Kakšnih spretnosti so se priučili obiskovalci predavalnic AGRFT-ja? Foto: DSFU
Kakšnih spretnosti so se priučili obiskovalci predavalnic AGRFT-ja? Foto: DSFU
Šele ustanovitev filmskega oddelka je zagotovila temelj pravemu akademskemu izobraževanju slovenskih filmarjev. Foto: DSFU
Karol Grossmann

Odgovor na zgornje vprašanje so iskali v Kinodvoru v Ljubljani, kjer so se 60-letnico delovanja AGRFT-ja odločili zaznamovati s projekcijo prvih slovenskih študijskih filmov. Prikazani so bili filmi, ki so bili posneti med letoma 1962 in 1970, med njimi pa je bil tudi povsem prvi slovenski študijski film. To je Štafeta mladosti avtorja Milana Ljubiča iz leta 1962.



Poleg že omenjenega filma Milana Ljubiča so v Kinodvoru zavrteli še produkcije Kriza zavesti Lada Trohe iz leta 1966, Telefon Frančka Rudolfa, Variacije Toneta Freliha, Oglejte si novi svet - obiščite ZDA Matije Milčinskega in Drobno življenje Grege Tozona (vsi filmi so nastali leta 1968). Zadnji v seriji študijskih filmov pa je bil film Marije Milkovič z naslovom Maja; nastal je leta 1970.

Znanost o filmu že leta 1898
Večer, ki so ga skupaj pripravili Društvo slovenskih filmskih ustvarjalcev, AGRFT, Slovenska kinoteka - Kinodvor in Arhiv Republike Slovenije - Slovenski filmski arhiv, je tudi priložnost za obujanje spominov na zgodovino slovenskega filma oziroma na začetke širjenja filmske znanosti med Slovenci. Ob projekciji prvih slovenskih študentskih filmov je Igor Maksim Košir zapisal, da je prvi "poduk" na Slovenskem o filmu nastal že leta 1898. V reviji Dom in svet je tedaj fizik in matematik Simon Šubic preroško napovedal izjemen razvoj kinematografije, za katero je predvidel, da bo postala umetnost, dokument in poduk.

Prva filmska petletka
Iz zgodovine filmskega izobraževanja pri nas naj omenimo še nastanek filmskih šol na Slovenskem. Prve so zrasle po koncu druge svetovne vojne, ko je bila kinematografija podržavljena, oblikovali pa so tudi prvi (in zadnji) petletni plan razvoja jugoslovanskega filma. Tedaj so se Slovenci filmsko izobraževali tudi v Beogradu, nekateri pa so odšli celo v Moskvo in kasneje v Pariz. A ključni prelom, ki je zagotovil kontinuiteto oblikovanja kakovostnih filmskih delavcev, je nastopil šele z oblikovanjem akademskega filmskega oddelka.