Dan Brown se bo moral malo bolj izuriti v pisanju naslovov. Foto:
Dan Brown se bo moral malo bolj izuriti v pisanju naslovov. Foto:
John Le Carre
John Le Carre bralcev ne vabi le z napetimi zgodbami, pač pa tudi z odlično izbranimi naslovi. Foto: EPA

Skupina pod vodstvom nekdanjega akademika Alvaia Winklerja je preučila knjižne uspešnice zadnjih 54 let ter najbolj priljubljene knjige po raziskavi BBC-ja in na dan prinesla formulo, po kateri naj bi bilo mogoče napisati uspešnico. A kaj, ko največja knjižna uspešnica zadnjih let Da Vincijeva šifra zelo slabo sledi tej formuli.

Naslov je ključ do uspeha
Najpomembnejši naj bi bil naslov, ki mora biti metaforičen, medtem ko ima knjiga Dana Browna precej stvaren in nedomiseln naslov. Vendar to množice navdušenih bralcev prav nič ni zmotilo. Formuli uspešnega naslova, ki zapoveduje tudi sosledje besednih vrst - najboljši naslovi so sestavljeni iz samostalnika, ki mu sledi zaimek, temu pa glagol, pridevnik ali celo pozdrav - najbolj ustreza kriminalka Agathe Christie iz leta 1976 Speči umor (v izvirniku Sleeping Murder). Izsledki študije očitno najbolje pojasnijo uspeh nekaterih britanskih uspešnic, med najboljšimi "pisci naslovov" pa se je znašel avtor političnih trilerjev John Le Carre. Med najboljšimi so naslovi njegovih del The tailor of Panama (Krojač iz Paname) in The Spy Who Came in From Cold (Mož, ki je vstopil z mraza).

Formula velja!
Winkler je samozavestno zatrdil, da izsledki raziskave niso iz trte zviti. Njegova ekipa je preučila kar 700 naslovov in v kar 70 odstotkih je formula za pisanje naslova pravilno napovedala uspešnost knjige. Izsledke so primerjali z naključnim ugibanjem. Če poskušamo zgolj po prebiranju naslova uganiti uspešnost knjige, imamo 40 odstotkov možnosti, da bomo v kupčku knjig prepoznali uspešnice. Winklerjeva formula tako močno prekaša natančnost ugibanja.

Kaj bo porekel Dan Brown?
Naslednji zanimiv odstop od formule so knjige o Harryju Potterju, katerih naslovi napovedujejo le 51 odstotkov možnosti za uspeh knjige. Vseeno se je JK Rowling odrezala bolje od Dana Browna; naslov Da Vincijeva šifra je le "36-odstotno uspešen". Pri svojem najnovejšem delu pa se je Dan Brown nekoliko bolje potrudil. Salomonov ključ naj bi po mnenju književnih statistikov naslednje leto pometel s konkurenco. Brown lahko le upa, da statistiki tokrat niso udarili mimo.