Vrednost gradnje nove železniške povezave med Koprom in Divačo je ocenjena na 1,4 milijarde evrov. Foto: MMC RTV SLO
Vrednost gradnje nove železniške povezave med Koprom in Divačo je ocenjena na 1,4 milijarde evrov. Foto: MMC RTV SLO
Samo Omerzel
Minister Omerzel je prepričan, da se da drugi tir zgraditi za polovico cene. Foto: BoBo
Zvonko Černač
Černač, nekdanji minister za infrastrukturo, zdaj pa poslanec SDS-a, pristop ministra Omerzela označuje za neresnega. Foto: BoBo
Drugi tir bo. A za kakšno ceno?

Minister Omerzel je potrdil, da se bo Slovenija lotila izvedbe gradnje drugega tira železniške proge med Divačo in Koprom v dolžini 27 kilometrov, vendar se mu zdi ocenjena vrednost previsoka.

Omerzel je ob tem spomnil, da ima Slovenija znotraj Evrope izjemno strateško lego, vendar to samo po sebi ni dovolj, zato je treba vlagati v infrastrukturo, ne le železniško. Drugi tir pa je po njegovem mnenju pomemben tudi za razvoj Luke Koper.

Na ministrstvu za infrastrukturo in prostor so pred svojo odločitvijo, ali in kako projekt nadaljevati, proučili podobne projekte doma in v tujini ter pregledali, kakšne rešitve predvideva projektna dokumentacija in kaj se je do zdaj dogajalo s projektom.

Ob tem se je izkazalo, da znaša ocena investicije 1,4 milijarde evrov. "Ta številka je zame nesprejemljiva. Vložiti 1,4 milijarde evrov v 27 kilometrov železnice je nekaj, kar noben finančno-poslovni model ne more prenesti. Po vseh informacijah, ki jih imamo, si upam trditi, da se da drugi tir narediti za pol te cene," je dejal Omerzel.

Prepričan je, da ne potrebujemo vedno najboljših tehnoloških rešitev na svetu, gradbena dela pa se da izvesti veliko bolj optimalno, marsikatera niti niso potrebna: "Ko vse to upoštevamo, pridemo v ta rang cene."

Černač: To bo novi Teš 6 - tokrat na tirih
Na Omerzelove trditve, da je tir mogoče zgraditi za polovico prvotne ocene, se je že odzval njegov predhodnik in poslanec SDS-a Zvonko Černač, ki je prepričan, da minister zavaja javnost in da bo gradnja drugega tira Divača-Koper postala novi Teš 6, tokrat na tirih. Ob tem je spomnil, da je "o propadlem razpisu za cestninjenje tovornih vozil v prostem prometnem toku dejal, da je projekt, ki ga je ponudnik skupaj s stroški financiranja vrednotil na približno 200 milijonov evrov, mogoče izvesti za deset milijonov evrov in da bo do konca poletja predstavil način izvedbe tega projekta".

"Čakamo. Poletje je mimo," je zapisal in nadaljeval: "Tako, kot je bila vrednost projekta drugega tira včeraj 1,3 milijarde evrov, je lahko danes za ministra Omerzela ob istih predpostavkah vrednost 700 milijonov evrov, pojutrišnjem (če bo javnost ocenila, da je to previsoko) pa mogoče samo 500 milijonov evrov."

Gradnja bo trajala šest let
Omerzel je sicer pojasnil, da bo pridobitev gradbenega dovoljenja predvidena na začetku leta 2014, šele nato bodo lahko začeli iskati izvajalca. Gradnja naj bi po trenutnih načrtih trajala približno šest let. Pri infrastrukturnih projektih je vrnitev investicije malce daljša, saj po ocenah ministra znaša okoli 20 ali 25 let.

Minister je tudi prepričan, da je 700 milijonov evrov ekonomsko upravičena investicija in da bo recenzija pokazala, da so si zastavili pravi cilj. Gradnjo drugega tira pa naj bi bilo mogoče financirati s kohezijskimi sredstvi iz nove finančne perspektive 2014-2020, druga možnost pa je koriščenje sredstev iz t. i. sklada CEF (Connecting Europe Facility), za katere lahko kandidiramo s projekti.

Tretja možnost za financiranje je javno-zasebno partnerstvo: "V tem konceptu moramo na Slovenske železnice gledati malce širše. Če govorimo o javno-zasebnem partnerstvu, govorimo o tem, da pripeljemo partnerja za upravljavski del - torej ne govorimo o infrastrukturi, ampak o upravljavskem delu."

Ob tem je spomnil, da je bila v preteklosti že predstavljena ideja o povezovanju Luke Koper in Slovenskih železnic, ki se zdi ministru dobra, saj oba sistema drug brez drugega dejansko ne moreta delovati. Njuno povezovanje se mu zdi zato smiselno.

Država porabila že 40 milijonov
Ideja o projektu drugega tira Divača-Koper sega v sredino 90. let preteklega stoletja, umestitev proge v prostor pa je vlada potrdila že leta 2005. Postopki so se zavlekli zaradi sprememb načrtov in dolgotrajnega pridobivanja potrebnih zemljišč. Za projekt pa je bilo porabljenih že skoraj 40 milijonov evrov.

Pretežni del sredstev so porabili za projektiranje in pripravo dokumentacije, za analize in pregled zastavljene trase, je povedal minister. Kot pravi, drži podatek, da je bilo odkupljenih 99 odstotkov zemlje, vendar znaša to le pet milijonov evrov. "Večinski del gre pod zemljo in dejansko te zemlje za odkup res ni tako veliko," je dodal.

SŽ: Gradnja drugega tira je nujna
Na Slovenskih železnicah napoved gradnje drugega tira pozdravljajo, saj so prepričani, da je nujna - brez sodobnih železniških prog se bo promet namreč preusmeril na ceste, kar bo povzročilo dodatne okoljske obremenitve, železniški prometni koridorji pa se bodo popolnoma izognili Sloveniji, so dejali na SŽ-ju.

Ob tem so dodali, da je zdajšnja enotirna proga že danes popolnoma zasedena, dodatne omejitve pa povzročajo nujna vzdrževalna dela, ki jih je bilo v preteklosti bistveno premalo, pomenijo pa popolno ustavitev tovornega prometa. Proga med Divačo in Koprom sodi med najpomembnejše evropske železniške povezave in je del evropskega jedrnega železniškega omrežja. Prevozi v Luko Koper in iz nje pomenijo kar 60 odstotkov vsega tovornega prometa Slovenskih železnic, še pravijo.

Predsednik uprave Luke Koper Gašpar Gašpar Mišič pa je že v četrtek izrazil pričakovanje, da bo vlada projekt potrdila. Četudi danes začnemo graditi, smo že prepozni, je zapisal v sporočilu za javnost in dodal, da se mu zdi dilema o gradnji drugega tira nesprejemljiva.

Drugi tir bo. A za kakšno ceno?