Foto: MMC RTV SLO
Foto: MMC RTV SLO

Nacionalna potrošniška organizacija Zveza potrošnikov Slovenije (ZPS) je v zadnjem junijskem tednu praznovala 30 let delovanja. Ustanovljena je bila 23. 6. 1990, torej še v nekdanji Jugoslaviji.

"V Sloveniji smo v prvih letih po osamosvojitvi dosegli pomembne uspehe pri vzpostavljanju varstva potrošnikov. Takrat smo z velikimi koraki zmanjševali zaostanek na področju varstva potrošnikov v primerjavi z bolj razvitimi zahodnimi državami, denimo Avstrijo. Še ob vstopu v EU je Slovenija bila primer zgledne ureditve potrošniške politike, to danes žal ni več," so v ZPS-ju opozorili ob svoji obletnici.

Kot je bil za Slovenijo pomemben vstop v EU, je bila za ZPS podobno pomembna včlanitev v organizacijo BEUC (Bureau European des Consommateurs), ki je konzorcij nacionalnih potrošniških organizacij držav EU-ja in drugih evropskih držav EEA. Glavni cilj te organizacije sta zastopanje in javno zavzemanje za interese potrošnikov pri oblikovanju politike varstva potrošnikov na ravni EU-ja.

"Tako smo slovenski potrošniki dobili svoj glas v Bruslju mnogo prej, kot smo pristopili k EU-ju. Z aktivno vlogo ZPS-ja v BEUC-u vplivamo in sooblikujemo sprejemanje zakonodaje v Bruslju, ki neposredno vpliva na kakovost varstva potrošnikov pri nas. A nemalokrat se zatakne pri prenosu direktiv v nacionalno zakonodajo. Na škodo slovenskih potrošnikov, seveda," še opominjajo v ZPS-ju.

ZPS je v zadnjih letih izvedel kar nekaj odmevnih kampanj, s katerimi so slovenskim potrošnikom omogočili cenejše nakupe blaga in storitev, kot sta, denimo, bila skupinski nakup energije ali klimatskih naprav. Zelo odmevna pa je bila tudi skupna tožba zavedenih potrošnikov v primeru Volkswagnove afere "Dieselgate", ki sicer še ni dobila epiloga na nemških sodiščih.

Številni primerjalni testi

Skupaj z drugimi potrošniškimi organizacijami ZPS že vrsto let izvaja tudi številne primerjalne teste blaga in storitev. "Danes lahko izbiramo med bogato paleto izdelkov, a testi primerjalnih potrošniških organizacij pogosto pokažejo, da niti blagovna znamka niti cena nista merilo kakovosti. Danes potrošniki zato bistveno težje izbirajo in izberejo, pravzaprav govorimo o tiraniji izbire, saj je na voljo obilica blaga in storitev, ki so na prvi pogled enake ali vsaj podobne. Vse to poganja dovršeni marketing, ki vzbuja nove in nove potrebe, kar samo po sebi sicer ni nič slabega, vendar pa se v tem skrivajo tudi številni bodisi nepotrebni bodisi nekakovostni izdelki. Zato pomembno protiutež temu nastavljamo potrošniške organizacije z neodvisnim primerjalnim testiranjem blaga," pravijo v ZPS-ju.

Večino primerjalnih testiranj opravijo v sodelovanju s potrošniškimi organizacijami ne le iz Evrope, ampak tudi ZDA, Azije.

"Izdelke kupujemo v trgovinah, kot običajni potrošniki. Preizkusimo jih v neodvisnih akreditiranih laboratorijih. Pri tem se ne omejujemo zgolj na ugotavljanje skladnosti izdelka z veljavnimi zakoni in predpisi, ampak nas zanima uporabna vrednost, funkcionalnost, trajnost ... Posebno pri presojanju varnosti izdelkov ali storitev so naša merila pogosto strožja od zakonsko predpisanih, vrednotenje rezultatov pa zaradi varstva interesov potrošnikov izvajamo v skladu z najnovejšimi dognanji stroke na obravnavanem področju. Dobro ocenjeni izdelki na testu se lahko ponašajo tudi z znakom ZPS-test," še navajajo v osrednji slovenski potrošniški organizaciji.