Glasba
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 4.1 od 20 glasov Ocenite to novico!
Kraftwerk
Kraftwerk so pred skoraj štirimi desetletji zasloveli s svojimi revolucionarnimi "zvočnimi slikami" in z eksperimentiranjem s trakovi ter sintetizatorji. S kompozicijami, v katere so vpletali večjezične vokale, robotske ritme in računalniško adaptiran govor, so napovedali močan vpliv digitalizacije na umetnost in vsakdanje življenje. Foto: MMC RTV SLO/Sandi Fišer
Kraftwerk
Ustanovna člana skupine sta Ralf Hütter in Florian Schneider. Trenutno so Kraftwerk poleg Hütterja (skrajno levo) še Fritz Hilpert, Henning Schmitz in Stefan Pfaffe. Foto: MMC RTV SLO/Sandi Fišer
Kraftwerk
71-letni Ralf Hütter, danes še edini ustanovni član v skupini, odpoje oz. oddeklamira vsa besedila največjih uspešnic z repertoarja zasedbe: Autobahn, Computer Love, Trans Europe Express, Radioactivity ... Foto: MMC RTV SLO/Sandi Fišer
Kraftwerk
Fotografije žal ne morejo povsem ujeti prostorskega občutka, ki so ga pomagala pričarati 3D-očala. Foto: MMC RTV SLO/Sandi Fišer

Dodaj v

Hvalnica Stroju: Kraftwerk v Ljubljani

Obiskali smo sinočnji koncert v Hali Tivoli
23. februar 2018 ob 12:24
Ljubljana - MMC RTV SLO

Kraftwerk so bili svoj čas nesporni glasniki nelagodja in osamljenosti v tehnokratski prihodnosti - prihodnosti, ki je zdaj nad nami. Svoj status preroških vizionarjev prenašajo precej stoično.

Če odmisliš leta gospodov na odru (in večine tistih v občinstvu), je težko verjeti, da so Kraftwerk v resnici bend iz sedemdesetih. Videti Kraftwerk v živo je popolnoma svojevrstna in predvsem aktualna izkušnja, neprimerljiva s tipično nostalgično turnejo velikanov sedemdesetih - in to še zdaleč ne samo zato, ker je njihovo delo žanrsko nezdružljivo z Eltonom Johnom ali The Eagles, če ostanemo zvesti dekadi. Šele danes in v retrospektivi je jasno, da so kot monolit nepremično zakoreninjeni v času zato, ker je njihova glasba že pred desetletji negovala klico, iz katere se je razvila skoraj vsa elektronika, kot jo poznamo danes.

Samo predstavljajte si: v eri, ki so ji kraljevali lasati rokerji v svetlečih pajkicah, so Kraftwerk na oder vkorakali kot zategnjeni bančni uradniki in začeli ustvarjati glasbo, v kateri ni prostora niti za slutnjo električne kitare. Danes, ko je svet ujel korak z njihovo digitalizirano vizijo prihodnosti, si je najbrž težko predstavljati, kako subverzivno in vizionarsko je v resnici nekoč delovala njihova glasbena sinteza stroja in človeka. "Interpol and Deutsche Bank / FBI and Scotland Yard / business, numbers / money, people": komad Computer World iz davnega leta 1981 skozi prizmo današnjega sveta deluje naravnost preroško. Da niti ne omenjamo komplementarne skladbe Computer Love, ki desetletja pred Tinderjem napoveduje novodobno iskanje človeškega stika. Tista že večkrat slišana krilatica, da so Kraftwerk ob Beatlih (ali pa kar pred Beatli) najvplivnejši bend vseh časov, kar naenkrat ne zveni več tako presežno.

Vseeno pa je že sama narava tokratne svetovne turneje - ob izidu antologije 3D: The Catalogue - dokaz, da si Kraftwerk vendarle hočejo postaviti spomenik z jubilejno turnejo največjih uspešnic. Albuma nove glasbe niso izdali že vse od leta 2003 (Tour de France); namesto tega so se očitno odločili za rekonfiguracijo svojega obsežnega kataloga in razmislek o tem, kako ga lahko pripeljejo v novo tisočletje.

Na oder vkorakajo točno ob predvideni uri, ko se približno četrtina občinstva še muči z labirintnim vstopanjem v parter skozi bar Hale Tivoli. Štirje možje v "futurističnih" neoprenskih dresih za svojimi statičnimi konzolami, ki jih čakajo na odru. Papirnata 3D-očala, ki smo jih dobili na vhodu, pa pridejo prav že ob uvodni skladbi Numbers (prav tako z albuma Computer World). Matrica zelenih številk, ki valovijo na zaslonu, je najlepši dokaz, da vsaka umetnost vendarle ni nadčasovna. Kraftwerk zvenijo absolutno relevantno in sodobno, ne vem pa, če to lahko trdimo tudi za njihove "3D-vizualije". Računalniške grafike so medij, ki se (po)stara bliskovito hitro, narod, razvajen od bombastičnih filmskih spektaklov, pa najbrž težko osupne ob tem, kar ponujajo Kraftwerk. Niti slučajno pa niso vizualije brez šarma: grafika, v kateri vesoljska ladja med komadom Spacelab počasi pluje nad Ljubljano in mehko pristane pred Halo Tivoli, je elektronski ekvivalent tega, da se izvajalec nauči nekaj besed v slovenščini. Vizije prihodnosti grejo z roko v roki z estetizacijo preteklosti; arhivski posnetki, s katerimi je podložen komad Tour de France, iščejo poetičnost in harmonijo v kolektivni športni izkušnji. Vizualije pri Autobahn obenem spominjajo na dobre stare čase praznih cest in odpirajo okno v prihodnost avtomobilov brez voznikov.

V nasprotju s pričakovanji Kraftwerk v živo ne delujejo kot hladna, distancirana mašinerija, ki bi avtomatizirano vsakič proizvajala popolnoma enak zvok; v vsakem trenutku je jasno, da glasba nastaja v živo, z vsemi majhnimi odstopanji in imperfekcijami, ki jih to potegne za seboj. 71-letni Ralf Hütter, danes še edini ustanovni član v skupini, odpoje oz. oddeklamira vsa besedila največjih uspešnic iz repertoarja zasedbe: Autobahn, Computer Love, Trans Europe Express, Radioactivity ... Njegov glas je melodičen, skoraj nežen, človeški element v tehnokratskem svetu. Prav tako so očitni elementi klasične glasbe. Kraftwerk so, konec koncev, glasba od ljudi in za ljudi. Pa čeprav jih v intermezzu med glavnim delom koncerta in podaljškom na odru zamenjajo animatronični roboti.

Številne pesmi so dobile tudi osvežene zvočne podobe (na primer Radiactivity, ki zdaj tudi z vizualijami opominja na žrtve jedrskih nesreč po vsem svetu, od Černobila do Fukušime); poudarjen beat koncert se na trenutke približa klubskemu dogodku - sicer zelo dostojanstvenemu klubskemu dogodku, na katerem (vsaj v sprednjem delu parterja) nihče ne pleše.

Kar smo sinoči doživeli v Hali Tivoli, je bilo veliko več kot le bicikliranje častnega kroga ekscentričnega sedemdesetletnika in njegovih treh aparatčikov. V vse bolj avtomatiziranem in digitaliziranem svetu, ki danes sega tudi onkraj futurističnih vizij Kraftwerka, je dobro imeti živ spomenik, spomenik, ki opominja na človeško srce, ki (za zdaj še) poganja stroje.

Ana Jurc, foto: Sandi Fišer
Prijavi napako
Komentarji
Celjan27
# 23.02.2018 ob 14:38
Tudi mi smo bili na koncertu. Glede na to, da jih imamo že prek 100 za sabo po celem svetu, lahko rečem, da je bil to eden izmed daleč najslabših...

...pa ni krivda Kraftwerkov, ki so svoje opravili korektno, ampak organizatorja.

Vsaj 50% obiskovalcev, ki smo biili na tribunah, nismo videli video-produkcije, ker je bila zastrta s črnimi zavesami. Zvok je bil pod nivojem. 1 vhod za 1.000 obiskovalcev.

Stožice so 100x boljše prizorišče, kot hala Tivoli, sploh manjša dvorana z neudobnimi in ozkimi sedeži.

Nasvet za bodoče obiskovalce koncerta v Hali Tivoli (manjša dvorana) - ne kupujte kart na tribunah, ker je vidlljivost nična. Še pri nas v Zlatorogu je 100x bolje.
Realis
# 23.02.2018 ob 12:39
Kot je zapisal avtor prispevka - vizualno nič pretresljivega vendar verjetno to kar sovpada z minimalističnim pristopom Kratwerka. Koncert je bil sicer ravno prav dolg na katerem so lepo zaokrožili vsa leta delovanja, mene osebno je zmotilo samo to, da je bilo vse skupaj prepotiho.
new_fire
# 23.02.2018 ob 16:32
Kot je že napisal Celjan27, katastrofalna organizacija. Očitno je bil point v izvedbi koncerta ne glede na to a kdo kaj vidi na ozadje ali ne. Mislim, da greš postavit levo in desno od odra ogromne temne zavese, vsi na tribunah razen tistih povsem zadaj, smo si lahko 3d očala vtaknili v tazadnjo, pa smo ravno tako kupili karto. Varnostnike pa drugič vsaj ne privlecite iz turbofolka vajenih okolij, ker očitno ne vedo, da tudi kulturni ljudje hodimo(jo) na koncerte.
xy_mai
# 23.02.2018 ob 19:41
Koncertov v sicer legendarni Hali, se zaradi vseh zgoraj naštetih razlogov, že dalj časa vztrajno izogibam. Katedrala Kina Šiška pa po mojem mnenju še naprej ostaja verjetno najboljše notranje prizorišče koncertov v prestolnici. Kraftwerk so legendaren band. Vesel sem, da so na tej turneji obiskali tudi Slovenijo.
truefalse
# 23.02.2018 ob 19:27
meni je bilo tudi pretiho, drugače pa mi ni žal, da sem šel ... malce neljubi dogodek je edinole sprožila neka ženska, ki me je fizično napadla, ker naj bi preveč klepetal in sem jo očitno zelo motil :S to se mi še nikoli ni nikjer zgodilo
davitelj
# 23.02.2018 ob 18:13
Organizacija KATASTROFA! Spraviti čez 1000 ljudi mimo bifeja po ozkem hodničku v parter in pri tem 4 krat čekirati vstopnice, je ideja, ki jo ima lahko samo totalni začetnik ali pa popolni bebec. Pri tem, da obstaja vhod v dvorano, ki je normalno pretočen. Pustiti ljudem, da zavijejo s križišča na parkirišče, kjer lahko ugotovijo, da je vse polno, je umobolno. In potem je vse, ki so parkirali napačno, čakalo obvestilo redarjev. Dobiček od koncerta bo torej šel v MOL. Muzika dobra, basi so se čutili (vsaj v parterju), jakost primerna tipu muzike.
qwertz
# 23.02.2018 ob 13:56
BIl na koncertu... Korektno izvedeno... in seveda čas za obujanje nostalgičnih spominov
thethepaskec
# 23.02.2018 ob 14:38
Dober koncert.
Se pa obdregnem na konec predzadnjega odstavka, kar nekaj nas je plesalo v sprednjem delu parterja :)
Celjan27
# 23.02.2018 ob 23:18
@Optnimist99:

Razumem, niso prodali toliko vstopnic, da bi napolnili veliko dvorano, ampak vseeno je krivda organizatorja, da na polno nabije malo dvorano, s tem da je 30% ljudi imelo ZELO okrnjen pogled na 3D oz. ga sploh ni imelo in so si 3D očala lahko zataknili tja, kamor sonce ne posije.

V veliki dvorani, se ljudje ne bi gužvali (čeprav je to po mojih koncertnih izkušnjah v Tivoliju misija nemogoče, ker iz meni neznanih razlogov za nekaj tisoč ljudi odprejo 2-3 vhode, v mali celo dva, s tem da združijo parter s sedišči), imeli normalen pogled na show. In bistvo Kraftwerkov je ravno 3D show, ki da njihovi glasbi pomen.

Da ne omenja, da sem prvič plačal pri nakpu 45 eurov vredne vstopnice še 1,5 eur za obdelavo oz. pripravo vstopnice. Resno? V čem je poanta tega dodatka?
GORILA
# 23.02.2018 ob 16:38
@new fire
...tud z vrha ni blo nic od nic.
tim sein
# 23.02.2018 ob 15:21
Joj, ne spet 80% enakih fotk. Recenzija je pa dobra, hvala :)
Optimist99
# 23.02.2018 ob 14:49
3D je bil res minimalisticen.
Optimist99
# 23.02.2018 ob 14:48
Koncert ni bil razprodan-mala dvorana Tivoli-zato ni smiselno tega imeti v Stozicah . S tribun se je videlo, ce si prisel dovolj hitro, se pravi 30min pred zacetkom. Kdor je iskal sedez zadnjih 10min, je dobil, kar je preostalo.

Vsecen koncert. Zdelo se mi je premalo glasno, basov ni bilo cutiti, Tour de France se je vlekel.
ajvard
# 23.02.2018 ob 14:55
bilo je super!
GORILA
# 23.02.2018 ob 16:29
@optimist99
...a ne bi bilo normalno, da bi vsi ki smo kupili karto za koncert le-tega tudi videli?
...jaz nisem videl nic, pa mi kljub vsemu ni zal, se mi pa zdi neumno...
pingo69
# 23.02.2018 ob 16:26
Lahko bi si dali vsi 4je črne lasulje, da bi zgledalo, ko v mladosti, ko so bili popularni !
zelje
# 23.02.2018 ob 15:06
Nč posebnga
cycoII
# 23.02.2018 ob 15:33
Ni glih videt telefonov v rokah...mislim, v zraku.
peroaroma
# 23.02.2018 ob 15:06
dokler slovenci padamo na razne >Severine, Oliverje in podobne terasa pevce bo tudi tak koncert nekaj neverjetnega. Pojdite na kak koncert na Dunaj ali Berlin pa boste videli kaj je kvaliteta.
Kazalo