Po odpovedi pogodbe o sodelovanju z enim izmed večjih izvajalcev pristaniških storitev je okoli 150 delavcev ostalo v negotovosti. Foto: RTV SLO/ Ergyn Zjeci
Po odpovedi pogodbe o sodelovanju z enim izmed večjih izvajalcev pristaniških storitev je okoli 150 delavcev ostalo v negotovosti. Foto: RTV SLO/ Ergyn Zjeci

Drug gazda je že govoril z nekaterimi mojimi sodelavci in jim ponudil zaposlitev v svojem podjetju, za 3,6 evra na uro, kar je en evro na uro manj, kot dobimo sedaj.

Luka Koper, IPS
Luka Koper je lani sodelovala z 38 podjetji, ki izvajajo pristaniške storitve. Nekatera med njimi vse svoje prihodke pridobivajo skoraj izključno v sodelovanju z Luko. Foto: Televizija Slovenija

Septembra je Luka Koper prekinila sodelovanje z družbama Encon in Meol, ki sta v lasti istega podjetnika. Še lani je bilo podjetje Meol po obsegu poslovanja z Luko Koper drugo največje podjetje med izvajalci pristaniških storitev, ki je svoje prihodke ustvarilo skoraj izključno pri sodelovanju z Luko. Skupno je preko obeh podjetij v Luki Koper delalo okoli 150 delavcev, ki bodo morali že novembra svoje delo iskati drugje.

"To nas je vse presenetilo," pripoveduje eden izmed izvajalcev pristaniških storitev, ki preko enega izmed teh podjetij že 12 let opravlja pristaniške storitve izključno v Luki Koper. "Mi smo se poskušali po pomoč obrniti na sindikat, a se za naše težave niso pretirano zmenili," pripoveduje delavec in dodaja, da je že vajen, da so izvajalci pristaniških storitev v podrejenem položaju glede na delavce, zaposlene v Luki.

Gazde izkoriščajo negotovost
Negotovost 150 delavcev, ki so večinoma, tako kot naš sogovornik, v Slovenijo prišli iz držav nekdanje Jugoslavije, na delo v Luko Koper, pa so občutile tudi druge »gazde« oziroma lastniki podjetij, ki za Luko izvajajo pristaniške storitve. "Drug gazda je že govoril z nekaterimi mojimi sodelavci in jim ponudil zaposlitev v svojem podjetju, za 3,6 evra na uro, kar je en evro na uro manj, kot dobimo sedaj."

Kljub znatno nižji postavki pa je več njegovih sodelavcev pripravljenih sprejeti tovrstno ponudbo, ki je boljša izbira od brezposelnosti, pripoveduje naš sogovornik, ki ne verjame, da bi se lahko katerikoli njegov sodelavec zaposlil neposredno v Luki Koper. "Mi v to ne verjamemo več. Deset let poslušamo, da se bodo najboljši zaposlili, na koncu pa se ni prav nihče. Mi si trenutno želimo samo delati naprej ob enakem plačilu."

Luka: Inšpekcijski nadzor ni razlog za prekinitev
Prekinitev sodelovanja prihaja prav v času, ko inšpektorat za delo zaključuje pripravo odločbe. V minulih mesecih so namreč inšpektorji za delo pod drobnogled vzeli delo izvajalcev pristaniških storitev, pri katerih so že v preteklosti odkrili vrsto nepravilnosti. Končne ugotovitve inšpektorata pa naj bi bile znane v prihodnjih dneh. Zaradi tega so se, tudi med delavci, pojavile informacije, da so povod za odpoved pogodb ugotovitve inšpektorata za delo.

V Luki Koper zanikajo, da je odločitvi za prekinitev pogodb s podjetjema botroval inšpekcijski nadzor, saj "z njihovimi ugotovitvami nismo seznanjeni." Ob tem so vnovič poudarili, da tudi Luka Koper od izvajalcev pristaniških storitev zahteva potrdilo finančne uprave o poravnanih obveznosti do vseh zaposlenih.

"Zasledujemo zagotavljanje etičnih standardov"
Na naše vprašanje, kaj je razlog za odpoved pogodb, če to ni inšpekcijski nadzor, pa v Luki niso odgovorili, saj posameznih primerov "skladno s poslovno prakso" ne komentirajo. V odgovoru so zapisali le, da pri sodelovanju z izvajalci pristaniških storitev "zasledujemo tako raven kvalitete opravljenih storitev, kakor tudi zagotavljanje etičnih standardov, spoštovanja zakonodaje itd. Na podlagi teh okoliščin se tudi odločamo, s katerimi izvajalci pristaniških storitev bomo prekinili sodelovanje".

Prekinitev sodelovanja z večjim izvajalcem pristaniških storitev pa za Luko menda ni težava, saj bo manko izvajalcev pristaniških storitev nadomestila z drugimi podjetji, s katerimi sodeluje. Dodatno varovalko pred izpadom dela predstavlja tudi dejstvo, da "posamezen izvajalec pristaniških storitev ne more presegati 25 odstotkov dela na posameznem terminalu, na ravni celotne družbe pa posamezen izvajalec ne more presegati 10 odstotkov celotnega izvajanja pristaniških storitev", so sporočili iz Luke in dodali, da s tako strategijo zagotavljajo konkurenčne odnose med izvajalci, s tem pa spodbujajo kakovostne storitve in preprečujejo monopolni položaj posameznega ponudnika.

Smo pa ostali brez odgovora na vprašanje, ali pri Luki nameravajo katerega izmed delavcev, ki več kot desetletje svoje delo opravljajo izključno v Luki Koper, tudi neposredno zaposliti.

Drug gazda je že govoril z nekaterimi mojimi sodelavci in jim ponudil zaposlitev v svojem podjetju, za 3,6 evra na uro, kar je en evro na uro manj, kot dobimo sedaj.