Evropska komisija je novembra lani predlagala 30-odstotno znižanje izpustov ogljikovega dioksida pri novih avtomobilih in lahkih tovornih vozilih do leta 2030 v primerjavi z letom 2021. Evropski parlament se je zavzel za 40-odstotno znižanje, kompromisni predlog avstrijskega predsedstva pa je predvideval 35-odstotno znižanje. Foto: BoBo
Evropska komisija je novembra lani predlagala 30-odstotno znižanje izpustov ogljikovega dioksida pri novih avtomobilih in lahkih tovornih vozilih do leta 2030 v primerjavi z letom 2021. Evropski parlament se je zavzel za 40-odstotno znižanje, kompromisni predlog avstrijskega predsedstva pa je predvideval 35-odstotno znižanje. Foto: BoBo

V Luksemburgu so se okoljski ministri po več kot trinajstih urah pogajanj dogovorili o cilju za 35-odstotno znižanje izpustov ogljikovega dioksida pri novih avtomobilih in za 30-odstotno znižanje izpustov pri novih lahkih tovornih vozilih do leta 2030.

Avstrijska ministrica Elisabeth Köstinger, ki je vodila zasedanje, je sporočila, da je dogovor dosežen. Irska pa je napovedala izjavo nasprotovanja in razočaranja, ker je bil jutranji kompromis boljši od končnega. Irsko so takoj podprli Luksemburg, Švedska, Slovenija in Danska.

Köstingerjeva je nato povedala, da je kompromisni predlog podprlo 20 članic, štiri so bile proti, štiri pa so se vzdržale. Katere so bile proti in katere so se vzdržale, ni razkrila. Prav tako avstrijska ministrica ni razkrila veliko o vsebini kompromisa, ki je očitno precej kompleksen in vključuje veliko bonusov za proizvajalce električnih avtomobilov. Podrobnosti tako za zdaj niso znane, saj tudi dokumenti še niso dostopni.

Najteže je bilo prepričati avtomobilsko velesilo Nemčijo, je po poročanju Radia Slovenija priznala Köstingerjeva: "Zdaj so zraven vse velike članice, tudi nekatere zelo ambiciozne, pa tudi višegrajske države, je izpostavila. S tem predlogom naj bi znižali izpuste za več kot 100 milijonov ton ogljikovega dioksida."

Slovenski okoljski minister Jure Leben je po Twitterju obžaloval sprejetje kompromisnega predloga predsedstva, ki vsebuje cilj le 35-odstotnega zmanjšanja izpustov do 2030. Po njegovih besedah je od političnih pozivov k upoštevanju priporočil Mednarodnega odbora za podnebne spremembe (IPCC) žal ostalo zelo malo. "Danes smo imeli politiki v EU-ju priložnost, da pokažemo, da mislimo resno. Žal smo to priložnost zamudili. Škoda za okolje," je še dodal.

Evropska komisija je novembra lani predlagala 30-odstotno znižanje izpustov ogljikovega dioksida pri novih avtomobilih in lahkih tovornih vozilih do leta 2030 v primerjavi z letom 2021. Evropski parlament se je zavzel za 40-odstotno znižanje, kompromisni predlog avstrijskega predsedstva pa je predvideval 35-odstotno znižanje.

Nizki cilji Bolgarije in Madžarske
Nemčija je podpirala 30-odstotno znižanje, Francija pa 40-odstotno. Nekatere države, na primer Švedska, Danska in Nizozemska, so se zavzemale za še velikopoteznejši cilj. Za nekatere, na primer Bolgarijo in Madžarsko, pa je bilo tudi 30 odstotkov preveč ambiciozno.

Evropski komisar za podnebno ukrepanje in energijo Miguel Arias Canete je politični dogovor označil za "izjemno pomemben korak naprej".

Politični dogovor okoljskih ministrov je izhodišče članic za pogajanja z Evropskim parlamentom. Prvi trialog bo že v sredo.

Nerealne želje EU-poslancev
Odzivi avtomobilske industrije so kritični. "Čeprav so včeraj dogovorjeni cilji za zmanjšanje izpustov ogljikovega dioksida manj agresivni od tistih, ki jih je izglasoval Evropski parlament, še vedno obstaja tveganje negativnega učinka na konkurenčnost industrije, delavce in potrošnike," so opozorili v Evropskem združenju proizvajalcev avtomobilov (ACEA).

Sistem spodbud za proizvajalce električnih avtomobilov in hibridov je sicer pravo znamenje industriji in potrošnikom, menijo v združenju. Vendar izpostavljajo zaskrbljenost, da sistem kazni in kvot, ki jih želijo evropski poslanci, ni v skladu z realnostjo in bi posegel v načelo tehnološke nevtralnosti.

V ACEA-ju vse tri institucije pozivajo, naj si prizadevajo za končni dogovor, ki bo zagotavljal pravo ravnotežje med zaščito okolja in proizvajalci ter obenem cenovno sprejemljivo mobilnost za vse državljane.