Rok Biček je psihološko dramo o reakciji dijakov ob samomoru njihove sošolke deloma posnel po resničnih dogodkih iz časov, ko je sam obiskoval srednjo šolo. Foto: Triglav Film
Rok Biček je psihološko dramo o reakciji dijakov ob samomoru njihove sošolke deloma posnel po resničnih dogodkih iz časov, ko je sam obiskoval srednjo šolo. Foto: Triglav Film

Zavedam se zatečenega stanja celotnega filmskega polja, nanj odgovarjamo brez panike, z jasnimi cilji in oblikovanjem konkretnih ukrepov, ki so svoje mesto našli tudi na začetnih straneh Nacionalnega programa za kulturo.

Uroš Grilc
Amfiteater Portorož
V zadnjih letih so prodali med 5.000 in 6.000 vstopnic, za letos pa upajo, da bodo to število presegli. Veliko je odvisno tudi od vremena, razlika je, ali je projekcija v dvorani, ki sprejme slabih 600 gledalcev, ali v amfiteatru, ki sprejme skoraj 1.800 ljudi. Foto: YouTube
Filmsko pot je Karpo Godina, letošnji Badjurov nagrajenec, začel v 60. letih z dokumentarnimi in kratkimi filmi. Leta 1968 je s filmom Piknik v nedeljo zaznamoval jugoslovansko kinematografijo, pozneje pa je ustvaril celovečerce, med njimi so najbolj znani Splav meduze, Rdeči boogie ali kaj ti je deklica in Umetni raj. Pri več kot 20 filmih je sodeloval kot direktor fotografije, režiral je televizijske nadaljevanke in kratke filme ter sodeloval pri nastanku več kot 200 propagandnih in oglasnih filmov. Foto: RTV SLO
New Wave Syria
Letos FSF vabi tudi s koncerti, ki potekajo vzporedno s filmskim dogajanjem. V četrtek, dan pred projekcijo Dvojine Nejca Gazvode, se bosta namreč pred portoroškim Kapelca barom v živo predstavila New Wave Syria, ki sta festivalsko komisijo prepričala leta 2011, ko sta prejela vesno za najboljšo filmsko glasbo za Gazvodov celovečerni film Izlet. Urša Golob in Rok Pezdirc v Portorož prihajata z maja letos izdano drugo ploščo Summer in pripadajočo dozo energične plesne elektronike. Foto: EPA
Kritiki (in gledalci) so bili zaradi visokih pričakovanj po uspehu romana Čefurji Raus! nad Vojnovićevim režijskim prvencem Piran - Pirano nekoliko razočarani; kakšen bo torej odziv na dolgo pričakovano ekranizacijo "Čefurjev"? Foto: MMC RTV SLO

Na tradicionalnem pregledu slovenske filmske produkcije, ki bo do konca tedna potekal v Portorožu, se bo v tekmovalnem programu predstavilo 42 filmov, od tega sedem celovečercev; poleg Razrednega sovražnika javnost verjetno najbolj nestrpno pričakuje film Čefurji raus!, drugi film Gorana Vojnovića, ki si je tokrat za predlogo izbral lastni razvpiti roman.

Festival poteka tudi v znamenju mojstra Karpa Godine, ki mu je minister za kulturo Uroš Grilc podelil Badjurovo nagrado za življenjsko delo.

Minister je pred polnim amfiteatrom portoroškega Avditorija poudaril, da letošnji tekmovalni program napoveduje nov val nadarjenih mladih filmarjev: "Imena, ki so podpisana pod najnovejše izdelke, odločno rišejo za marsikoga presenetljive, a prepoznavne linije slovenske filmske estetike, od tu pa vse do Benetk, Cannesa in Karlovih Varov."

Po koncu festivala, je napovedal Grilc, bodo sedli za mizo s predstavniki Slovenskega filmskega centra in ustvarjalci ter premislili, kako Slovenski filmski festival narediti še boljši. "Zavedam se zatečenega stanja celotnega filmskega polja, nanj odgovarjamo brez panike, z jasnimi cilji in oblikovanjem konkretnih ukrepov, ki so svoje mesto našli tudi na začetnih straneh Nacionalnega programa za kulturo," je dodal. Celovita podpora vsem členom kinematografske verige in sistematično sodelovanje vseh javnih ustanov na področju filma so trden temelj, ki ga je treba postaviti na novo, je še prepričan minister. "Do konca tega leta bo večji del te hiše slovenskega filma dokončan."

Festival slovenskega filma ponuja pregled slovenske avdiovizualne produkcije; celovečernih in kratkih igranih, dokumentarnih ter animiranih filmov. V tekmovalnem programu celovečernih filmov so poleg omenjenih dveh filmov še Adria Blues v režiji Miroslava Mandića, Dvojina Nejca Gazvode, Gremo mi po svoje 2 Mihe Hočevarja, Panika v režiji Barbare Zemljič in Zapelji me Marka Šantića.

Vsi režiserji s svojimi premierami letos očitno niso "počakali" na FSF - po drugi strani pa to, da so nekateri določene filme že videli, pomeni samo večjo promocijo in izpostavljenost festivala.

Skupaj z Razrednim sovražnikom si bodo gostje nocojšnjega odprtja ogledali tudi Boles, 12-minutni, v tehniki "stop motion" animirani film v Petre Boles, za katerega imajo organizatorji prav tako velike upe, ko gre za udeležbo na tujih festivalih.

Kdo bo odločal o dobitnikih vesen?
Strokovna žirija, ki jo sestavljajo hrvaški režiser Hrvoje Hribar, na Češkem delujoči slovenski režiser Olmo Omerzu ter med Berlinom in Ljubljano razpeta režiserka Hanna A. W. Slak, bo za najvidnejše dosežke filmskih ustvarjalcev v preteklem letu podelila 12 nagrad vesna. Na festivalu bodo podelili še Stopovo nagrado za igralko oziroma igralca leta, nagrado občinstva ter nagrado za najboljši študentski film.

Poleg 42 filmov v tekmovalnem programu se bodo zvrstile tudi projekcije 21 filmov v netekmovalnem delu.

Nagrado Metoda Badjure za življenjsko delo, ki velja za najuglednejšo nagrado na področju filmskega ustvarjanja na Slovenskem, bo letos prejel vsestranski filmski ustvarjalec Karpo Godina. Vzporedno bodo v portoroškem Avditoriju odprli tudi razstavo z naslovom Karpo Godina - Umetni raj, režiserju pa se bodo poklonili še z retrospektivo njegovih kratkih filmov.

V sekciji dokumentarnega celovečernega filma - dokumentarce bodo po besedah direktorja Igorja Prassla morda že naslednje leto ločili od preostalega festivala, saj v poplavi prijav veliko dobrih izdelkov ostane spregledanih - se bodo za vesno potegovali Projekt: Rak (portret konceptualnega umetnika Ulaya v režiji Damjana Kozoleta), Priletni parazit ali kdo je Marko Brecelj ("mehkega terorista" popkulture je s kamero spremljal Janez Burger) in Mama Evropa, v katerem Petra Seliškar skozi pogovor matere in hčere načenja problematiko identitete in meja v Evropi.

Nespregledana stoletnica Františka Čapa
Že včeraj se je neuradni uvod v FSF zgodil s projekcijo filma V začetku je bil greh v režiji Františka Čapa, s katero so se poklonili 100. obletnici njegovega rojstva. Ob zaključku festivala pa bodo predvajali še Čapov kratki film Piran - biser slovenskega primorja.

Mladinske klasike za nove generacije filmofilov
Kot del spremljevalnega programa bodo v sklopu otroških in mladinskih filmov za šole predvajali celovečerec Jožeta Galeta Kekec, Poletje v školjki Tuga Štiglica ter program kratkih slovenskih animiranih filmov.

Letos na Obalo vabi tudi glasba
Vzporedno s filmskim programom se bodo od četrtka dalje na več lokacijah v Portorožu predstavili tudi različni glasbeni ustvarjalci: v četrtek bosta tako pred Kapelca barom z "mehko elektroniko" vrtela dobitnika vesne (za glasbo v filmu Izlet) New Wave Syria, dan pozneje pa bodo v Skladišču soli nastopali "bosanski psiho" Damir Avdić, predmet festivalskega dokumentarca Pravi človek za kapitalizem, in duo Incurabili (Niko Novak, eden izmed članov, je predlani nastopil v Archeu Jana Cvitkoviča).

Ceneje kot kino ...
Vstopnice za festivalske filme znašajo štiri oziroma s popustom tri evre, medtem ko so vse projekcije za prebivalce občine Piran brezplačne. Tudi vstop na nedeljsko zaključno slovesnost s podelitvijo nagrad bo prost.

Lahko presežejo lanski obisk?
O pričakovanjih glede obiska festivala je težko govoriti, saj večina gledalcev vstopnice kupi v zadnjem trenutku, pojasnjuje predstavnica FSF-ja Sanja Čakarun. V zadnjih letih so prodali med 5.000 in 6.000 vstopnic, za letos pa upajo, da bodo to število presegli. Veliko je odvisno tudi od vremena, razlika je, ali je projekcija v dvorani, ki sprejme slabih 600 gledalcev, ali v amfiteatru, ki sprejme skoraj 1.800 ljudi.

Na lanskem festivalu je med celovečernimi filmi slavil Hvala za Sunderland v režiji Slobodana Maksimovića, vesno za najboljšo režijo pa je prejel Metod Pevec za film Vaje v objemu. Slednji je prejel tudi nagrado občinstva.

Se v slovenskih filmih sploh kdaj kaj zgodi?
Letos so organizatorji k soustvarjanju in spremljanju dogajanja na 16. Festivalu slovenskega filma znova povabili mlade študente Akademije za gledališče, radio, film in televizijo (AGRFT). S kratkimi napovedniki, ki so jih pripravili, na humoren način obravnavajo predsodke, s katerimi se včasih srečuje domača filmska produkcija. Spodaj si lahko ogledate prvega od njih; za scenarij, režijo in montažo kratkega skeča o eksploziji je poskrbel Klemen Berus.

Zavedam se zatečenega stanja celotnega filmskega polja, nanj odgovarjamo brez panike, z jasnimi cilji in oblikovanjem konkretnih ukrepov, ki so svoje mesto našli tudi na začetnih straneh Nacionalnega programa za kulturo.

Uroš Grilc