Gospodarstvo
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 3.0 od 43 glasov Ocenite to novico!
Bitcoin, kralj kriptovalut, je letos s tisoč dolarjev splezal na 20 tisoč dolarjev, tržna kapitalizacija je s tem dosegla 330 milijard dolarjev. Foto: Reuters
       Tehnologija veriženja blokov predstavlja glavno knjigo transakcij. Predstavljajte si računovodsko knjigo, ki ni le na nekem strežniku, kamor dostopajo računovodkinje in obdelujejo podatke, v najboljšem primeru pa se ponoči replicira na drug računalnik. Ta glavna knjiga je dostopna vsem. To so mokre sanje vsakega računovodskega servisa, vsake banke.       
35-letni Jure Pirc je predsednik Bitcoin društva Slovenije. Prvi bitcoin (no ja, v resnici le stotinko bitcoina) je dobil kot nagrado za uspešno rešen puzzle, pri čemer je bil to takrat res drobiž, danes pa je že vredno okrog 200 dolarjev. Prepričan je, da bo vrednost bitcoina še naraščala, močno pa odsvetuje, da bi kdo najel posojilo za to, da bo kupoval bitcoine ali preostale kriptovalute. Foto: MMC RTV SLO
       Vsekakor je za nečedne posle denar številka ena ameriška dolar. Vendar se o tem nekako ne poroča.       
Na kriptokonferenci o blockchainu in bitcoinu so se predstavili tudi slovenski ponudniki infrastrukture za rudarjenje kriptovalut. Računalniški sistem, ki je na fotografiji, stane dobrih 10 tisoč evrov, investicija se povrne v devetih mesecih. Foto: MMC RTV SLO
       Industrija rudarjenje se šele začenja razvijati. Kar nekaj očitkov je, da je bitcoin energetsko potraten. Zadnje študije kažejo drugače: da so tradicionalni bančni sistemi energetsko neučinkoviti in da je energetski strošek bitcoina zanemarljiv, ko potegneš črto.       
Jure Pirc opozarja, da je za finančno stabilnost veliko nevarnejši dolžniški balon (v mislih ima prenapihnjeno vrednost državnih obveznic) kot balon, ki se je ustvaril ob izjemni rasti bitcoina. Foto: MMC RTV SLO/T. O.
       Trenutno ne vidim, da bi se mrzlica hitro končala. Povpraševanje bo na trgu zelo veliko, v 2018 zelo zelo veliko in verjetno se rast ne bo ustavila kar čez noč. Je pa kar nekaj oseb, ki imajo iz zgodnjih let veliko bitnih kovancev in se v nekem trenutku lahko odločijo, da zapustijo ta ekosistem, kar bo povečalo ponudbo in cena lahko hitro zaniha navzdol. To lahko povzroči tudi paniko. Trg je izredno volatilen. Ob vsakem padcu se ne smeš ustrašiti in zapustiti naložbe. Kdor vlaga, mora verjeti v zgodbo. Treba je uporabljati razum, ne čustva. Pri trgovanju v finančnih vodah ni prostora za čustva. Če ste preveč čustveni, odsvetujem vlaganje v kar koli, kaj šele v kriptovalute.       
Kriptovalute lahko kupimo v menjalnicah (ena od njih je slovenska Bitstamp) ali pa jih prirudarimo. Rudarjenje je proces beleženja in potrjevanja transakcij s pomočjo dekripcije bloka, ki se zapiše v glavno knjigo transakcij oziroma verigo podatkovnih blokov (blockchain). Glavna lastnost verige podatkovnih blokov je v tem, da je ni mogoče spreminjati za nazaj. To delo stroja za rudarjenje je nagrajeno s provizijo pri transakciji oziroma z novo nastalimi kovanci, ki nastanejo v trenutku potrditve bloka. Foto: MMC RTV SLO/T. O.
       Najemanje posojil za investiranje v kriptoekonomijo je najbolj neumna stvar, ki sem jo kdaj slišal. Iskreno upam, da takšnih pojavov, ni. Vlagaš lahko le presežek denarja, ki ostane konec meseca.       

Dodaj v

Balon pri bitcoinu? Saj je vse balon, celotna ekonomija!

MMC-jev intervju z Juretom Pircem
18. december 2017 ob 07:04
Ljubljana - MMC RTV SLO

"Najemanje posojil za vlaganje v kriptoekonomijo je najbolj neumna stvar, ki sem jo kdaj slišal," predsednik Bitcoin društva Slovenije Jure Pirc odsvetuje brezglavi lov na bogastvo, ki je zajel dobršen del sveta.

Vrtoglava rast bitcoina (vreden je že 20 tisoč dolarjev, cena se je samo v decembru podvojila) in preostalih kriptovalut vznemirja slehernika, ki mu varčevanje v banki ne prinaša skoraj nikakršnih obresti, "le" dvajsetodstotna letošnja rast na razvitih borzah (kar je, da ne bo pomote, za delniške trge izjemno) pa se zdi dolgočasna. Kaj tako revolucionarnega prinaša tehnologija veriženja blokov (blockchain), ali so očitki, da je bitcoin idealen za kriminalno dejavnost, upravičeni in seveda: kako razložiti noro letošnjo rast kriptovalut ter ali gre za nov premoženjski balon, smo se na konferenci Blockchain & Bitcoin, ki je bila prejšnji teden v Ljubljani, pogovarjali s predsednikom Bitcoin društva Slovenije Juretom Pircem.


Kaj vam kot predsedniku Bitcoin društva Slovenije pomeni konferenca Blockchain & Bitcoin Conference, ki je bila prvič v Sloveniji?
Že tako ves čas vohljamo po spletu in analiziramo, kaj se dogaja po posameznih državah, celinah, danes pa sem dejansko dobil le še potrditev, da smo tudi pri nas zelo dejavni na tem področju, da so koraki pravi, tudi z državo in vsemi povezanimi inkubatorji in da bodo rezultati na področju regulative v letu 2018 že vidni.

Slovenci smo sicer kar med vodilnimi v tej panogi, kajne?
Smo inovativni in drzni. Gremo v vodo in prečkamo most, ne da bi točno preverili njegovo nosilnost. Če ga prečkamo, je to ena od zmag, če so ovire, se z njimi ukvarjamo, ko je to potrebno.

Kakšna klientela se je zbrala v Ljubljani na konferenci o kriptovalutah in o čem ste predavali?
Mešana. Ta družba, ki je organizirala konferenco, je mednarodno priznana Expo agencija, povabili so veliko pokroviteljev iz Ukrajine in Rusije. Mene so povabili, ker sem predstavnik lokalne bitcoin skupnosti. Naslov moje tematike je bil bitcoin in uvedba blockchaina v Sloveniji, predstavil sem naše društvo, vse od nastanka, ko je bila to neka kletna izvedba z le nekaj privrženci, pa do danes, ko imamo 270 članov, na socialnih medijih pa je v zadnjem obdobju opazna visoka rast. Še pred koncem leta bo 7000 članov v naši skupini na Facebooku. Začeli smo leta 2014, takrat nisem bil med ustanovnimi člani, sem pa zdaj že drugi mandat predsednik.

Koliko ste plačali za prvi bitcoin?
Ne vem, ali sem ga sploh kupil. Prislužil sem si ga, ampak ne z rudarjenjem. Takrat je bilo drugače, cena bitcoina je bila pravi drobiž. Na spletnih straneh, kjer lahko rešiš puzzle in dobiš nagrado, sem dobil 0,01 bitcoina. Z bitcoinom se vsekakor nisem začel ukvarjati zaradi finančnega motiva. Po poklicu sem IT-jevec (IT - informacijska tehnologija), zame je to omrežje, nadgradnja peer-to-peera, kjer zdaj obstaja kriptografski denar.

Tehnologija veriženja blokov blockchain naj bi spremenila svet. Kje so njene glavne prednosti? Kaj predstavlja?
Predstavlja glavno knjigo transakcij. Predstavljajte si računovodsko knjigo, ki ni le na nekem strežniku, kamor dostopajo računovodkinje in obdelujejo podatke, v najboljšem primeru pa se ponoči replicira na drug računalnik. Ta glavna knjiga je dostopna vsem. To so mokre sanje vsakega računovodskega servisa, vsake banke. Nemogoče je finančne podatke popolnoma uničiti. Prvič v zgodovini obstoja človeštva in denarja smo dobili univerzalno knjigo, ki deluje na svetovni ravni in je popolnoma transparentna tudi za regulatorje. To je zame ta revolucionarni del. Da knjiga danes teče na 12 tisoč računalnikih, samo dva pa sta realno potrebna, da je knjiga dosegljiva. Zabeležene so vse transakcije. V desetih minutah od zdajle bodo šle transakcije v nov podatkovni blok in bodo za večne čase ostale v knjigi transakcij.

Kaj pa pametne pogodbe?
Te so na omrežju ethereum. V podatkovne bloke vstavite neko programsko kodo, ki ima neka pravila. Pametne pogodbe se bodo izvedle v skladu z navodili, ki so navedena v tej kodi. S tem lahko avtomatizirate procese, kot so notarske knjige, zemljiški vpisi, omogoča tudi elektronske volitve. Veliko koristi bi lahko imeli s pametnimi pogodbami.

Pojavlja se očitek, da je bitcoin kot nalašč za kriminalno podzemlje. Transakcije so sicer zabeležene, kdo je v ozadju, pa ni znano. Je lažje prati denar s fiatvaluto ali s kriptovaluto?
Vsekakor je za nečedne posle denar številka ena ameriška dolar. Vendar se o tem nekako ne poroča. Gotovine ne moreš slediti, kar pa je pravzaprav zanimivo, saj imamo serijske številke na bankovcih. Vsi bankovci naj bi bili unikatni, a je v ozadju cela industrija ponarejenega denarja. Ni torej izsledljivosti teh papirjev. O izsledljivosti bitcoina pa: ves čas govorim, da je bitcoin psevdoanonimem. Dokler imate zaseben račun na vaši e-denarnici in ga ne delite s storitvijo v realnem svetu, si psevdoanonimen. Ko boste želeli nekaj kupiti, bodo šli kriptokovanci iz vaše e-denarnice na kriptomenjalnico, kjer ste potrdili svojo identiteto. Ali še govorimo o anonimnosti? Mislim, da ne. Ali pa drug primer: z bitcoinom boste plačali izdelek v spletni trgovini, ki bo zahtevala ime, priimek in naslov za dostavo in takrat niste več anonimni.

Ideja je, da bi nekoč tudi v trgovinah in restavracijah plačevali s kriptovalutami. Trenutno to nekako ni izvedljivo, saj se na potrditev transakcije, na primer pri plačilu kave, čaka predolgo ...
Ko bitcoin pošljete trgovcu, se transakcija zgodi takoj, sistem takoj ve, da ste plačali. Ker pa je bitcoin postal že preveč priljubljen, je naval velik in je treba za potrditev transakcije v naslednji podatkovni blok plačati malo večjo provizijo in počakati, da je transakcija potrjena. Plačilo provizije je trenutno višje od vrednosti kave.

Kako je z rudarjenjem in z visokimi stroški elektrike? Bo to v prihodnje problem?
Menim, da se bo rudarska industrija drastično spremenila v skladu z Moorovim zakonom, ki pravi, da se procesorska moč na približno dve leti podvaja. Učinkovitost se veča, energetska potratnost zmanjšuje. S tega vidika bi rekel, da se ta industrija šele začenja razvijati. Kar nekaj očitkov je, da je bitcoin energetsko potraten. Zadnje študije kažejo drugače: da so tradicionalni bančni sistemi energetsko neučinkoviti in da je energetski strošek bitcoina zanemarljiv, ko potegneš črto.

Zakaj je bitcoin vedno težje rudariti?
Zahteva vedno več računske moči, vedno več elektrike, je pa treba vedeti, da je to deflacijska valuta. Število narudarjenih bitcoinov se skozi štiri leta razpolavlja. Prvič imamo deflacijsko valuto.

V štirih letih se nagrada razpolovi, pravite. Lahko razložite?
To se imenuje halving, razpolovitev. Vsa pravila igre matematičnega omrežja verige podatkovnih blokov bitcoina so vnaprej določena matematična formula. Končni rezultat je 21 milijonov bitconov, to naj bi se zgodilo leta 2140. Kaj je halving? Pravila igre so od prvega dne takšna: rudar je v prvih štirih letih obstoja bitcoina vsakih deset minut za uspešno rešenje enačbe in posledično zapis vseh transakcij zadnjih desetih minut v nov podatkovni blok dobil za nagrado 50 bitcoinov. Na vsaka štiri leta gre nagrada na polovico. Torej, po štirih letih obstoja je bila nagrada 25 bitcoinov, zdaj (lani se je zgodil halving) je vsakih 10 minut nagrada 12,5 bitcoina.

Vedno manj se torej splača rudariti ...
Če se vprašamo s špekulativnega vidika, kakšna bo vrednost bitcoina čez dvajset let, bi rekel, da rudarji ne bodo trpeli. Res je, da bodo toliko manj bitcoinov dobili za nagrado, a bo vrednost bitcoina toliko višja. In tudi rudarji bodo leta 2030 videti popolnoma drugače. Takrat, bi rekel, da bi se lahko rudarilo na sončno energijo na kakšnem satelitu.

Že dolgo poslušamo, da gre pri vrednosti bitcoina za nov premoženjski balon. Kaj menite?
Balon, zanimiva beseda. Saj je vse balon, celotna ekonomija. Imamo posojilni, nepremičninski balon. Vse delnice sveta so močno precenjene. Vse je balon. Če se bomo fokusirali le na ta mali balonček bitcoina, se nam lahko zgodi, da po tihem poči kreditni balon, ki je nevarnejši za gospodarstvo.

Nekateri najemajo posojila, da kupujejo kriptovalute. Mar ni šla ta manija predaleč?
Absolutno odsvetujemo vlaganje, če na koncu meseca ne ostane nič denarja, kaj šele, da najameš posojilo, da bi vlagal v kriptokovance. Najemanje posojil za investiranje v kriptoekonomijo je najbolj neumna stvar, ki sem jo kdaj slišal. Iskreno upam, da takšnih pojavov ni. Vlagaš lahko le presežek denarja, ki ostane konec meseca.

Lahko vam povem, da takšni primeri so. Znanec se je pred dnevi "pohvalil", da je vzel 30 tisoč evrov posojila za vlaganje v kriptovalute ...
Manija obstaja, poganja ga prvinski človeški nagon, to je pohlep. Zlato pravilo naj bo: najprej se poučite o kriptovalutah, vložite pa le tisto, kar lahko izgubite.

Koliko bi lahko bil bitcoin vreden v nekaj letih?
Nerad špekuliram. Nisem investicijski svetovalec. Sem IT-jevec in gledam na tehnologijo in razvoj blockchaina s strogo tehnološkega vidika. Seveda pa vsi po tihem špekuliramo. Trenutno ne vidim, da bi se mrzlica hitro končala. Povpraševanje bo na trgu zelo veliko, v 2018 zelo zelo veliko in verjetno se rast ne bo ustavila kar čez noč. Je pa kar nekaj oseb, ki imajo iz zgodnjih let veliko bitnih kovancev in se v nekem trenutku lahko odločijo, da zapustijo ta ekosistem, kar bo povečalo ponudbo in cena lahko hitro zaniha navzdol. To lahko povzroči tudi paniko. Trg je izredno volatilen. Ob vsakem padcu se ne smeš ustrašiti in zapustiti investicije. Kdor vlaga, mora verjeti v zgodbo. Treba je uporabljati razum, ne čustva. Pri trgovanju v finančnih vodah ni prostora za čustva. Če ste preveč čustveni, odsvetujem vlaganje v karkoli, kaj šele v kriptovalute.

Se dogaja, da so ljudje kar pozabili na bitcoine ali da so računalnike oz. trde diske, kjer je bila kriptokoda, vrgli stran?
Seveda se. Tri do štiri milijone bitcoinov od skupno 17 milijonov naj bi bilo permanentno izgubljenih. Precej je primerov, da je kdo pozabil na bitcoine, vrgel računalnik stran.

Tudi v Sloveniji?
Tudi, ampak kdo bi si želel javne blamaže, da bi rekel, da je leta 2010 rudaril na svojem računalniku in so mu vanj leteli bitcoini, potem pa pomotoma računalnik vrgel v kanto. Kdo je tako nor, da bo to javno priznal? Saj bo osmešil samega sebe!

Zakaj so Kitajci septembra prepovedali začetne ponudbe kovancev, tako imenovane ICO-je?
Verjetno zato, ker ni bilo več nadzora. Na začetku je bilo veliko inovativnih rešitev, veliko odličnih produktov. A zdaj je ogromno prevar. Vsem priporočam, naj se na začetku ukvarjajo le s top pet kovanci. Če že podprejo ICO-projekt, naj se zavedajo, da v prvi fazi podpirajo tisti start up, ki pa še ne garantira nobene vrednosti kriptožetona.

Tomaž Okorn
Prijavi napako
Komentarji
igor-za
# 18.12.2017 ob 07:37
Dejal je, da je kupovanje bitcoinov naložba? Mu ne verjamem.
Prej bi rekel, da je špekulacija.
johndeer
# 18.12.2017 ob 08:21
@thetech, predno si tako nespoštljiv do delavskega razreda se nanj spomni, ko v trgovini kupiš štruco kruha, ko neseš vrečko smeti v kanto, ko se zjutraj oblečeš, ko zvečer prižgeš luč, ko na pametnem telefonu ali računalniku pišeš neumnosti pod rubriko, ko se usedeš na kolo in odpelješ v šolo... Vsega tega brez pridnih delavskih rok pač ne bi imel, ker ti je pa to samoumevno si pa lahko ošaben, kaj ne da?
dude
# 18.12.2017 ob 08:10
@thetech
Nekdo mora delati, drugace ni ekonomije in bitkojnov ne potrebujemo ter so nicvredni. Ne zasmehuj delavcev.
luckyss
# 18.12.2017 ob 07:48
Balon pri bitcoinu? Saj je vse balon, celotna ekonomija!

Končno naslov s katerim se da strinjati...

Vsi pa vemo, kako se "popravljajo" takšni počeni baloni....z novo globalno krizo, ki jo ob dosegu kritične točke lahko "popravi" le ena zadeva.....
Torej "Nasvidenje v naslednji vojni"...
Krimsky
# 18.12.2017 ob 07:34
Bitnikojni ne ustvarijo niti enega samega centa dodatne vrednosti na tem svetu …
~
… marsikdo pa bi si z njimi prisvojil tisočake, če ne že kar milijone.

Tisti otrok iz Cesarjevih novih oblačil bi prav potiho vprašal: »Od kje?«
In mogoče bi mu pritrdil še kdo: »Hmmm, … saj res, … od kje?«
bim--bam-bom
# 18.12.2017 ob 08:53
Običajno razmišljanje:
Ko je bil BTC 100 EUR: »Ah, to bo propadlo, to je brez veze«
Ko je bil BTC 1000 EUR: »Ah, to smo že zamudili«
Ko je bil BTC 10.000 EUR: »Uf, to je očitno res priložnost za zaslužek, čimprej moram vplačati«
feminist
# 18.12.2017 ob 07:47
Ne razumem tega. Po kaksni logiki naj bi vlagatelji protestirali ali si celo zahtevi kaj od drzave? To nima nobene podlage in nobenega smisla.

se spomnes kako je bilo s posojili v svicarskih frankih? tudi tam so vsi prostovoljno podpisali pogodbe (v katerih je pisalo kaj in kako) pa so vseeno od drzave pricakovali resitev.
tesnilo
# 18.12.2017 ob 07:27
@skippy in stavo bi gladko zgubil. poguglaj.

ista zgodba pod vsakim bitcoin clankom: eni jocejo da je balon, drugi sluzijo denar. hitro v sluzbo!
viisaus
# 18.12.2017 ob 08:44
Bitcoin ima toliko ekonomske podlage kot holandske čebulice v 17 stoletju in to vemo vsi,toda pohlep dela svoje.Da ne bo nesporazuma so tudi vse ostale valute samo stvar špekulacije.Če bi vsi lastniki bančnih računov v enem dnevu hoteli svoj denar v bankovcih bi ga bilo za cc 3 %,tako da je tudi to špekulacija,,TODA...da propade evro mora propast evropska unija,da propade dolar,morajo propast zda,in oboje je malo verjetno,toda za propad bitcona potrebuješ samo mali piš negativnega vetra in gre vse skupaj v maloro in tudi to vedo vsi,... toda še enkrat POHLEP nima meja in to je samo obraz potrošniške miselnosti......
Gravesen
# 18.12.2017 ob 08:29
Bit-kojn al bit-osel, to je zdaj vprašanje...
Binder Dandet
# 18.12.2017 ob 08:22
"In kakšne možnosti odpira blockchain, tudi za apliciranje v realnem življenju."

Predvsem je pomembno, da je blockchain tehnologija, bitcoin pa valuta. Hruške in jabolka. Torej, vse kar se okoli tehnologije dogaja, ni dodana vrednost bitcoina ali katere druge kriptovalute. Resda je tehnologija ugledala svet s kriptovalutami, ampak tu se povezava zaključi.
malikaliber
# 18.12.2017 ob 08:28
Bitkoin poganja pohlep. In če je pohlep neskončen mu bo toliko tudi vrednost rastla! Tko pač je.
Homer
# 18.12.2017 ob 08:26
Bitstamp ni slovenska borza. Podjetje je v UK, banka v Lihtenštajnu, eden od lastnikov pa davčni rezident Malte.
sosman
# 18.12.2017 ob 07:46
Nekaj, kar le raste, lahko vsak prodaja in je "strokovnjak". Ko bo zružilo, se bodo pokrili nazaj v mišje luknje. Enako je bilo s skladi 10 let nazaj,
Yeah sure
# 18.12.2017 ob 08:24
To je ena navadna piramida!

Točno tako! Za razliko od firme, v kateri sedim trenutno, kjer imam šefa, ki odgovarja direktorju, ki odgovarja lastnikom...

[sarcasm off]
Penny_
# 18.12.2017 ob 08:19
Imam par pripomb.

Prvič, zanimivo koliko je člankov na temo kriptovalut, čeprav v gospodarstvu še vedno predstavlja zanemarljivo vrednost. V vsakem članku je vsaj pol besedila o kritptovalutah. Razumem navdušenost pisca članka nad dogajanjem, ampak vseeno, kar je preveč, je pa preveč. Za primerjavo, na desetine podjetih dosega takšno kapitalizacijo, ali bi bilo normalno, da bi o enem podjetju brali znova in znova?

Kot drugo, zelo pavšalni in laični odgovori intervjuvanca, ki še sam ne ve kakšno vrednost predstavljajo kriptovalute. Enkrat trdi, da je to tehnologija prihodnosti in podlaga za vse možne platfome, drugič pa odsvetuje nakup s kreditom. Če v nekaj verjameš (v nek produkt), potem ga podpreš tudi finančno, ne samo s tistim denarjem, ki ga lahko pogrešaš.
dude
# 18.12.2017 ob 08:09
Vecja je kapitalizacija, vec ljudi vstopi na trg. Delez lastnikov bitkojnov, ki razumejo tehnologijo in pa funkcije ter lastnosti denarja - se pa manjsa. Ce pride do kaksne panike - recimo vec kot 80 odstotni padec, bodo "noobi" zapustili trg. Zna biti se zabavno. Na sreco je trg se vedno premajhen, da to zamaje realno ekonomijo. Zaenkrat. Problem bo, ko/ce bo trg velik nekaj bilijonov dolarjev. Takrat lahko crash ze vpliva na realno globalno ekonomijo.
Guinness
# 18.12.2017 ob 07:40
Se bomo pogovarjali čez eno leto. Samo ne javkat pred parlamentom, da vas je MMC zavajal

Ne razumem tega. Po kaksni logiki naj bi vlagatelji protestirali ali si celo zahtevi kaj od drzave? To nima nobene podlage in nobenega smisla.

Za svoje financne poteze je vsak odgovoren sam.

Ta "pogovarjali se bomo naslednje leto" pa se zdaj ze tudi kar nekaj let vlece...
khey
# 18.12.2017 ob 10:29
Kok eni bluzite.

Začetni vloženi denar pobereš ven, vse ostalo je samo smetana, pač če rata.

Drugače nisem ekonomist, še manj borzni strokovnjak. Sem se pa nekak priučil, da je še najlažje gledat na tradingview ichimoku (z vrednostmi za crypto) in ko se krivulji sekata nad oblakom, vstopiš v nakup in izstopiš ko se spet sekata al pa cena pade pod base line.
To zlasti velja za bitcoin in ethereum na 1-hour al pa 4-hour grafu. In si še najbolj varen.
Itak se pa igraš s par 100€, ki bi jih itak zagonil na teh ogabnih kuhanih vinčkih v centru ...
iufhdfewd
# 18.12.2017 ob 07:48
Ampak tale bitkojn je vse manj uporaben kot plačilno sredstvo.Provizija na transakcijo je vse višja in neprimerna za nakup kave recimo.Baje da je več kot 20 eur.Tudi nekatere spletne trgovine umikajo možnost plačila v btc.Dober je le še za investicije,tako kot zlato recimo.
Tao3
# 18.12.2017 ob 07:09
Se bomo pogovarjali čez eno leto. Samo ne javkat pred parlamentom, da vas je MMC zavajal ...
Branko3
# 18.12.2017 ob 08:11
Ko tole bereš, se zdi, kot d agre za nekakšno piramidno zgradbo množenja denarja, ki je v normalni obliki strogo prepovedana in kazniva? Tisti na začetku verige zaslužijo, tisti na koncu pa to plačajo.
Binder Dandet
# 18.12.2017 ob 12:14
@hepimen:
Če ukinejo gotovino, bo 500€ še vedno vrednih 500€. Samo ne več v papirni obliki. To ni primer balona.

In ja, morda se BTC nekoč stabilizira. Kdo bi vedel? Jaz zgolj pravim, da na svet je pokukal kot alternativno plačilno sredstvo. Pa je danes balon naložba, ne plačilno sredstvo. Torej vsi argumenti v zvezi s plačilnim sredstvom odpadejo v tem trenutku. @sandiego1995 je prvi, ki je napisal v vseh teh debatah (da jaz vem), da BTC koristi kot plačilno sredstvo. Pa smo mu hitro pojasnili (če ni trolal), da potemtakem vse preplačuje. To je na glavo postavljen problem hiperinflacije, ko dan po dvigu plače ta ni nič več vredna. Valute, ki ekstremno spreminjajo vrednost, ne morejo služit kot plačilno sredstvo.
Binder Dandet
# 18.12.2017 ob 09:04
@JackAce:
Če ste res takšni zmagovalci...zakaj vam pridejo do živega izjave "tistih na minimalcu"?
Nimrod no.1
# 18.12.2017 ob 08:31
Vsi bodo obogateli, samo jaz bom ostal reven..:(
tesnilo
# 18.12.2017 ob 07:38
@igor-za cela borza je spekulacija. razlika so le %
mikic007
# 18.12.2017 ob 13:09
Neverjetno, RTV še vedno objavlja špekulacije. Da je BTC balon ni vprašanje in glavna naloga RTV bi morala biti osveščanje laične javnosti o nevarnostih te zgodbe. Ta nekontrolirana rast je pokazatelj, da so se balonu priključili keramičarji in frizerke. Te ljudi je tudi zavoljo etičnosti potrebno opozoriti, v kaj se spuščajo. RTV je javni servis, ki bi moral služiti nepristranskemu obveščanju, ne pa spekulativnim napovedim.

BTC je balon, kot ga še ni bilo. Kot vedno, ga bo plačala raja z najnižjimi dohodki, zasluženimi v realnem sektorju!
Plebs
# 18.12.2017 ob 12:16
Dejansko se ljudje ne zavedajo, da je Bitcoin prevara stoletja s katero bodo seveda nekateri dobro zasluzili, tako kot v vseh Ponzi shemah. Se zavedate, da ima priblizno 1000 ljudi v lasti 40% Bitcoinov? Ce se oni odlocijo, da naredijo 'izhod', se bo bitcoin sesul v prah. Vecina ostalih pa bo zal izgubila vlozen denar. Bitcoin je balon, novi in novi vlagatelji (torej tisti, ki se vpisujejo v piramidni sistem zdaj) pa ustvarjajo naravno Ponzijevi shemo. Ce ne bi bilo novih vlagateljev, cena ne bi rastla, ampak bi se zacelo obracati. TO JE PONZIJEVA SHEMA, dajte si to ze 1x dopovedati. Res pa je ,da so ostali piramidni sistemi delovali bolj lokalizirano in niso imeli taksnega bazena ljudi. Pri Bitcoinu je drugace, novih ljudi, ki se vpisejo v piramidni sistem je ogromno in stevilo ves cas raste. Kdo ve do kod? Nihce. Cena Bitcoina ob nakupu vam pove priblizno kje v piramidi ste pristali (pri ostalih piramidah je to pomenilo koliko ljudi je nad vami). Zadeva se bo sesula, ko bodo nehali vlagati. Dokler bo hype, se najbrz ni cesa bati, lahko pa se stvari hitro obrnejo. Pa veste ,da ko se bo zacelo sesuvati, jih ne boste mogli prodati, ker transakcijski cas eksponentno raste s stevilom transakcij in vecini ljudi transakcije ne bodo stekle? Ne mislite si, da jih boste takrat uspesno prodali, ko se bo ze zacelo sesuvati. Tisti, ki imate te coine, jih pravi cas prodajte. Kdaj pa je pravi cas, presodite sami.
Krimsky
# 18.12.2017 ob 08:10
@ tesnilo
Res sem najmanj izobražen na tem portalu …
~
… a v mislih sem imel natanko dodatno vrednost:

Če kmet pridela pet gajb krompirj, je to dodatna vrednost k njegovemu premoženju … dodana vrednost je precej bolj izmuzljiva, če nekdo edini v vasi zna neko delo, lahko k ceni (stroški, čas …) pritakne še poljubno zasoljen znesek … temu pa res rečemo dodana vrednost.
In BTC ne ustvari niti centa dodatne vrednosti …
Radoveden
# 18.12.2017 ob 10:39
Še enkrat si preberite komentar bim-bam-boom:
TOČNO tako razmišlja tipični Slovenec


ne, tako ne razmišlja tipični Slovenec, tako zgolj razmišlja tipični homo sapiens.

Z bitcoini ni nič drugače kot kadarkoli prej. Je samo tipična investicijska zgodba. Tipični bum. Posebna je samo v tem da se jo gre tokrat toliko ljudi. Ni pa dinamika vsega tega nič posebnega, nič novega, in ne, tudi tokrat ne bo drugače.

Način debate, način vse komunikacije lastnikov teh kovancev, vse to smo že videli v preteklosti v drugih naložbah. Zdi se da je miselnost nekaterih tukaj gor tako neomajna kot bi bili pripadniki bitcoin sekte, pravi verniki.

Tudi gospod predsednik društva ne zna ubesediti stanja. Svari in navdušuje hkrati. Ko tako govori sam predsednik, veš kam bo pes taco pomolil, ko pride obrat. Takrat bo ali med prvimi ki bo izstopil iz vlaka in požrl mantro, ali pa se bo peljal z njim v brezno in postal nič drugega kot povsem klasišen povprečen del statistike investicijskega cikla.

Vse kar se bo zgodilo je da se bodo nekateri naučili lekcije, nekaj bo zmagovalcev, nekaj jih pa dolgo ne bo želelo slišati o tem, bodo pa tudi žalostne zgodbe.

To vemo tisti ki smo take zgodbe že dali večkrat skozi. In vedno je bilo "tokrat je drugače" le da ni bilo in vedno je bila dinamika zgodbe enaka. Enake debate, enaki verniki...

Pa še nekaj. Bitcoin ima to fundamentalno napako, da ni valuta. Je zgolj blago v omejenih količinah. Kot zlato. Primeren za investicijo ali špekulacijo. Ni pa valuta.
K_ris
# 18.12.2017 ob 10:29
Spet med komentarji vidim primere, ko kdo misli, da je z nakupom bitcoina vložil denar v blockchain tehnologijo. To sta dve ločeni zadevi. Z držanjem evrskih bankovcev tudi ne vlagamo v papirno in tiskarsko tehnologijo.
radovednik
# 18.12.2017 ob 10:09
Kripto svet je trenutno divji zahod. V njej je super tehnologija, super projekti, špekulanti in prevaranti.
Eni ljudje so zapečkarji, drugi popotniki, prostora je za vse. :-)
copcop
# 18.12.2017 ob 08:51
Saj je vse balon, celotna ekonomija. Imamo posojilni, nepremičninski balon. Vse delnice sveta so močno precenjene. Vse je balon.

Ljudje morajo jesti, da preživijo, kar pomeni, da morajo opraviti delo in za svoje delo prejeti plačilo, s katerim si kupijo hrano. Ljudje mora nekje živeti, kar pomeni, da morajo opraviti delo in za svoje delo prejeti plačilo, s katerim si kupijo stanovanje. Če nimajo dovolj lastnih prihrankov, si sposodijo denar za nakup. Ali ustanovijo podjetje in prodajo delnice na trgu, da lahko financirajo proizvodnjo avtomobilov, recimo, s katerim se ljudje vozijo na delo. To je ekonomija.

Zato ni res, da je vsa ekonomija balon in so vse delnice precenjene. Preprosto ni res!

Zakaj bi ljudje zaupali bitcoin strokovnjakom, ki celo vodijo bitcoin društva, če jim osnove ekonomije niso jasne?!?
paver
# 18.12.2017 ob 07:45
To je ena navadna piramida!
ajvard
# 18.12.2017 ob 11:26
Bitcoin je za moj pojem super alternativa lotu, športnim stavam in podobnemu.

če je v vas malo hazarderja (v meni je), potem znesek, ki ga mesečno vplačate v navedeno, raje preusmerite v kripto.

če pa gledate na BTC kot na investicijsko priložnost, se boste najverjetneje hudo opekli (razen, če boste pravočasno izstopili - kaj je pravočasno, pa je spet tema podobna loteriji).
K_ris
# 18.12.2017 ob 10:24
@tesnilo

bitcoin sluzi istemu namenu kot navadna valuta, ce posplosim.

Niti ne. Glavna funkcija denarja je, da je splošno sprejeto plačilno sredstvo, česar pa za bitcoin ni mogoče trditi.
Mirko Tipka
# 18.12.2017 ob 12:48
kdor ne reskira ne profitira... včasih pa tudi zgubi...

ali je to pri puncah, ali pri denarju, ali pri Tomboli, ali pri šahu, ali pri Bitcoinu....
Dzinks
# 18.12.2017 ob 11:45
"Aja, pa tisti, ki trdite, da je bitcoin votel, okrog ga pa nič ni, se vprašaje, kaj je npr. USD ali EUR."

Oboje sta uradni valuti, ki ju drži pokonci konsenz države in družbe, ki imata tudi interes, da ohrani vrednost in delujeta kot garant. Bitcoin pa je tulipan, katerega vrednost je odvisna od tega, koliko so ljudje zanj pripravljeni plačati. Zato ni valuta, ampak klasično blago/commodity.
nomensland2015
# 18.12.2017 ob 10:15
"Bitcoin je piramidni sistem in zemlja je ravna :)"

Ja ... to pravijo vsi ki sodelujejo pri piramidnih shemah ;-)

Definicija trgovanja: "find a bigger sucker"
Lepo povedano pa:
"
I think the price will continue to go up as long as there is FRESH Money that people are willing to exchange for - Well - exactly what ?
This is always the problem with bubbles and pyramid sales - They're fine as long as you can find a "Bigger sucker" to buy your shares off you - but eventually someone says " The Emperor is naked ! "
"
Celjan27
# 18.12.2017 ob 09:48
Še enkrat si preberite komentar bim-bam-boom:

TOČNO tako razmišlja tipični Slovenec. Vem, ker sem že 5 let v kripto svetu. In kar naenkra me kličejo ljudje, za katere še slišal nisem, češ da bi oni tudi vložili kakšnih 10 jurjev za zajebancijo, češ da je tako lahko služit.

Newsflash: Ni lahko služit. Za začetek je potrebno kar nekaj IT znanja za odpiranja računov in trgovanje. Potem moraš vedeti katero zgodbo kupiti. Ker jo ima vsak kovanec zadaj. Še najbolj pomemmbno pa - kdaj izstopiti? Ker 95% ljudi zapelje pohlep.

Je pa velik plus:

Ni posrednikov, ki bi služili na vas: ni brokerjev, bankirjev, upravljalcev vzajemnih skladov - skratka ljudi, ki se nalivajo na vaš račun s šampanjci v Monacu, medtem ko nimajo pojma in delajo NIČ (vem, ker sem bil tudi sam tam:))

Edini nasvet, ki ga dam ostalim je - ne zaupajte nikomur, ki vas poskuša prepričati, da se v kakšen kripto ICO ali valuto RES splača vložiti vaš težko prigaran denar. Sami naredite research in pojdite notri z majhnimi vložki, predvsem pa v blue chip valute (BTC, ETH, recimo). Toliko, da se naučite igre, da ne bo spet prišel kakšen "prijatelj", ki bo promoviral ONECOIN ali kakšno drugo piramido.
Springbok
# 18.12.2017 ob 09:43
Zakaj lahko na avtomatih hranilnice Lon in Petrola bitcoine lhko smamo kupim, ne pa tudi prodam? Sem kupil pri Lonu nekaj tednov nazaj. Tudi v poslovalnici Lona mi jih nčejo odkupiti. Želim zdaj, še pred Božičom prodati, pa ne morem. Če grem pa preko računačniške aplikacije pa traja tako doooolgooooo, da med trenutkom, ko želim pordati in potrditvijo transakcije tečaj zaniha za kakih 1000 USD. Nekaj smrdi v deželi Bitcoin.
entapametn
# 18.12.2017 ob 09:31
Sogovornik je bil v odgovorih previden. Pravilno. Po moje niti nima razloga koga v kaj prepričevati. Le zakaj bi ga? Ves prepir tu spominja na star prepir: Spectrum - Commodore, če se kdo še spomni tega. Vedno znova pa je povdarjeno "investiraj, kolikor lahko pogrešaš, če pride do zloma" in to je ZLATO pravilo. Je pa res: če ne kupiš srečke, ne jambraj zakaj ne zadaneš sedmice na Lotu. Moj ata je rad citiral tovariša Tita: "Živite kot da bo vedno mir in pripravljajte se, kot da bo jutri vojna!"
Malo predelajte to v Crypto svet in veliko uspeha vam želim... Svet ni črno-bel. Požrešnost ni le v kriptosvetu, tudi v delnicah, sladkarijah,...
Binder Dandet
# 18.12.2017 ob 09:03
@melanholik:
V bistvu prizna, da gre za balon (zato verjetno previdnost svetuje)...ampak ker poznamo mnogo balonov, je to ok ("vem, da sem kradel, ampak saj drugi tudi" argumentacija). Torej se lahka te debate o tem ali gre za piramidno shemo, končajo na tem mestu. Gre. Vrednost bo rastla, dokler bodo ljudje kupovali. Ko bodo prenehali z nakupovanjem, bo zavladala panika in sledila bo množična prodaja, kar bo strmoglavilo vrednost. Gotovo bo marsikdo profitiral. Ampak še več se jih bo pa nasankalo. Sploh če so res pametnjakoviči, ki se zakreditirajo za nakup.
copcop
# 18.12.2017 ob 08:30
ne morem verjet da po vseh teh clankih, nekateri komentirajo ceprav jim se vedno ni jasno zakaj gre

Zakaj gre?
sammy13
# 18.12.2017 ob 12:14
KJE STE TEGA EKONOMSKEGA ANALFABETA NAŠLI?

Vedno manj se torej splača rudariti ...
Če se vprašamo s špekulativnega vidika, kakšna bo vrednost bitcoina čez dvajset let, bi rekel, da rudarji ne bodo trpeli. Res je, da bodo toliko manj bitcoinov dobili za nagrado, a bo vrednost bitcoina toliko višja. In tudi rudarji bodo leta 2030 videti popolnoma drugače. Takrat, bi rekel, da bi se lahko rudarilo na sončno energijo na kakšnem satelitu.

Že dolgo poslušamo, da gre pri vrednosti bitcoina za nov premoženjski balon. Kaj menite?
Balon, zanimiva beseda. Saj je vse balon, celotna ekonomija. Imamo posojilni, nepremičninski balon. Vse delnice sveta so močno precenjene. Vse je balon. Če se bomo fokusirali le na ta mali balonček bitcoina, se nam lahko zgodi, da po tihem poči kreditni balon, ki je nevarnejši za gospodarstvo.
Dzinks
# 18.12.2017 ob 11:23
"Bitcoin je piramidni sistem in zemlja je ravna :)
Zanimivo je brati komenarje v stilu češ, da je to piramidni sistem in kako bo vse skupaj padlo pa kako bo mogla država financirati naše izgube? Zakaj že? Niso to posojila v frankih. Vsi pametni smo že zdavnaj pobrali vloženo tako, da se razni Janezi in Micke ne rabite sekirat za naše "izgube" saj to je itak "kr neki" larifari :)"


Saj "pametni" so tudi v piramidah vedno na vrhu. Še vedno pa to ne spremeni dejstva, da se tvoj dobiček generira na račun izgube večine drugih. Ko bo sranje zadelo ventilator in ko bodo začeli prodajati VSI, takrat bodo vsi bitcoini tega sveta vredni en toliko, kot je bila vredna čebula par sto let nazaj. Oz. še malo manj, ker jih ne moraš niti vtaknit v zadnjo odprtino tistega, ki te je nagovoril v to kupčijo.
nomensland2015
# 18.12.2017 ob 10:54
@sandiego1995
"
@Binder

V decembru se je cena podvojila. Zelo pametna poraba. Vse, kar kupiš, nekajkrat preplačaš.;D

ha, ha, ha.....ha, ha, ha...

Zdej pa vidim, da trolaš. Ha, ha, ha....ker toliko čez les pa ne moreš biti, da tako neumnost napišeš. Ha, ha, ha....že dolgo se nisem toliko nasmejal
"

He he ... lepo da se človek smeji svoji neumnosti.
Da ti razložim po 'kmečko':
1.11. si za ferarija plačal 200 Bitcoinov.
1.12. bi za ferarija plačal 100 Bitcoinov.
Pomeni, če bi ferarija kupil 1.12. in ne 1.11. bi imel ferarija in 100 Bitcoinov, ne pa samo ferarija.

Se še ti vedno zdi smešno ;-)
copcop
# 18.12.2017 ob 10:40
je pa treba vedeti, da je to deflacijska valuta. Število narudarjenih bitcoinov se skozi štiri leta razpolavlja. Prvič imamo deflacijsko valuto.

Prvič in zadnjič. Če je valuta deflacijska, torej vredna vedno več, potem z njo ni smiselno plačevati, temveč držati. Če jo vsi držijo, ne opravlja funkcije valute, zato tudi obstoj deflacijske valute ni smiseln.

Ampak, dokler traja je pa fino, saj je vredna vedno več, mar ne?
kislec
# 18.12.2017 ob 10:31
" V tem času, ko vi tulite v luno, je šel BTC iz 2000$ na 20000$. Jaz sem svoj začetni vložek že zdavnaj potegnil ven in vse kar se zgodi, je za mene samo še plus. "

Več takih vas tule pridiga na enak način - ampak iz vaših besed sledi enak zaključek, kot ga imajo vsi kriptoskeptiki - bodočnost je negotova, zato se hvalim s tem, da sem pravočasno pospravil začetno tvegano vlogo (oplemeniteno, seveda!) in del dobička pustil not, ampak naprej pa ne bom več vlagal, samo čakal, kdaj se bo ustavilo...
Hohštaplerija
# 18.12.2017 ob 09:30
@tesnilo: kako ste hecni vi "milijonarji s plaž". Čemu se tako trudite prepričevati druge, da je to taprava stvar. Niste zapodleni z nakupovanjem luksuznih daril in pakiranjem kovčkov za počitnice na rajskih otokih?
Kazalo