Gledamo
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 2.8 od 24 glasov Ocenite to novico!
Rudar
Režiserka Hanna Slak je na nedavnem Festivalu slovenskega filma z Rudarjem osvojila vesno za najboljšo režijo. Foto: Slovenski filmski center
Rudar
"Upam le, da se bo nekaj končno premaknilo in bodo ljudje dojeli, da ni naših in njihovih žrtev," razmišlja Mehmedalija Alić, rudar, ki je leta 2009 v Barbarinem rovu odkril enega največjih slovenskih povojnih množičnih grobišč. Foto: Slovenski filmski center

Dodaj v

Filmska recenzija: Rudar

Slovenski kandidat za tujejezičnega oskarja
30. september 2017 ob 14:25
Ljubljana - MMC RTV SLO, Radio Slovenija

Tema povojnih pobojev je med domačo javnostjo prisotna v celotnem poosamosvojitvenem obdobju. A ne zato, ker bi se okrog nje razprla trezna javna razprava, pač pa zato, ker so jo nekateri politiki zlorabili do odvratnosti in jo podredili nabiranju cenenih političnih točk, pri tem pa jo le še bolj ovili v laži, prekrivanja, jo demonizirali in mistificirali.

Film Rudar Hanne Slak, ki je v Portorožu prejel prestižno nagrado za režijo, se v določenem pogledu res dotakne tudi te teme. A hkrati je treba jasno povedati, da to še zdaleč ni ne edina in še manj osrednja tema filma. To bo mnoge presenetilo. Tudi tiste, ki so si film že ogledali, a so ga pri tem zaradi pogleda skozi optiko zastrupljenih domačih odnosov med levico in desnico zreducirali na delo o povojnih pobojih. Toda Rudar to preprosto ni.

Res sicer je, da nam jasno pove, da dokler nismo o teh pripravljeni odkrito spregovoriti, brez zadržkov, pomislekov, ovinkarjenj in obdolževanj, resnice preprosto ne bomo izvedeli. In sami lahko dodamo, da bomo morali za to, da bi se do resnice dokopali, sprejeti nekatera, za marsikoga boleča, toda neizpodbitna dejstva. Na primer to, da je povojna oblast nedvomno zagrešila tudi zločine nad civilnim prebivalstvom. In da je sodelovanje z okupatorjem nič manj in nič več kot izdaja lastnega naroda.

Od vseh del, ki so se bolj ali manj neposredno dotaknila vprašanja povojnih pobojev, žrtev in etične razsežnosti vprašanja, se je Rudarju morda še najbolj posrečeno uspelo izogniti dnevnopolitičnim manipulacijam. To pa zato, ker se je Hanna Slak premišljeno fokusirala na zgodbo rudarja Alije in se pri tem raje kot za nadaljnje mešanje blata v močvirju notranjepolitičnih razprtij odloči za razkrivanje usode enega tistih pripadnikov slovenske družbe, ki ga je sistem že takoj po osamosvojitvi odrinil na obrobje in ga poskušal izpljuniti – a ker mu to ni uspelo, se je sistem zadovoljil z izbrisom. Na koncu pa se izkaže, da je prav on, Alija, edini premogel dovolj poguma in odločnosti, da pride do konca eni najbolj bolečih zgodb slovenske povojne zgodovine. Hanna Slak čudovito pokaže, kako sistem poskuša streti takega neupogljivega posameznika.

Ob tem pokaže tudi to, da je prav upogibanje hrbta in človekovo nedelovanje včasih največje zlo. In prav zaradi vsega tega je toliko težje razumeti, zakaj se je avtorica odločila uporabiti podobe, s katerimi je ob žrtvah v rudniku nedvoumno obudila spomin na žrtve holokavsta. Prizor s kupom čevljev in šopi las ima namreč v naši kolektivni zavesti zelo jasno mesto – spominja nas na grozote nacističnih taborišč smrti. A treba je dodati: čeprav se je žrtvam v rudniku nedvomno zgodila krivica, primerjati njihovo usodo z usodo žrtev nacizma preprosto ni korektno.

Denis Valič, iz Oddaje Gremo v kino na 3. programu Radia Slovenija (ARS)
Prijavi napako
Komentarji
zelda
# 30.09.2017 ob 21:52
Denis Valič: "...čeprav se je žrtvam v rudniku nedvomno zgodila krivica, primerjati njihovo usodo z usodo žrtev nacizma preprosto ni korektno."

Kakšna izjava, moj Bog. Žrtvam v rudniku se ni zgodila krivica, ampak zverinski umor. Zvezane, gole, na pol mrtve od udarca s krampom po glavi so zabetonirali za tremi zidovi in njihovo agonijo podaljšali za neznano časa. Pošastno počasno umiranje med trupli za steni zidov v trdi temi, to ni krivica, to je bestialnost. In dokler ne bomo na pravi način, z iskrenim obžalovanjem teh žrtev izkopali in dostojno pokopali, bodo te nesrečne duše tavale med nami in nam kalile mir.

Kdo je dal temu Valiču licenco za pisanje takšnih kritik?

Pa bodite toliko prijazni in pošteni in objavite ta zapis, prosim.
as55
# 01.10.2017 ob 07:45
@brisko
Ne gre za spor, gre za resnico. Revolucionarji so zmasakrirali slovenski narod in masaker povsem prikrili, državo zgradili na popolni laži in vse skupaj prikazali kot nekaj dobrega. Pri vsem skupaj gre preprosto za obsodbo zločinov zato, da se v prihodnosti kdo slučajno ne bi spomnil početi isto. Namreč, kdor se danes ozre na te zločine ugotovi, da so se zločincem zelo izplačali. Ne samo, da niso bili zanje kaznovani, za nagrado so dobili v roke državo in jo držijo vkleščeno še danes.
pateruros
# 30.09.2017 ob 17:17
Gledam slovenske filme in včasih berem Valiča. In se sprašujem, če sva gledala isti film?
AndrejP
# 01.10.2017 ob 03:47
"A treba je dodati: čeprav se je žrtvam v rudniku nedvomno zgodila krivica, primerjati njihovo usodo z usodo žrtev nacizma preprosto ni korektno."

Jp, nacistični metek ubije veliko huje, kot pa komunistični...?
zelda
# 30.09.2017 ob 21:31
Dokler te nesrečne duše ne bodo našle pokoja, v tej deželi ne bo miru. Pohvale režiserki Hani Slak, da se je lotila te tragične teme slovenske zgodovine. Mislim, da ima film prav zaradi tematike dobre možnosti tudi na Oskarjih. Pa baje je še dobro narejen. V torek grem gledat in sporočim..
Brisko
# 30.09.2017 ob 14:41
Dajte že enkrat razumeti, da v tej državi ne gre več za boj med tistimi, ki bi se v letu 2017 še vedno igrali partizane in tistimi, ki bi se igrali domobrance.
Zdaj gre za boj tistih, ki želimo živeti v prihodnosti proti tistim, ki nas želijo prepričati, da smo Slovenci med sabo skregani zaradi dogodkov pred 70+ leti. Čeprav seveda v resnici ni nihče skregan, vse dokler vsakih nekaj tednov nekdo ne pogreje te teme in nas spomni, da moramo biti razdeljeni, ker bo dotični seveda iz tega spora povlekel takšen ali drugačen profit.
jurij21
# 01.10.2017 ob 09:57
Tisti šopi pred jamo nas spominjajo na povojno nasilje, ki se je dogajalo pri nas! Kogar spominja na kako drugo nasilje pa ne pozna zgodovine lastnrga naroda in domovine, ali pa miži ker ga je sram!
Lara Craft
# 02.10.2017 ob 11:13
In zakaj ne bi bilo korektno primerjati usode žrtev komunizma z usodo žrtev nacizma? To je naredila tudi Angela Vode, ki je dala skozi tako nacistično kot komunistično taborišče. In jasno zapisala, da je bilo komunistično v Rajnburgu (v Sloveniji) hujše.
zelda
# 01.10.2017 ob 10:56
as55

# 01.10.2017 ob 07:45
@brisko
Ne gre za spor, gre za resnico. Revolucionarji so zmasakrirali slovenski narod in masaker povsem prikrili, državo zgradili na popolni laži in vse skupaj prikazali kot nekaj dobrega. Pri vsem skupaj gre preprosto za obsodbo zločinov zato, da se v prihodnosti kdo slučajno ne bi spomnil početi isto. Namreč, kdor se danes ozre na te zločine ugotovi, da so se zločincem zelo izplačali. Ne samo, da niso bili zanje kaznovani, za nagrado so dobili v roke državo in jo držijo vkleščeno še danes.


ass55, boljše nisi mogel povedati.
obelix complicus
# 10.10.2017 ob 11:43
Valič: čeprav se je žrtvam v rudniku nedvomno zgodila krivica, primerjati njihovo usodo z usodo žrtev nacizma preprosto ni korektno.

A vi to resno??
V filmu se pokaže točno to, kar je Alija našel v rovu. Nič več in nič manj. Če najdbe koga spominjajo na pobite v nemških taboriščih, verjetno ne gre za slučajnost. Po moje je čisto vseeno, kdo je civile (ja, kite pripadajo dekletom, civilom in ne domobrancem, ustašem, četnikom ... ...) pobil, vojak z zvezdo na kapi ali vojak s svastiko. Za isto kategorijo žrtev gre. Za civile, ki so bili pobiti iz ideoloških razlogov.
Sam sem vedno bil in vedno bom zagovornik upora proti okupatorju in partizanov in nikoli ne bom razumel domobranskega nasilja nad lastnimi ljudmi. Ampak toliko empatije in razgledanosti pa premorem, da ne morem podpirati povojnega nasilja in pobojev. Predvsem ko gre za civiliste.
Spoštovani 'kritik'. Predlagam vam, da prej kot se lotite podeljevanja zgodovinskih nasvetov 'širši množici', preberete originalno listino s podpisom Edvarda Kardelja ... tam je v sedmih točkah črno na belem napisano, koga je potrebno ubiti.
Tam boste videli, katere žrtve so, med drugim, po slovenskih grabnih.
Držite se filmskih recenzij. Pustite zgodovino ljudem, ki se v njo razumejo ... brez političnih preferenc.

Pa lep dan želim.
zamudnik
# 04.10.2017 ob 21:07
če bi zmagali oni drugi, bi prav tako pobili svoje nasprotnike.

Ali pa jih morda ne bi. Kako lahko trdiš, da bi jih?
zelda
# 03.10.2017 ob 23:09
Pravkar prišla iz kina. Hanna Slak - tole si pa dobro napravila, moj poklon. Film bo vsekakor opažen tudi na Oskarjih, mislim, da je lahko vsaj v peterici, če ne še kaj več. Pravi triler. Res odlično. Film bi moral postati rudi reden repertoar srednješolcev pri pouku zgodovine. Letošnja bera je za Slovenijo na vseh področjih naravnost fenomenalna. Ne zamudite!
prizemljen
# 02.10.2017 ob 13:42
opazovalec+ Mimogrede eno dejstvo: Take žrtve, kot jih vi opisujete so zelo redko med "maščevalci" oz. eksekutorji. Večina ljudi, ki so se jim zgodile največje krivice je oz. postane precej blagih, celo v svojih besedah. Seveda jim kdaj poči film, ampak poboji, ki so se dogajali recimo pri nas niso rezultat tega. Vem, da je do marsikatere smrti med in po vojni prišlo zaradi osebnega maščevanja. Ne pa tisoči. Nekateri so maščevanje uporabili za pretvezo (Želeli so recimo posestvo.) Na tak način je bil marsikdo recimo med vojno razglašen za izdajalca ali pa sodelavca partizanov na drugi strani, po vojni za izdajalca.
galoper
# 30.09.2017 ob 18:19
Kaj pa film na širšo temo kako in kdo je rudarju sporočil kje in kaj lahko najde? Opozorilo zanamcem, da se ne bi ponovilo ponovilo.
zzob
# 12.10.2017 ob 20:22
Čeprav je film posnet po resnični zgodbi, so dodali par fiktivnih vložkov, da je zgodba bolj dramatična. Sicer pa dokaj gledljiv film.
zelda
# 12.10.2017 ob 15:30
Ko sem pred nekaj leti prvič videla sliko s kitami in stvarmi, ki so jih izkopali iz rova (mislim, da je šlo za Barbarin rov), sem mislila, da je fejk slika. Danes ko prihajajo na dan širša ozadja ne nazadnje tudi ta film, se sramujem takratnega razmišljanja, ki je bil pod vplivom privzgojene ideologije, zato sem šla ta film gledat takoj, ko je prišel v kino, ker so ga tudi hitro umaknili s sporeda. Za ta grozodejstva sem prvič nekaj slišala kakšnih 15 let nazaj, morda tudi več, ampak je bilo to nekako v stilu "ah, še premalo smo jih", zato sem tudi mislila, da so bile tiste kite nekako "zrežirane". Danes vem, da ni tako. Žal, moji starši še vedno ne morejo razumeti, da jih je jugo režim ideološko zdresiral, tako kot očitno tudi mnoge novinarje in filmske kritike, kulturnike in tako naprej.
zamudnik
# 04.10.2017 ob 21:05
se v določenem pogledu res dotakne tudi te teme. A hkrati je treba jasno povedati, da to še zdaleč ni ne edina in še manj osrednja tema filma. To bo mnoge presenetilo. Tudi tiste, ki so si film že ogledali, a so ga pri tem zaradi pogleda skozi optiko zastrupljenih domačih odnosov med levico in desnico zreducirali na delo o povojnih pobojih. Toda Rudar to preprosto ni.

Prizor s kupom čevljev in šopi las ima namreč v naši kolektivni zavesti zelo jasno mesto – spominja nas na grozote nacističnih taborišč smrti. A treba je dodati: čeprav se je žrtvam v rudniku nedvomno zgodila krivica, primerjati njihovo usodo z usodo žrtev nacizma preprosto ni korektno.


Je to filmska kritika ali kulturni boj? Prav zabavno je, kako pisec tiste, ki so si film ogledali, prepričuje, da film ne pripoveduje tistega, kar si mislijo, da jim je povedal.
Rdeča kapica
# 04.10.2017 ob 06:00
Nisem kaka huda desničarska, vendar mi je bedno, da mi spet nekdo teži, kaj si moram misliti, ko si bom šla ogledat ta film. To pomeni resnico speljati na svoj mlin.
opazovalec+
# 02.10.2017 ob 18:47
@prizemljen Hvala za trezen in pošten "dodatek". Morebiti bi
lahko tudi na tak način "debate" uspeli dejansko ugotoviti, kaj je ljudi
napeljalo na to, da so naredili to kar so. Morebiti bi spoznanja
iz takšne "debate" preprečila, da bi se grozodejstva v
prihodnosti vsaj zmanjšala, če ne že nikoli več zgodila.
Ali pa je ta moja želja le utopija in velja : "Homo homini lupus" ?
ZRC
# 01.10.2017 ob 12:15
@zelda
Se popolnoma strinjam. Tudi sam sem se zgrozil nad avtorjevo primerjavo z žrtvami nacizma. Skrajno neprimerno.
opazovalec+
# 01.10.2017 ob 10:08
Nihče ne komentira (se vpraša) o časovnem redosledu dogodkov.
Pa poglejmo z osebne strani : tujec vdre na tvojo parcelo in v tvojo hišo
in ti začne krasti imetje, ženo občasno posili, tvoje otroke pošlje na
tlačansko delo v svojo deželo. Če se mu upiraš, te premlati in te čez
nekaj časa pošlje ali v zapor ali taborišče. Če se mu podrediš ali še
boljše, če mu pomagaš zavojevati še svoje sosede, si nagrajen.
In kaj mislite, kako so reagirali ljudje , ki so med vojno pretrpeli
ponižanja, umore svojih bližnjih in katerim je bila ukradena prihodnost?
Verjetno jim je bilo za njih same vseeno in so se le želeli maščevati.
Naj bi nastavili še drugo lice in mirno gledali, kako se jim smejejo
v obraz ?
In mi si danes iz udobnih in toplih stanovanj vzamemo pravico, da jih
kritiziramo ?!
Mikita
# 01.10.2017 ob 08:36
as55, če bi zmagali oni drugi, bi prav tako pobili svoje nasprotnike. To seveda ne opravičuje zločina. Samo ne se slepit, da bi danes govorili slovensko, oziroma bi sploh obstajali. Med pobitimi so prav tako kot nedolžne žrtve bili tudi klavci. In to je največja grozota vojne, da zaradi fanatikov umirajo nedolžni.
Kazalo