oškodovancev vpelje obvezno zavarovanje
bende
# 26.09.2018 ob 10:29
Meni je pa zanimivo ker se nekaterim el. kolo zdi full eko.kaj pa proizvodnja in razgradnja baterij. Čez nekaj let bo te baterije treba menjat, stare pa ne boš na vrt zakopal, ampak plačal razgradnjo.eko bicikel je že stara pogruntavščina.
Grešnica
# 26.09.2018 ob 10:19
'Električno kolo z enim voznikom' je daleč boljša alternativa 'enoprostorcu z enim potnikom', ki gre zjutraj na šiht, popoldne pa v trgovino (+ 3-5 kg) in domov. Slednje je pa v zadnjem desetletju čisto povprečje naših dnevnih voženj 5-6x tedensko.

Rezultat v mestih in ind. središčih: prometni zamaški, smrad, smog, pomanjkanje parkirišč,....

No, kje je zdaj "zelena strategija" Slovenije?! Očitno imamo v politiki bolj "zavarovalniško" kot zeleno....?
Semin
# 26.09.2018 ob 09:03
a spet bodo zavarovalnuce sluzile pa tehnicni pregledi??zakaj ze??naj se v obvezni polici doda alinejo,ki krije tudi kolo,skiroje in podobne zadeve.pravila so jasna.

s spreminjanjem pravil so dosegli,da ne morem registrirati tovarniskega skuterja piaggio,ki gre 55km/h.

# 26.09.2018 ob 08:48
Človeška lenoba nima meja...
ikacbe
# 26.09.2018 ob 08:26
Problem je tudi v tem, da večino koles proizvedejo Kitajci. Njih pa je treba po navodilih USA malce je....at.
happy schimetzky
# 26.09.2018 ob 12:19
Okolju prijazno kolo je samo navadno, na "nožni" pogon.

Glede zavarovanja, pa je spet finta samo v denarju, kot vedno in povsod. Zavarovalnice morajo dobiti svoj denar in če ljudje nehajo zavarovat avtomobile in če v državno blagajno ne prihaja več toliko trošarin od bencina, ker so ljudje pač na kolesu, je ta denar, ki ga že vnaprej porabljajo za politike, nekje treba pridobiti not.

Pa sploh ne razumem kaj se ljudje še čudijo. Isto je pri električni energiji. Vsi nas pumpajo, bodite eko, kupuj varčne žarnice, kupujte gospodinjske aparate A++++, inštalirajte si toplotno črpalko namesto peči, boste prišparali vsaj 100€ vsak mesec... Ja seveda... že naslednji mesec se elektrika podraži, ker pač elektro podjetje, ki ima zaposlenih N ljudi in ima na mesec X€ stroškov za vzdrževanje omrežja, mora pač na mesec dobiti (X+N*1000)€. In pač izračunajo koliko more stati elektrika glede na porabo, da to pokrijejo...

Pa s tem ni načeloma čisto nič narobe. S splošno manjšo porabo pripomoremo k planetu in manjšemu onesnaževanju- za isti denar, kar je super. Na živce pa mi gre, ker vsi to reklamirajo (lažejo), kot nek bajni prihranek v evrih, pa to sploh ni.
alenka2012
# 26.09.2018 ob 11:20
Zavarovalniška mafija je isto kot farmacevtska.....
valcek2010
# 26.09.2018 ob 10:00
zavarovalnice pritisnile po tiho na organe EUja

in že manejo z rokami po novih dobičkih

razumna pamet tu manjka
pač še tistega pajka boste mroali imeti zavarovanega , ki vam v stanovanju pridno plete mrežo in lovi muhe
Januss
# 26.09.2018 ob 09:29
So že zavohali denar z izgovorom novih davkov.
A se potem lahko pričakuje da bodo obdavčili tudi vsakega kolesarja, ki je sposoben npr. dalj časa voziti s povprečno hitrostjo nad 25 km/h?
Olorin
# 26.09.2018 ob 08:45
No, tukaj se pa enkrat popolnoma strinjam s Skippyjem, ko bo oddal svoj komentar. Gre za navadno obiranje drzave, popolnoma nepotrebno.
protimm.c
# 26.09.2018 ob 08:39
eu, grobar svobodnih in svobodomiselnih ljudi.
represivni aparat je ze namescen, zdaj mora priti samo se kak fanatik va vrh in smo spet, kjer smo bili pred ww2.
sportivko
# 26.09.2018 ob 09:39
@Binder Dandet

"Za starejše ljudi so super. Mlajšim so pa potuha."

Se strinjam s tabo in nekako je to samoumevno :)
kok
# 26.09.2018 ob 09:25
S tem da gre na primer čez cesto tam kjer ne sme in povzroči hudo prometno nesrečo. Se strinjam z zgornjim, obvezno avtomobilsko zavarovanje bi pač moralo kriti še vožnjo s kolesi, rolerji, skuterji itd
navigator007
# 26.09.2018 ob 08:32
A imamo spet ene hudo inovativne ideje, kot je bila zakonodaja o piškotkih in o ravnih bananah? Človek bi si na koncu lahko predstavljal, da je glavno poslanstvo EU administracije spravljanje državljanov EU članic v slabo voljo.
MatjazP
# 26.09.2018 ob 19:11
In ker lahko nogometna žoga, lopata, krožnik, dežnik in postelja potencialno povzročijo škodo, naj se tudi njih obdavči? So tudi ti predmeti 'škodljivi'?

Birokracija je bolezensko stanje družbe. Terminalno, se bojim.
average Joe
# 26.09.2018 ob 16:23
Zadeva je absurdna, tako kot registracija malih mopedov.
Če bi vam nataknili registrske tablice na glave, bi se temu uprli.
Opisano pa vodi točno v to smer.
Ker se to dogaja postopoma, se le redki uprejo.
Kakor žaba, ki so jo pričeli kuhati v mrzli vodi.
Rockos
# 26.09.2018 ob 09:44
Slovenska sodišča so mu tožbeno zahtevo zavrnila

Tipično :) Vedno proti VSEJ logiki :) Pravo pri nas več kot očitno že dolgo nima veze s tem, kaj je "prav" :) Glede na vse zavrnjene razsodbe slovenskih sodišč, bi bil čas za korenito prevetritev med sodniki, pardon - sodnicami; v Lj. mislim, da jih je 95%. Moške kvote? :)
Skippy
# 26.09.2018 ob 09:01
Koliko ljudi so ubili kolesarji s kolesi na pomozni pogon? Nic
koncert
# 26.09.2018 ob 08:08
Predvsem morajo pa začeti te relativno hitre zadeve obvezno proizvajati ropot, da se jih bo tudi slišalo.
Joker
# 27.09.2018 ob 20:35
Binder,

Odvisno, koliko star avto si kasko zavaroval. Če novega, ni varjante, da se ti ta račun pokrije. Če pa si kasko zavaroval 10 let star avto in plačeval naslednjih 5 let, potem je pa druga zgodba. Zato se pa starih avto ne zavaruje kasko.

Čist res. Nauk tvoje zgodbe: ne kupujte novih avtov, so predragi, pa še kasko te košta.
Joker
# 27.09.2018 ob 20:29
Kdaj nam bo ta bruseljska golazen naložila plačevanje obveznega zavarovanja za čevlje?
In nato še prepovedala hojo z bosimi nogami.
Kazalo