V glavnih vlogah igrajo Katarina Stegnar, Marko Mandić, Mila Bezjak in Aliocha Schneider. Foto: Monoo/Mitja Ličen
V glavnih vlogah igrajo Katarina Stegnar, Marko Mandić, Mila Bezjak in Aliocha Schneider. Foto: Monoo/Mitja Ličen

Letošnji newyorški filmski festival Tribeca se bo odvil med 5. in 16. junijem, nanj pa se bilo tokrat prijavljenih rekordnih več kot 13 tisoč filmov z vsega sveta. Celovečerec Odrešitev za začetnike (z mednarodnim naslovom Family Therapy) bo premierno projekcijo na festivalu Tribeca doživel ob prisotnosti filmske ekipe. Nato bo na ogled tudi v več prizoriščih na Broadwayu.

V glavnih vlogah nastopajo Katarina Stegnar in Marko Mandić, mlada Mila Bezjak, ki velja za najnovejše slovensko igralsko odkritje, ter vzhajajoči zvezdnik francoske kinematografije Aliocha Schneider. Ob njih igrajo še Judita Franković Brdar, Jure Henigman in Matija Vastl, pa tudi Kristoffer Joner, glavni igralec prejšnjega filma Sonje Prosenc Zgodovina ljubezni (2018), ter srbska pevka Ana Djurić, znana kot Konstrakta.

Katarina Stegnar v prizoru iz filma Odrešitev za začetnike. Foto: Monoo/Mitja Ličen
Katarina Stegnar v prizoru iz filma Odrešitev za začetnike. Foto: Monoo/Mitja Ličen

Odrešitev za začetnike je po besedah selektorjev festivala Tribeca "izjemno zabavna, pikra satira, ki je obenem vsebinsko provokativna kot tudi formalno drzna," so sporočili s Slovenskega filmskega centra (SFC).

V filmu Odrešitev za začetnike je režiserka uspešno združila občutek za komedijo z zelo osebno filmsko vizijo. "Ko sem bila otrok, nam je na cesti zgorel avto. Iz tega otroškega spomina na avtomobile, ki vozijo mimo, je nastala Odrešitev za začetnike. Sredi kaosa in strahu mimo zgorelega avta zapelje drug avto – bleščeč, nov, z družino, ki se zdi popolna in se ne ustavi, da bi pomagala. Kdo so ti ljudje, ki se odločijo, da ne bodo ustavili? Film se zavrti okoli njih, a ne postavlja pod vprašaj le njihovih dejanj; preiskuje tudi razloge za njihove odločitve. Se bojijo soočenja s svojo lastno ranljivostjo ali gre za naučeno brezbrižnost, simptom širšega družbenega stanja?" je o vzgibih za nastanek filma povedala režiserka.

V Sloveniji sta filma finančno podprla Slovenski filmski center (SFC) skupaj s Filmskim studiem Viba Film in RTV Slovenija. Znaten delež za realizacijo je prispevala Italija prek italijanskega ministrstva za kulturo in filmske komisije regije Furlanija - Julijska krajina, kjer je bil velik del filma tudi posnet. Pri razvoju projekta in produkciji filma so sodelovale še Norveška, Hrvaška in Srbija. Razvoj filma je podprla Ustvarjalna Evropa - program Media. Glavni producent filma je Rok Sečen s produkcijsko hišo Monoo.

Režiserka in scenaristka Sonja Prosenc (1977) je nase opozorila že s svojim celovečernim prvencem Drevo (2014), ki je tako kot njen drugi film Zgodovina ljubezni, pozornost pritegnil z izrazito in poglobljeno filmsko govorico. Za komični kratkometražec Raj (2019) je prejela vesno za najboljši kratki film na Festivalu slovenskega filma v Portorožu. Tudi pri svojem najnovejšem filmu je sodelovala s svojimi stalnimi sodelavci, med katerimi sta direktor fotografije Mitja Ličen in norveški oblikovalec zvoka Gisle Tveito. Avtorja glasbe sta Primož Hladnik in Boris Benko (dvojec Silence), posnel pa jo je Simfonični orkester Stavanger na Norveškem.

Uvrstitev filma v tekmovalni program enega najpomembnejših filmskih festivalov na ameriški celini je po besedah direktorice SFC-ja Nataše Bučar velik uspeh za slovenski film. "S tem uspehom tudi SFC pomembno uresničuje svoj cilj večje mednarodne prepoznavnosti slovenske filmske ustvarjalnosti. Ob skromnih proračunih in majhnem številu filmov, ki jih v Sloveniji ustvarimo, je tak uspeh za nas še toliko večji," so sporočili s SFC-ja.

Marko Mandić. Foto: Monoo/Mitja Ličen
Marko Mandić. Foto: Monoo/Mitja Ličen